handdator

Visa fullständig version : rågflingegröt


sissa
2005-12-04, 19:37
Brukar käka havregrynsgröt till frukost eller fil, men kall fil känns fel nu i vintertider så jag köpte rågflingor för att koka gröt på som variation.

Jag hade på jordgubbssylt, socker och mjölk som jag brukar ha på havregrynsgröt, men det var ingen höjdare tyckte jag. Nu är det möjligt att rågflingegröt inte är nån höjdare för mig överhuvudtaget, smaken e ju som baken, men hur brukar ni äta rågflingegröten? Samma som med havregrynen eller inte?

King Grub
2005-12-04, 19:43
Lingon på råg passar betydligt bättre än jordgubbe, tycker jag. Och rågmjölsgröt är godare än rågflinge. :eating:

sissa
2005-12-04, 19:57
Lingon på råg passar betydligt bättre än jordgubbe, tycker jag. Och rågmjölsgröt är godare än rågflinge. :eating:



Lingon vet jag knappt hur det smakar, men jag tror att killen har en burk i kylen. Misstänker att jag föredrar nåt mera sötsliskigt, men man kan ju prova.


Mjöl har jag inte ens tänkt på att man kan koka gröt på förren jag såg nåt avsnitt av "farmen"

Det får man ju prova kanske. Själva rågsmaken gillar jag. Gillar iaf rågbröd.

King Grub
2005-12-04, 20:03
Mjöl har jag inte ens tänkt på att man kan koka gröt på

Den grova sorten, Grovt Rågmjöl, ger en härligt seg och mustig gröt.

http://www.netextra.se/nx/images/products_medium/7310130031083.jpg

Rågsmaken går inte så bra ihop med sötslisk. Lingonsylt är i o f s inte direkt sur.

Rårivet äpple, kanel och mjölk passar på alla grötar.

sissa
2005-12-04, 20:24
Mjölvarianten skall testas!


Tror jag ska spana in blåbärssylt/blåbär. Tror den har mer chans att gillas av mig än lingon.

Helena B
2005-12-04, 20:30
Du kan testa att blanda olika grynsorter tex havregryn och rågflingor. Jag köper AXA sportgryn, havregryn och rågflingor. Tycker inte så mycket om gröt men med keso så går det ner utan större problem.

pia
2005-12-05, 12:24
Jag tycker havregrynsgröt smakar skit men rågflingegröt är riktigt gott tillsammans med banan och sojamjölk eller vanlig mjölk och linfrön(fast de ger ingen större smak).

mmmCay
2005-12-05, 16:39
Gröt på "grynblandning" tycker jag är tokgott! Tror det är Axa som har en sån produkt?

King Grub
2005-12-05, 17:51
Tror det är Axa som har en sån produkt?

Japp. Delikat. Passar bra i brödbak också.

Ekonom
2005-12-05, 17:59
Hur står sej den här rågmjölsgröten mot t.ex. havregrynsgröt näringsmässigt?

King Grub
2005-12-05, 18:01
Havregrynsgröt. (http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=havregrynsgr%F6t&ug=&lg=&na=&ng=B%3AMaxibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=)

Rågmjölsgröt. (http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=r%E5gmj%F6lsgr%F6t&ug=&lg=&na=&ng=B%3AMaxibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=)

Isabella
2005-12-05, 21:55
rågflingegröt med mango o mjölk =) annars funkar jordgubbar eller persika bra också =)

Max
2005-12-05, 22:17
Jag tycker havregrynsgröt smakar skit men rågflingegröt är riktigt gott tillsammans med banan och sojamjölk eller vanlig mjölk och linfrön(fast de ger ingen större smak).Sojamjölk passar perfekt till gröt, len smak men kräver sötma. Senast gjorde jag en sojamjölk-, banan- och apelsinmix med stavmixern och den var kanon till havregrynsgröten i alla fall.

flipp
2005-12-06, 12:30
Hur ser receptet ut till den sojamixen? Köper du sojamjölk eller gör du den själv? Provade att göra sojamjölk själv en gång med sojamjöl och vatten samt socker. Det blev dock ingen höjdare.

sissa
2005-12-06, 21:57
rågmjölsgröt var mkt godare än flingvarianten, så tack för det tipset. :thumbup:

det perfekta tillbehöret ( typ sylt eller dyl) som passar mina smaklökar har jag dock inte hittat än. bläbärsylt var sådäääär.
äppelmos-test får det bli

Max
2005-12-06, 22:21
Jag köper oftast Alpro's osötade sojamjölk och mixar ner 1-2 frukter, och somsagt, banan och apelsin är gott. Apelsinen skär sig inte heller vilket den gör i komjölk.