handdator

Visa fullständig version : Rehabträning i kombination med styrketräning och viktminskning


Ninjamicke
2005-12-05, 12:24
Tjena
Börjar med lite info.

Man
23 år gammal
186 cm lång
107 kg

Mitt mål är att gå ner till 90 kg till att börja med, samtidigt som jag ska försöka få ordning på mina kostvanor och mitt nyopererade knä.

Har under flera år, sedan man flyttade hemifrån framförallt, haft förfärliga kostvanor bestående av mkt microkäk och skräpmat. Har även käkat mkt chips och såna saker på helgerna och till viss del också på veckorna.

I kombinatione med dålig kost har mitt knä legat o ställt till det. I oktober gjorde jag min andra operation och det har gjort saken mkt bättre. Det var 2 år sedan min första operation och däremellan har jag inte kunnat gå längre än 10 min utan att knät har börjat värka och bli stelt. Nu går jag 30-40 min utan problem, även om musklerna kring knät är märkbart mkt svagare än mitt högerben.

Så tanken är ju nu att gå ner massvis av kilon med hjälp av styrketräning, rehabträning och kosthållning.
Började lite smått med styrketräningen och kosthållningen efter semestern i somras och gick ner från 113 till 107 kg.
Sen blev jag ytterligare sjukskriven, regelbunenheten mellan måltiderna försvann och chipspåsen åkte fram.
När jag då i oktober opereade mig blev det kanske konstigt nog, inge bättre med kosten, trots att det borde ha blivit det.
Det som gjordes med knät var en atroskopi, titthålsoperation. Man skar bort en rätt stor del av min yttre menisk.

Kommer att äta enligt King Grubs deffgiude, kommer att ligga på ca 2000 kcal om dagen. Kosten kommer att bestå av mkt kött och grönsaker, även kolhydrater i form av ris, paste och potatis i mindre utsträckning.

Jag käkar sedean första perioden i höstas inte längre smör på mackorna, äter bara hårtbröd och mörkt bröd när jag äter bröd och gör gärna gröt till frukost.


Idag går jag iaf tillbaka till mitt jobb på 25% och kommer att köra igång på allvar igen. Har hur mkt kyckling och fryst broccoli som helst hemma :D

Träningen:
Har inget direkt program för styrketräningen. Men ungefär så här kommer det att se ut:

På gymmet:
Dag 1:
Rygg & Triceps

Dag 2:
Axlar & biceps

Dag 3:
Bröst, Ben & Mage

Benträningen blir ju lite speciell då det är viktigt att jag inte överbelastar mitt knä, så till en början kommer den nästan uteslutande att bestå av rörelseträning samt stabilitetsträning. Jag kommer att kontakta sjukgymnasten som jobbar på migg gym och få ett bra program för ben.

Utöver gymträningen kommer jag att köra djupvattenträning på simhallen här i Umeå, 1 eller2 gånger i veckan beroende på hur jag jobbar.
Och för att avsluta träningsdelen kommer jag att promenera så mkt jag bara kan, räknar med ca 30 min om dagen till att börja med.

Disciplin har inte vart min starka sida men jag inser sedan tidigare att detta inte är gjort över en natt, det gäller att hålla på detta tills jag är klar. Jag hoppas att ni här på forumet kommer med förslag o kritik i massor! Det är något jag kommer att behöva!


MVH Micke