handdator

Visa fullständig version : militärpress


Flanders
2002-08-01, 16:44
jag har börjat köra stående militärpress nu i veckan.

men det har gjort ont att köra den, speciellt dagen efter så sitter det som om det var en muskelbristning eller om en knota kommit i kläm i ryggen. Jag har hört att det skulle vara en svår övning att få kontroll över, och det verkar jag verkligen ha.

Så vad kan jag göra för fel, vad är de vanliga felen?

jag vill gärna fortsätta köra militärpress för den verkar vara bra för hela axelmuskulaturen, inte sant?

[euphoria]
2002-08-01, 16:51
Kör du mot bröstet eller bakom nacken?

Langster
2002-08-01, 17:17
Du svankar antagligen för mycket.
Jag körde den ett tag för ungefär ett år sen eller nåt. Tycker att det kändes för illa i ryggen av den.
Visserligen ÄR den bra för axelutvecklingen, men jag föredrar nog sittande militärpress med fri stång ändå. Ger mig bättre kontroll över både vikter och kropp.

Flanders
2002-08-01, 17:22
jag körde bakom nacken.. om jag kör framför belastar jag korsryggen, tycker jag personligen..

Langster.. vilken vinkel har du på bänken du sitter på?ska nog testa det sedan. känns det inte alls nu då men det tar samma muskler som ståendes??

Är man svagare om man sitter ned?

Langster
2002-08-01, 17:46
Jag känner mig starkare när jag sitter ner. Vid stående kan man iof kanske använda mer av kroppen för att få upp vikten.

Jag använder lite mindre än 90 graders vinkel, gärna med en kort bänk.

Flanders
2002-08-01, 17:50
tack för tipsen.. jag ska testa detta när min ryggrad känns redo.

Langster, har du något bra tips om en bra axelövning annars?

jag brukar köra den här övningen när man står i maskin och drar ett V-handtag till hakan.

Langster
2002-08-01, 17:53
Sittande skruvpress med hantlar, bra för styrka och skadeförebyggande.

Flanders
2002-08-01, 18:00
hur utför man den??

Langster
2002-08-01, 18:34
Sitt på en bänk med något mindre än 90 graders lutning. Håll bägge hantlarna som om du är i toppläget i bicepscurl, fast tätare ihop, håll dem mot bröstet (handflatorna mot dig). Pressa rakt uppåt och rotera sedan händerna, handflatorna bort från dig.

Försök att pressa så högt som möjligt innan du roterar hantlarna.

Your Daddy
2002-08-01, 19:55
Har oifs aldrig testat stående militärpress men kan föreställa mig
vilket gungande det skulle bli.:)

Framförallt undrar jag om att få upp vikten i rätt startposition inte är det jobbigaste i hela setet?:confused:

Kan också föreställa mig vilka skador det skulle kunna ge på
ryggen ståendes.:(

Varför inte bara köra sittandes? :confused:

Vissa gym har speciella militärpresställningar där det finns en fast 90 graders vinkel på bänken och där man enbart kan justera höjden på sitsen. Där finns också en ställning där du kan lägga och ta av vikten vid en lagom position.

Borde inte militärpresställningar eller sittandes vid en 90 graders vinkel vid ett powerrack vara det ultimata?
:naughty:

Flanders
2002-08-01, 20:06
hehe jo när jag körde ståendes fick jag bokstavligt talat "slänga" upp vikten annars gick det inte=). och det är nog definitivt inte bra för andra muskelgrupper.

nästa gång blir det sittandes. men ska jag köra det fritt eller i smithmaskin.. hmm hmm.. :confused:

z_bumbi
2002-08-01, 20:28
Flanders: Ställ in en knäböjställning så att det bara är att gå in och lyfta av vikten när du ska köra militärpress.
Kör inte tyngre än du klarar av.

Sen finns ju alltid hantlar.

Frazze
2002-08-01, 22:52
Förstår egentligen inte varför det skulle kunna bli sådana skador på ryggen?

OM man kör något så när strikt (dvs inte några halva stötar eller dylikt), så är det väl inte värre än när man t.ex. stegar ut och ska köra benböj? (fast förmodligen med betydligt mindre vikt:) )

Åse Columbus
2002-08-02, 07:14
En liten länk till Langsters skruvpress...

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

Åse:smokin:

Förövrigt så behandlar vi axlar i tråden Storlek på Axlar.

:naughty:

Jugger
2002-08-02, 07:38
Flanders? vadå slänga upp vikten? har du inte hört talas om att cleana vikten. Jag tycker stående militärpress är överlägset. Bygger upp stabilitet i hela kroppen.


Fast det är jag då.:D

Honken
2002-08-02, 09:07
Originally posted by Åse Columbus
En liten länk till Langsters skruvpress...

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBArnoldPress.html

Åse:smokin:

Förövrigt så behandlar vi axlar i tråden Storlek på Axlar.

:naughty:

Tillägg till den lilla filmen borde väl vara att inte skruva hantlarna förrän du kommit upp i läget där du måste. Dvs handflatorna mot kroppen så långt du kan, åtminstone högre än vad han gör på bilden

Flanders
2002-08-02, 10:10
nope, vad menas med att cleana?

Langster
2002-08-02, 10:46
Originally posted by Honken


Tillägg till den lilla filmen borde väl vara att inte skruva hantlarna förrän du kommit upp i läget där du måste. Dvs handflatorna mot kroppen så långt du kan, åtminstone högre än vad han gör på bilden

Precis, har sett den animeringen förr och det var därför jag inte ville ha med den länken i min beskrivning. Den där killen gör ju helt fel.
Pressa uppåt så högt du kan innan du roterar hantlarna och håll hantlarna hyffsat tight ihop innan rotationen oxå.

Men animeringen ger dock en bild av hur övningen i princip går till om man totalt missförstog min beskrivning.

Åse Columbus
2002-08-02, 10:55
Det var just det jag ämnade med länken..att ge en bild av ungefär hur...

men ni har bägge två helt rätt...jag vänder inte heller händerna förrän strax före toppen ...faktum är att jag aldrig riktigt tänkt på det ..kommer bara naturligt....:bpump:

men det är en härlig övning!!!

Åse:smokin:

Jugger
2002-08-02, 11:09
Flanders
som tyngdlyftarna gör.

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html
sedan är det bara att pressa.

Baha
2002-08-02, 13:38
många som har det problemet att man pressar ihop korsryggen i stående pressar verkar det som., men tror man vänjer sig efter ett tag, blir stabilare på nåt vis, bara man tänker på att inte böja sig bakåt som ett pucko(som dom flesta gör)


klart mkt coolare och en mkt bättre prestation att frivända och pressa en tuing vikt än att göra det sittande, dock säketr bättre för ryggen med ryggstöd

Blaze
2002-08-03, 18:40
Stående Press är det som gäller. I bland varierar jag med Sittande Press och Sittande Hantelpress.

Flanders
2002-08-04, 23:08
okej tack för tipsen alla..

Jag testade skruvpress igår. kändes rätt fint.

Sedan testade jag skruvpress, fast med skivstång.
Man håller likadant som om man höll i hantlar in mot bröstet, fast man roterar inte handlederna där uppe såklart.:p

Tror ni den har samma effekt? kör nån av er denna sortens övning?