handdator

Visa fullständig version : Crunches v.s. Crunchés med vikt!


Peixe
2005-12-05, 17:10
Vad är bäst? Mitt mål är inte att bygga muskler utan att få starka och explosiva muskler, är fotbollsspelare, så vad är bäst?

Alexlindgren
2005-12-05, 17:42
med vikt blir ju explosivare, utan blir uthålligare. Men du får också större med mer vikt.

tobbe89
2005-12-05, 17:45
Jag har aldrig lyckats göra lägre än 10 reps med vikt, inte utan heller. Hur håller ni vikten? Vad att tänka på?

Peixe
2005-12-05, 18:04
ok, men vad tror du är bäst för en fotbollsspelare, så här tänker jag:

+ för vikter: *flex*
1. Behöver få bättre spänst
2. Behöver bli mycket snabbare
3. Behöver få hårdare skott och stabilare motlägg
4. Behöver få mer kraft i mina nickar
5. Behöver bli starkare i närkamper


+ för utan vikter:
1. Man springer mycket i fotboll
2. Man skjuter och passar många gånger på en match


Not:
Även om det är fler '+' för "med vikt" så är det svårt att fatta ett beslut då man som sagt springer och passar o skjuter väldigt mycket och ofta.

Peixe
2005-12-05, 18:06
Jag har aldrig lyckats göra lägre än 10 reps med vikt, inte utan heller. Hur håller ni vikten? Vad att tänka på?
Om du menar att inte gå upp i vikt så gör jag garanterat utan vikt, menar du att inte gå ner i vikt helt klart med vikt - men räkna med att gå upp något kilo

Hjälten
2005-12-05, 18:30
Om du menar att inte gå upp i vikt så gör jag garanterat utan vikt, menar du att inte gå ner i vikt helt klart med vikt - men räkna med att gå upp något kilo

Tror han mena hur man håller själva vikten när man kör crunches.

aliquis
2005-12-05, 19:06
Vad är bäst? Mitt mål är inte att bygga muskler utan att få starka och explosiva muskler, är fotbollsspelare, så vad är bäst?och skillnaden ligger i? hur mycket du äter?

aliquis
2005-12-05, 19:06
ok, men vad tror du är bäst för en fotbollsspelare, så här tänker jag:

+ för vikter: *flex*
1. Behöver få bättre spänst
2. Behöver bli mycket snabbare
3. Behöver få hårdare skott och stabilare motlägg
4. Behöver få mer kraft i mina nickar
5. Behöver bli starkare i närkamper


+ för utan vikter:
1. Man springer mycket i fotboll
2. Man skjuter och passar många gånger på en match


Not:
Även om det är fler '+' för "med vikt" så är det svårt att fatta ett beslut då man som sagt springer och passar o skjuter väldigt mycket och ofta.Vad har något av det med hur du tränar magen att göra?

MUGEN
2005-12-05, 20:05
nog för att alla muskler i kroppen aktiveras under intensiv fotboll, men av det du just skrev verkar det som att du snarare är i behov av att fokusera på tunga benpass och massa intervallträning än dina crunches.

Sniggel
2005-12-05, 20:58
Jag har aldrig lyckats göra lägre än 10 reps med vikt, inte utan heller. Hur håller ni vikten? Vad att tänka på?
Testa att ligga i en bakåtlutande bänk (om du har tillgång till det, vet inte om du tränar på gym)
Lägg vikten(erna) på bröstet och "kläm" vikten(erna) mellan hakan och armvecket.
Denna övning tränar höftböjaren väldigt mycket också, kanske mer än rectus abdominis (Vågar jag påstå).
Men det e ju en mycket funktionell muskel så.

edit: denna övning bör köras kontrollerat så att manhar koll på VAR vikterna ligger o inte hamnar fel udner övningens gång o skadar dig.

Kimball
2005-12-06, 08:10
Testa att ligga i en bakåtlutande bänk (om du har tillgång till det, vet inte om du tränar på gym)
Lägg vikten(erna) på bröstet och "kläm" vikten(erna) mellan hakan och armvecket.
Denna övning tränar höftböjaren väldigt mycket också, kanske mer än rectus abdominis (Vågar jag påstå).
Men det e ju en mycket funktionell muskel så.

edit: denna övning bör köras kontrollerat så att manhar koll på VAR vikterna ligger o inte hamnar fel udner övningens gång o skadar dig.

Körde sådär med vikter förut, men då använder jag ryggen mer än magen, känns de som då ryggen blir utmattad innan magen. Kör jag däremot utan vikter och verkligen söker kontakt känns de mkt bättre, och de blir bara en 3-4 reps mer än med vikt.

Peixe
2005-12-06, 15:12
Körde sådär med vikter förut, men då använder jag ryggen mer än magen, känns de som då ryggen blir utmattad innan magen. Kör jag däremot utan vikter och verkligen söker kontakt känns de mkt bättre, och de blir bara en 3-4 reps mer än med vikt.
ok, tack så mycket :) ...iaf en som kan svara på topic... *grr27*