handdator

Visa fullständig version : farliga mängder vitaminer/mineraler i proteinpulvret?


Alexlindgren
2005-12-03, 19:20
Hej! Jo min mamma tittade på innehållet på min whay80 påse och tyckte att jag max borde ta en drink per dag, eller minska ännu mer. Stämmer det att man kan få i sig farliga doser mineraler/vitaminer?

Alexlindgren
2005-12-03, 19:25
whey-80*

Det jag tänkte är att om jag gymmar den dan, tar jag en drink efter + några msk till gröten.

Ungtuppen
2005-12-03, 19:32
Är nog ingen fara.

Alexlindgren
2005-12-03, 19:48
hm, melatonin då? En läkare har sagt till mig att det är farligt i större doser.

nudi
2005-12-03, 21:18
Jag har verkligen svårt att tänka mig att det skulle finnas någon risk att få en farlig dos(av vad som helst) bara genom att ta några drinkar per dag

Ninjasmurf
2005-12-03, 21:33
hm, melatonin då? En läkare har sagt till mig att det är farligt i större doser.
varför äter du melatonin?

Snakeyes
2005-12-03, 21:35
Hej! Jo min mamma tittade på innehållet på min whay80 påse och tyckte att jag max borde ta en drink per dag, eller minska ännu mer. Stämmer det att man kan få i sig farliga doser mineraler/vitaminer?

Whey 80 innehåller väl bara vitaminer och mineraler som förekommer naturligt i vassle, dessa är alltså naturligt förkommande och i doser långt under den övre gräns som rekommenderas av livsmedelsverket.

Snakeyes
2005-12-03, 21:35
varför äter du melatonin?

Och vad har det med whey 80 att göra? ;)

Alexlindgren
2005-12-03, 21:40
whey 80 innehåller melatonin ;)

Men iaf, då har jag fått svar, dom ligger långt under dom rekommenderade max doserna ;)

TACK!

Ninjasmurf
2005-12-03, 21:55
whey 80 innehåller melatonin ;)

Men iaf, då har jag fått svar, dom ligger långt under dom rekommenderade max doserna ;)

TACK!

whey 80 innehåller metionin som är en aminosyra =)

melatonin är ett hormon...

Alexlindgren
2005-12-03, 22:12
och har vilka negativa egenskaper?

YTS
2005-12-03, 22:19
och har vilka negativa egenskaper?

Metionin Eller Melatonin?

Metionin är en av 9 olika livsnödvändiga aminosyror. Dessa kan kroppen inte tillverka själv, utan måste få dem med kosten. Aminosyror är byggstenar i proteinerna.

Så länge metionin är i balans med övriga aminosyror, har det mig veterligen inga negativa effekter.


YNGVE

King Grub
2005-12-03, 22:20
Inga som du kan uppnå genom att äta mat eller proteinpulver. Alla proteiner du äter är uppbyggda av ett tjugotal aminosyror, varav metionin är en. Det är ingen praktisk skillnad att få den från proteinpulver än från mjölk, yoghurt, tonfisk eller vad det nu är; den och dom andra aminosyrorna ingår som naturliga delar i allt du äter som innehåller protein.

Alexlindgren
2005-12-03, 22:47
hm, alla vitaminer och mineraler då? Finns det inga negativa effekter av dom i dom mängderna som jag ska ta?

BBr
2005-12-03, 23:04
hm, alla vitaminer och mineraler då? Finns det inga negativa effekter av dom i dom mängderna som jag ska ta?

I de mängderna du ska ta, nej , det finns det inte. Du kan dricka på med gott samvete :)

fonzie
2005-12-04, 00:10
Be din morsa dra åt helvete. Jag blir så jävla sur på mina päron att de ska hålla på att pilla, avgöra och analysera vad som är farligt eller inte. De har ingen som helst kunskap på området och ska ändå bestämma. Nej, de får fingret alla gånger. (och ja jag vet att de gör de för att de bryr sig)

Snakeyes
2005-12-04, 00:17
Be din morsa dra åt helvete. Jag blir så jävla sur på mina päron att de ska hålla på att pilla, avgöra och analysera vad som är farligt eller inte. De har ingen som helst kunskap på området och ska ändå bestämma. Nej, de får fingret alla gånger. (och ja jag vet att de gör de för att de bryr sig)

Det kommer ett ögonblick i varje ung gosses liv då han inser att mamma inte alltid vet bäst... ;)

YTS
2005-12-04, 01:18
hm, alla vitaminer och mineraler då? Finns det inga negativa effekter av dom i dom mängderna som jag ska ta?
Hur mycket är det av dem, då? Per hekto + energiinnehåll! Skriv upp dem, så kan jag lättare svara på din fråga.

YNGVE

lauria
2005-12-04, 01:39
Inga problem alls, fortsätt du med din whey80. Jag har själv käkat den i ca 1,5år i och jag har inte fått några problem av den, förutom att jag har fått ett till öga på min vänstra axel och att en fot börjar växa ut genom pannan. Men annars så äre lugnt.:D

Sverker
2005-12-04, 07:23
Be din morsa dra åt helvete. Jag blir så jävla sur på mina päron att de ska hålla på att pilla, avgöra och analysera vad som är farligt eller inte. De har ingen som helst kunskap på området och ska ändå bestämma. Nej, de får fingret alla gånger. (och ja jag vet att de gör de för att de bryr sig)


Du kan vara lycklig som har föräldrar som bryr sig om dig, och verkligen vill dig det bästa :thumbup:

mini_Arnold
2005-12-04, 08:11
Du kan vara lycklig som har föräldrar som bryr sig om dig, och verkligen vill dig det bästa :thumbup:
Så är det inte alltid, och inte hos alla..
Många (speciellt morsorna....) tycker nog om att ha kontroll över sina barn.
Vet inte om det är fel men jobbigt är det ibland.
Ska mycket till innan jag ber morsan dra åt helvete.. men sen är hon inte så trångsynt och trög som vissa andra kan verka vara.

larre
2005-12-04, 10:30
Det kommer ett ögonblick i varje ung gosses liv då han inser att mamma inte alltid vet bäst... ;)
och det kommer även ett ögonblick lite senare i gossens liv då han inser att hon visst har det.

Istället för att be din mor att fara o flyga så visa, förklara och bevisa för henne att det ej är farligt att inta whey - så hon slipper oroa sig dig.

Sverker
2005-12-04, 12:01
Jag skulle lägga ned lite tid och diskutera saken med mamma. Förklara att träning är kul och det är den saken som dominerar i livet just nu. Gå vidare att du ger järnet i träningen och vill sköta kosten efter bästa förmåga. Inga angrepp på moster Märtha som väger 107 kg utan prata om att hård träning kräver bra mat och inte mjölk och kanelbullar.

Nästa steg blir att du tror att du behöver ett snabbt protein efter träningen. Skippa allt annat om kreatin, långsamt protein, ALA mm,för det är överkurs just nu och skulle bara förvirra mamma.

Förklara att vassleproteinet kommer just från vassle. Peka på messmöret och förklara att detta är ungefär samma sak som pålägget i asken. Peka på att skummjölkpulvret på bagerihyllan är också ett pulver och tillverkas ( nästan ) på samma sett.

Visa att du läst på och att du brinner för träning och kost. Hon kommer att förstå. Det är dock inte säkert att hon kommer att bidraga ekonomiskt men det är en annan sak.
Föräldrar är faktiskt inte korkade, de går att övertyga :thumbup:

fonzie
2005-12-04, 15:50
Jag har förklarat. Flera gånger. Att träning är det jag brinner för och jag vill sköta det så bra jag bara kan. Jag har förklarat att vassle det är en renad restprodukt vid osttillverkning. Ändå säger hon att det är farligt för det är "högkoncentrerat" och det har hon minsann koll på. Den är också tydligen fylld med restprodukter som är livsfarligt för hormonsystemet. Även fast jag säger att de är godkända av livsmedelsverket. Till råga på allt är det "slöseri med pengar." För att "sånt där pulver är till för bodybuilders" (vilket den enda skillnaden för mig är att BBs vill ha resultat av sin träning till skillnad från gemene motionsgymmare). I mitt fall verkar det vara som mini_a säger. Hon vill ha kontroll.

Alexlindgren
2005-12-04, 17:44
EXAKT så är det fonzie, skönt att jga inte är ensam :)

BBr
2005-12-04, 17:54
Proteintillskott är så himla överskattat *grr27*

fonzie
2005-12-04, 18:28
Proteintillskott är så himla överskattat *grr27*

Varför det?

nudi
2005-12-04, 18:47
Jag håller BBr till viss del. Det är faktiskt överskattat, många verkar tro att det inte går att bygga muskler utan att ta proteintillskott. Att det är något slags mirakelmedel :confused: *slap*

Sverker
2005-12-04, 18:58
Snabbt och enkelt direkt efter träningspasset är mitt påstående.

MUGEN
2005-12-04, 19:43
Snabbt och enkelt direkt efter träningspasset är mitt påstående.

...och förhållandevis billigt i många avseénden.



men som tidigare nämnt så tror jag det är överskattat av många, eftersom man likagärna kan tillfredställa protein(/kolhydrat) behovet via en helt vanlig kost utan att märka någon som helst skillnad.
har hört exempel på folk som skippar träning en dag enbart för att pulvret är slut. :MrT:

fonzie
2005-12-04, 20:03
...och förhållandevis billigt i många avseénden.



men som tidigare nämnt så tror jag det är överskattat av många, eftersom man likagärna kan tillfredställa protein(/kolhydrat) behovet via en helt vanlig kost utan att märka någon som helst skillnad.
har hört exempel på folk som skippar träning en dag enbart för att pulvret är slut. :MrT:


:em:

BBr
2005-12-04, 21:44
...och förhållandevis billigt i många avseénden.



men som tidigare nämnt så tror jag det är överskattat av många, eftersom man likagärna kan tillfredställa protein(/kolhydrat) behovet via en helt vanlig kost utan att märka någon som helst skillnad.
har hört exempel på folk som skippar träning en dag enbart för att pulvret är slut. :MrT:

Visst, självklart är det bra och enkelt att ta med efter träning osv men jag syftade mest på folk som inte har någon kunskap inom området..

"Jag ska köpa den där Supar Mans Full protainet och bli världens biff"