handdator

Visa fullständig version : Chronicles Of Narnia.


Kaboffastar
2005-12-05, 01:06
Jag har en hel del frågetecken gällande allt som har med narnia att göra.

Jag har en ljudbok som heter "Chronicles Of Narnia" andra delen där heter "The Lion The Witch and the Wardrobe" och är på sammanlagt 113 minuter. ( Del 1 heter "Magician's nephew" och är ungefär lika lång. )

Filmen som släpps på bio den 9'e december heter "The Lion The Witch and the Wardrobe".

Hela "Chronicles Of Narnia" består av 7 böcker ( Tydligen. ) varav den första heter "Magician's nephew" den andra "The Lion The Witch and the Wardrobe" den tredje "The horse and his boy" osv.

Lite frågor till den som vet.

1. Innefattar filmen som kommer upp på biogferna den 9'e dec både "Magician's nephew" och "The Lion The Witch and the Wardrobe" ?

2. Hur många sidor är "Magician's nephew" och "The Lion The Witch and the Wardrobe" på styck ?

3. Kan det stämma att orginal "The Lion The Witch and the Wardrobe" läses upp på 113 minuter eller har jag en nyare tolkning, förkortad version ? alltså den här http://books.narnia.com/chronicles/books/index.html ( Ser oroväckande tjock ut för att rymmas på inte ens 2 timmars uppläsning. )

4. Någon som vet vad nästa film om narnia kommer heta och vilka böcker den kommer att omfatta ?

Jag hoppas att någon förstår nånting av detta då jag själv känner mig ganska väck.
Tack på förhand :)

Dipshit
2005-12-05, 01:44
kan tyvärr inte svara på nåt :)
men va det inte en TV-serie om Narnia? Tycker iaf jag känner igen mkt (har inte sett filmen)..
va la ett tag sen också? 90-tal?

HellCat
2005-12-05, 02:21
Dels har det gjorts en tv serie om den. Tror att den gick som jullovsmorgon eller nåt liknande.
Sen kommer jag ihåg att den även fanns som tecknad långfilm, men den visades när jag var ännu yngre, kanske nån gång på 80-talet.

Det ska bli grymt att se denna film, längtar verkligen!

King Grub
2005-12-05, 06:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54675&highlight=narnia

1. Tror jag inte.

2. 256 resp 206 i pocketupplaga.

3. Det låter som lite väl snabbt; förvisso läser jag en Narniabok på en eller ett par timmar, men inte högt.

Metal_boy_
2005-12-05, 06:47
kan tyvärr inte svara på nåt :)
men va det inte en TV-serie om Narnia? Tycker iaf jag känner igen mkt (har inte sett filmen)..
va la ett tag sen också? 90-tal?


känner igen nån tv serie som hette så, vad handlar det om typ?

Kwon
2005-12-05, 07:01
Som föregående postare har skrivit, Ska Bli GRYMT Att Se Den!

Fast å andra sidan, bara för att man har positiva minnen om en sak som barn/ung, behöver det ju inte betyda att man får liknande upplevelse nu.

Minns en gammal film jag såg som jag tyckte var jättebra som jag lyckades få tag på på senare år. Då tänkte jag, nu ska vi se vad det var jag tyckte var så bra.

Inte samma reaktion precis! :laugh:

King Grub
2005-12-05, 07:20
Fast å andra sidan, bara för att man har positiva minnen om en sak som barn/ung, behöver det ju inte betyda att man får liknande upplevelse nu.

Jag har läst om böckerna som vuxen, och dom var inte riktigt vad min fantasi och mitt barndomsminne ville att dom skulle vara. Bra barnböcker, men dom höll inte rikitgt hela vägen, varken som "litteratur som egentligen är avsedd för barn men som även vuxna kan ha behållning av" eller tidsmässigt - dom hade inte åldrats riktigt väl.

Men som barn var dom ren magi.

hasse36
2005-12-05, 07:54
När Stefan Sauk läser Henning Mankells Innan Frosten tar det lite över 2 minuter per sida.

När Tomas Bolme läser Jan Guillous Tjuvarnas marknad tar det ca 2 minuter och 25 sekunder per sida.

När Torbjörn Flygt läser sin egen Underdog klipper han en sida på strax under 2 minuter.

Man luras väl av dialekten - Flygt är skåning. Hade jag fått gissa så hade sagt att Bolme läser snabbare än Flygt. Baserat på mitt minne.

Skall tillägga att jag är lite förvånad över att Bolme läser så långsamt men jag har kollat ganska noga. Kan väl bero på teckenstorlek mm. Siffrorna bygger på Internetbokhandlarnas uppgifter. Inbundna böcker och uppläsningstid avrundad till hela halvtimmar.

Dipshit
2005-12-05, 08:28
känner igen nån tv serie som hette så, vad handlar det om typ?
minns mest bara garderoben som ledde till sagolandet.. hmma

Metal_boy_
2005-12-05, 09:05
minns mest bara garderoben som ledde till sagolandet.. hmma


haha ok. Älskade sånt när jag var mindre, så jag har säkert sett det och skulle nog känna igen det om jag skulle se det idag.

Kaboffastar
2005-12-05, 14:06
Jaja :) den versionen jag har är hur som helst på engelska och jag tyckte att det var bra så jag har ju i vilket fall fått en liten inblick i narnias värld ;D

Tack för infon :)

Slartibartfast
2005-12-05, 14:54
Jag tycker mest Narnia är nåt som Michael Jackson hade kunnat hitta på.

Kwon
2005-12-05, 19:07
Jo, den ska bli kul att se, men jag förväntar mig ju inte samma reaktion som när jag såg Narnia som ung! :thumbup:

skaparn
2005-12-05, 19:18
Jo, den ska bli kul att se, men jag förväntar mig ju inte samma reaktion som när jag såg Narnia som ung! :thumbup:

Säger detsamma, har blivit besviken förr då det visade sig vara barndomen som gjorde en film/bok magisk. Jag läste lite ur Den sista striden efter att ha hört Philip Pullmans svidande kritik av serien och även om man kan tolka in det mesta i nästan vad som helst, ligger det lite i vad Pullman säger. Skulle inte formulera mig så starkt som han dock

De verkar vara fulla av hat och antipati mot mörkhyade mot kvinnor, flickor och allt som är det minsta progressivt och vänsterbetonat. Kort sagt: de genomsyras av rasism, kvinnohat och reaktionära fördomar.

Sen sägs det att katolska kyrkan mobiliserar för att utnyttja den kristna vinkling som Disney valt. Får se vad det blir av det.

Kwon
2005-12-05, 19:22
Haha, det roliga är, att man KAN ju se en hel del gamla klassiker på liknande sätt, bara för att de onda är mörkare etc osv..

Man kan ju tolka och vrida på det hursomhelst, men frågan är ju hur originaltanken var av författaren! :)

Tänk dig att du skriver en bok med tanken, fasiken det ska bli kul me lite fältslag mellan minotaurer(som råkar vara mörka) och ljusa alver, nog fasiken är det någon snubbe som tolkar det som rasistiskt! :laugh:

skaparn
2005-12-05, 19:39
Haha, det roliga är, att man KAN ju se en hel del gamla klassiker på liknande sätt, bara för att de onda är mörkare etc osv..

Man kan ju tolka och vrida på det hursomhelst, men frågan är ju hur originaltanken var av författaren! :)

Tänk dig att du skriver en bok med tanken, fasiken det ska bli kul me lite fältslag mellan minotaurer(som råkar vara mörka) och ljusa alver, nog fasiken är det någon snubbe som tolkar det som rasistiskt! :laugh:

Du har en poäng där. Jag fick en kort inblick i den akademiska litteraturanalysen för ett par år sen och där fanns det gott om människor som visste hur fan skulle målas på en vägg.

Kwon
2005-12-05, 19:43
Du har en poäng där. Jag fick en kort inblick i den akademiska litteraturanalysen för ett par år sen och där fanns det gott om människor som visste hur fan skulle målas på en vägg.

Det är det jag menar! :)

Vissa kan tolka ALLT på sitt sätt (negativt eller positivt) fastän originaltanken kanske inte var sådan.

Different people, different opinions, different views! :thumbup:

Både Lewis och Tolkien har ju analyserats på samma sätt.

Själv tänker jag iaf se filmen med tanken att det är ont mot gott och inte förankra tankar i religion eller kultur! :laugh:

[Haha, dom där Minotaurerna ser ut som Indier ff, ungarna kanske representerar Britterna som koloniserade indien LOLZ]