handdator

Visa fullständig version : Benspark = knäproblem?


Halldin
2005-12-06, 14:04
Misstänker att bensparken är boven som ligger bakom mina knäproblem med höger knä. Är bensparken känd som knämördare eller något? Fler med samma problem?

Ska man vara särskilt noggrann med antal repetitioner, var fötterna ska vara osv.?

Bönne
2005-12-06, 14:18
När jag hade lite problem med ljumsken och kom in i en period där jag inte ville köra lättare än tre:or, var bensparken det enda sättet för mig att träna quadriceps. Körde tunga tre:or där, benen var väldigt klena i början, men blev starkare, men efter ett tag började jag känna något i knäet, inte när jag körde benspark utan vid andra tillfällen. Slutade med bensparken och det känns väl som det är påväg bort.

polaren
2005-12-06, 14:49
Tycker jag har läst här tidigare att Hacksquats (hacklift) brukar vara en knädödare om man uför den fel? Kör du den övningen?

tenchi
2005-12-06, 15:05
jag har då aldrig fått direkt problem av vare sig hacklift, benspark, eller någon annan benövning. Har jag haft/fått ont har det alltid varit från att ständigt ha gått med dåliga skor. kombinationen dåliga skor och benövningar kan däremot ge mig mindre problem.

Halldin
2005-12-06, 15:06
Tycker jag har läst här tidigare att Hacksquats (hacklift) brukar vara en knädödare om man uför den fel? Kör du den övningen?
Icke, dock kör jag alltid djupa knäböj.

z_bumbi
2005-12-06, 16:20
Är bensparken känd som knämördare eller något?

Ganska känd för att man kanske bör undvika den om man har problem med knäna, testa att utesluta den i en månad och se vad som händer.

obesogen
2005-12-06, 17:20
Bensparken är en sk "open chain" övning och ger nästan enbart skjuvkraft vilket stora belastningar på knäled och ffa korsband. Men har man inga knäproblem så är det en ypperlig övning

BigForre
2005-12-06, 17:28
Yes, jag har haft problem med denna, vilket gör att jag slutade köra för att aldrig mer prova igen...

Styrkebyggare
2005-12-06, 17:56
Har man problem med knäna så kan lätt bensparken bli lite stygg. En lösning som brukar fungera är att ställa fram armen några grader (om det nu går att göra på er maskin) och därmed få lite mindre flex i bottenläget.
Naturligtvis tappar man lite av övningens effekt, men den ger fortfarande en del och detta förfarande kan dessutom vara lite "rehab" mot att kunna köra den fullt igen.

toso
2005-12-22, 15:19
Jag tycker inte att den känns så mycket i knäna. Men då har jag inte kört så tungt. Mitt benpass består bland annat av benspark och hacklift. Undra hur länge mina knän kommer hålla...