handdator

Visa fullständig version : sambolagen... Pwngar


Bobo
2005-12-05, 12:23
Hoppas någon känner till hur det ligger till med sambolagen och pengar som man fått i gåva.... Tycker själv att det är skitknepigt.

Det gäller ett par som är sambos men under separation, något nytt boende ej hittat till andra parten.
Den ena av dem kommer inom kort att få en summa pengar som gåva. Vid separationen innefattas väl inte pengar på de enskilda kontona?

Vad jag förstått är det endast den ev. gemensamma bostaden och det gemensamt inköpta bohaget som omfattas och alltså ska splittas???

Är pengarna därmed i "tryggt" förvar?

mini
2005-12-05, 12:27
Hoppas någon känner till hur det ligger till med sambolagen och pengar som man fått i gåva.... Tycker själv att det är skitknepigt.

Det gäller ett par som är sambos men under separation, något nytt boende ej hittat till andra parten.
Den ena av dem kommer inom kort att få en summa pengar som gåva. Vid separationen innefattas väl inte pengar på de enskilda kontona?

Vad jag förstått är det endast den ev. gemensamma bostaden och det gemensamt inköpta bohaget som omfattas och alltså ska splittas???

Är pengarna därmed i "tryggt" förvar?

Det bör de vara. Hur länge har de bott ihop?

Bobo
2005-12-05, 12:29
Det bör de vara. Hur länge har de bott ihop?

6 år

mini
2005-12-05, 12:32
Oki. Här kan de iaf hitta det mesta:
http://www.alden.se/Sambolagen.htm

"4 § I samboegendomen ingår inte

1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den
andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara
mottagarens enskilda,"

Bobo
2005-12-05, 12:37
Oki. Här kan de iaf hitta det mesta:
http://www.alden.se/Sambolagen.htm

"4 § I samboegendomen ingår inte

1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den
andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara
mottagarens enskilda,"


Aah Tack! :)
Men det är det som är det kluriga för mig :em: är pengar samma sak som egendom?

Cinna
2005-12-05, 12:47
Aah Tack! :)
Men det är det som är det kluriga för mig :em: är pengar samma sak som egendom?

Jopps .. med egendom menas såväl kontanter som saker :)

JJ
2005-12-05, 12:49
4 § I samboegendomen ingår inte

1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den
andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara
mottagarens enskilda,

Bobo
2005-12-05, 12:51
Jopps .. med egendom menas såväl kontanter som saker :)
*puh*
Vad bra! Tack!

Men, då krävs det alltså att det finns en "klausul" som anger att det är en enskild gåva? Om det inte finns, blir det bägges vid separationen då?

Nitrometan
2005-12-05, 13:06
*puh*
Vad bra! Tack!

Men, då krävs det alltså att det finns en "klausul" som anger att det är en enskild gåva? Om det inte finns, blir det bägges vid separationen då?
Muntliga avtal gäller likaväl som skriftliga. Det räcker att givaren har sagt att det bara är till den ena parten.

Bobo
2005-12-05, 13:19
Muntliga avtal gäller likaväl som skriftliga. Det räcker att givaren har sagt att det bara är till den ena parten.

Okey, Tack! Då är det ju lugnt! Det kommer ju även att gå att bevisa i efterhand isåfall mha givaren OM det nu skulle bli tjaffs vilket jag inte tror. Men i krig och kärlek... :(
Annars får jag väl ta ut pengarna och dumpa dem nån annastans.

donper02
2005-12-05, 13:51
Pengar ingår aldrig i samboegendom, så de är dina. Det enda som ska delas är bostaden och bohaget, alltså egendom som normalt sett finns i ett hem som köksutrustning och möbler som förvärvats för gemensamt användande. Sånt du ägde förrut skall även vara ditt efter bodelningen.

det som menas i det av JJ åberopade lagrummet, är i fall någon gett något som är att anse som bohag skall det undantas från delning om det finns en föreskrift om att det är ensklid egendom.

TrasMannen
2005-12-05, 14:04
Okey, Tack! Då är det ju lugnt! Det kommer ju även att gå att bevisa i efterhand isåfall mha givaren OM det nu skulle bli tjaffs vilket jag inte tror. Men i krig och kärlek... :(
Annars får jag väl ta ut pengarna och dumpa dem nån annastans.

Så det var du det handlade om ändå? :P

Bobo
2005-12-05, 17:23
Pengar ingår aldrig i samboegendom, så de är dina. Det enda som ska delas är bostaden och bohaget, alltså egendom som normalt sett finns i ett hem som köksutrustning och möbler som förvärvats för gemensamt användande. Sånt du ägde förrut skall även vara ditt efter bodelningen.

det som menas i det av JJ åberopade lagrummet, är i fall någon gett något som är att anse som bohag skall det undantas från delning om det finns en föreskrift om att det är ensklid egendom.

Tack :bow: Gud så bra i detta fallet och vad enkelt det blir då!! :)

Bobo
2005-12-05, 17:24
Så det var du det handlade om ändå? :P


:em: Hon menade jag, hon kan dumpa dem nånstans :D

Helena B
2005-12-05, 17:26
Men är de registrerande sambos, annars gäller inte lagreglerna?

Bobo
2005-12-05, 17:33
Men är de registrerande sambos, annars gäller inte lagreglerna?
Kollade upp vad sambos innebär och rent lagligt är man sambo om man lever under äktenskapliga förhållanden.
Nu gör ju inte paret i frågan det längre, men är fortfarande samobos tills bodelningen/separationen är klar gissar jag...?

Helena B
2005-12-05, 17:54
Kollade upp vad sambos innebär och rent lagligt är man sambo om man lever under äktenskapliga förhållanden.
Nu gör ju inte paret i frågan det längre, men är fortfarande samobos tills bodelningen/separationen är klar gissar jag...?

Man måste vara registrerad sambos för att lagreglerna ska gälla. Det räcker inte bara med att man bor under äktenskapliga förhållande. Så var det iaf när jag läste juridik förra året.

Bobo
2005-12-05, 17:59
Man måste vara registrerad sambos för att lagreglerna ska gälla. Det räcker inte bara med att man bor under äktenskapliga förhållande. Så var det iaf när jag läste juridik förra året.

Hmmmmm? Men hur registrerar man sig som sambos?
Vad gäller regler hos F-kassan osv så räcker det med man och kvinna under samma tak som har sex i princip.

Helena B
2005-12-05, 18:01
Man måste vara registrerad sambos för att lagreglerna ska gälla. Det räcker inte bara med att man bor under äktenskapliga förhållande. Så var det iaf när jag läste juridik förra året.

Blev lite osäker och kollade i lagboken. Hittade inget om att man måste vara registrerad. Tror att det kanske har med arv och sånt att göra som jag menar. Vet bara att när jag var sambo så behövde vi inte bry oss om sambolagen pga att vi inte registrerade oss som sambos.

Helena B
2005-12-05, 18:04
Hmmmmm? Men hur registrerar man sig som sambos?
Vad gäller regler hos F-kassan osv så räcker det med man och kvinna under samma tak som har sex i princip.

Jag tror att det har något med att vid en upplösning/bodelning så kan den ena partnern påstå att ni inte alls levde under äktenskapliga förhållanden, utan ni var bara vänner. Om ni är registrerade så är det ett bevis på att ni levde under äktenskapliga förhållande. Kom ihåg ett rättsfall där en kille hade en lägenhet och träffade en tjej som flyttade in. De fick barn tillsammans och när de gjorde slut (de var registrerade) så fick tjejen lägenheten och killen åkte ut på gatan.

Bobo
2005-12-05, 18:05
Blev lite osäker och kollade i lagboken. Hittade inget om att man måste vara registrerad. Tror att det kanske har med arv och sånt att göra som jag menar. Vet bara att när jag var sambo så behövde vi inte bry oss om sambolagen pga att vi inte registrerade oss som sambos.

Jaa jag har aldrig hört talas om en speciell registrering, däremot så ärver man ju inte varandra! Men ni kanske inte skrev er under samma adress? För man blir per automatik "sambos" om man är av olika kön och bor ihop, om man inte är i ett förhållande måste man sågott som bevisa det... Knepigt men sant.

elan
2005-12-05, 20:25
Stopp och belägg här nu. Någon "registrering" av sambos finns inte så vitt jag vet. "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll" (1 § 1 st Sambolagen). Sambolagen reglerar rätten till sambors gemensamma bostad och bohag (1 § 3 st).

Detta gäller alltså alla som bor tillsammans i ett parförhållande, och det gäller bara den gemensamma bostaden och bohaget. Var och en kan alltså fortfarande äga egna grejer som den andra inte har någon rätt i. Som i det här fallet då. :)

Det Helena är ute och far efter skulle kanske kunna gälla arv. Sambos ärver inte varandra överhuvudtaget, vill man att ens sambo ska ärva en behöver man upprätta ett testamente.

Helena B
2005-12-05, 20:26
Stopp och belägg här nu. Någon "registrering" av sambos finns inte så vitt jag vet. "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll" (1 § 1 st Sambolagen). Sambolagen reglerar rätten till sambors gemensamma bostad och bohag (1 § 3 st).

Detta gäller alltså alla som bor tillsammans i ett parförhållande, och det gäller bara den gemensamma bostaden och bohaget. Var och en kan alltså fortfarande äga egna grejer som den andra inte har någon rätt i. Som i det här fallet då. :)

Det Helena är ute och far efter skulle kanske kunna gälla arv. Sambos ärver inte varandra överhuvudtaget, vill man att ens sambo ska ärva en behöver man upprätta ett testamente.

Jo det stämmer säkert, tror jag blandar ihop det med samboavtalet man kan upprätta.

elan
2005-12-05, 20:31
Bra att man läser en juridikkurs så att man kan reda ut saker och ting på Kolo. ;)

tusenkonstnar
2005-12-06, 11:57
Sambolagen används ju idag på sätt den inte är tänk i många fall. Har två perversa fall i min omgivning. Det ena fallet är som följer.


En bekant har varit sambo med sin flickvän under hela hennes utbildning. De har haft gemensam ekonomi, dvs han har betalat eftersom han arbetat och hon pluggat. Nu är hon klar med utbildningen och känner att hon inte mår bra i förhållandet (känner inte alla detaljer men det är vad hon sagt till mig och även till honom när hon skulle förklara otroheten).
De har nu separerat och enlit sambolagen har hon rätt till hälften av grejerna MEN nu är det dessutom så att han blir tvungen att betala av hennes studielån (halva lånet är hans då de togs när de var sambosar), så förutom att han levt fattigt och sponsrat med boende och bil under flera år får han som ett bittert minne vara med och betala studielånet.

elan
2005-12-06, 12:17
Sambolagen används ju idag på sätt den inte är tänk i många fall. Har två perversa fall i min omgivning. Det ena fallet är som följer.


En bekant har varit sambo med sin flickvän under hela hennes utbildning. De har haft gemensam ekonomi, dvs han har betalat eftersom han arbetat och hon pluggat. Nu är hon klar med utbildningen och känner att hon inte mår bra i förhållandet (känner inte alla detaljer men det är vad hon sagt till mig och även till honom när hon skulle förklara otroheten).
De har nu separerat och enlit sambolagen har hon rätt till hälften av grejerna MEN nu är det dessutom så att han blir tvungen att betala av hennes studielån (halva lånet är hans då de togs när de var sambosar), så förutom att han levt fattigt och sponsrat med boende och bil under flera år får han som ett bittert minne vara med och betala studielånet.

Haha, skojar du eller? Är detta i Sverige? Är det studielån från CSN? Finns inte en chans i världen att det där stämmer isf.

Vad gäller bodelning så måste de dela på alla saker som införskaffats för gemensamt bruk om de inte avtalat om annat. Så ett tips om det är så att en part i samboförhållandet har mest pengar och därför betalar för soffor, tv, bil och annat dyrt är ju att upprätta en skrivelse där det står vem som äger vad.

Johanna
2005-12-06, 12:55
Sambolagen används ju idag på sätt den inte är tänk i många fall. Har två perversa fall i min omgivning. Det ena fallet är som följer.


En bekant har varit sambo med sin flickvän under hela hennes utbildning. De har haft gemensam ekonomi, dvs han har betalat eftersom han arbetat och hon pluggat. Nu är hon klar med utbildningen och känner att hon inte mår bra i förhållandet (känner inte alla detaljer men det är vad hon sagt till mig och även till honom när hon skulle förklara otroheten).
De har nu separerat och enlit sambolagen har hon rätt till hälften av grejerna MEN nu är det dessutom så att han blir tvungen att betala av hennes studielån (halva lånet är hans då de togs när de var sambosar), så förutom att han levt fattigt och sponsrat med boende och bil under flera år får han som ett bittert minne vara med och betala studielånet.

Man blir aldrig ansvarig för en annan persons lån i ett samboförhållande (eller i ett äktenskap heller för den delen), så om hon har lurat i honom att han måste betala kan han lugnt sluta med det.

AngelLove
2005-12-06, 13:48
Jo, du kan visst det få vara med och betala den andres studieskuld. Är studieskulden tagen under tiden som äktenskap "gällde" så har den som har skulden all rätt i världen att kräva gemensan återbetalning av den.

Har fått detta berättat för mig av folk från bla FK när jag undrade då min fd fru hänvisade till den regeln.

Johanna
2005-12-06, 18:31
Jo, du kan visst det få vara med och betala den andres studieskuld. Är studieskulden tagen under tiden som äktenskap "gällde" så har den som har skulden all rätt i världen att kräva gemensan återbetalning av den.

Har fått detta berättat för mig av folk från bla FK när jag undrade då min fd fru hänvisade till den regeln.

ÄB 1kap 3§ Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder

Vid bodelning dras skulder av från det belopp som sedan delas lika, och på det viset kan man kanske anse att man är med och betalar på någon annans lån, men du blir ansvarig för någon annans skulder.

mini
2005-12-06, 18:46
Det kan bli lite snårigare med egendomen om man som sambos får barn ihop då bostad kan tillfalla den som med tanke på vårdnad om barnet behöver den bäst. Men jag antar att det inte var aktuellt i detta fallet.

mangs
2005-12-07, 09:43
Sambolagen används ju idag på sätt den inte är tänk i många fall. Har två perversa fall i min omgivning. Det ena fallet är som följer.


En bekant har varit sambo med sin flickvän under hela hennes utbildning. De har haft gemensam ekonomi, dvs han har betalat eftersom han arbetat och hon pluggat. Nu är hon klar med utbildningen och känner att hon inte mår bra i förhållandet (känner inte alla detaljer men det är vad hon sagt till mig och även till honom när hon skulle förklara otroheten).
De har nu separerat och enlit sambolagen har hon rätt till hälften av grejerna MEN nu är det dessutom så att han blir tvungen att betala av hennes studielån (halva lånet är hans då de togs när de var sambosar), så förutom att han levt fattigt och sponsrat med boende och bil under flera år får han som ett bittert minne vara med och betala studielånet.


Exakt samma sak gjorde en fd tjejkompis till mig mot sin dåvarande sambo. När hon sedan började jobba så dumpade hon killen med ganska svaga argument. Konstigt att han dög när han försörjde henne? :MrT:

Detta var en av anledningarna att jag numera inte är kompis med henne. Jag tycker det på sätt och vis är brottsligt att utnyttja någon på detta viset. Det här med lånet var dock nytt för mig.

donper02
2005-12-07, 10:19
Som Johanna säger blir man aldrig ansvarig för någon annans skulder. Detta med att tvingas betala ett ex:s studielån är bara en "urban" myt. Om någon gör det är det bara helt frivilligt...men i så fall rätt korkat.