handdator

Visa fullständig version : Deff 15 år?


Alexlindgren
2005-12-03, 21:01
Hej! Jo jag har min bulk nu som sagt ;) Har kört seriös träning i kanske 3 månader och tänker hålla på till feb/april. Har innan tränat hyffsat i kanske 1½ år. Men till min fråga, tänkte deffa sedan i april eller kanske tidigare för o få formen till summer 06 ;). Är nu 175/176 och väger 68 kg. Planerat att väga cirkus 71/72 till sportlovet. Men hur ska jag lägga upp deffen? Mina föräldrar kommer absolut tro att jag har fått en skruv lös om jag håller på och väger maten osv *screwy*. Så hur ska jag göra? Jag vill gå ner ungefär 4 kg fett, ni kan titta min träningsjournal om ni undrar. Hur mycket viktminskning i veckan ska jag ta då?

BBr
2005-12-03, 21:09
-500 kcal om dagen är väl det mest optimala. Blir ett halvt kilo i veckan

Alexlindgren
2005-12-03, 21:13
inte för mycket för min ålder då? :)

GymTT
2005-12-03, 21:13
inte för mycket för min ålder då? :)


0.5 Kg att tappa i veckan är nog bra för dig med.

Alexlindgren
2005-12-03, 21:15
härligt ;)

men hur ska jag göra med maten? Förklara allt om träning för päronen? väga maten i smyg? :laugh:

King Grub
2005-12-03, 21:19
Det är inte skadligt att gå ner i vikt med ett energiöverskott i din ålder... om man behöver det. Jag skulle inte rekommendera någon 15-åring som inte väger mer i förhållande till sin längd än vad du gör att gå på någon kalorireducerad diet. Jag kan inte säga att det är farligt, men jag skulle inte rekommendera det. Du är i åldern där dina hormoner och naturliga tillväxt är på topp, och att nedreglera hela organismen när du redan är helt normalviktig låter inte vettigt.

Alexlindgren
2005-12-03, 21:30
71 kilo som jag planerar att väga är väl inte precis normalvikt för en kille som är 175 cm? :)

Men jag förstår hur du menar, får se hur jag ser ut då.

King Grub
2005-12-03, 21:40
71 kilo som jag planerar att väga är väl inte precis normalvikt för en kille som är 175 cm? :)

Det är en helt normal vikt.

Alexlindgren
2005-12-03, 21:48
okej :)
känner folk som är några centimeter längre och väger 10 kilo mindre ;)

Men nu ska jag inte säga emot dig mer grub, vi får ta frågan när det kommer, är endå ett par månader kvar.

King Grub
2005-12-03, 21:51
känner folk som är några centimeter längre och väger 10 kilo mindre ;)

178 och 61 är också normalt enligt både WHO-CDC och halls.md-standard. Det är inte bara ett visst antal kilogram som räknas som normalt till en viss längd.

Lizard
2005-12-03, 22:01
Jag ger Grub mitt fullhjärtade stöd i den här frågan.

Det du kan, och ska göra, är att röra på dig mer samtidigt som du, i lagom takt, låter kroppen växa in i en större muskelkostym. Vardagsmotion blandat med vardagsmotion och ibland lite extra vardagsmotion heter receptet. Spela fotboll om kompisarna gör det en söndag, bowla en seg lördag och dra dig inte för att vara den ende som anländer på cykel (även om det snöar - ingen har hitills dött av överskott av snö på en cykel, något som svenska armen utnyttjat på den tiden allmän värnplikt innebar att alla ynglingar ryckte in). Gå och handla och gå och handla igen om du glömt något. Promenera till stan och på lunchen. Promenera när du ska tänka eller snacka igenom ett problem. Och så vidare.

Deffa, en uppgradering av begreppet "banta", är förbehållet färdigvuxna eller medicinskt överviktiga.

Lizard

pecson
2005-12-03, 22:44
när jag var 175 cm vägde jag 74,7 som mest o ja va inte fet

Inzza
2005-12-03, 22:55
71 kilo som jag planerar att väga är väl inte precis normalvikt för en kille som är 175 cm? :)

Men jag förstår hur du menar, får se hur jag ser ut då.

helst så skulle väl en vikt på sådär 100kg på 175cm se fint ut när du är typ 19 så då kan du skala av fettet.

Alla har fan deffnoja.. 15 bast lixom. tjena.

tristan
2005-12-03, 23:19
vad händer om man om man ligger på kaloriunderskott en längre tid under puberteten?

MilkmaN
2005-12-04, 00:01
vad händer om man om man ligger på kaloriunderskott en längre tid under puberteten?

Man blir ett troll.

kallebanan
2005-12-04, 00:53
Ta det lugnt 15 år du växer ju fortfarande.

Sniggel
2005-12-04, 04:30
Jo du ska nog inte försöka minska matintaget bara för att gå ner i vikt ännu.
Gör istället så som Lizard föreslog och lägg till fler aktiviteter, så kanske du tappar lite av det fettet du har.
Jag kan ju nämna att jag väger 78 på 172cm och jag är inte fet, man kan till och med se mina magmuskler (om jag spänner dom). Jag är ej heller speciellt biffig.
Tycker du ska utnyttja dina tonårshormoner till att bygga muskler istället, och om du dessutom vill va i fin form, så kör inte det traditionella bulksättet utan ät "bara" ordentligt (vilket kan va ganska mycket även om man inte ligger på så mycket kcalplus) så växer du nog och får muskler -> din ämnesomsättning ökar -> du tappar fett "automatiskt" -> du får tvättbräda *flex*


edit: just det tänk på att för en vältränad(läs:muskulös) person så funkar inte BMI, det blir då *normalt* att ha ett BMI över 25

Alexlindgren
2005-12-04, 11:44
tackar ;)

lägger nog in ett spinningpass varje morgon innan frukost, sen käkar så "bra" som möjligt, utan godis och för feta saker. Det kan ju alltid innebära en viktminskning :)

puppas
2005-12-04, 17:55
Fan du är ju 15 ! Hormonerna sprutar praktiskt taget ur alla hål ,åt alla håll.

Bygg bygg bygg bygg !

// puppas 177cm (97kg) ;)