handdator

Visa fullständig version : RETURN OF MANGS


mangs
2002-08-01, 08:49
Jaha. Då var det höst och nya tag. Har tänkt på detta en längre tid nu men idag tar jag tag i saken och startar min nya träningsdagbok. Den gamla träningsdagboken "The Adventures of Mangs" har jag snart haft i ett år vilket gör att det skulle vara kul att skriva en ny. Jag önskar er alla välkomna att läsa och skriva här.

Ni som följt min förra dagbok vet ungefär var jag står. :loveyou:
Jag har tränat i ca 4 år och har skött kosten ordentligt de senaste två åren samtidigt som jag verkligen har gått in för det här med progressiv träning. Detta har resulterat i att jag ökat bra styrkemässigt de senaste två åren. Just nu känner jag mig lite för fet och skall därför gå ner några kilo under hösten samtidigt som jag behåller min styrka så bra det går. Nedan fyller jag i mina mått idag och mina mått från den förra dagboken.


Datum 1/8-2002................(16/10-2002)
Längd: 188...................... (188)
Vikt: 97............................ (90-91)
Bröst: 120....................... (113)
Midja: 91 :mad:.................... (85)
Lår: 68............................ (62,0)
Vad: 39,3........................ (38,0)
Överarm: 42,7................. (40,0)
Underarm: 35,4............... (33,2)


Som ni kan se så har jag ökat alla mina mått. Tyvärr är ju inte allting muskler men eftersom jag blivit starkare så borde ju en del vara muskler. :)

Mina mål annars är att bli så stark som möjligt och att jag växer är bara "bonus".

Jag återkommer med mina styrkemässiga förändringar inom kort.
Ha det bra

/mangs

Petrus
2002-08-01, 08:55
Welcome back mannen...
Självklart kommer jag att fortsätta följa din framsteg även i denna journalen. Det har ju gått bra hittills så det är bara att fortsätta. Lite synd på midjemåttet när alla andra mått har gått på rätt håll, men någonstans måste ju det "överflödiga" lägga sig...
Väntar på det första inlägget, naturligtvis med massor av ökningar och nya krav på dig själv.
Vänligen,,,
Petrus

gasoliner
2002-08-01, 10:18
Japp! Willkommen zubaka Mangze ! :D
lägg upp lite info på var du ligger styrkemässigt så vi intresserade kan följa detta under resans gång?
keep up the pump! //Gassy

mangs
2002-08-01, 11:37
Thank you guys!
Just nu är jag ännu inte uppe i mina maxvikter då jag har haft semester. Är dock på väg tillbaka i det mesta och kommer nog vara helt tillbaka om en eller två veckor.

Nedan skriver jag ut mina resultat för en månad sedan jämfört med förra hösten.

Övning..........020701.............(011018)
Bröst
Bänkpress.....5*107...........(6*99)
Bänkpress hantel vet ej men jag använder mig nu av 42 kilos (15*37)
Flyes .............15*27............(12*26)

Axlar
Militärpress....8*64...............( 8*57)
Militärpress med Hantlar 8*30.....(9*26,5)
Laterial Raises 12*14...........(10*12)
Framåtlutade Laterial Raises 15*17,25....(10*15)

Triceps
Liggande Tricpespress med EZ: 8*54......(10*50)
Hanteltricepspress bak nacke enarms: 10*14,5...(10*12)
Hanteltricepspress bak nacke tvåarms:Vet ej.......(15*32)

Biceps
Curl m EZ-stång: 9*54.............(9*54)
Hammercurl: .......8*29.............(8*26.5)
Alt Handtelcurl:....9*28.............(7*26.5)
Konc. Curl: ..........8*26,5..........(8*26.5)

Underarmar:
Inv. Curl m. Ez-stång: 12*42.....(12*39)
Underarmscurl: ...........18*52....(15*47)

Rygg:
Marklyft: ......................9*137....(6*117) :)
Stående rodd: .............9*97......(9*84)
Good Mornings: ...........15*70....(15*57)
Chins: 2*11 med 5 kg extra (samma)
Enarms hantelrodd: .....9*67......(20*37) :)

Ben:
Marklyft med hantlar:....22*50.....(20*40)
Knäböj: ........................22*132....(25*84) :)
Utfall: ...........................15*90......(15*59)
Stående vadpress (två ben):45*150 + kroppsvikt
Stående Vadpress (ett ben):20*60 + kroppsvikt
Sittande Vadpress:....... 25*70
Mage:
Crunches med vikt på bröstet: 3*10*64
Sneda Crunches med vikt: 2*10*32
benlyft:2*25



Allt detta är taget ur huvudet så det kan hända att inte allting stämmer helt korrekt. Vissa av övningarna har bytt ut under resans gång men ni får se hur jag ligger till efter de inledande passen och sedan hålla era tummar för att jag kommer att öka något under det närmsta året.

mangs
2002-08-01, 11:50
Ser nu att det inte blev så tydligt där uppe. :em:

Skriver istället här upp mitt max idag samt vad jag har satt som mål fram till nyår. Har 5 månader på mig.

Idag

Marklyft: 9*137
Knäböj: 22*132
Bänkpress: 5*107
Stående rodd: 8*97
Smal Bänk: 10*82
Liggande Tricepspress: 9*54
Curl m stång: 9*54
Militärpress m hantlar: 8*30

Nyår

Marklyft: 8*150
Knäböj: 20*145
Bänkpress: 8*110
Stående rodd: 8*110
Smal Bänk: 8*95
Liggande Tricepspress: 8*60
Curl m stång: 8*60
Militärpress m hantlar: 8*34



Målen kanske är lite för högt satta men jag sätter upp det hela som MÅL och inte KRAV. Når jag mina mål blir jag glad :D, om inte :booty: !

Siktar även på att höja styrkan i övriga övningar men det är de ovan som jag skall fokusera på.

Kjellstroem
2002-08-01, 12:16
Originally posted by mangs
Målen kanske är lite för högt satta men jag sätter upp det hela som MÅL och inte KRAV.

3kg mer i bänk
6kg mer i tricepspress
6kg mer i curlen
och 6kg mer i militärhantelpressen.

Inte för högt satta enligt mig, hehe. Vafan, det blir grovt räknat ungefär 1kg per månad, vilket bör bli ungefär 0,25kg per pass :)

:D
Visserligen var de andra målen ganska höga :)

mangs
2002-08-01, 12:45
Ja det beror ju på hur man räknar. Procentuellt av vad man tar idag. Det är ju betydligt lättare att öka 10 kg i Marklyft än i Laterial Raises t ex.
Likaså blir det ju lite jobbigare än att bara öka 3 kg om man samtidigt skall öka med 3 reps (bänkpressen). Vi får se hur det går. Att tänka på är ju då att jag samtidigt skall gå ner lite i fettvikt...

/mangs

AnderssoN
2002-08-01, 13:05
Ny journal och allt, hoppas att ökningarna fortsätter i samma fina stil nu!

Och glöm inte maxningen i bänk, 125 kg kommer du fixa lätt innan vintern.

Abel
2002-08-01, 13:05
Välkommen tillbaka. Ser att du fått en jävulkst solbränan iallafall. Lycka till med träningen och dina mål. Det klara du snabbare än du tror. Ha d!

mangs
2002-08-01, 13:22
Jodå, jag hoppas på att nå mina mål.
Jag har inte glömt att jag skall klara 125 i bänken, Andersson. Du verkar dock ha nått lite närmare än jag men jag är nöjd bara jag tar 125 innan jul.

Solbrännan är (tyvärr) inte kvar då detta kort är sedan min utlandssemester i april. Nya kort kanske kommer framöver.

Pudzianovski
2002-08-01, 13:32
reppar du 22 på 132 i knäböj är du ju rätt stark i ben!

:thumbup:

mangs
2002-08-01, 13:40
I ärlighetens namn är dessa reps inte så djupa som jag själv önskar. Dessa reps ligger väl i närheten av att låret är parallella med golvet i bottenläget. Jag siktar numera på att förbättra smidigheten och gå djupare än parallellt men då är vikterna lägre.

mangs
2002-08-05, 09:42
Har kört några pass sedan senast men tycker inte det är lönt att skriva upp resultaten än eftersom jag inte har kommit tillbaka till 100% än. Ligger fortfarande efter ca 5% i de flesta övningarna jämfört med toppen jag hade någon vecka innan semestern. Körde i Lördags ett benpass som var väldigt annorlunda för mig.
Körde Knäböj + Benspark + Lårcurl och 6 set av varje med kort vila mellan. Jag fick rejäl pump i benen men efter det att den släppt så fick jag inte den värk som jag brukar på kvällen och dagen efter. Värken kom idag istället.:confused:

Känner mig lite slö och kraftlös så jag får se ifall det blir någon Bröst-triceps pass ikväll. Vill ju komma tillbaka till mina vanliga vikter ASAP. Om jag inte kör detta pass får det bli på med joggingskorna och ut och springa istället.

Har de senaste två veckorna skött mig bra med maten och senaste veckan var exemplarisk. Ligger dock fortfarande kvar på samma vikt som direkt efter semestern. Det kanske blir en lång höst nu när jag skall tappa lite fett.

mangs
2002-08-07, 08:25
Igår var det dags för veckasn första styrkepass. Av någon anledning blev det Bröst och Triceps. :)
Har en någorlunda positiv trend när det gäller dessa muskelgrupperna och jag tror att jag snart är tillbaka där jag var innan semestern. I gårdagens pass hände dock en sak som jag inte riktigt räknat med eller hoppats på. Mina armbågar sa ifrån i den Liggande tricepspressen. Kände mig rejält sliten i armarna på varje reps. Kände även av detta lite grand i min nästa övning: Kickbax men sedan försvann det. Har inte kännt något sedan dess men lite mer uppvärmning på den övningen kanske inte är helt fel. Annars var det + reps eller +vikt på nästan samtliga övningar vilket alltid är positivt. Det är bara tråkigt att man tappar så mycket på enbart ett tvåveckorsuppehåll. Förhoppningsvis ger mig den vilan någonting framöver.

Beställde igår två CoC från Ironman. Hoppas de kommer inom en snar framtid så att man kan träna greppet lite. Siktar på att köra dessa pass två ggr i veckan till att börja med för att sedan öka till tre. Jag köpte trainern och ettan. Vet inte riktigt var jag står när det gäller styrkan i mitt grepp men trainern bör man ju kunna reppa på och ettan blir det nog singlar eller lågrep på. Skall bli spännande att se. Man skulle tydligen smörja in dem innan man började använda dem samt trycka ihop dem ca 100 ggr innan de blir tillförlitliga. Det får bli mitt första pass. :p

Här kommer Bröst Triceps-passet
1. Bänkpress 7+5 * 102 +1 rep
2. Smal Bänk 2*7*87 + 5 kg
3. Lutande bänk 5+4*77 +1 rep
4. Liggande Tricepspress 8+6*54 + 2 kg
5. KickBax 2*12*24 + 2 reps
6. Flyes 2*12*24 +1 rep
7. Enarms hanteltriceps 8+6*14


Smalbänken går fort framåt och jag kommer nog kunna pressa 100 kg här. Fanns ju några som hade en 110 kgs utmaning i denna övningen tidigare. Siktar på att klara detta längre fram.
:cool:

Idag blir det en löprunda och imorgon skall Ryggen + Biceps få sig en omgång. Det är dags att lägga på mer vikt i Marklyftet nu!:bpump:

mangs
2002-08-09, 08:22
Igår var det egentligen dags att plåga både rygg och Biceps. Det blev inte riktigt så eftersom jag slutade 2 timmar senare än vanligt samt att det var friidrott på TV. Lyckades dock med att pressa in en övning.

Hmmmm, vilken övning tog då Mangs undrar du?
Svaret är MARKLYFT!
Lovade ju mig själv och er andra att jag skulle höja vikten denna vecka så efter några set uppvärmning med stegrande vikter var det dags för mitt första arbetsset. Jag la på 5 kg extra från förra veckan och fokuserade på uppgiften. Efter ca en halv minuts kämpande och stånkade så hade jag lyft 137 kg 10 gånger. Härligt! Jag bibehöll repsantalet från förra veckan men ökade 5 kilo. Redan nu var jag rejält svettig. Efter en stunds vila så körde jag så mitt andra set och till min förvåning klarade jag även här av 10 reps.:confused: :)

Det konstigaste av allt var att jag kände mig frächare efter andra setet än tidigare. Skulle egentligen avsluta här men fick den briljanta idén att höja med ytterligare 5 kilo för att känna på vikten jag tänkt lyfta nästa vecka. Bara några reps sådär så att man kan förbereda sig mentalt.

Nu blev det inte så utan med en jävla intensitet och en vilja av stål lyckades jag med konststycket att göra 10 reps med denna vikten (142 kg). Vilken ökning. Visserligen var väl den sista repetitionen inte 100% strikt men ändå. Det är ingen tvekan om saken att jag kommer att klara mitt mål i marklyft fram till nyår. Skall bara öka 8 kilo till. PoC! :kickass:


Idag hade jag tänkt plåga övre ryggen, biceps,axlar och underarmar. Blir väl lite blandade övningar. Skall bli spännande att köra Hantelrodden utan att köra marklyft innan. Har känt på de senaste passen att jag blivit begränsad ordentligt i den övningen pga att jag redan varit tött i ryggen och framförallt greppet. Hoppas även att mina grippers kommer snart så att greppet kan tränas upp ordentligt.


Trevlig Helg

/Mangs

ToXY
2002-08-09, 08:29
Härligt du è tebax!!!!! Själv har man haft sin journal i 1år nu & inte fan byter jag!!!:booty: Pumpa på nu mannen!!!!


/Martin:thumbup:

Bobbokrull
2002-08-09, 11:57
Mangs is back Bigtime!!:thumbup:

Ser bra ut du!

mangs
2002-08-13, 08:44
Hå hå ja ja.
Har inte uppdaterat på senare tid men träningen slarvas det inte med. Har kört ett antal pass sedan senast och det börjar bli dags att vila snart. Kommer inte ihåg mina resultat från helgens pass men det var biceps,undermar, axlar, ben och vader som plågades.

Igår fick jag mina CoC grippers från Ironmind. Beställde trainern och ettan i onsdags förra veckan och paketet låg utanför lägenhetsdörren igår. Väldigt smidigt måste jag säga att slippa hämta ut paketet på posten. Paketet var väl förslutet och jag var spänd av iver att få testa sitt grepp. När jag öppnat paketen tog jag fram de två gripperna och kände på dem. De känns verkligen solida och välgjorda. Var lite orolig för hur det skull gå då jag inte tränat greppet specifikt tidigare. Tog trainern i handen och klämde till. :D :hbang:
Inga problem. Gjorde några reps och tog sedan några med vänstran (Min svaga hand). Bytte raskt över till 1an och körde några rep till med först högern och sedan vänstern. Hmmmm.

Det är nu man ångrar sig lite att man inte även beställde tvåan. Någon som har en tvåa till salu?
Körde på kvällen ett Bröst+ Triceps pass där jag nästan fick stryka samtliga tricepsövningar då jag kände mig lite sliten i biceps samt armbågarna. Better Safe than sorry som några brukar säga. Efter Bröst-passet passade jag på att köra lite med mina grippers och nu var det lite tyngre än tidigare på dagen. Körde 3 set med varje + lite statisk träning med ettan. Skall bli kul att se vad greppträning 2-3 dagar i veckan kan ge.

1 Bänkpress 2*6*104 6 reps i båda seten!
2 Smal Bänk 5*87 Avbröt! Ont i Biceps+ Armbåge!
3 Sned Bänk 6+4*77
4 Sned bänk Hantel 9*32 1a gången på två månader
5 Bänkpress hantel 5+3*42 1a gången på två månader
6 Flyes 2*12*14 Stretchade med RIKTIGT djupa flyes på låg vikt
7 Enarms hanteltriceps 2*8*14
8 Greppträning med COC #T och #1


Avbröt mitt i första setet smalbänk då jag kände mig sliten. Kunde dock köra bröst och provade på hantlarna för första gången på ca två månader. Kändes lite ovant och jag kommer säkerligen få upp styrkan här relativt snabbt. :muscle:

Idag skall jag putsa på kondisen. Har sprungit nu en gång i veckan i två veckor, innan dess har jag haft ett uppehåll på ungefär ett år :em:

Första passet var tungt men förra vecka gick det mycket lättare. Hoppas det känns ännu bättre idag. Har ganska bra grundkondis så det går fort att öva upp. Kommer nog aldrig få den kondisen jag hade för 3-4 år sedan eftersom jag idag väger 15-kilo mer. DÅ vägde jag kring 80 och sprang 6.8 km på 23.25. Var ganska nöjd med det då. Idag siktar jag mer på styrka och muskler men ett pass kondis i veckan gör mer nytta än skada.

mangs
2002-08-16, 10:24
Dåligt med uppdateringar har det blivit i denna dagboken. Kombinationen med lite tid och mycket att göra har bidragit till detta. Som tur är har jag tid för träning och jag tänkte därför lägga in lite info här. Sprang ju som sagt 6 km i tisdags. Kändes rätt bra och inte fick jag någon speciell träningsvärk heller :thumbup:

Körde igår ett pass för rygg och underarmar som gick helt ok. Passade på att lägga in lite greppträning efteråt men det gick bara sådär. Är det någon här som förstår varför? Inte tar väl marklyft och Hantelrodd på greppet? :smash:

Idag skall jag köra ben eller springa en runda. Sean imorgon är det dags att plåga axlar+ biceps+ triceps. Sedan blir det kräftskiva så då får man lite greppträning då man skall pilla i sönder de små röda djävularna. :devil: :eating:


Torsdagens pass.

1. Stående Rodd 8+7 *97....+5 kg
2. (Styva) Marklyft 9+9*147......+5 kg
3. Enarms Hantelrodd 8+7*62 greppet sviker
4. Inv underarmscurl 3*12*17 ökar rejält nästa vecka!
5. underarmscurl 2*15*52 +3kg - 5 reps
6.Greppträning CoC T 10+9+9 CoC 1 Inget vidare!


Ett helt ok pass och mycket svettig efteråt. Kände mig rejält sugen att ta tag i vikterna. antar att det beror lite på den kreatinkur jag just börjat med.

Vi får se hur helgens pass går nu innan jag uttalar mig mer om kreatinets effekt.

mangs
2002-08-22, 08:39
Efter helgens bravader med tre tunga träningsdagar och kräftskiva kände jag mig lite sliten i kroppen. Främst armarna kändes trötta och jag har inte rört en vikt sedan i lördags. Idag är det däremot dags för ett bröstpass och räkna med ökningar. Jag började ju med kreatin förra veckan och det medförde ett härligt tryck i bitarna på mina styrkepass under hela förra veckan. Bla annat så ökade jag flera reps på liggande tricepspress där jag stått still i ett antal veckor....


Lite småsjukt men vid måttagningen söndag kväll hade kjag helt ok mått. Bla hade mina armar som de senaste 10 veckorna krympt från 42.8 -> 42.4 ökat något enormt denna veckan. 43.2!!!
0.8 cm på en vecka, visserligen hade jag tränat triceps dagen innan men det var ju trots allt 36 timmar innan. Känner att jag har bra tryck i kroppen och ett nytt PB i bänk skall inte vara omöjligt idag nu är jag har vilat och allt. Wish me luck!

AnderssoN
2002-08-22, 08:53
Good luck!

Uppdatera journalen senare ikväll och berätta om hur det gick...

mangs
2002-08-23, 09:12
Ib´land blir inte saker och ting som man tänkt. Jag var riktigt laddad igår för att köra ett super-pass men nu blev det tyvärr inte så. Det blev inte dåligt heller så man skall väl inte klaga. Har bara känt mig så laddad nu i flera dagar men inte kunnat träna eftersom jag samtidigt kännt mig sliten. Jag lär mig nog aldrig att min kropp INTE klarar av 3 styrkepass på 3 dagar i rad. Max 2 och sedan vila. Därför kör jag oftast 2-3 muskelgrupper per pass för att hinna med. Gårdagens pass står nedan och man får ju trots allt vara nöjd när man ligger och snusar på sina PB i de flesta övningnarna. Ikväll blir det Ben då det var ett tag sedan jag körde dem.

1. Bänkpress 5*107 +3 kg - 1rep
2. Smal bänk 9+7*87
3. Sned Bänk 6+5*77
4. Flyes 3*10*24 Skön stretch, Kändes bra
5. Enarms hanteltriceps 10 + 8 *14

Blev bara 5 övningar och endast 1 set Bänk....
Jag brukar ju iofs inte köra mer än 2 set per övning så det är väl inte så farligt. Hellre köra ett set där man ger allt än två där man sparar lite på slutet,eller?


Var på bio igår och såg världens sämsta film. Snygg,sexig och singel med C Diaz och C Applegate. Den var riktigt dålig så se den inte...

mangs
2002-08-29, 09:28
Yepp, Då är man tillbaka efter först en vecka med bara två pass och sedan lite konstig sjukdom. Den senaste dagarna har jag känt mig lite krasslig. Trång i halsen och konstiga puls-attacker när det känts som en blodådra i halsen skulle explodera. Högst otrevligt vill jag lova. :(
Igår kände jag mig dock frisk igen och körde ett pass för övre ryggen samt biceps och underarmar. Inget direkt jättebra pass men det kändes bra att vara igång igen. Slutade med kreatin för några dagar sedan efter att enbart kört i 1.5 vecka. Det gick bra i början och jag kände mig rejält pumpad men sedan blev jag ju lite sjuk.

Har funderat över min tränings-situation de senaste veckorna och satsar nu inte alls lika hårt längre. Jag äter inte lika mycket protein men jag tror ändå att jag ligger på en 2 g per kg om dagen så det är väl ingen katastrof. Skall skära ned på kosttillskotten framöver med. Skall ta en drink på morgonen, efter träning och en MRP på eftermiddagen men sedan skall jag hålla mig till bra mat. Det finns ju trots allt andra värden än bara träning och kost här i livet! :angel:


Har märkt det att min förbränning verkar vara rätt kass då jag står still i vikt och tom ökar trots det att jag äter betydligt mindre än vanligt. Skall under hösten gå ner lite i vikt och skaffa mig betydligt bättre kondis än vad jag har för tillfället. Skall dessutom försöka öka lite i styrka samt bättra på övningsutförandet. Verkar vara populärt att sätta upp sina mål nu och sedan läsa dem på morgonen.

Här kommer mina mål under hösten:
*Skall gå ner ca 3-4 kg fettvikt
*Skall behålla eller öka styrkan i nästan allt.
*Skall bättra på mina övningsutföranden.
*Minska på vilan mellan seten.
*Skall prioritera mina svaga muskelgrupper mera.
-Axlar
-Vader
*Försöka äta mindre kosttillskott och mer mat!
*Lyssna på kroppen när den säger ifrån.
*Fokusera mer på basövningar.
*ALDRIG köra styrka 3 dagar irad utan vila.
*Fortsätta köra progressivt!


Har redan börjat med allt detta och jag tror att jag kommer att må bättre när jag nått samtliga mål. Eller mål och mål....
De flesta punkterna är ju mer riktlinjer.
Jag har även resultat som mål men dessa har jag behandlat tidigare.

Jag har tittat igenom min träningsdagbok för de senaste 2 åren
och insett att jag inte behöver öka och öka varje vecka. Har ökat en hel del på denna tiden och vet det att jag inte kommer öka lika mycket det närmsta året. I så fall blir jag stark. :devil:

Några kilo här och några där är fullt tillräckligt

mangs
2002-08-30, 09:45
Oh oh, guess who's back?
Jodå, jag körde ett någorlunda lyckat axelpass i ett högt tempo igår. Kändes rätt ok och trots att jag äter mindre protein än vanligt så har jag kraft och explosivitet på passen. Kommer fortsätta så här och hoppas att det håller i sig till jul.

1. Militärpress med hantlar 8+8+7+4*29,5 :bpump:
2. Laterial Raises 2*8*16,5
3. Framåtlutande Laterial Raises med pannan mot bänk 12+10+8*19,5
4. Framåtlyft med stång 2*12+17+12*19


Efter detta blev det en liten drink och sedan en timmes promenad i rask takt. Börjar bli lite småkallt ute nu. Hösten är på väg.

Idag är det mulet och lite svalare än vanligt. Perfekt för att löpa en liten runda. Imorgon blir det antagligen bröst Triceps på eftermiddagen och sedan skall jag och sambon iväg till min lillebrors 20-årsfest. Kommer hålla mig nykter där och sedan kunna fokusera på söndagens benpass. Ingen vila här inte...

Håller dock fortfarande fast vid att INTE köra tre styrkepass på tre dagar i rad. Gör jag det känner jag mig direkt sliten i systemet.
Ha det nu så bra alla och pumpa på!

mangs
2002-08-30, 11:05
What the F**K is happening?
Inte nog med att det har blivit så :devil: seeeeeeeeeeeeegt. Nu går det inte att lägga inlägg som man vill utan att det kommer upp felmeddelande mm. Börjar bli riktigt trött på detta nu.

Dessutom som grädde på moset så har nu min T-journal av någon anledning hamnat långt långt bak trots att jag postade för bara någon timme sedan.


Någon borde göra något åt det hela. Kanske rensa bort gamla inlägg samt stänga av medlemmar som inte varit aktiva på låt oss säga,,, 3 månader?


Bara ett förslag för att snabba upp det hela och minska innehållet. Risken finns annars att färre och färre av de som nu är kvar här kommer att stanna kvar.:mad:

mangs
2002-09-02, 08:35
Träningsvärk!!


Aj aj aj, ajajaj. :D
Så låter jag mestadels av tiden när jag reser mig upp från säng eller stol. Har även svårigheter att gå upp och ner för trappor samt sätta mig ner på stolar. Kort sagt. Mitt pass för benen och korsryggen i lördags visste var det tog!

Pga lite stressat schema så körde jag bara 3 futtiga arbetsset så jag förstår inte riktigt varför jag fått sådan värk. Har slarvat lite med knäböjen de senaste veckorna och det spelar säkert in en hel del. Körde därför på flugvikter men gick djupare än vanligt. Kanske det var därför det tog så bra. I Marklyft körde jag bara ett arbetsset. Var ganska nöjd efter detta och frågan är om jag inte skall lasta på lite mer vikt i denna övningen nästa vecka?

1. Knäböj 24+22 *87
2. Marklyft 1*10*147


Passet gick ganska snabbt och trots att det inte var speciellt varmt så var jag genomblöt efter det. Dessa övningar tar liiiite mer än koncentrationscurl..

Idag skall jag satsa på nytt PB i bänken. Känner mig någorlunda utvilad i överkroppen så det skall nog kunna gå....

Forest
2002-09-02, 09:31
Hej Mangs,

Du fick säkert bättre träningsvärk för att du gick djupare än vanligt. Du kommer helt enkelt åt lite nya muskler (eller fibrer) som inte varit med tidigare.

Kan det vara Kreatinet som delvis förklarar storleksökningen på överarmarna?

Lycka till med bänkmaxningen och värm upp ordentligt! Jag tror du borde klara någonstans mellan 120 och 125.

ToXY
2002-09-02, 22:12
fan va gött..spagettthi leggs! det funkar:D ...tackar.. tror oxå på hög intesivt kort ben pass varannan vecka! tackar tackar!:D

Förresten..visste ni att bröderna Samuelsson kommer till Kôtedala på onsdag? det ni!:naughty:

/Martin

mangs
2002-09-03, 07:12
Forest: armarna har krympt ner till 42.5 igen så det var säkert en effekt av min korta kreatinkur samt rejäl glykogen-inlagring.

Toxy: Kul att hjälpa till, bara fråga så hjälper jag dig så gott jag kan. :D


Körde ett bröst + triceps pass igår. Kan väl enklast sammanfattas som ett pass där jag höjde vikterna i alla set (nästan). Det gick bra och jag kände mig inte ett dugg sliten i någon led samtidigt som styrkan var helt OK. Kommer nästa vecka fortsätta på dessa nya vikter då de kändes helt ok att köra på.

1 Bänkpress 1*6*107 +4,5*109 nästan fem reps på 109, liiiiite hjälp
2 Smal Bänk 7+5*89 +2 kg
3 Sned Bänk 4*79 +2kg
4 Liggande Tricepspress 7+6*57
5 Flyes 2*15*24 +3 reps ovanligt lätt
6 Greppträning med COC #T och #1

ToXY
2002-09-03, 08:03
Godmorgon! Vad äter herr mangs direkt efter träningen???:eating: eller dricker!:cheers: :bpump:

/Martin

mangs
2002-09-03, 08:08
God morgon god morgon.
Värken i tuttarna börjar komma nu och det är ett bra kvitto för mig att jag tagit i. vad jag äter efter träning är för tillfället:
4 dl minimjölk
2 msk dextropur
1 skopa Hi Whey Jordgubb.
Denna :cheers: jag oftast mellan de sista seten eller direkt efter träningen. När jag släppt vikten. Ofta äter jag någonting ca en halvtimme efter detta. Tex en tallrik med Yoghurt och Bran-Flakes eller varför inte Tonfisk i filmjölk. :eating: :eating:

mangs
2002-09-05, 06:53
Tränade igår Övre Rygg + biceps samt lite underamar. Var rejält schwettig o ch pumpen var helt OK. Dock vill jag faktiskt inte ha pump när jag kör biceps för då får jag svårare att urföra övningarna. Körde på ett annat ställe igår. Lite annorlunda utrustning och lite annorlunda övningar. Hade tänkt köra här varannan vecka då detta ger mig stööre möjlighet att träna just övre ryggen.

1. Stående rodd 2*5*100
2. Lats drag 6+7+8*70 + 2*6*80 (Har inte kört på 2.5 år)!!
3. Enarms hantelrodd 3*10*42
4. Alt hantelcurl 2*5*24,5 katastrof pga pumpen.
5. Curl med EZ-stång mot bänk 2*5*30. Annorlunda vinkel samt trött i biceps bidrog till detta skamliga resultat.
6. Inv hanledscurl 2*10*20
7. Handledscurl 1*15*40 +2*10*50


Gick på 40 minuter och jag var dyngblöt efteråt. Idag är det dags för axlarna och vaderna att få sig en omgång. Känner mig rätt fräsch med mitt nya vecko-upplägg. Kanske min lila efterforskning gav resultat ändå. Hörs ikväll eller imorrn.

mangs
2002-09-06, 08:01
Bläääääh.

Sliten i systemet.
Igår kväll var inget kul.

Det började med ett träningspass för axlar och vader. Körde de vanliga övningarna men jag kunde inte koncentrera mig och fokusera på uppgiften så resultaten blev därefter. Ingen katastrof men orkar ändå inte skriva ner det hela.

På de sista seten kände jag en bekant smärta i främst biceps. På gränsen till överträning.

Körde ju ett pass igår där biceps fick så den teg. När jag kört biceps blir jag alltid sliten i armarna i några dagar. Nästa vecka får jag skjuta på axelpasset till på fredagen istället och hoppas att det känns bättre då.

När jag sedan kom hem började jag få ont i halsen och bli täppt i näsan. I all stress lyckades jag trampa på en metallkant som gav mig en rejäl smärta i hålfoten. Jag hoppade till av smärta och vrickade dessutom till foten. Sedan fortsatte kvällen på liknande vis. Idag mår jag lite bättre men jag känner mig sliten så det blir vila i alla fall idag och kanske imorrn. Måste ju som bekant kår Lår och korsrygg då.

Verkar som om min kropp inte är inställd på att köras igenom på sju dagar utan den ställer oftast in sig på 8 dagars intervaller.

Så här ser mitt nuvarande schema ut, förslag på förbättringar tages gärna emot:


Nuvarande:
Måndag: Bröst+Triceps
Tisdag:vila el. cardio.
Onsdag:Övre Rygg+Biceps+Underarmar
Torsdag:Axlar +Vader
Fredag:vila
Lördag:Lår+korsrygg
Söndag: vila


Detta skulle kunna vara ett alternativ
Måndag: Bröst+Triceps+mage
Tisdag:vila el. cardio.
Onsdag:Korsrygg+Övre Rygg+Biceps+Underarmar
Torsdag:vila
Fredag:Axlar+Lår+Vader
Lördag:vila
Söndag: vila

Ha en bra helg

mangs
2002-09-09, 08:13
Här kommer helgen korta och snabba ben+korsryggspass. Tog det lite lugnt i Marklyften då jag tidigare i veckan kände mig lite sliten. Kände dessutom bara på 152 kilo och förberedde mig på nästa veckas vikter.

1. Benspark 1*15*110
2. Lårcurl 1*15*55
3. Knäböj 25*87+17*97
4. Marklyft 7*147+2*152

Känner ännu ingen träningsvärk såsom förra veckan så jag antar att jag nu vant mig vid dessa belastningar som knäböjen omarklyftet ger.

Skall idag köra bröst och triceps. :bpump: Längtar redan och skall nog försöka mig på en liten maxning i bänken för att känna på vikten. 125 skall ju upp någon gång i höst.


Har nya uppdaterade mått från skallen, händer inte så mycket här för tillfället:
Längd 188
Vikt 96,1
Bröst 122
Mage 90
Lår 67
Överarm 42,8
------------------------------------------------------------------------------------

AnderssoN
2002-09-09, 08:28
122 cm runt korgen är bra! :eek: Jag har bara runt 115-116 cm (du flexar inte heller va?).

Lycka till med ditt lilla maxningsförsök!

Grahn
2002-09-09, 08:58
Varför inte mäta bröstkorgen flexad? Man mäter ju biceps flexad varför inte korgen Andersson?

mangs
2002-09-09, 09:37
Jo jag flexar den när jag mäter. :em:

När jag är oflexad ligger jag väl på en 110-115 någonting. Har inte mätt på länge. För ett år sedan låg jag på 113 när jag flexade så jag är ju på väg uppåt. En tio cm till och det börjar synas att man tränar. :D
Mina mått som angess är alltid kalla och spända. Dvs ingen pump (det är fusk). Visserligen är man ibland a sugen att ange sitt armått (44.5 sist jag mätte) efter ett saftigt triceps-pass i sin statistik men det är ju bara till att lura sig själv.


En lustig grej det här med pump. För något år sedan minns jag att jag en gång måtte min arm efter ett pass och den då mätte 42 cm. Jag längtade då till den dag den skulle vara 42 opumpad. När jag väl var där var inte känslan likadan. jag tror inte det är stirleken i sig som är det viktiga utan den goa känslan som infinner sig i kroppen efter ett härligt pass. Svettig och varm och uppsvälld i musklerna samtidigt som man mår :thumbup: .

mangs
2002-09-09, 09:49
Andersson: Tack för din lyckönskning. Vi får se vad jag klarar av idag. Förra passet när jag reppade på 109 kilo kändes de första repsen verkligen lätt. Med ett liknande upplägg som då kanske jag försöker på 120 idag.
Ha det!

AnderssoN
2002-09-09, 12:06
Grahn: jo, jag kanske skulle börja mäta med flex även där. Allt annat mäter jag som sagt spänd. Jag har nog gjort som jag gjort eftersom man (i alla fall jag) behöver hjälp med mätningen runt korgen om jag ska flexa.

Mangs: tar du ett djupt andetag och slår ut vingarna? Om jag slår ut mina små duvvingar kanske jag kommer upp i nästan 120 cm. Ska testa nästa gång.

mangs
2002-09-09, 13:47
Andersson: Ungefär något sådant ja. Övning ger färdighet. Har själv inga direkta svårigheter att mäta mitt bröst själv (förutom att mitt 150 cm måttband snart inte räcker till ;) ) Tror dock att den ställningen jag har minskat mitt bröstmått lite jämfört med om jag kunde fleaxa fullt och låta någon annan mäta. Jag mäter alltid rakt över bröstvårtorna för att få mer exakta mätvärden varje gång.

ToXY
2002-09-09, 21:34
Tackar för att du orkade kolla det! Tänkte nämligen på det när jag körde passet idag! Ibörjan ökade jag otroligt fort i bänken...ibörjan av aug förra året låg ja på 60-65kg på bänken.. så kanske inte leder å skit hänge med så kanske därför ja inte ökat så mkt nu??? Skumt där med hantelpressen.. kanske inte è tillräckligt uppvärmd när ja kör bänken??? Nej nästa gång blir det 90kg på bänken!!!!!!!!!:insane: :eating:

/Martin

mangs
2002-09-10, 07:51
Apropå bänk. Körde brösten igår:

Skulle ju maxa hade jag lovat.

Värmde upp enligt nedan:
2*10*50 +2*3*90 + 2*1*100+2*1*110


Sedan lade jag på 120 kilo på stången:

:hbang:

Inga problem! Första gången jag lyfte 120 kilo!! Då tänkte jag att va fan, varför vänta halva hösten när jag kanske klarar det idag så jag lade på 5 kg till.


Vilade en stund och pressade sedan upp 125!


Vilade en stud till och pressade sedan upp det en gång till. Alltså maxade jag två gånger med ca två minuters vila. 125 kilo gick bra och sedan körde jag mitt vanliga bröstprogram!

2. smal Bänkpress 8+7*89
3. lutande bänkpress 5+6*79
4. Flyes 2*15*24 Dags att öka, pisselätt idag!



Flyttade triceps-delen till på fredag då jag kör axlarna.

ToXY
2002-09-10, 23:10
GRATTIS!!!!!

När du får tid läs min journal om dagens pass!:bpump:

/Martin:thumbup:

mangs
2002-09-11, 09:29
Ingen styrketräning igår pga mycket jobb. Hann dock med att springa 3 km i hyffsat tempo innan läggdags. Kondisen är inte så usel ändå....


Idag blir det träning för övre rygg och biceps. sedan blir det fotboll, ho ho

Mff-Hif, Skall bli härligt att se MFF spöa :smash: skiten ur dem. :thumbup: :kickass:

mangs
2002-09-12, 09:12
1. Stående Rodd 4*100, avbröt pga lite ont i korsryggen.
2. Lats Drag 2*7*75 + 2*5*85
3. Sittande Rodd 2*8*70+2*7*90 Kändes segt
4. Enarms hantelrodd 2*12*42
5. Hammercurl 6+4*27
6. Konc. Curl 8*22

Snabbt pass utan egentlig kontakt eller intensitet.

Idag är det min vilodag och jag får sicka mina sår efter den hemska förlusten igår. :mad:

mangs
2002-09-13, 14:58
NU skall jag ner och köra ben och vader. Eventuellt kör jag över korsryggen oxå.

Knäböj och stående vadpress står på programmet samt lite discoövningar i form av benspark och lårcurl.
Nya maskiner så det kanske blir lite annorulunda resultat.


Trevlig helg alla. :hbang: :thumbup:

mangs
2002-09-16, 08:24
Fredagens pass sitter fortfarande i baksidan av låren :D
Så här såg det ut:
1. Knäböj 17+15*100 + 6*120 Ej helt säker på repsantalet här
2. Stående vadpress 30*120 +30+25*130
3. Benspark (ny maskin): 6+7+6*50 Trög utväxling
4. Lårcurl(ny maskin): 6+5+4*30 Trög utväxling
5. Enbens stående vadpress 12+12+10*42
6. Stela Marklyft 10+9*140



Kändes väl rätt ok och som sagt träningsvärken sitter fortfarande i.

mangs
2002-09-16, 08:32
I lördags körde jag Axlarna o ch triceps och av någon anledning var jag rejält stark i mina triccar denna dagen.
Kan det bero på maxningarna i bänk i början av förra veckan?

1. Militärpress 2*6*64 +1 rep
2. Laterial Raises 10+10+8*16,5 +2 reps
3. Framåt Laterial Raises 12+9*19,5 +2 reps
4. Liggande Tricepspress 10+7*57 + 2 el. 3 reps
5. Kick Bax 2*12*24 -1 rep
6. Enarms tricepspress med hantel bak nacke: 10+6*14




Härlig ökning i den liggande tricepspress delen. Nu är det dags att höja med något kilo här.

Igår vilade jag och jag skall inte köra någon styrketräning idag heller. Vill inte riskera något nu när jag tydligen är i riktigtbra form.
Eventuellt skall jag ut och springa ikväll men jag får se hur det blir med det.

/Mangs

ToXY
2002-09-16, 09:08
Härligt att du ökar!!!! Men akta dej, pappa har gått upp 4kg nu på ca 3-4v så passa dej nu jävlar skalll vi pumpa i höst!!! Hade nästan vilja att du snacka lite skit om mej..skall köra brösten idag!! *grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr* målet è 90kg på bänken idag 5or!!

/Martin:thumbup:

mangs
2002-09-18, 07:51
Körde ett lite nytt pass igår med Bröst och vader. Har inte kört dessa muskelgrupper ihop tidigare men eftersom jag flyttat bort tricepsdelen från bröst-träningen så hinner jag nu med en extra muskelgrupp. Körde vaderna ganska lugnt då jag körde dessa även i fredags. Siktar på att köra dessa lite oftare nu och på så sätt försöka få dem att växa. Provar i en månad eller något.
Passet i övrigt kan sammanfattas i att jag körde på högre vikter men tappade en del reps här och där:

1. Bänkpress 6+2*109 Riktigt nöjd med första setet. provade här att racka ur på en högre vikt för att sedan köra. vet dock inte om det hjälpte.
2. Smal Bänkpress 6+5*92 +3 kg men -2reps
3. Sned Bänkpress 5+4*82 +3kg - 1 rep. Blir starkarae och starkare i denna övning.
4. Flyes 12+10*26,5 Helt ok :thumbup:
5. Sned bänkpress hantel 5*37 :insane: Har inte kört denna på länge, kan man ju skylla på. Borde klarat minst en 10a.
6. STående enbens vadpress med hantel 20+20+18*37
7. Sittande vadpress 3*25*42 tog det lugnt här för det var ett tag sedan jag körde denna övningen.


Så såg det ut. Får se hur mina vader känner sig ikväll och se om det blir läge för en löprunda. Imorgon är det dags för ryggen och biceps att få sig en omgång. :kickass:

ToXY
2002-09-18, 09:06
Vafan mangs 5:a på sned hantelpress på 37.5kg???? Nej där får du ta & skärpa dig lite asså!:mad: annars så det rätt okej ut!!! kör du nån konditions träning?

/Martin

mangs
2002-09-23, 08:17
*Snörvel* HOST!! och bläh!!!!
Nu har jag varit förkyld i snart en vecka. Tror dock att det kommer släppa snart och jag kan börja slita i vikterna igen. Känner mig allmänt slapp och fet. Precis sådär som man alltid känner sig när man inte tränat på ett antal dagar. Vet dock av erfarenhet att jag inte har tappat speciellt mycket och några pass hit eller dit kommer inte avgöra hur mycket jag lyfter om ett år eller så. Det är bara att ta i så man spricker på de närmaste passen så är man ifatt och förbi.
Käkar glutamin och C-vitamin men snuvan vägrar försvinna. Tänker dock vänta träna till jag känner mig tillräckligt frisk och kan köra för fullt. Det ger mig ingenting att ligga på halvfart idag och sedan riskera att bli allvarligt sjuk.

Känner mig annars ganska nöjd med min träning och eftersom jag redan klarat målen jag satte upp 1-januari i år så får man väl vara nöjd. Skall dock öka lite till i styrka i år.

Vikten står mer eller mindre helt still och har så gjort i de senaste två månaderna. Ligger kring 96-97. Kör på såhär under resten av hösten och försöker att inte lägga på mig något mer fett. Sedan blir det fettförbränning till våren. Måste bara motivera mig själv. Har inte den viljan i dagsläget. Speciellt inte nu när det är så kallt ute.

mangs
2002-09-24, 10:47
Kände mig bättre igår kväll och körde ett lättare pass för vader och underarmar. De två muskelgrupper som jag skall prioritera resten av året. Skall köra dessa lite oftare och se om detta hjälper dem att växa till sig.

1. Stående Vadpress 40+40+30+30*110
2. Enbens stående vadpress med hantel 12+10+9*37
3. Sittande vadpress 3*20*62
4. Inv. Underarmscurl 2*12*17
5. Underarmscurl 15+10*57
6. Underarmscurl bakom ryggen 15+12+10*57

mangs
2002-09-26, 13:41
Efter en dag i danmark blev det ett mycket sent och snabbt pass för Bröst igår. Inga direkta sensationer men det var inte väntat heller. Nya tag idag..... Idag blir det Rygg +baksida axlar och biceps som skall få sig.

1. Lutande Bänkpress 4*87 + 5*82 + 6*77 + 7*72
2. Lutande Bänkpress med hantlar 9+9+5*32
3. Flyes 6+7*29,5

SLUT!

mangs
2002-09-27, 08:25
Jodå det blev ett litet pass även igår. Gick något steg tillbaka men det kändes mycket bra. Bra utförande på alla övningarna och jag kände mig stark. Det bästa var i liggande tricepspressen där jag lyckades med bedriften att klara 10 reps. Klarade iofs dett på förra passet med men denna gången var jag trött redan vid reps tre. Med vilja ovh våld klarade jag de sista repsen och det kändes underbart efteråt. Idag blir det vilodag. Skall ut och käka med en kompis som imorgon åker för att plugga i Australien i 1.5 år.


1. Stående rodd 10+9*87
2 Hantelrodd 10+11 *52
3 Curl m stång 7+6*57
4. Liggande tricepspress 10+8*57
5 Alt Hantelcurl 8*24
6 Hammercurl 7*24
7 kick Bax 2*12*24
8 Konc. curl mot bänk 6*17

Trött i de små spaghetti armarna efteråt.....

ToXY
2002-09-27, 08:44
Yes nu é det lite vikt att lägga bakom som pappa säger!:eating: men vafan det è ju så kallt å har mkt kläder på mig, så förhoppningsvis skrämmer ja ingen!:p Yes kämpa på nu innan ja é ifatt dej!!!:kickass:


/Martin

mangs
2002-09-30, 10:08
Körde bara ett pass i helgen men det känner jag fortfarande av. :D

Rätt gissat, jag körde knäböj i lördags.

Det var ett snabbt pass där jag efter uppvärmningen på låga vikter körde tre arbetset.
Knäböj 20*100+20*100 +10*120!
Rackade även ur en gång till och körde lite vadpressar:
Stående vadpress 40*120.

Sedan var det slut på detta passet. Idag skall jag köra korsrygg+ axlar+underarmar.
Sjkall bli skönt att köra lite Marklyft nu igen efter ett uppehåll med den övningen på två veckor.

mangs
2002-10-01, 08:26
bla bla bla.

Trött på detta nu.
Sorry Toxy!
Jag kommen nu inte skriva mer i min dagbok då jag inte längre har någon motivation. Jag återkommer och skriver lite då och då i din. Körde ett pass igår för Axlar och vader. Gick väl sådär.

Tycker att Kolozzeum sedan uppgraderingen blivit tråkigt. Det beror inte enbart på forumet som sådant utan att det nu är 1500 medlemmar och det är inte ofta något vettigt skrivs. För ett år sedan var Koluzzeum unit i mina ögon och det var kul att gå in här varje dag. Nu när det inte längre känns så kommer jag logga ur och jag vet inte om jag återkommer.

Jag vill tacka de som följt mig och mina framsteg:

Hoppas att jag inte glömmer någon nu:

Toxy
Forest
Andersson
BobboKrull
Kjellström
Munter
Gasoliner
Tinner
Muskelbyggaren
Och sist men inte minst, eller, det är du nog ;) MINIMJÖLK!
Vi ses snart!

ToXY
2002-10-01, 08:38
:eek: här droppar ni av en efter en.... efter en! Efter tinners avhopp så kändes det som jag fick extra krafter & nu ditt jävlar nu blir ja hulken:D Skämt åt sido, tycker faktiskt lite som du mangsmannen, det è inte lika intressanta saker skrivs längre. Kan ber på att vissa frågor kommer om å om å om igen blir jävligt tjatigt till slut, men vi har alla varit där (eller è där:D ) när man upptäcker kreatin,prottisar,kolisar,glutiset etc.. men jag önskar dej verkligen lycka till, det har varit kul att följa dina journaler!!! Titta till då & då så ja inte går om dej allt för mkt!:bpump:

/Martin:thumbup: