handdator

Visa fullständig version : Juristfråga - Angående lägenheter och renovering


TrasMannen
2005-12-06, 11:09
Där jag bor skall dom göra ett stambyte inom 3-5 år.
Dom har inte bestämt stambytesmetod ännu. Och det är inte säkert att dom väljer en metod där dom måste riva upp golv osv med.

Men här kommer dilemmat. Dom har sagt att det är ett S.K "renoveringsstopp" Dvs. all renovering som nu sker i badrummet kommer ej att återställas vid stambytet (man får standard vit kakel med standard inredning osv)

Och jag vill såklart renovera mitt badrum innan dess.

Det känns som att det är lite bullshit från deras sida, känns inte riktigt som att dom kan göra så.

Nån som har koll på detta?

Nitrometan
2005-12-06, 11:18
Bostadsrätt?

Metal_boy_
2005-12-06, 11:29
Är det hyresrätt så kan dom ju göra så ifall dom vill, för då betalar ju du med största sannolikhet inte för renovering. Med undantag i vissa fall, ifall det inte skulle "behövas" renoveras, men att du vill ha det annorlunda och själv betalar kompetenta hantverkare. Men även om du skulle göra det så skulle dom kunna det om dom är taskiga.

Piranha
2005-12-06, 11:32
Vem överväger ens renovera ett badrum i en HR ?




Det lär vara Bostadsrätt och reglerna säger de skall återställa den till "ursprungsskick" så dina egna renoveringar kastar ev investeringar i sjön.

Metal_boy_
2005-12-06, 11:48
Vem överväger ens renovera ett badrum i en HR ?




Det lär vara Bostadsrätt och reglerna säger de skall återställa den till "ursprungsskick" så dina egna renoveringar kastar ev investeringar i sjön.


Finns många. Är det nån som planerar att han/hon vill bo där ett bra tag, så kan det mycket väl hända att denne kommer överens med hyresvärden att få snygga till det enligt egen smak.

edit: dock inte nått som att riva ner innerväggar och bygga om lägenheten i sig vad jag varit med om :)

TrasMannen
2005-12-06, 13:31
Det är bostadsrätt.

TrasMannen
2005-12-06, 13:34
Det lär vara Bostadsrätt och reglerna säger de skall återställa den till "ursprungsskick" så dina egna renoveringar kastar ev investeringar i sjön.

Ok?
så de måste återställa till som jag hade det innan dom rev helt enkelt?

Piranha
2005-12-06, 14:18
Ok?
så de måste återställa till som jag hade det innan dom rev helt enkelt?


Exakt.

Jag hadde en polare som åkte på precis det där då han hadde sjösten i bardummet golvvärme etc , och sen efter stambyte ville de prockla in vitt kakel och golvmatta..

Lösningen för honom var att peta in eget kapital vid stambytet och får en del utbytt.

Jag skulle inte rekomendera dig att lägga ner egna pengar i att fixa badrummet när de ändå skall stambytas om ett par år.

Stambyten är väl normalt 25-40 års mellanrum.

Mental
2005-12-06, 14:22
Ok?
så de måste återställa till som jag hade det innan dom rev helt enkelt?

Nej, ska de byta rör i golvet så de river golvet så lägger de nytt golv, och då inte det du hadde där innan utan det som föreningen gemsamt beslutat att lägga.

Coldsmith
2005-12-06, 15:26
Låter konstigt det där alltså.

Om jag har renoverat och gjort världens finast kök/badrum/whatever. Ska då bostadsrättsförningens inkompetens (vilket det absolut är) betyda att man får en sämre lägenhet? Är det verkligen på detta sätt?

TrasMannen
2005-12-06, 15:28
Låter konstigt det där alltså.

Om jag har renoverat och gjort världens finast kök/badrum/whatever. Ska då bostadsrättsförningens inkompetens (vilket det absolut är) betyda att man får en sämre lägenhet? Är det verkligen på detta sätt?

Nej det är inte så. Bostadsrättsföreningen är återställningsskyldiga.

Men i mitt fall så har dom utfärdat ett "renoveringsstopp" vilket jag tror att dom inte får göra. Men jag är inte säker.

Jakelol
2005-12-06, 15:30
man tar väll reda på innan man själv renoverar om hur lång tid det ska stammrenoveras så.

JJ
2005-12-06, 15:32
Låter konstigt det där alltså.

Om jag har renoverat och gjort världens finast kök/badrum/whatever. Ska då bostadsrättsförningens inkompetens (vilket det absolut är) betyda att man får en sämre lägenhet? Är det verkligen på detta sätt?

Vad är inkompetent? Att de ber honom vänta med renoveringen tills de har bytt rör (och om han ändå gör det så får han betala merskillnaden för en total återställning själv)?

Coldsmith
2005-12-06, 15:37
Vad är inkompetent? Att de ber honom vänta med renoveringen tills de har bytt rör (och om han ändå gör det så får han betala merskillnaden för en total återställning själv)?

Trasmannen svarade bra. Att dom är återställningsskyldiga.

Annars vore det inkompetens, att förstöra värdet på lägenheterna för innehavarna. Dumhet och inkompetens.

Coldsmith
2005-12-06, 15:39
Vore intressant att veta varför dom inte kan bestämma sig när det ska göras. Låter som när nån statlighet ska göra nåt. Kommer dra ut på tiden i all evighet. Göra stambyte om 3-5 år. På den tiden kan man bygga två skyskrapor på raken och ha tid över. Borde ju vara bättre att ge ett definitivt beslut att 2007 gör vi stambyte.

JJ
2005-12-06, 15:54
Vore intressant att veta varför dom inte kan bestämma sig när det ska göras. Låter som när nån statlighet ska göra nåt. Kommer dra ut på tiden i all evighet. Göra stambyte om 3-5 år. På den tiden kan man bygga två skyskrapor på raken och ha tid över. Borde ju vara bättre att ge ett definitivt beslut att 2007 gör vi stambyte.

De kanske sparar pengar och beroende på vilken metod de skall använda så tar det olika lång tid? Och om de ska öka kostnaden ytterligare genom att lova återställning åt nyrenoverade lägenheter lär det ta ännu längre tid.
Trasmannen, jag tror de gör som de vill, eller ni rättare sagt.

Coldsmith
2005-12-06, 16:03
De kanske sparar pengar och beroende på vilken metod de skall använda så tar det olika lång tid? Och om de ska öka kostnaden ytterligare genom att lova återställning åt nyrenoverade lägenheter lär det ta ännu längre tid.
Trasmannen, jag tror de gör som de vill, eller ni rättare sagt.

sänka kostnaden genom att dra ut på tiden. Ett nytt koncept :).

Sen lät det väl mer som att dom inte bestämt sig när dom ska göra det. Vilket är dumt. Dom borde bestämma sig och sen berätta för innehavarna att då och då sker detta och därför så....

"3-5" kan lika gärna vara 10-15 år.

Helena B
2005-12-06, 16:05
Ok?
så de måste återställa till som jag hade det innan dom rev helt enkelt?

Jag hade i min BR ett marmorbadkar och så skulle de ha stambyte där och de ville att jag skulle betala 12000 kr för att få ett nytt insatt efter renoveringen *screwy*

JJ
2005-12-06, 16:12
"3-5" kan lika gärna vara 10-15 år.

Ja, det är ju verkligen din tolkning. Du vet att pengarna skall in via avgiften va? De har tagit ett beslut som de anser vara bäst för de boende, det är så det går till i en FÖRENING. Det är inte direkt ett ondsint företag han har att göra med. Tillåter de att alla får renovera nu och att de sen skall återställa detta får de mest troligt höja avgiften. Vad tror du händer med värdet på lägenheterna då? För samtliga grannar.

TrasMannen
2005-12-06, 16:20
Vore intressant att veta varför dom inte kan bestämma sig när det ska göras. Låter som när nån statlighet ska göra nåt. Kommer dra ut på tiden i all evighet. Göra stambyte om 3-5 år. På den tiden kan man bygga två skyskrapor på raken och ha tid över. Borde ju vara bättre att ge ett definitivt beslut att 2007 gör vi stambyte.

Varför jag har skrivit 3-5 år är att jag bor i ett STORT lägenhetskomplex. Vilket gör att börjar dom på andra ändan av komplexet om 3 år så tar det 2 år innan dom är hos mig och skall fixa min lgh ;)

TrasMannen
2005-12-06, 16:22
Jag hade i min BR ett marmorbadkar och så skulle de ha stambyte där och de ville att jag skulle betala 12000 kr för att få ett nytt insatt efter renoveringen *screwy*

Japp, bostadsrättsföreningar gör så får att dom, lyssna på det här, inte vill betala själva. Och det är då man måste sätta emot. dvs hota med rättsliga åtgärder. Och eftersom dom är skylldiga att återställa så lägger dom sig oftast.
Men alla kommer inte tjafsa emot och då har dom tjänat ett antal tusenlappar.

mini
2005-12-06, 16:31
En bostadsrättsförening består av sina medlemmar. Det är alltså de boende som betalar för allt som görs via sina avgifter. Besluten tas vanligen på stämman (där alla medlemmar har en röst) eller av styrelsen. Medlemmarna har rätt att nominera styrelsemedlemmar eller anmäla eget intresse. Om man anser att det tas fel beslut kan man prata med styrelsen eller kanske utlysa en extra årsstämma.
Har du varit på årsmöten så bör du ha koll på varför föreningen gör som den gör.

TrasMannen
2005-12-06, 16:42
En bostadsrättsförening består av sina medlemmar. Det är alltså de boende som betalar för allt som görs via sina avgifter. Besluten tas vanligen på stämman (där alla medlemmar har en röst) eller av styrelsen. Medlemmarna har rätt att nominera styrelsemedlemmar eller anmäla eget intresse. Om man anser att det tas fel beslut kan man prata med styrelsen eller kanske utlysa en extra årsstämma.
Har du varit på årsmöten så bör du ha koll på varför föreningen gör som den gör.

Och dom vill ha så låg hyreshöjning som möjligt.

mini
2005-12-06, 16:48
Och dom vill ha så låg hyreshöjning som möjligt.
Vilka är "dom"? Har du varit på ert årsmöte i år? Tidigare? Vill inte du ha så låg avgift som möjligt? (Hyra betalar man inte i bostadsrätt.)

Allan
2005-12-06, 16:54
http://www.varbostad.se/ArticlePages/200404/02/20040402125715_VB/20040402125715_VB.dbp.asp

http://www.varbostad.se/ArticlePages/200407/06/20040706101727_VB/20040706101727_VB.dbp.asp

Man ska ha klart för sig att varje bostadsrättsförening får besluta om sina egna stadgar och ersättningskrav. Just badrummen brukar vara en het potatis. I vår BRF ersattes INTE badrum som renoverats av medlemmen under året innan stambytet. Men då hade vi informerat om det i ytterligare ett år innan.
Man ska också veta att medlemmen i BRF har en skyldighet att själv hålla sig a jour med vad som gäller, eftersom det inte finns en informationsplikt för styrelsen. Stambyten är f ö en fråga som inte bestäms på årsmötet, utan av styrelsen.

allan

Coldsmith
2005-12-06, 16:56
Varför jag har skrivit 3-5 år är att jag bor i ett STORT lägenhetskomplex. Vilket gör att börjar dom på andra ändan av komplexet om 3 år så tar det 2 år innan dom är hos mig och skall fixa min lgh ;)

2 år för att göra ett stambyte låter vanvettigt lång tid. Som sagt, det är den tiden det tar att bygga en skyskrapa. Men man ska ju inte vara förvånad heller över att en förening går med på en så lång tid. FN betalar 1.5 miljarder dollar för en renovering som max ska kosta 600-700 miljoner (egentligen lägre men dom har högre krav på säkerhet och liknande). Det hela borde egentligen vara klart redan, men än så länge så har man bara planerat att flytta ut folket (korkat då man kan och bör göra renovering "In possession") 2007.

Låter tråkigt det där hursomhelst, att man ska bli överkörd sådär. Det tråkiga med föreningar är att mer än hälften är korkade, så dom korkade har majoritet ;).

Förstår inte varför man först och främst ska vänta i 3 års tid. Då vet man inte ens vad kostnaden blir, ens om företaget man anlitat finns kvar eller om åtminstone samma personer finns kvar. Sen att det får dra ut på tiden i 2 år. Låter som vansinne, för hur stort kan komplexet vara egentligen? På den tiden borde man ha kunnat renovera Pentagon.

mini
2005-12-06, 16:56
Stambyten är f ö en fråga som inte bestäms på årsmötet, utan av styrelsen.

allan
Men renoveringsstoppet är en fråga som kan ha varit uppe, alternativt kan komma upp om en medlem lägger en motion till nästa årsmöte.

Coldsmith
2005-12-06, 17:00
Ja, det är ju verkligen din tolkning. Du vet att pengarna skall in via avgiften va? De har tagit ett beslut som de anser vara bäst för de boende, det är så det går till i en FÖRENING. Det är inte direkt ett ondsint företag han har att göra med. Tillåter de att alla får renovera nu och att de sen skall återställa detta får de mest troligt höja avgiften. Vad tror du händer med värdet på lägenheterna då? För samtliga grannar.

Ja det är min tolkning. Om en förening eller liknande säger "om 3-5 år" (med innebörden att man inte riktigt bestämt sig när man ska börja) så kan det lika gärna dröja 10-15 år. Kom ihåg att folk byts ut osv. Kan dra ut hur länge somhelst. Det är standard. Dom har ju inte direkt nån konkurrens att tänka på.
Men vi verkar springa förbi varandra i inläggen här, för du verkar svara på något annat än vad jag skriver.

TrasMannen
2005-12-06, 17:30
http://www.varbostad.se/ArticlePages/200404/02/20040402125715_VB/20040402125715_VB.dbp.asp

http://www.varbostad.se/ArticlePages/200407/06/20040706101727_VB/20040706101727_VB.dbp.asp

Man ska ha klart för sig att varje bostadsrättsförening får besluta om sina egna stadgar och ersättningskrav. Just badrummen brukar vara en het potatis. I vår BRF ersattes INTE badrum som renoverats av medlemmen under året innan stambytet. Men då hade vi informerat om det i ytterligare ett år innan.
Man ska också veta att medlemmen i BRF har en skyldighet att själv hålla sig a jour med vad som gäller, eftersom det inte finns en informationsplikt för styrelsen. Stambyten är f ö en fråga som inte bestäms på årsmötet, utan av styrelsen.

allan

En kamrat till mig hade problem med sin BRF som inte ville återställa hans grejjer. Hans far kontaktade hans jurister som hittade en paragraf där det stog "BRF måste återställa i befintligt skick".
När BRF blev konfronterad med denna informationen så backade BRF och gav min kompis rätt och återställde till ursprungligt skick.

Jag har bett min kompis farsa att kontakta samma jurist i min fråga och förhoppningsvis får jag källa på det också.

TrasMannen
2005-12-06, 17:34
2 år för att göra ett stambyte låter vanvettigt lång tid. Som sagt, det är den tiden det tar att bygga en skyskrapa. Men man ska ju inte vara förvånad heller över att en förening går med på en så lång tid. FN betalar 1.5 miljarder dollar för en renovering som max ska kosta 600-700 miljoner (egentligen lägre men dom har högre krav på säkerhet och liknande). Det hela borde egentligen vara klart redan, men än så länge så har man bara planerat att flytta ut folket (korkat då man kan och bör göra renovering "In possession") 2007.

Låter tråkigt det där hursomhelst, att man ska bli överkörd sådär. Det tråkiga med föreningar är att mer än hälften är korkade, så dom korkade har majoritet ;).

Förstår inte varför man först och främst ska vänta i 3 års tid. Då vet man inte ens vad kostnaden blir, ens om företaget man anlitat finns kvar eller om åtminstone samma personer finns kvar. Sen att det får dra ut på tiden i 2 år. Låter som vansinne, för hur stort kan komplexet vara egentligen? På den tiden borde man ha kunnat renovera Pentagon.


Det är ett stort komplex. Och jag antar att tiden det tar beror på vilken metod dom använder och företaget som anlitas. Det spelar ju roll hur många företaget kan avsätta att arbeta med detta osv.

Metal_boy_
2005-12-06, 21:27
kolla först om dom verkligen behöver ha sönder lägenheten för att göra detta. Moderna metoder inkluderar inte nån jävla upprivning av skiten.

Allan
2005-12-06, 21:45
Stambyten kan ta en jävla tid, speciellt om det finns många vattenskador som måste åtgärdas. Nuförtiden arbetar man både med re-lining och med "rum-i-rummet" (VIAB-metoden) men emellanåt måste man in med gamla hederliga bilmaskinen. Har man otur kan det ta sex veckor att torka ut betongbjälklaget. Och innan dess är det svårt att gå vidare i beståndet.
Hoppas din farsas kompis hittar nåt som funkar. Mot HSB lär det vara kört - det finns ett antal prejudicerande fall.

allan