handdator

Visa fullständig version : Övergång från låg- till högrepschema


Nejv
2005-12-05, 20:44
Jo nu har jag kört med ett lågrepsschema som har involverat 4-6 reps i åtta veckor.

Nu har jag precis haft en vilovecka och jag undrar om det är på sin plats att byta till ett högrepsschema de kommande 8 veckorna?

Jag skulle gärna vilja veta för-/nackdelar med detta.

Tack för svar.

polaren
2005-12-05, 21:16
Då kommer jag med en utfyllnadsfråga:
Är 8 veckor med högrep nödvändigt? Tycker det låter som mycket, då jag antagligen skulle längta tillbaks till tyngre vikter efter kanske 3-4 veckor.

toreld
2005-12-05, 21:20
då fyller jag oxå ut.. ger det bättre musklelutveckling om man kör högreps nån vecka? (vet att det är olika från person till person, men som medel)

Nejv
2005-12-05, 21:25
Då kommer jag med en utfyllnadsfråga:
Är 8 veckor med högrep nödvändigt? Tycker det låter som mycket, då jag antagligen skulle längta tillbaks till tyngre vikter efter kanske 3-4 veckor.

Jo jag känner likadant förutom att jag inte är SÅ viktkåt :). Vi får vänta på att någon kvalificerad svarar på frågan. :)

Men det låter ju inte helt orimligt att köra högreps i åtminstone 3-4 v för att sedan hoppa tillbaka till lågreps.

Nejv
2005-12-05, 21:39
Jag kan ju passa på att fråga om det även är lämpligt att byta övningar?

polaren
2005-12-05, 21:40
då fyller jag oxå ut.. ger det bättre musklelutveckling om man kör högreps nån vecka? (vet att det är olika från person till person, men som medel)

Skulle säga att variation är väldigt bra om man vill fortsätta utvecklas! Sen om man ska köra högrep i 1 vecka eller 8+ veckor har jag ingen aning om, och det vill jag som sagt själv ha svar på :)

keffat_liv
2005-12-05, 21:42
Då kommer jag med en utfyllnadsfråga:
Är 8 veckor med högrep nödvändigt? Tycker det låter som mycket, då jag antagligen skulle längta tillbaks till tyngre vikter efter kanske 3-4 veckor.

Tror nog det ska köras lika mycket som låg reps. Fast beror ju på målet med träningen också.

toreld
2005-12-05, 21:45
Tror nog det ska köras lika mycket som låg reps. Fast beror ju på målet med träningen också.

om målet är att bli så stor som möjligt!?!?!?

men jag har bara kört låg reps 1 vecka av 1,5 år.. de va nog fan de absolut tråkigaste jag gjort. hade noll motivation o gå till gymmet *cry*

polaren
2005-12-05, 21:53
Tror nog det ska köras lika mycket som låg reps. Fast beror ju på målet med träningen också.

Ok, det låter lite tråkigt... Mitt mål är att bli stark, volym är inte alls lika viktigt.

Nejv
2005-12-05, 23:49
Okej, det blir nog till att byta till ett högrepschema.

Ett par frågetecken fortf:

Bör man byta övningar?
Hur länge skall man köra detta schema? =)

Hannes
2005-12-06, 08:46
ni vill ju komma åt alla typer av muskelfibrer, så ja det är bra med variation med hög/lågreps

toreld
2005-12-06, 18:43
Jag fortsätter i denna tråden efter som mitt ämne har samma tema.

jag tränar så här:
mån: bröst, triceps, lår och mage
tis: biceps, axlar, rygg och vader
onsdag: vila
tors: samma som mån
fre: samma som tis
lör: vila
sön: vila

Skulle det vara en bra idé att köra högreps på mån och tis och lågreps på tors och fre? eller tvärt om? låg reps tar väll längre tid att återhämta sig på så det är kanske smartast att börja veckan med högreps?

Hannes
2005-12-06, 19:05
Jag fortsätter i denna tråden efter som mitt ämne har samma tema.

jag tränar så här:
mån: bröst, triceps, lår och mage
tis: biceps, axlar, rygg och vader
onsdag: vila
tors: samma som mån
fre: samma som tis
lör: vila
sön: vila

Skulle det vara en bra idé att köra högreps på mån och tis och lågreps på tors och fre? eller tvärt om? låg reps tar väll längre tid att återhämta sig på så det är kanske smartast att börja veckan med högreps?

alltså, nu är jag inte en expert men jag är ganska säker på att det krävs längre perioder för att det ska bli någon synbar effekt.

då menar jag vissa månader under året - högreps och vissa månader lågrep.
inte bara några dagar i veckan.

som sagt är jag ingen expert och vem som helst som är kunnig inom detta område får rätta mig.

toreld
2005-12-06, 19:38
alltså, nu är jag inte en expert men jag är ganska säker på att det krävs längre perioder för att det ska bli någon synbar effekt.

då menar jag vissa månader under året - högreps och vissa månader lågrep.
inte bara några dagar i veckan.

som sagt är jag ingen expert och vem som helst som är kunnig inom detta område får rätta mig.

Jo men om man tänker efter.. det blir ju en jäkligt bra variation på träningen. Musklerna hinner ju aldrig att vänja sig.. eller??

fonzie
2005-12-06, 20:01
Jag har kört lågreps i princip hela min karriär. Försöker köra högreps, men jag är så viktkåt och lågreps är roligare. :(
Kan tänka mig att det är ett bra sätt för kroppen utvecklingen.

toreld
2005-12-06, 21:39
någon annan som har några synpunkter till mitt kommande upplägg? det kommer att ske redan nu på torsdag så jag skulle uppskatta lite tankar :)