handdator

Visa fullständig version : Tips för latsdrag


Yes
2005-12-06, 12:41
Jag vill minnas gamla trådar där folk haft problem att få ordentlig kontakt i latsen när dom utför latsdrag, och därför tänkte jag bidra med ett litet tips som har hjälpt mig riktigt mycket. Även fast jag följt dom råd jag kunnat hitta och kört ett strikt utförande så har jag aldrig varit nöjd med kontakten jag fått i latsen. Problemet har varit främst efter några repetitioner, när det istället slitit i armar och axlar för att dom arbetat på ett ogynnsamt vis. Lösningen är en såndär spännande stång med handtag i ändarna(om det nu finns en sådan i gymet). På så vis får man ett mer supinerat grepp, när handflatorna är vinklade mot varandra, vilket gör att armarna blir starkare(och då orkar vi ju mjölka ur latsen mer).
Utförandemässigt är det sedan bäst att dra bak axlarna lite och köra bakom nacken. För mig involverar detta hela övre ryggen på ett sätt som vanliga latsdrag aldrig gjort.

Hursomhelst är det här en av dom bättre upptäckter jag gjort, så jag tänkte bara tipsa om det. Ge det ett försök nästan gång ni tränar, vetja! :thumbup:

biffsson
2005-12-06, 12:54
Jag vill minnas gamla trådar där folk haft problem att få ordentlig kontakt i latsen när dom utför latsdrag, och därför tänkte jag bidra med ett litet tips som har hjälpt mig riktigt mycket. Även fast jag följt dom råd jag kunnat hitta och kört ett strikt utförande så har jag aldrig varit nöjd med kontakten jag fått i latsen. Problemet har varit främst efter några repetitioner, när det istället slitit i armar och axlar för att dom arbetat på ett ogynnsamt vis. Lösningen är en såndär spännande stång med handtag i ändarna(om det nu finns en sådan i gymet). På så vis får man ett mer supinerat grepp, när handflatorna är vinklade mot varandra, vilket gör att armarna blir starkare(och då orkar vi ju mjölka ur latsen mer).
Utförandemässigt är det sedan bäst att dra bak axlarna lite och köra bakom nacken. För mig involverar detta hela övre ryggen på ett sätt som vanliga latsdrag aldrig gjort.

Hursomhelst är det här en av dom bättre upptäckter jag gjort, så jag tänkte bara tipsa om det. Ge det ett försök nästan gång ni tränar, vetja! :thumbup:

Detta var ett inlägg mina ögon fastnade för. Tack för tipset. :bow:
Det var länge sedan jag körde latsdrag bakom nacken, jag har alltid varit rädd att jag göra illa mig i axlarna.

Jag ska testa att köra med parallellt grepp bakom nacken som du rekommenderar.

Kaboffastar
2005-12-06, 13:01
Typ en sånhär alltså ?
:P

Yes
2005-12-06, 13:02
Kul att tipset uppskattades! :)

Jag har själv haft lite problem med axlarna, och jag har alltid tyckt att latsdrag varit lite obehagligt slitsamt för dem. Med det här utförandet tar dock övningen mer på baksidan av axeln och jag tycker inte det "sliter" på samma sätt. Mycket behagligare, i mitt tycke. Men prova så får du se om du gillar det också.

Yes
2005-12-06, 13:03
Typ en sånhär alltså ?
:P
Precis, fast dom flesta av oss har armarna lite närmare nacken. :D

Ps. Och med det försöker jag bara säga att dina paint-skillz är grymma! :laugh:

tigerofsweden
2005-12-06, 13:06
Eftersom mina lats svarast sämst på träningen så ska jag absolut testa detta, tackar :thumbup:

Liten Men Fet
2005-12-06, 13:18
Jag har aldrig fått någon vidare kontakt med latsen när jag kör latsdrag men jag har kört med rak stång framför och tätt grepp framför (såklart).
Jag har varit noga med att släppa upp stången så långt det går mellan varje rep, titta på en punkt i taket och varit noga med att inte luta mig så mycket bakåt, klämmer ihop skuldrorna i slutet av rörelsen.
Sen är det bara å dra, tunga 4-6 ibland kört en tvåa skittungt i slutet av passet.
Inte får jag sån värst muskelkontakt under passet men latsen dom växer ordentligt och träningvärk får jag.

Så för mig är det inga hemligheter, 3 tunga sett med rak stång och 2-3 skittunga med tättgrepp. Framför har alltid känts bäst, kanske för att jag kan lassa mera vikt då. :)

Det var mina tankar, kanske inte hjälpte någon så mycket men jag tycker nog muskelkontakt är överskattat i den övningen. Mycket vikt för då kan man inte bara dra med armarna å sen är det bara att köra. (För mig iallafall.)

Men jag ska prova det konstiga greppet nästa gång ändå.

polaren
2005-12-06, 13:18
Har testat köra den här varianten framför, mot bröstet. Ska pröva bakom!

raQblad
2005-12-06, 14:21
Måste testas, tack för tipset! *popcorn*

Bönne
2005-12-06, 14:27
Jag har aldrig känt någon direkt kontakt, förutom när det har börjat svida i dem så att säga, detta på grund av för påfrestande träning. Hur som helst, så har mina lats blivit starkare ändå, ökat ganska bra och kör förhållandevis tungt nu. Skulle inte tro att det var mina stackars biceps som drar ner allt själva.

Yes
2005-12-07, 00:53
Jag har aldrig fått någon vidare kontakt med latsen när jag kör latsdrag men jag har kört med rak stång framför och tätt grepp framför (såklart).
Jag har varit noga med att släppa upp stången så långt det går mellan varje rep, titta på en punkt i taket och varit noga med att inte luta mig så mycket bakåt, klämmer ihop skuldrorna i slutet av rörelsen.
Sen är det bara å dra, tunga 4-6 ibland kört en tvåa skittungt i slutet av passet.
Inte får jag sån värst muskelkontakt under passet men latsen dom växer ordentligt och träningvärk får jag.

Så för mig är det inga hemligheter, 3 tunga sett med rak stång och 2-3 skittunga med tättgrepp. Framför har alltid känts bäst, kanske för att jag kan lassa mera vikt då. :)

Det var mina tankar, kanske inte hjälpte någon så mycket men jag tycker nog muskelkontakt är överskattat i den övningen. Mycket vikt för då kan man inte bara dra med armarna å sen är det bara att köra. (För mig iallafall.)

Men jag ska prova det konstiga greppet nästa gång ändå.
Det är ju så i många övningar, att dom egentligen inte belastar en muskel särskilt bra, men ändå växer muskeln. Jag tycker bicepscurls är ett bra exempel på detta(även om det faktiskt går att få tokbra kontakt). Grejen är ju att långt ifrån alla muskelfibrer kan kopplas in, för belastningen är sådan att i toppläget - där man är som starkast och därför kan "koppla in" flest muskelfibrer - finns det i stort sett ingen belastning alls. Dessutom begränsas övningen ytterligare av att man är som svagas i bottenläget, vilket kan göra att vikterna bara stannar där - trots att man skulle kunna kämpa sig igenom resten av rörelsebanan och återigen "koppla in" fler muskelfibrer. Fast trots det här har ju bicepscurlsen byggt många grova armar. Det ger helt enkelt bra resultat ändå. Men, samtidigt skulle vi kunna få ännu mycket bättre resultat om vi hittade en bättre övning.

Så, vad jag försöker säga är bara att det kan vara värt att ge det en chans. Inte för att det skulle vara något revolutionerande sätt att göra det på. Bäst resultat får man förmodligen om man är en sån som haft problem med vanliga latsdrag.