handdator

Visa fullständig version : Nej, min Kvarg!


stoney_king
2005-12-04, 18:26
Jag har 2 kg kvarg i kylen som gick ut den 3:de, kan de bli räddad...
Är det någon som har nå bra tips på hur jag kan få i mig mestadels av den på ett vettigt och snabbt sätt...
Jag tänkte slippa trycka i mig alltihop rent bara...

lauria
2005-12-04, 18:27
Jag har 2 kg kvarg i kylen som gick ut den 3:de, kan de bli räddad...
Är det någon som har nå bra tips på hur jag kan få i mig mestadels av den på ett vettigt och snabbt sätt...
Jag tänkte slippa trycka i mig alltihop rent bara...

Blanda i lite lättfil, lättmjölk och nån näve hallon(blåbär och mixa ihop det :eating: :eating:

mini
2005-12-04, 18:29
Frys den i mindre förpackningar?

z_bumbi
2005-12-04, 18:30
Det är väl bara bäst före datumet som gått ut? Så länge det inte luktar konstigt så har du några dagar till på dig.

Yankeee
2005-12-04, 18:32
Mjölkprodukter med lite fett brukar kunna hålla sig iaf en vecka efter bäst före om det är en obruten förpackningen.

stoney_king
2005-12-04, 18:47
Mjölkprodukter med lite fett brukar kunna hålla sig iaf en vecka efter bäst före om det är en obruten förpackningen.

aha, ok.. men då får jag se till att äta upp den i veckan... jag får öka till ett halvkilo per gång...

Yankeee
2005-12-04, 18:48
aha, ok.. men då får jag se till att äta upp den i veckan... jag får öka till ett halvkilo per gång...

Som bumbi sa, så länge det smakar som det ska är det ingen fara.

tp_88
2005-12-04, 18:49
jag får öka till ett halvkilo per gång...
Ät oftare istället.

userfriendly
2005-12-04, 18:50
frys in den eller baka något med den :cool:

Diana
2005-12-04, 18:57
annars funkar de mesta i en mixer med lite pepparkaksdeg har ja hört :D

jak slösade de bästa åren av mitt liv jobbande i en mejerikyl
och kan styrka påståendet att den sortens mjölkvaror håller omkr en vecka
efter bf. datum :thumbup: om de förvaras tillräckligt kallt =)

generöst me funlight-jordgubb kan ta bort även den mest förruttnade smaken *spy* :D

Sverker
2005-12-04, 19:02
Kvarg är syrad, den håller bra.

Vad som kan hända är att den möglar. Alltså håll den i oöppnad förpackning så länge det bara går. Så fort du öppnar ramlar det ned mögelsporer och infekterar kvargen.

stoney_king
2005-12-04, 20:10
Kvarg är syrad, den håller bra.

Vad som kan hända är att den möglar. Alltså håll den i oöppnad förpackning så länge det bara går. Så fort du öppnar ramlar det ned mögelsporer och infekterar kvargen.

ok, ska tänka på det....

Fredrik_S
2005-12-04, 20:45
Kolla temperaturen i ditt kylskåp...

Exempel för mjölk
Vid + 4 C håller sig mjölken 21 dagar
Vid + 8 C = 7 dagar
Vid + 12 C = 2 dagar
Vid + 20 C = 1 dag.

KESELLA®lätt går att frysa. Bör tinas i kylskåp.

källa arla.se

Raisedead
2005-12-04, 20:47
Mitt tipps på hur du kan få i dig det.. men akta, beroendeframkallande! :thumbup:
Bara att byta ut kesellan mot kvargen.. en portion är en hel protteshake

Tänkte också dela med mig av mitt missbruk ;)

Nästan samma som Ironbabes, fast lite mer som "milkshake"

En portion:

250 g lättkesella
200 g minimjölk
100 g fun light hallon (kanske inte så nödvändigt)
100 g djupfryta osockrade hallon och blåbär
1 g sötningsmedel
5 g vaniljsocker

Näringsvärde per PORTION:
40,6 g protein
27,5 g kolhydrater
3,2 g fett
302,4 kcal
(nu är inte 5 g vaniljsocker medräknat, för jag har inte näringsvärde på det, men det bör inte bli så många extra kalorier)

Vill man inte ha smak av hallon, blåbär och vanilj kan man ju häva i annat.. kanske (mint)chockad, andra bär och frukter etc

everete
2005-12-04, 22:31
De senaste rönen säger att kvarg bara håller 6-8 timmar, öppen i kylskåp.

MyungChul
2005-12-04, 22:43
Ok, jag köpte en karta kvarg på lidl i oktober nångång.. gick kanske ut i oktober.. kanske köpte dom i november.. whatever.

Dom höll sig iallafall en månad efter bf/datumet. Utan att varesig lukta eller smaka konstigt, lite rinnigare men vatten går ju att hälla av.. (hör och häpna).

Metal_boy_
2005-12-05, 07:57
ifall den går att baka på som kessellan, så kan du ju använda den ifall du ska göra lussekatter.

stoney_king
2005-12-05, 10:08
Idag käkade jag 500 gram till frukost med lite blåbärssoppa... jag fick lite ont i magen en stund, men det gick över...

Förövrigt så ät kvarg och blåbärssoppa fruktansvärt gott... blir som fil med blåbärsylt i... typ... väldigt gott..

userfriendly
2005-12-05, 10:29
Ok, jag köpte en karta kvarg på lidl i oktober nångång.. gick kanske ut i oktober.. kanske köpte dom i november.. whatever.

Dom höll sig iallafall en månad efter bf/datumet. Utan att varesig lukta eller smaka konstigt, lite rinnigare men vatten går ju att hälla av.. (hör och häpna).


de är ju lixom sura så de håller längre.. :hbang:

Sverker
2005-12-06, 19:17
De senaste rönen säger att kvarg bara håller 6-8 timmar, öppen i kylskåp.


Det var ett snuskigt kylskåp :D


Det finns faktiskt inte mycket som trivs i något så surt som kvarg. Mögel accepterar det livet men knappast någon annan matförgiftande bakterie. Hur det ser ut i era kylskåp vet jag inte men i mitt står allt övertäckt och väl förslutet.