handdator

Visa fullständig version : kolhydrater och fett i samma måltid?


Mr A
2005-12-04, 00:18
Är det risk för fettinlagring om man har ett högt intag av fett och kolhydrater i samma måltid??

Jag har två måltider på eftermiddagen som innehåller både mycket fett och mycket kolhydrater.

Radiohead
2005-12-04, 01:01
Deffar eller bulkar du?

Mr A
2005-12-04, 01:08
Deffar eller bulkar du?

Jag deffar

Sverker
2005-12-04, 07:26
Kalorier in vs kalorier ut.


Om du nu vill gå ned i vikt så varför ha stora måltider ?
Bättre att fördela energiintaget över fler mindre måltider. Ger jämnare blodsocker och mindre insulinfristättningar.

Mr A
2005-12-04, 09:42
Kalorier in vs kalorier ut.


Om du nu vill gå ned i vikt så varför ha stora måltider ?
Bättre att fördela energiintaget över fler mindre måltider. Ger jämnare blodsocker och mindre insulinfristättningar.

Tack! Jo jag har delat upp mina mål på 7 istället för 6 nu och fördelat fettintaget lite mer. Nu innehåller mina mål ca 15-18 g fett. Kan man klassa detta som mycket fettt per måltid?

Radiohead
2005-12-04, 11:06
hur mycket väger du, hur lång är du och hur gammal är du?

Lizard
2005-12-04, 12:27
Jag vet inte hur det ser ut där du bor Mr A, men här är det mörkt, kallt och enformigt. Ingen rör sig utomhus utan mössa, vantar och tre lager ytterkläder på överkroppen.

I sådan miljö trivs pepparkakor, glögg och lussebullar. Framöver blir det saltad mat i alla former och risgrysngröt med hel kanelstång i koket på röd-mjölk. Några nygräddade våfflor till söndagsfrukost hos mamma med nyvispad grädde och hemgjord drottningsylt slinker ned och magen...tja..den blir väl aningen rundare. I takt med ljuset i mars ökar rörelesebehovet och det blir svårare att sitta still. Allt flyttar utomhus och dagarnas aktiviter glider in i det som tidigare var natt. Jag rör mig mer och mer. Det sköter sig själv helt enkelt.

Att deffa i november är som att be om en smaskig vinterdepression. Om du nu ska banta, vänta tills solen kommer åter.

I övrigt så kan du blanda fett och kolhydrater hur du vill.

Lizard

Doktorn
2005-12-04, 16:25
Kalorier in vs kalorier ut.


Om du nu vill gå ned i vikt så varför ha stora måltider ?
Bättre att fördela energiintaget över fler mindre måltider. Ger jämnare blodsocker och mindre insulinfristättningar.


Krävs inte glukos för fettinlagring?

King Grub
2005-12-04, 16:34
Nja, acylationstimulationsprotein kan väl aktiveras av själva närvaron av kylomikroner i plasman, och frisätter insulin och mobliserar fettsyror.

Doktorn
2005-12-04, 16:38
Nja, acylationstimulationsprotein kan aktiveras av själva närvaron av kylomikroner i plasman, och frisätter insulin och mobliserar fettsyror.


Nu pratar vi om olika saker. Om du svarar nej på min fråga, får jag då fråga var i din triacylglycerol du får ditt glycerolskelett från?

King Grub
2005-12-04, 16:44
Ditt inlägg gav intrycket att du menade kolhydrat i kosten eller deras påverkan på blodsockret. Annars vet jag inte vad du citerade i Sverkers inlägg som frågan syftade på.

Sverker
2005-12-04, 17:21
Nu pratar vi om olika saker. Om du svarar nej på min fråga, får jag då fråga var i din triacylglycerol du får ditt glycerolskelett från?

Du vill ha ett kolskellet för att bygga glycerol ?

Varför inte alanin ? Backa glykolysen så vips så finns det glycerol. Serin går lika bra.

Finns det inte aminosyror för stunden i levern så fylls det snabbt på från glutamin-alanin-cykeln som går från musklerna via tarmcellerna till levern.

Är det signaler framme för att bygga triacylglycerol så brukar, brukar det finnas rätt mycket glukos som det går att köra ned till glycerol i glykolysen.


En annan väg som jag just kom på var mjölksyra. Mjölksyra-> pyruvat-> glycerol.

Doktorn
2005-12-05, 08:50
Du vill ha ett kolskellet för att bygga glycerol ?

Varför inte alanin ? Backa glykolysen så vips så finns det glycerol. Serin går lika bra.

Finns det inte aminosyror för stunden i levern så fylls det snabbt på från glutamin-alanin-cykeln som går från musklerna via tarmcellerna till levern.

Är det signaler framme för att bygga triacylglycerol så brukar, brukar det finnas rätt mycket glukos som det går att köra ned till glycerol i glykolysen.


En annan väg som jag just kom på var mjölksyra. Mjölksyra-> pyruvat-> glycerol.

För det första är det väl inte glykolysen du ska backa för att använda alanin, det är väl glukoneogenesen?

För det andra, när vi pratar fettinlagring, så pratar vi väl inte om levern? Det tycker jag det verkar som du skriver om. Eller menar du att allt det där försigår i fett cellerna oxå?

Mr A
2005-12-05, 23:20
Hur är det med det totala fettintaget? Jag vet att i deff-guiden rekomenderas 1 g fett per kg kroppsvikt. Men om jag får i mig ca 65 g fett per dag är..Är detta för lite? Är det bättre att öka mängden fett eller räcker det med 65 g? Och vad skulle kunna vara en lagom siffra för antal gram fett/dag för mig som väger 95 kg?

BigForre
2005-12-05, 23:35
Jag vet inte hur det ser ut där du bor Mr A, men här är det mörkt, kallt och enformigt. Ingen rör sig utomhus utan mössa, vantar och tre lager ytterkläder på överkroppen.

I sådan miljö trivs pepparkakor, glögg och lussebullar. Framöver blir det saltad mat i alla former och risgrysngröt med hel kanelstång i koket på röd-mjölk. Några nygräddade våfflor till söndagsfrukost hos mamma med nyvispad grädde och hemgjord drottningsylt slinker ned och magen...tja..den blir väl aningen rundare. I takt med ljuset i mars ökar rörelesebehovet och det blir svårare att sitta still. Allt flyttar utomhus och dagarnas aktiviter glider in i det som tidigare var natt. Jag rör mig mer och mer. Det sköter sig själv helt enkelt.

Att deffa i november är som att be om en smaskig vinterdepression. Om du nu ska banta, vänta tills solen kommer åter.

I övrigt så kan du blanda fett och kolhydrater hur du vill.

Lizard

Tyckte det var fin läsning, längtar till imorgonbitti då jag ska äta risgrynsgröt till frukost, nu har jag precis ätit havregrynsgröt med banan, kvarg med lite müsli och ätit mandrariner, säger som du Lizard, låter som en tråkig tid att deffa på :)

Mr A
2005-12-05, 23:43
Tyckte det var fin läsning, längtar till imorgonbitti då jag ska äta risgrynsgröt till frukost, nu har jag precis ätit havregrynsgröt med banan, kvarg med lite müsli och ätit mandrariner, säger som du Lizard, låter som en tråkig tid att deffa på :)

Tycker också att Lizard text var en trevlig liten berättelse =) Helt klart blir det ju en massa god mat i jul, men jag ska försöka deffa ner något kilo tills dess, försöka komma in i deffen lite så det inte blir så tungt att köra igång ordentligt igen efter jul och nyår.

Mr A
2005-12-06, 11:36
Hur är det med det totala fettintaget? Jag vet att i deff-guiden rekomenderas 1 g fett per kg kroppsvikt. Men om jag får i mig ca 65 g fett per dag är..Är detta för lite? Är det bättre att öka mängden fett eller räcker det med 65 g? Och vad skulle kunna vara en lagom siffra för antal gram fett/dag för mig som väger 95 kg?


Hur är det med detta? Räcker det gott och väll med ca 65 g fett per dag eller kan man med fördel öka fettintaget?

Sverker
2005-12-06, 19:28
För det första är det väl inte glykolysen du ska backa för att använda alanin, det är väl glukoneogenesen?

För det andra, när vi pratar fettinlagring, så pratar vi väl inte om levern? Det tycker jag det verkar som du skriver om. Eller menar du att allt det där försigår i fett cellerna oxå?

1. Det är bara en enkel transaminering som skiljer alanin från pruvat. Tyvärr var det så självklart för mig att jag inte utvecklade det vidare :(


2. I hela tråden har jag antagit att frågan gällde fett som tillverkades i levern och fördes ut i kroppen som VLDL. Ett ytterligare misstag av mig.
Nu till sak. Fettinlagrin i fettdepåerna stimuleras av insulin. Insulinet stimulerar aktiviteten hos lipoproteinlipaset som hydrolyserar fett från kylemikroner eller VLDL-partiklar till fria fettsyror och glycerol.
Fettvävnaden tar upp fettsyrorna och lgycerolen cirkulerar vidare i blodet till levern. I levern sker en glukoneogenes och det bildas glukos från glycerolen. Glukosen hamnar i blodet och vandrar tillbaka till fettvävnaden. Under inverkan av insulin tar fettcellen upp glukosen och kör SIN glykolys till glycerol. Vips finns glycerolen på rätt plats i rätt ögonblick för att bygga triacylglycerol.

Något oklart ?

Radiohead
2005-12-06, 19:53
Jag vet inte hur det ser ut där du bor Mr A, men här är det mörkt, kallt och enformigt. Ingen rör sig utomhus utan mössa, vantar och tre lager ytterkläder på överkroppen.

I sådan miljö trivs pepparkakor, glögg och lussebullar. Framöver blir det saltad mat i alla former och risgrysngröt med hel kanelstång i koket på röd-mjölk. Några nygräddade våfflor till söndagsfrukost hos mamma med nyvispad grädde och hemgjord drottningsylt slinker ned och magen...tja..den blir väl aningen rundare. I takt med ljuset i mars ökar rörelesebehovet och det blir svårare att sitta still. Allt flyttar utomhus och dagarnas aktiviter glider in i det som tidigare var natt. Jag rör mig mer och mer. Det sköter sig själv helt enkelt.

Att deffa i november är som att be om en smaskig vinterdepression. Om du nu ska banta, vänta tills solen kommer åter.

I övrigt så kan du blanda fett och kolhydrater hur du vill.

Lizard


GRÅTER AV SKRATT :laugh:

Doktorn
2005-12-06, 20:32
1. Det är bara en enkel transaminering som skiljer alanin från pruvat. Tyvärr var det så självklart för mig att jag inte utvecklade det vidare :(


2. I hela tråden har jag antagit att frågan gällde fett som tillverkades i levern och fördes ut i kroppen som VLDL. Ett ytterligare misstag av mig.
Nu till sak. Fettinlagrin i fettdepåerna stimuleras av insulin. Insulinet stimulerar aktiviteten hos lipoproteinlipaset som hydrolyserar fett från kylemikroner eller VLDL-partiklar till fria fettsyror och glycerol.
Fettvävnaden tar upp fettsyrorna och lgycerolen cirkulerar vidare i blodet till levern. I levern sker en glukoneogenes och det bildas glukos från glycerolen. Glukosen hamnar i blodet och vandrar tillbaka till fettvävnaden. Under inverkan av insulin tar fettcellen upp glukosen och kör SIN glykolys till glycerol. Vips finns glycerolen på rätt plats i rätt ögonblick för att bygga triacylglycerol.

Något oklart ?


1. Jo det vet jag med, och detta sker om du kör glukoneogenesen baklänges, inte glykolysen? Eller? Det var det jag poängterade.

2. Vad jag vet så kör ej levern glycerolen (vad jag vet transporteras tillbaka med chylomikronen) i glukonegenesen. Men kan ju ha fel...

Sverker
2005-12-06, 21:11
1. Jo det vet jag med, och detta sker om du kör glukoneogenesen baklänges, inte glykolysen? Eller? Det var det jag poängterade.

2. Vad jag vet så kör ej levern glycerolen (vad jag vet transporteras tillbaka med chylomikronen) i glukonegenesen. Men kan ju ha fel...


För mig kan man köra glykolysen åt vilket hål l som helst. Allt är reversibelt, helt beroende på vilket substrat som finns i överskott och driver reaktionerna.

Vad som är glukoneogenes, är allt som blidar glukos. Oavsett det är mjölksyra, glycerol, alanin, fruktos osv som startmaterial. Men det är enzymerna i glykolysen som gör jobbet.


Det är bara levern som kan hantera glycerol från blodet.
Levern tar upp glycerolen. Glycerol kinas sätter på en fosfatgrupp och bildar glycerol-3-fosfat. alfa-glycerol-fosfat-dehydrogenas bildar dihydroxi-aceton-fosfat och vips är vi mitt inne i glykolysen.

Doktorn
2005-12-06, 23:14
För mig kan man köra glykolysen åt vilket hål l som helst. Allt är reversibelt, helt beroende på vilket substrat som finns i överskott och driver reaktionerna.

Vad som är glukoneogenes, är allt som blidar glukos. Oavsett det är mjölksyra, glycerol, alanin, fruktos osv som startmaterial. Men det är enzymerna i glykolysen som gör jobbet.

Det är bara levern som kan hantera glycerol från blodet.
Levern tar upp glycerolen. Glycerol kinas sätter på en fosfatgrupp och bildar glycerol-3-fosfat. alfa-glycerol-fosfat-dehydrogenas bildar dihydroxi-aceton-fosfat och vips är vi mitt inne i glykolysen.

Eftersom puryvaten ej inträder i glykolysen så anser jag att hur du än vrider på det så kan du ej säga att om du backar glykolysen så kan man få puryvat.

Glukoneogenesen är i princip tvärtom jämfört med glykolysen, sant vi använder VISSA av enzymerna ifrån glykolysen (de som är reversibla, eftersom de kan vi bara köra motsatt riktning). Men sedan har vi ju 3 irrerversibla enzymer, hexokinas, phosphofruktokinase-1 och phosphoenolpyruvat därför måste vi använda andra enzymer för att köra dessa reaktioner baklänges, glucose-6pase, FructosebiphosphatPas samt phosphoenolpyruvate carbozykinase & puryvat carboxylas.

Sverker
2005-12-07, 05:54
:confused: har jag skrivit det, att man backar glykolysen och får pyruvat ?

Har jag gjort det så tror jag att du ursäktar ev. åsnyftningsfel eftersom glukoneogenesen givetvis bildar glukos, och att pyruvat är slutprodukt i glykolysen.


Hur som helst angående glykolysen, har du fått ditt kolskelett ?

Doktorn
2005-12-08, 12:27
:confused: har jag skrivit det, att man backar glykolysen och får pyruvat ?

Har jag gjort det så tror jag att du ursäktar ev. åsnyftningsfel eftersom glukoneogenesen givetvis bildar glukos, och att pyruvat är slutprodukt i glykolysen.


Hur som helst angående glykolysen, har du fått ditt kolskelett ?


Jo en gång i rena ord, å sedan flera gånger resonemang som bygger på det ;)

Jodå! Visste bara inte att levern ombildar glycerolen till glukos, det har jag aldrig hört talas om. Men det gör det ju inte fel...

pragmatist
2005-12-08, 23:02
Är det risk för fettinlagring om man har ett högt intag av fett och kolhydrater i samma måltid??

Jag har två måltider på eftermiddagen som innehåller både mycket fett och mycket kolhydrater.

Tja, det är ju alltid risk för fettinlagring om man har högt intag av nånting. :)

Min personliga åsikt är att det är en bra idé att dela upp ätandet i Protein+Kolhydrat-måltider och Protein+Fett-måltider (som inte behöver vara kolhydratfria men ska innehålla relativt lite kolhydrater från t.ex. frukt, grönsaker eller baljväxter). Motivation till detta är att insulinresponsen blir högre om man blandar fett och kolhydrater än om man äter fett och kolhydrater var och en för sig. Insulinresponsen blir också högre om man blandar protein och kolhydrater än om man äter var och en för sig, men i just det fallet är insulinet till fördel eftersom det underlättar protein- och glykogensyntesen - vilket är precis det man eftersträvar t.ex. efter träningen.

Sverker
2005-12-09, 21:03
Jo en gång i rena ord, å sedan flera gånger resonemang som bygger på det ;)

Jodå! Visste bara inte att levern ombildar glycerolen till glukos, det har jag aldrig hört talas om. Men det gör det ju inte fel...


Jag har hållit en mycket ödmjuk profil i hela tråden, av den enkla anledninen att jag har haft rätt hela vägen. Detta är inte ett biokemiskt problem utan ett pedagogiskt sådant.

Glykolysen är reversibel enligt mig. Glukos kan bli pyruvat och pyruvat kan bli glukos. Man kan gå in med de flesta föreningarna och få ut antingen glukos eller pyruvat. Ett bra exempel är fruktos som fosforyleras till fruktos-1-fosfat av fruktoskinas. Fruktosen kan antingen bli glukos eller pyruvat. Vilket det blir är beroende på vilka hormon som verkar på levern.
Flertalet enzymer är de samma. Åt vilket håll reaktionen går är beroende på ifall uttaget av glukos eller pyruvat är störst.
Glykolysen är en fermentering där man går in med två ATP och får ut fyra ATP. I de flesta stegen ( alla ? ) återfås satsad ATP som ny ATP.
Alla reaktioner sker i cytoplasman.

Sverker, som ser helheten och syftet