handdator

Visa fullständig version : Köpa bärbar dator, hjälp?


Salltun
2005-12-05, 23:37
Hej.

Har bestämt mig för att inskaffa en bärbar dator, men problemet är den att jag kan absolut ingenting om datorer typ. Vill ha en hyfsat snabb dator med minst 512 ram minne och sen ska man kunna koppla upp den mot bredbandet trådlöst, vet inte va det heter, men ni fattar.

Hade tänkt mig i prisklassen runt 8 000kr, sen vill jag dessutom köpa den i butik, alltså inte på nätet. Så om någon kan hitta en sådan dator på Elgiganten, Siba eller OnOff så är jag väldigt tacksam :)

Salltun
2005-12-05, 23:43
Hittade en Packard Bell för 6790kr, verkar vara hyfsat snabb och har 512 ram minne. Men kan man koppla upp den trådlöst till bredbandet?

CyberHamster
2005-12-05, 23:49
Säker på att du har allt som behövs för att koppla upp den med WLAN (Trådlöst) till nätet? Trådlös router? Accespoint?

Om du ska koppla upp dig trådlöst med en dator måste du ha ett PCMIA (tror jag det heter) kort för det är ett kort som du stoppar in i sidan på datorn typ ett sånt här http://www.alina.se/productInfo.aspx?T1=Produkter/N%C3%A4tverk/Tr%C3%A5dl%C3%B6st/54%20Mbps&T2=DWL-G630 . Om den inte har inbyggt trådlöst nätverkskort det vill säga.

Salltun
2005-12-05, 23:52
Säker på att du har allt som behövs för att koppla upp den med WLAN (Trådlöst) till nätet? Trådlös router? Accespoint?

Om du ska koppla upp dig trådlöst med en dator måste du ha ett PCMIA (tror jag det heter) kort för det är ett kort som du stoppar in i sidan på datorn typ ett sånt här http://www.alina.se/productInfo.aspx?T1=Produkter/N%C3%A4tverk/Tr%C3%A5dl%C3%B6st/54%20Mbps&T2=DWL-G630 . Om den inte har inbyggt trådlöst nätverkskort det vill säga.


Ehh, jag har ingenting av det där. Har en sladd från telejacket till en grön låda som är kopplad till datorn :/

Men om jag köper en dator med inbyggt trådlöst nätverkskort, vad behöver jag mer?


*screwy*

tobbeg
2005-12-05, 23:59
compaq med trådlöst på elgiganten (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000rbO6_gWt?Pr oductID=TgXD4QFWScgAAAEGwNsRo3jh&CatalogCategoryID=9uzD4QFWstEAAAED_W2tBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cpro dtypes_vartypes_text)

jag lyckades inte länka till den direkt på SIBA men detta är produktnamnet HP ZE2310EA och den kostar 7590.

ONOFF var också tröga med länkningen, Acer TM2313WLMi för 7996.

Alla dessa tre har wireless. Jag skulle nog ha köpt den från elgiganten om jag var du. Det verkar vara mest dator för pengarna. Kanske nån mer kunnig på området kan säga nåt om kvalitetsskillnader mellan de olika märkena.

Lycka till med datorköpet

tobbeg
2005-12-06, 00:01
Ehh, jag har ingenting av det där. Har en sladd från telejacket till en grön låda som är kopplad till datorn :/

Men om jag köper en dator med inbyggt trådlöst nätverkskort, vad behöver jag mer?


*screwy*

Om du vill köra trådlöst till datorn behöver du en trådlös router. Se till så att du köper en du kan få support på från din leverantör. Eftersom du verkar vara nyböröjare. DVS. ring din bredbandsleverantör och fråga vilken router de ger support på.

Salltun
2005-12-06, 00:03
compaq med trådlöst på elgiganten (http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000rbO6_gWt?Pr oductID=TgXD4QFWScgAAAEGwNsRo3jh&CatalogCategoryID=9uzD4QFWstEAAAED_W2tBDZ%2e&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cpro dtypes_vartypes_text)

jag lyckades inte länka till den direkt på SIBA men detta är produktnamnet HP ZE2310EA och den kostar 7590.

ONOFF var också tröga med länkningen, Acer TM2313WLMi för 7996.

Alla dessa tre har wireless. Jag skulle nog ha köpt den från elgiganten om jag var du. Det verkar vara mest dator för pengarna. Kanske nån mer kunnig på området kan säga nåt om kvalitetsskillnader mellan de olika märkena.

Lycka till med datorköpet


Tack! Den från elgiganten ser jäkligt bra ut, men vad mer behöver jag köpa för att koppla in den till bredbandet?

Frågsam idag, haha. :cool:

Salltun
2005-12-06, 00:06
Om du vill köra trådlöst till datorn behöver du en trådlös router. Se till så att du köper en du kan få support på från din leverantör. Eftersom du verkar vara nyböröjare. DVS. ring din bredbandsleverantör och fråga vilken router de ger support på.


Ok, tack : )

Men är den där routern allt jag behöver?

tobbeg
2005-12-06, 01:17
Ok, tack : )

Men är den där routern allt jag behöver?

Det beror på vilken sorts bredband du har. Har du ADSL eller fiber?

Om du har ADSL så behöver du ha ett modem men det antar jag att du redan har eftersom ditt internet fungerar nu. Stoopid me.

Om du har adsl så kopplar du in sladden från modemet i routern istället för datorn. Om du har fiber så kopplar du in sladden från väggen i routern istället.

Så svaret på din fråga är alltså: Du klarar dig fint med den trådlösa routern.

chidde
2005-12-06, 01:30
egenskaper: liten, prisvärd, lång batteritid, snygg
användningsområde: internet, ordbehandling, bildbehandling

=

IBOOK 12" !!

Salltun
2005-12-10, 22:22
Vad är det viktigaste, processorn, ram-minnet eller något annat om man vill ha en dator som håller måttet i många år :)

King Grub
2005-12-10, 22:25
Beror på vad du menar med "håller måttet". En dator håller inte måttet alls i flera år om du vill spela. Vill du surfa på nätet och ordbehandla däremot krävs det inte mycket.

Salltun
2005-12-10, 22:28
Beror på vad du menar med "håller måttet". En dator håller inte måttet alls i flera år om du vill spela. Vill du surfa på nätet och ordbehandla däremot krävs det inte mycket.

Ska inte ha den till att spela spel : )

Så då borde en AMD Sempron 3000 med 512 mb ram duga i ett par år?

Tack för all hjälp ; )

Jax
2005-12-10, 23:23
egenskaper: liten, prisvärd, lång batteritid, snygg
användningsområde: internet, ordbehandling, bildbehandling

=

IBOOK 12" !!
Beställde en PowerBook i förrgår så nu går jag i väntans tider.

jakke
2005-12-10, 23:58
Beställde en PowerBook i förrgår så nu går jag i väntans tider.
Nice.
jag beställde en Dell X1 i måndags.. Det bästa är att skolan betalar 6250 av hela skiten..

Tomten
2005-12-11, 00:00
Ska inte ha den till att spela spel : )

Så då borde en AMD Sempron 3000 med 512 mb ram duga i ett par år?

Tack för all hjälp ; )

Helt klart. 1024 mb ram skulle inte skada, då windows xp äter upp rejält med minne, speciellt om du kör många program i bakgrunden. Windows använder (för mig) 218mb av 1024 mb ram när bara några vanliga program som mIRC, DC++ och Internet Explorer körs. Word, Excel och liknande program använder kring 20-40mb ram. Adobe Photoshop ligger på ungefär 50mb ram, så kör du många "krävande" program samtidigt så är 1024mb ram en bra ideé.

Fast... Det behövs absolut inte om allt du tänker göra är surfa, se på filmer och använda ordbehandlingsprogram lite nu och då.

Salltun
2005-12-11, 13:24
Helt klart. 1024 mb ram skulle inte skada, då windows xp äter upp rejält med minne, speciellt om du kör många program i bakgrunden. Windows använder (för mig) 218mb av 1024 mb ram när bara några vanliga program som mIRC, DC++ och Internet Explorer körs. Word, Excel och liknande program använder kring 20-40mb ram. Adobe Photoshop ligger på ungefär 50mb ram, så kör du många "krävande" program samtidigt så är 1024mb ram en bra ideé.

Fast... Det behövs absolut inte om allt du tänker göra är surfa, se på filmer och använda ordbehandlingsprogram lite nu och då.


Ok tack : )

Men finns det andra operativsystem som tar mindre resurser? För jag har inget större behov av att använda Windows.

edgen_ÖSD
2005-12-11, 14:41
Läggt till 4000 tills å får du ett riktigt kraftpaket från Acer:

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/387785/prices

Annars har de en billigare variant som ändå håler måttet ok:

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/455481/prices



Det enda negativa med dem är att de har en hårddisk på 4700 varv/m. Jag har inte märkt av det alls än, men det kanske kommer, vad vet jag.

edgen_ÖSD
2005-12-11, 14:45
EDIT: Den första länken verkar inte fungera. Det som är bra med den dyrare är att den har en turinprocessor, vilket är mycket bättre än den billigare Sempro.

Salltun
2005-12-16, 16:43
Nu har jag två alternativ:

Packard Bell AMD Sempron 3000+, 512 ram (6790kr)

eller

Packard Bell Intel Celeron 1,4 GHz, 1024 ram (7990kr)

Vilken är bäst? Och hur skulle det bli ifall jag la in 512 ram mer i den första?

Ett jävla tjatande om datorn jag vet :D

Arnesson
2005-12-16, 16:48
Nån som har koll på Packard bell (eller hell som det ofta talas om)? Har bara hört negativt om deras bärbara jag, men har ingen egen erfarenhet. Att de bygger för trångt och blir tok varma etc(?)

Markus H
2005-12-16, 17:45
Mitt tips är att köpa en bärbar med en processor som är gjord för bärbara datorer.... typ Pentium M processorerna.

då får du en tystare och batteri snålare dator.... min Pentium M 1.6Mhz räcker till allt, iom att jag inte spelar...

Salltun
2005-12-17, 10:52
Är det någon skillnad på vanliga processorer och mobile processorer i snabbhet?

Och finns de några speciella ram minnen för bärbara datorer, eller det är likadana som ram minnen för stationära?

*screwy*

Piranha
2005-12-17, 11:18
Är det någon skillnad på vanliga processorer och mobile processorer i snabbhet?

Och finns de några speciella ram minnen för bärbara datorer, eller det är likadana som ram minnen för stationära?

*screwy*

Pentium (M) Centrino är både strömsnålare och snabbare än dito P4 på samma frekvens , en 2.0 Ghz brukar jämföras med P4 3.2 ghz.

Centrino info (http://www.intel.com/products/centrino/index.htm)

Minnen till bärbara är speciella ja , de är samma teknologi som i minnen til stationära med mindre av förklarliga själ.
De flesta märkesmaskiner rekomenderas minnen till av samma märke. Men de går alldeles utmärkt att handla minnen av annat märke med samma specifikationer som är klart billigare. Om du nu köper en modern bärbar så blir det antagligen PC2700 eller PC3200 , men de kallas SODIMM till bärbart.