handdator

Visa fullständig version : Minne


stora_starka_jätten
2005-12-03, 22:06
Hur pass bra minne har folk?

Hur pass mkt minns du av vad som hände för exempelvis 5 år sedan?

Tex om du tävlar i styrkelyft och gjorde ett din första tävling för 5 år sedan!
Minns du ditt eget resultat?
Minns du vilka de andra deltagarna va?
Minns du något annat speciellt som hände just den dagen?
Minns du om det var mkt publik?


Det där är bara ett exempel men försök rannsaka er själva och tänk efter hur mkt ni minns av tidigare saker som typ hände för 5 år sedan ..'
Försök också fundera på hur mkt folk minns i allmänhet...

Min erfarenhet är att folk genrellt sett har väldigt dåliga minnen och inte alls kommer ihåg särkilt mkt... Tror ni att om man får mkt att tänka på en period att man sämre minns saker då?

MVH / Jätten

bluelight
2005-12-03, 23:14
Jag kommer ganska lätt ihåg sådana grejer (stora grejer dvs), men korttidsminnet är nog det sämsta..

Fettecke
2005-12-04, 00:07
Jag kommer ganska lätt ihåg sådana grejer (stora grejer dvs), men korttidsminnet är nog det sämsta..
samma för mig, jag kommer inte ens ihåg vad jag tryckte i mig till middag igår... men viktiga saker kommer jag ihåg längre :)

Lillgrabben
2005-12-04, 01:04
Hur pass bra minne har folk?

Hur pass mkt minns du av vad som hände för exempelvis 5 år sedan?


En del detaljer som är någotsånär roliga att veta.

Tex om du tävlar i styrkelyft och gjorde ett din första tävling för 5 år sedan!

Ja, det gjorde jag. Tävlade i bänkpress på serie 1 i Öjebyn.

Minns du ditt eget resultat?

Japp, 150 kg. Utan tröja.

Minns du vilka de andra deltagarna va?

Ja, vissa. Vippe, Hasse & några andra

Minns du något annat speciellt som hände just den dagen?

Bra fråga.... Det är en hel del vatten som runnit under broarna på 7 år.

Minns du om det var mkt publik?

Mycket & mycket. SL & bänkpress är en sport för de närmast sörjande. Så var det på den tävlingen också.


Det där är bara ett exempel men försök rannsaka er själva och tänk efter hur mkt ni minns av tidigare saker som typ hände för 5 år sedan ..'
Försök också fundera på hur mkt folk minns i allmänhet...

Min erfarenhet är att folk genrellt sett har väldigt dåliga minnen och inte alls kommer ihåg särkilt mkt... Tror ni att om man får mkt att tänka på en period att man sämre minns saker då?

Det är säkert individuellt.

MVH / Jätten


Svar inflikat i quoten.

edgen_ÖSD
2005-12-04, 02:12
samma för mig, jag kommer inte ens ihåg vad jag tryckte i mig till middag igår... men viktiga saker kommer jag ihåg längre :)

Sen när blev mat oviktigt?









;)

Fagen
2005-12-04, 02:21
Hur pass bra minne har folk?

Kortidminnet är 7 +/-2, brukar man säga. Det du kan hålla i ditt korttidsminne, eller arbetsminne som jag tror det heter numera, är alltså sju "enheter" plus/minus två.
Tror inte att det var det du var ute efter, men det får du som en bonus....

Hur pass mkt minns du av vad som hände för exempelvis 5 år sedan?

Man minns nog väldans mycket, det är inte det som är problemet. Problemet är att "ta fram" minnet. Om minnet är starkt inkodat är det lättare att ta fram. Sen är s.k "retrieval cues" något som kan hjälpa dig att ta fram minnen.
Prova att sätta dig med en gamal filofax eller liknande och titta vad du skrev att du skulle göra för 5 år sedan. "Träffa Lunkan och Mange och gå på Star Wars II", helt plötsigt kommer du komma ihåg det besöket, sedan kommer du, förmodligen, att minnans mer och mer runt omständigheterna kring besöket.
Står det "Ringa söta Sofia" kanske du t o m kan få fram lite goa "känslominnen"...


Tex om du tävlar i styrkelyft och gjorde ett din första tävling för 5 år sedan!
Minns du ditt eget resultat?
Minns du vilka de andra deltagarna va?
Minns du något annat speciellt som hände just den dagen?
Minns du om det var mkt publik?

Som ovan, om du har någon bra retrieval cue, så minns du mer.


Det där är bara ett exempel men försök rannsaka er själva och tänk efter hur mkt ni minns av tidigare saker som typ hände för 5 år sedan ..'
Försök också fundera på hur mkt folk minns i allmänhet...

Som sagt, minnena finns där, men kan vara svåra att få fram.

Min erfarenhet är att folk genrellt sett har väldigt dåliga minnen och inte alls kommer ihåg särkilt mkt... Tror ni att om man får mkt att tänka på en period att man sämre minns saker då?

Tja, stress snarare än mängden information kan säkert påverka inlagringen av minnet.

MVH / Jätten

MVH/ Fagen

Sniggel
2005-12-04, 05:16
Kommer lätt ihåg saker som hänt mig från 1-2 års ålder. Både viktiga och oviktiga detaljer.
Värre är det om nån frågar "Vad hittade du på i torsdags?" eller att komma ihåg om jag ställde in mjölken i kylskåpet efter att jag fyllde på glaset.

Tompi
2005-12-04, 06:37
Jag hade svarat på frågan om jag kom ihåg den :em:

Shadow Warrior
2005-12-04, 09:12
Kommer lätt ihåg saker som hänt mig från 1-2 års ålder. Både viktiga och oviktiga detaljer.
Värre är det om nån frågar "Vad hittade du på i torsdags?" eller att komma ihåg om jag ställde in mjölken i kylskåpet efter att jag fyllde på glaset.

Du tror inte att dessa minnen är fabrikerade då? Alltså en kombination av saker du hört och foton du set?

Det första jag kommer ihåg är i allafall från när jag var typ 4år.

Sen så glömmer jag bort namn och sånt hela tiden fast jag kommer alltid ihåg hur många set och reps jag gjort några dagar efter ett pass....

stora_starka_jätten
2005-12-04, 13:56
tyvärr minns jag en del oförätter och pinsamheter som hände för typ 5 år sedan.. Tror ni folk minns det? Om man inte påminner dem vill säga!

Fagen
2005-12-04, 14:43
tyvärr minns jag en del oförätter och pinsamheter som hände för typ 5 år sedan.. Tror ni folk minns det? Om man inte påminner dem vill säga!

Pinsamheter och oförätter som du eller de har gjort?

Tror generellt att det är något som folk ganska lätt kommer ihåg, framförallt andras...

stora_starka_jätten
2005-12-16, 20:27
tror ni folk man busringt till å så minns de samtalen då! om de var sisådär 5 år sen? om man ringde dem typ 4-5 ggr

mangemani
2005-12-16, 20:30
det som är värt att komma ihåg glömmer man ju inte så lätt,typ som åren mellan 87-98......annat tråikigt typ som misslyckade förhållanden,tragiska saker som hänt osv osv glömmer man nästan direkt,ingen ide att lägga sånt på minnet.

zanzi
2005-12-16, 20:33
tror ni folk man busringt till å så minns de samtalen då! om de var sisådär 5 år sen? om man ringde dem typ 4-5 ggr
Ja, klart att dom gör! Vem skulle glömma en sån sak?

stora_starka_jätten
2005-12-16, 20:37
Ja, klart att dom gör! Vem skulle glömma en sån sak?


För att folk har så mkt annat att tänka på! De kanske eventuellt skulle minnas de om de blev påminda!

christian
2005-12-16, 20:54
Jag har helt sjukt detaljminne, det kanske hänger ihop med mitt pedanteri.

Däremot hatade jag att plugga, lite dumt så där.

Mitt ex myntade t om uttrycket "slemhjärna" på mig för att t o m de mest obetydliga småsaker fastande inuti mitt kranium. Det har iofs blivit lite "bättre" på senare tid, nu kommer jag bara på t ex vad mina kollegor åt till lunch den här veckan och inte längre än så.. ;)