handdator

Visa fullständig version : Frukt före, efter eller mellan måltider.


Fredrik_S
2005-12-04, 16:13
Matsäckstömningen bli långsammare om man tar frukt till maten eller?
Betyder det att det är dåligt att ta frukt till en måltid då man behöver fylla på energi snabbt?
Men bra om man inte vill få en blodsockerhöjning vid tex ett kvällsmål? Eller blandar jag ihop det nu?
Ska man kanske tom försöka äta frukten separat?

Fredrik_S
2005-12-10, 16:04
Anledningen att jag undra är att en kompis säger att man absolut inte ska äta frukt efter maten för att det lägger sig på maten å sabbar upptaget... Är hennes påstående befogat på något sätt?

King Grub
2005-12-10, 16:18
Frukt ger oftast liten blodsockerpåverkan, i och med den relativt stora mängden fruktos.

Jag förstår inte riktigt vad hon menar med "lägger sig på maten". Frukt i samband med måltid förstör inte näringsupptaget från resten av maten.

myling
2005-12-11, 16:32
Anledningen att jag undra är att en kompis säger att man absolut inte ska äta frukt efter maten för att det lägger sig på maten å sabbar upptaget... Är hennes påstående befogat på något sätt?

Har också hört från en tjej (kanske samma :) ) att frukten lägger sig ovanpå maten och typ ruttnar. Låter som sagt lite knepigt men vad vet jag...

Sverker
2005-12-11, 16:47
Har också hört från en tjej (kanske samma :) ) att frukten lägger sig ovanpå maten och typ ruttnar. Låter som sagt lite knepigt men vad vet jag...


Glöm det.

agahowa22
2005-12-11, 18:42
Har också hört från en tjej (kanske samma :) ) att frukten lägger sig ovanpå maten och typ ruttnar. Låter som sagt lite knepigt men vad vet jag...

tjejen i den engelska variationen av "du är va du äter" sa nått i den stilen kan nog va därifrån dom fått det :)

aowen
2005-12-13, 13:17
Hehe verkar skumt, tar alltid ngn frukt efter middagen, :)