handdator

Visa fullständig version : Kasta i ett par ägg i gröten?


krilleh
2005-12-04, 00:57
De e så att till min frukost tycker jag att jag får i mig för lite protein..
jag brukar äta havregrynsgröt med mjölk.

Borde de funka att stoppa i ett ägg i kastrulen tillsammans med vattnet och havregrynsgröten? Eller kommer de bli allmänt konstigt? Nån som har testat detta förut?

Liten Men Fet
2005-12-04, 01:17
De e så att till min frukost tycker jag att jag får i mig för lite protein..
jag brukar äta havregrynsgröt med mjölk.

Borde de funka att stoppa i ett ägg i kastrulen tillsammans med vattnet och havregrynsgröten? Eller kommer de bli allmänt konstigt? Nån som har testat detta förut?

Hua, tänkte du knäcka ägget i gröten eller koka det helt i gröten?
Det tar 5 min att steka ett ägg om du har en teflonpanna, så får du en god äggmacka istället.

Verni
2005-12-04, 01:45
Funkar alldeles utmärkt att knäcka ägg i gröten när den är färdig iaf.

Lalla
2005-12-04, 08:54
Brukade alltid knäcka i tre äggvitor i gröten.
Låt gröten koka 2-3min, knäck i äggen o vispa ganska kraftigt så det blir en jämn smet.
Låt koka 3-5min till under omrörning så det inte blir klumpar. Tänk bara på att ta lite x-tra salt då ägg kräver detta. Dessutom kan lite mer vatten vara på sin plats då det blir ganska tjockt.
Låt ägget koagulera ordentligt så du inte riskerar ngn ruskig smitta...

Dock insåg jag att jag kunde tjäna 7-8kr/frukost om jag blandade i vasslepulver istället! :thumbup: (finns icke smaksatt)

Rockhard
2005-12-04, 11:58
Dock insåg jag att jag kunde tjäna 7-8kr/frukost om jag blandade i vasslepulver istället! :thumbup: (finns icke smaksatt)

Kan ju inte stämma? :confused:

Även om du får vasslet gratis så måste det vara svårt att hitta ägg som kostan 7-8kr för 3.

kampsporttjej
2005-12-04, 13:21
ägg i gröten=ja!
jag tycker det är gott att göra en gröt
av havregryn+vatten+mjölk+ett ägg.
vispa ihop detta i kastrullen innan det börjar koka, låt den sen
koka på svag värme precis som vanligt.

är ju egentligen liknande ingredienser som till pannkaka..

MUGEN
2005-12-04, 14:40
råa ägg i gröt, ej beprövat, däremot brukar jag slänga i hela kokta ägg i min färdiga gröt och sedan äta, gott.

Fredrik_S
2005-12-04, 15:23
Jag har under 4 månaders tid lagt i två ägg i gröten.
Jag tar 1 dl fiberhavregryn 2 ägg och "lagom" mängd vatten... välj själv hur tjock du vill ha, samt lite salt. Rör runt lite eller mycket. Rör man runt lite får man goda områden med lite mer ägg. Rör man mycket försvinner äggen nästan helt.
Brukar köra allt i mikron men om du föredrar kastrull går det ju förståss.
Bättre att hälla i äggen från början då de tas upp dubbelt så bra kokta mot råa. De kokas automatiskt i gröten.
Jag smaksätter med frysta blåbär och sötningsmedel, men där kan du välja precis vad du vill.

Fredrik_S
2005-12-04, 15:25
Dock insåg jag att jag kunde tjäna 7-8kr/frukost om jag blandade i vasslepulver istället! :thumbup: (finns icke smaksatt)

Samt förlora en heldel fina näringsämnen som finns i äggen. Allt är inte protein fett kolhydrater. Finns 100-tals viktiga ämnen som sammarbetar med dessa.

Lalla
2005-12-04, 18:20
Fredrik_S > Självfallet! Men jag tar victell Elite också som ett komplement, men jag håller med dig. Dock känns det onödigt dyrt/tidsödande o knäcka en massa ägg...
En prioriteringsfråga. ;)

Rockhard > Jag betalar ca. 1,5:-/ägg + 2dl mjölk då jag kokade gröten på mjölk istället för vatten. Så kostnaden blev ca. 6:- (ok, inte 7-8:-) vid närmare beräkning, kanske skarvade ngt.
Sen kostar iof. proteinet ca. 2,99:- vilket blir en merkostnad på 3:-...hmmmm, hur fasen räknade jag sist?! :confused:
Tur att ngn har koll på mig! :thumbup:

Kanske inte ska nämna att jag é civilekonom... :em:

Joker
2005-12-05, 20:03
Är det någon skillnad i smak jämfört med äggfri gröt?

Fredrik_S
2005-12-05, 20:19
Ja den smakar lite mer ägg, och lite godare.

krilleh
2005-12-06, 00:06
dra åt skogen va mätt jag blev när jag drog i ett ägg oxå :)

Shit alltså.. var säkert mätt i 3-4 timmar, gämför med innan som jag bara burkar vara 2 timmar typ

2 dl havregrynsgröt, ett ägg å en del vatten.. blir rätt jobbigt o trycka i sig om man väger fjuttiga 65 kg på 174 cm kropp :)

snickers
2005-12-06, 15:53
hehe måste testa... :eating:

occt
2005-12-06, 15:56
jag måste också testa :D låter ju riktigt gott !