handdator

Visa fullständig version : Mex-mat, recept och frågor.


olwe
2005-12-05, 08:28
Jag är inne i en Mex-period! (och jag har köppt massor av billig köttfärs).

Jag ska nu laga mat med mex-stuket ett tag framöver hade jag tänkt men jag har frågor... (Och förslag)

Fråga 1. Hur gör man sin egen taco-krydda? Kryddan i butiken är för dyr.

Fråga 2. Har ni några Mexmat-ideer? Förutom vanliga tacos då förståss.

Fråga 3. Hur gör man sin egen tacosås? Typ salsaliknande, gärna med möjlighet till variation i smak.

Ett bidrag till er andra som vill göra mex-mat:

Gör en pizzadegliknande deg som du har som hölje. Sedan lägger du på köttfärs, svarta bönor och ost och vik ihop den som en burito eller en stor kebabrulle. Sedan kan man skiva den och gluffsa på, fungerar säkert med en mängd tillbehör och i olika former, mumsigt.


Ett annat tips är att göra tacos med kyckling och slå in dem i stooora salladsblad (komme rej ihåg vad de heter men de är ganska tjocka och stora). Använd mangosalsa till, passar perfekt.

Tack och varsågod på förhand // Erik

z_bumbi
2005-12-05, 10:17
1 Jag har inte lyckats men jag använder istället ibland bara halva mängden "riktiga" kryddor och förstärker med vitlök, svartpeppar och spiskummin eller vitlök och lite curry eller vitlök och kebabkrydda.

3 En enkel salsa är tomat, lök, vitlök, svartpeppar och sen någon typ av chili, värm i en kastrull om man vill ha en varm salsa eller om man bara vill ha det lite grötigare (Då får man kyla av den sen.)
Sen kan man variera sig med olika typer av frukt, variera kryddorna, några andra typer av grönsaker osv.

Sen kan man alltid göra en tomatsås som tillbehör till maten.
Krossade tomater, lök, vitlök, olja och kryddor som ska koka länge på spisen.





I de flesta av mina recept brukar vanliga människor lägga till salt av någon anledning, i fallet med tacokryddorna så finns det gott om salt redan iofs.

olwe
2005-12-05, 10:42
3 En enkel salsa är tomat, lök, vitlök, svartpeppar och sen någon typ av chili, värm i en kastrull om man vill ha en varm salsa eller om man bara vill ha det lite grötigare (Då får man kyla av den sen.)
Sen kan man variera sig med olika typer av frukt, variera kryddorna, några andra typer av grönsaker osv.


Jag skall testa! tänkte ta med lite socker bara, tror det kan lyfta fram smaken lite.

Ska nog testa mango i också, kan nog bli grymt gott.

Mental
2005-12-05, 12:12
Göra egen guacamole med chili och vitlök och massor av advocado, mmm gott...

Edde_1
2005-12-05, 12:22
kryddan:

2 delar spiskummin
2 delar chilipulver
1 del kakao

Kompletera med Salt, lökpulver och vitlök efter behag

userfriendly
2005-12-05, 12:23
vet inte om det är mex-mat men jag gjorde det på en ätardag...

tog ett sånt tortilliabröd o la på massa grejs (jag tog ost, skinka.. jaa det gamla vanliga men jag tror typ tex mexs grejer skulle gå bra oxå, funderar oxå på guacamole, salsa, hummus,keso, osv...) det ska inte vara så jättemkt o lägg gärna på bara ¨på halva sidan.
sen sätter du på en stekpanna med teflon :naughty: du viker ihop tortilliabrödet på mitten osen steker du det, utan olja lr nåt... brödet blir hårt, lite som pizzadeg o allt grejs smälter.. så jävla gott!! (jag har oxå deffat i snart 22 veckor)

Nils.R
2005-12-05, 13:50
en riktigt god sås som funkar till det mesta,tacos,dippa chips/grönsaker o en massa annat.

Matlagningsyoughurt
Vitlök
Salt
Oregano
timjan

olwe
2005-12-05, 13:54
vet inte om det är mex-mat men jag gjorde det på en ätardag...

tog ett sånt tortilliabröd o la på massa grejs (jag tog ost, skinka.. jaa det gamla vanliga men jag tror typ tex mexs grejer skulle gå bra oxå, funderar oxå på guacamole, salsa, hummus,keso, osv...) det ska inte vara så jättemkt o lägg gärna på bara ¨på halva sidan.
sen sätter du på en stekpanna med teflon :naughty: du viker ihop tortilliabrödet på mitten osen steker du det, utan olja lr nåt... brödet blir hårt, lite som pizzadeg o allt grejs smälter.. så jävla gott!! (jag har oxå deffat i snart 22 veckor)

Jo det låter gott. Något som är väldigt gott att ha på när man tillagar maten på samma vis är taco-sås, skinka, ost (gärna port salut) och sedan purjolök, det blir riktigt smarrigt! går även att laga i ugnen.

Flera tipps! Alla älskar tex-mat så det uppskattas nog av många!

Är det någon som vet hur man lagar en smarrig Burrito med bönor o hela kittet?

olwe
2005-12-05, 13:55
en riktigt god sås som funkar till det mesta,tacos,dippa chips/grönsaker o en massa annat.

Matlagningsyoughurt
Vitlök
Salt
Oregano
timjan

OK, det måste jag testa! använder du färsk timjan?

Perry_G
2005-12-06, 08:06
Tacokryddan finns att köpa som storpack. Halva kilopriset mot småpåsarna. Kolla på Maxi, Coop etc. 800 gram i tetrapack,tror den kostar typ 80 kr.

Nils.R
2005-12-06, 15:26
OK, det måste jag testa! använder du färsk timjan?

Har aldrig testat med färsk timjan men det borde bli ännu godare om man gör det.

yllah
2005-12-06, 21:23
jag jobbar på taco bar, kan kolla innehållsförteckningen på köttkryddorna imorrn :)

olwe
2005-12-07, 02:09
jag jobbar på taco bar, kan kolla innehållsförteckningen på köttkryddorna imorrn :)

Yeah! Gör det så är jag skylldig dig en tjänst, inget kinky bara.

Annars får jag kolla storpacken.

Pellefant
2005-12-07, 11:28
Tacokryddan finns att köpa som storpack. Halva kilopriset mot småpåsarna. Kolla på Maxi, Coop etc. 800 gram i tetrapack,tror den kostar typ 80 kr.

Hur länge håller en sådan efter att man öppnat den?

userfriendly
2005-12-07, 11:48
ere inte massa socker o skit i tacokryddan?? kanske inga mängder...

MyungChul
2005-12-07, 12:07
Hur länge håller en sådan efter att man öppnat den?

Rätt länge om den står svalt och mörkt

olwe
2005-12-07, 16:38
ere inte massa socker o skit i tacokryddan?? kanske inga mängder...

Jag vet inte men jag tycker inte att de köpta kryddorna sakar så sött och man har inte så mycket i maten så det kommer nog inte upp i några mängder att man behöver tänka på det.

MyungChul
2005-12-07, 17:17
Jag vet inte men jag tycker inte att de köpta kryddorna sakar så sött och man har inte så mycket i maten så det kommer nog inte upp i några mängder att man behöver tänka på det.

Det är nog mer än du tror, men mindre än vad userfriendly tror.. tror jag.
Min teori är baserad på min tro, och vad jag tror. Tror att ni förstår. *screwy*

Hur som helst, så lär man inte komma upp i några överdrivna mängder ändå.

Pellefant
2005-12-07, 17:25
ÖB säljer Tacokrydda(Märke:Kryddhuset) i påsar, 80 gram kostar 10 kr. (De har mycket billiga kryddor.

yllah
2005-12-07, 20:31
Vad ska man med tjänster till om dom inte är kinky? ;) Skämt åsido, här är innehållsförteckningen... och alla ni sockerspekulanter, vad ska man säga... antar att ingredienserna står i "storleksordning" och druvsocker står faktiskt först. sen kommer; paprika, spiskummin, salt, potatismjöl, cayenne, oregano och vitlök. kan tillägga att vi tillsätter 1 dl kryddor och 1 dl tomatpuré/kg köttfärs!

olwe
2005-12-08, 05:05
Vad ska man med tjänster till om dom inte är kinky? ;) Skämt åsido, här är innehållsförteckningen... och alla ni sockerspekulanter, vad ska man säga... antar att ingredienserna står i "storleksordning" och druvsocker står faktiskt först. sen kommer; paprika, spiskummin, salt, potatismjöl, cayenne, oregano och vitlök. kan tillägga att vi tillsätter 1 dl kryddor och 1 dl tomatpuré/kg köttfärs!

HUAAA! Vicka jäklar! Det är ju tokigt mycket. Aja tack för svaret i alla fall, nu kan jag nog med eran hjälp konstruera min egen tacokrydda...

Fler som har smarriga recept på maträtter? Hur gör man en burrito?

Glenno
2005-12-13, 13:50
Ett gott recept är att göra i ordning en vanlig tacofärs med kryddor.
Sen lägger man köttfärsen i tortillabröd som man rullar och stoppar in i ugnen. Släng på lite riven ost över rullarna också, som smälter gott.
Sen är det bara att köra in det i ungen på kanske 175'C i ett par minuter, tills osten smält och maten verkar varm.

Servera med sallad [och dyl.], salsa, C. fraise.

Mycket gott.