handdator

Visa fullständig version : Är armhävningar, situps och ab-roller effektivt?


JonnyBoy
2005-12-04, 21:59
Jag håller på att gå ner i vikt genom att äta bra och promenera. Egentligen är jag inte intresserad av att bygga muskler, men det ökar ju förbränningen. Så helt enkelt:

Hur effektivt är egentligen situps och armhävningar i fettförbränningssynpunkt?

Hur många måste man göra för att det ska ge resultat, och ungefär hur många kalorier motsvarar det?

Min flickvän har även en ab-roller liggandes, är det ett bra redskap? (En abroller är som ett hjul med handtag som man "rullar" fram och tillbaks med som enligt reklamen sägs träna hela överkroppen.) Se bilden.
http://www.lo-lands.org/~sluh/images/sale/ab_roller.JPG

King Grub
2005-12-04, 22:00
Hur effektivt är egentligen situps och armhävningar i fettförbränningssynpunkt?

Inte det minsta. Dom förbrukar i princip enbart muskelglykogen, dvs kolhydrat, som bränsle. Energiåtgången är försumbar.

Jimmorrison
2005-12-04, 22:02
men indirekt borde det väl hjälpa till?

King Grub
2005-12-04, 22:08
Inte mer än den lilla mängd energi som går åt och hur det påverkar energibalansen. Övningarna tränar muskulaturen, men kan knappast kallas fettförbrännare ur någon synvinkel, om man inte ligger och nöter oavbrutet en timme, men det låter som ett både ineffektivt och plågsamt alternativ till att ta en promenad eller något liknande.

krellik
2005-12-04, 23:07
Armhävningar och situps är bra för muskeluthålighet. Mer avancerade varianter kan även bygga styrka. Ab roller är en av de tuffare träningsformerna för magmuskulaturen. Så beroende på ens målsätningar kan dom vara jättebra.

Vill du bara gå ner i vikt? Diet och konditions träning är det viktigaste. För att må bra i ett längre perspektiv bör du även inkludera allsidig styrketräning.

tomccc
2005-12-05, 00:26
Ab roller är en av de tuffare träningsformerna för magmuskulaturen. Var du sarkastisk eller var fanns det allvar i ditt påstående? Har nämligen en sådan liggandes här någonstans, kanske skulle vara idé som komplement till magträningen. Tycker inte den är nå rolig på gymmet ändå.

Dumleman
2005-12-05, 00:41
Var du sarkastisk eller var fanns det allvar i ditt påstående? Har nämligen en sådan liggandes här någonstans, kanske skulle vara idé som komplement till magträningen. Tycker inte den är nå rolig på gymmet ändå.
Ett förslag är att du kör en drös set knästående eller försöker köra från stående och själv skapar en uppfattning om hur tufft du tycker att det är :). Tycker du inte att det är tufft kan du he på dig en ryggsäck med vikt osv... Vissa hävdar bestämt att det är en statisk övning för magmusklerna men den känns bra så jag bryr mig inte om den är statisk eller ej.

davedava
2005-12-05, 08:26
Är väl rätt tungt med ab-roller, men åtminstone jag fick sjuk rygg när jag använde en sån förr i tiden.

krellik
2005-12-05, 14:59
Var du sarkastisk eller var fanns det allvar i ditt påstående? Har nämligen en sådan liggandes här någonstans, kanske skulle vara idé som komplement till magträningen. Tycker inte den är nå rolig på gymmet ändå.

Absolut ingen sarkasm. Övningar som tex stående ab-wheel utrulningar, dragonflags, hängande benlyft med raka ben, mm räknar jag som elit övningarna för magmuskulaturen.

Sen som en annan nämde, det är förmodligen ryggen som kommer ta slut först. Det betyder inte att du får "sjuk rygg" av den utan att du är för svag i rygen. Med andra ord måste du stärka din rygg, möjligtvis innan du ger dej på tuffare former av magträning.

Ame
2005-12-05, 20:35
Tycker personligen att ab-roller är en jättebra övning, om det är för lätt med hjulet så kan man ju prova med en skivstång istället, det borde bli lite mer motstånd då när man rullar upp om man lägger på lite tyngre vikter.