handdator

Visa fullständig version : Danska


30cm
2005-12-04, 13:00
Jag vet att jag tidigare har klagat på folk som frågar grejer som inte har ett dugg med kolozzeums inriktning att göra. Nu gör jag samma sak själv. Jag ber uppriktigt om ursäkt för det lite otrevliga beteende jag hade. (blablabla... nu till saken...)

Jag måste lära mig danska... snabbt! Har ni nån länk till nån film där de snackar en massa danska så skulle jag uppskatta den. Andra tips? Jag googlar för fullt.

Tack!

The_RobRoy
2005-12-04, 13:01
Jag vet att jag tidigare har klagat på folk som frågar grejer som inte har ett dugg med kolozzeums inriktning att göra. Nu gör jag samma sak själv. Jag ber uppriktigt om ursäkt för det lite otrevliga beteende jag hade. (blablabla... nu till saken...)

Jag måste lära mig danska... snabbt! Har ni nån länk till nån film där de snackar en massa danska så skulle jag uppskatta den. Andra tips? Jag googlar för fullt.

Tack!

Pusher filmerna är väl på danska?

mini
2005-12-04, 13:04
Titta på danska filmer. Du lär dig språket plus får en givande stund då dansk film ofta är bra. Läsa ger dig inte mycket då det är betydligt mycket enklare än att förstå talad danska.
Ta en tripp till Köpenhamn. Även det ett trevligt alternativ.
Lär dig nyckelord, och ffa, lär dig vad du inte ska säga. Knäppa, exempelvis.

30cm
2005-12-04, 13:10
Jo, det gäller bara att få tag på några filmer, ska kolla om jag får tag på Pusher (vad nu det är).

En tripp till köpenhamn blir det... anställningsintervju :)

Spinkot
2005-12-04, 13:16
je runkr dhin täskh föer en krone

Det är all danska man behöver,man kan slänga in "Tuborg","Pölse" och "öehuhglurgh" ibland också men det är finlir

hasse36
2005-12-04, 13:19
Tja, du kan ju börja med världens bästa TV-serie - Matador.

Lär dig alla "falska vänner" i språket. Dvs ord som vi tror att vi förstår men som betyder något helt annat. "Rolig" är väl det mest kända exemplet.

Vad skall du jobba med?

Var beredd på att du kan bli besviken. Danskar är inte gemytliga.
De är så som tyskar beskrivs.

I Danmark inkluderas arbetsgivaravgiften i lönen, vilket gör att "lönen" blir ca 33-35% högre än i Sverige. Det kompenseras med högre skatt.

Slayerized
2005-12-04, 13:29
Som andra sagt, se danska filmer.
Se även engelska eller svenska filmer med dansk text, det hjälper också.

Bry dig inte om att lära dig räknesättet. Det är inte värt det. :D
Jag har varit i kontakt med danska hela mitt liv och pratar det utan större problem, men jag har fortfarande bara en halv susning om hur man räknar på danska.

The_RobRoy
2005-12-04, 13:51
Nu var dehär ju Norge, men tyckte det passande iallafall

http://www.dn.se/content/1/c6/35/75/31/r350.gif

Jense
2005-12-04, 14:06
pucher, i kina äter man hundar, pusher 2, gammla män i nya bilar.. kolla filmerna och lär dig språket!


fast på intevjun säger du såhär, innan han har sagt ngt

"hol din keft"

hasse36
2005-12-04, 14:21
Som andra sagt, se danska filmer.
Se även engelska eller svenska filmer med dansk text, det hjälper också.

Bry dig inte om att lära dig räknesättet. Det är inte värt det. :D
Jag har varit i kontakt med danska hela mitt liv och pratar det utan större problem, men jag har fortfarande bara en halv susning om hur man räknar på danska.Vaddå, de räknar på samma sätt som i tyskan. När man kommer över 20, sätter man entalssiffran före tiotalssiffran. Talet 25 utläses "fem og tyve".

När det gäller etymologin blir det knepigare - men trots allt finns det en logik.

Jag kopierar lite...

De danske tal halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems

Spørgsmål: Kan I give en forklaring på hvorfor talordene halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems er så mærkelige på dansk?

Svar: Tallene halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems er de forkortede former af henholdsvis halvtredsindstyve, tresindstyve, halvfjerdsindstyve, firsindstyve og halvfemsindstyve. De ender alle på -sindstyve der består af sinde, der betyder 'gange', og tyve. Der er altså i alle disse tal tale om en sneseberegning hvor et tal ganges med tyve.

De mærkelige tal på halv- kommer af en række gamle talord der betegner 'grundtallet minus en halv': halvanden, halvtredje, halvfjerde, halvfemte, som altså betyder '1½, 2½, 3½, 4½'. I dag overlever kun halvanden som selvstændigt ord. De øvrige bruges udelukkende i de nævnte talord:

Orddelen "sind" finns i svenskan också. I vårt "någonsin" dvs "någon gång". Här finns kopplingen till multiplikationen.

Vi har ju också "halvannan" som tolkas så här:

Orddelen "annan" kan man koppla till talet 2.
Vi använder oss av basen 1.

Subtrahera en halv bas från 2*bas.
Alltså 2*1 - 0,5 = 1,5

I danskan har man basen 20.
Halvtreds innebär att man subtraherar en halv bas från 3*20.
Alltså: 3*20 - 10 = 50

Men det kan man strunta i. Lär dig bara vad de heter. Halvtreds betyder femtio. Basta!

Frippe_L
2005-12-04, 14:24
pucher, i kina äter man hundar, pusher 2, gammla män i nya bilar.. kolla filmerna och lär dig språket!


fast på intevjun säger du såhär, innan han har sagt ngt

"hol din keft"

Ska han bara sälja heroin och driva restaurang? Eller ska han spränga bort hörseln på Indier med?
Fissefinger är ett bra ord att kunna.

Jense
2005-12-04, 14:27
Ska han bara sälja heroin och driva restaurang? Eller ska han spränga bort hörseln på Indier med?
Fissefinger är ett bra ord att kunna.


nä mest heroin.. men det är klart. träffar han någon 'puk' så blir det att spränga

Srednq
2005-12-04, 20:00
www.dr.dk/p3 å så lyssnar du. eller fixar du så du får in någon dansk tv kanal å kollar på den

30cm
2005-12-04, 20:14
Tack allihopa!

www.dr.dk/p3 å så lyssnar du. eller fixar du så du får in någon dansk tv kanal å kollar på den

Det var nåt sånt här jag letade efter.

Diana
2005-12-04, 20:15
KUL att lära sej nytt språk!! :thumbup:
jense kanske kan ta anställning som privatlärare :naughty: :D

edgen_ÖSD
2005-12-04, 21:25
När vi ändå pratar danska; vet nån av er vad tobakspriserna (främst snus) ligger på i Danmark?

30cm
2005-12-05, 17:54
Jag kollar åt dig om jag kommer ihåg det.

Srednq
2005-12-05, 21:22
När vi ändå pratar danska; vet nån av er vad tobakspriserna (främst snus) ligger på i Danmark?

tror inte att snus finns i danmark

Jense
2005-12-05, 21:23
tror inte att snus finns i danmark
finns i köpenhamn på vissa ställe och det kostar upp till 30dkk