handdator

Visa fullständig version : enskivad fullversionslinux?


kalle_banan
2005-12-03, 16:24
jag orkar inte längre! *grr* jag har kört ubuntu, men då dör internet tids nog (om ngn kan fixa det problemet kan ni bortse från min vädjan och presentera lösningen ist), idag har jag laddat hem och installerat kubuntu, men det är så jävla fult, segt (RAMÄTARE!!!), krångligt, onödigt och fyfan! sen kommer vi till ubuntus paketsystem, man KAN inte slippa undan hela paketet även om man bara vill ha ett program (ett exempel:du vill ha open office, men då MÅSTE du installera 1000 andra program som ingår i det paketet). jag strävar efter ett OS som är etiskt (inte windoz...), ett OS som är enkelt (där passar win, men se tidigare kriterium), ett OS som funkar (ubuntu, det gör allt man vill, men har för många program), ett OS som är lättnavigerat (win funkar bäst här, det finns en kritisk systemmapp och det är winXP, i linux finns det 20 som bara ligger i vägen)

o så orkar jag inte bränna x-stycken skivor, vill köra från 1 skiva, och inte netinstall, det ska vara fullversion direkt.


jag vill ha en mac egentligen, men det känns onödigt att köpa en helt ny dator för ett operativsystems skull, så om man kan installera osX på en PC utan pearPC och liknande fusk vore jag exalterad.


finns det nån lösning på mina problem? gentoo sa en snubbe jag pratade med, men det är ju för avancerat, nått mellanting och jag är nöjd! är detta för mycket att begära?
(dagens ilandsproblem :()

tossefar
2005-12-03, 17:06
Vägrar du netinstalls så får du ju en massa skit som du inte vill ha.
debian netinstall är min favorit, installera och apt-get X och din favvoWM så är det klart.

kalle_banan
2005-12-03, 17:19
hum....

menar du inte till att börja med apt-get install x ochdinfavvoWM
sen undrar jag om inte debian också har paketsystem som ubuntu? annars, om det är HELT fristående som jag vill ha det, och debians repositories har allt man kan önska sig (xfce, amarok, oo2 osv) så är det ju klappat o klart.
det är verkligen inte så att om jag laddar hem konqueror eller nautilus att jag automatiskt får KDE/Gnome?

tossefar
2005-12-03, 18:15
hum....

menar du inte till att börja med apt-get install x ochdinfavvoWM
sen undrar jag om inte debian också har paketsystem som ubuntu? annars, om det är HELT fristående som jag vill ha det, och debians repositories har allt man kan önska sig (xfce, amarok, oo2 osv) så är det ju klappat o klart.
det är verkligen inte så att om jag laddar hem konqueror eller nautilus att jag automatiskt får KDE/Gnome?


Du måste självklart först installera operativet innan du kan börja apt-get:a.

Ubuntu använder debians paketsystem (apt) så det är samma lika. Fristående vad? Det låter mer som att felet ligger hos användaren än disten. Varken ubuntu eller debian installerar mer än vad som behövs, om du inte bett om det.

kalle_banan
2005-12-03, 18:38
Varken ubuntu eller debian installerar mer än vad som behövs, om du inte bett om det.
jag kan inte hålla med, men det kanske beror på dålig erfarenheter... vad vet jag, vi tar ett exempel:
vår käre vän och mitt alter ego Oks satt en dag och lekte med xubuntu (som är baserat på xfce), Oks gillade inte att känna sig handikappad när han använde sin dator och ville ha Nautilus som filbläddrare, så han öppnade programet synaptic och sökte efter nautilus och installerade. vid första körningen startades inte bara nautilus, utan metacity också! vardan detta? fick oks metacity också? jovars! så var fallet, så Oks blev tvungen att ändra startkommandot till "nautilus --no-desktop" för att slippa metaicy var gång han startade nautilus, och inte nog med det, utan metacity startades som default tids nog efter omstart? varför? han ville ju bara ha en bra filbläddrare? Oks började bli ledsen *cry*
"kan jag inte få köra ett OS utan att behöva slita som ett djur eller känna mig ond?"
Oks är less på att behöva ha så många fler program än han använder, för inte måste han väll ha en skrivarprocess om han inte har skrivare? eller bluetoothprocess om han inte använder bluetooth?
Du måste självklart först installera operativet innan du kan börja apt-get:a.
jovars...


jag minns första gången jag körde red hat, jag stoppade in skivan, valde vilka paket jag ville/inte ville ha och körde på det! då var det inget krångel med att man behövde fler program än man kunde använda, men nu?

det verkar som att gentoo är enda lösningen? eller en mac mini...

tossefar
2005-12-03, 18:45
Alla dina fel beror ju på missförstånd från din sida. Du kan ju inte försöka installera gnomes filhanterare när du sitter på xfce och inte åka på problem. De använder inte ens samma metod för att rita upp fönster. Det är samma sak med alla pakethanterare, vill du ha ett program så måste du ha alla deps som krävs för att starta det. Vill du så kan du ju alltid installera dina program från source, då installeras inga deps du inte vill ha. Programmet startar självklart inte heller, men du slipper dina deps iaf. ;)

edit: det är samma sak med gentoo och alla andra distar med pakethantering. Men det är inget negativt.

kalle_banan
2005-12-03, 18:51
macintosh it is!
det verkar som jag får sätta mig i karantän tills dess, tack för hjälpen.

tossefar
2005-12-03, 19:03
macintosh it is!
det verkar som jag får sätta mig i karantän tills dess, tack för hjälpen.

Ja mac är riktigt trevliga! Se till att skaffa en ordentlig skärm bara, det känns så bökigt när man har låg upplösning :(

Berry
2005-12-03, 19:49
Jag har Suse 9.3 paralellt med Windows och jag tycker det är bra, bortsett från att jag inte kan få mitt nätverkskort att fungera (tydligen finns det inte linuxdrivrutiner för Broadcom-prylar) vilket gör att ja inte kan använda internet. Har du inte ett sånt nätverkskort kan ja rekommendera att du laddar ner allt-i-ett-dvdn från t.ex. Sunet.

Btw om någon är het på att få ndis wrapper att fungera så pm:a gärna mig :)

bedlam
2005-12-04, 10:35
gentoo! alltid! :)

aliquis
2005-12-04, 12:21
jag orkar inte längre! *grr* jag har kört ubuntu, men då dör internet tids nog (om ngn kan fixa det problemet kan ni bortse från min vädjan och presentera lösningen ist),Antagligen dhcpklienten som är kass?idag har jag laddat hem och installerat kubuntu, men det är så jävla fult, segt (RAMÄTARE!!!), krångligt, onödigt och fyfan! sen kommer vi till ubuntus paketsystem, man KAN inte slippa undan hela paketet även om man bara vill ha ett program (ett exempel:du vill ha open office, men då MÅSTE du installera 1000 andra program som ingår i det paketet).Att det dras med en massa dependencies o grejer får du nog leva med. I Gentoo och BSD kan du väl styra det något mer med flaggor.jag strävar efter ett OS som är etiskt (inte windoz...), ett OS som är enkelt (där passar win, men se tidigare kriterium), ett OS som funkar (ubuntu, det gör allt man vill, men har för många program)För många? Det har väl vad du installerar. Och vad spelar det för roll? Ta bort det du inte vill ha från menyn eller något, disk är billigt :Dett OS som är lättnavigerat (win funkar bäst här, det finns en kritisk systemmapp och det är winXP, i linux finns det 20 som bara ligger i vägen)Jag tycker tvärtom, i UNIXar har du ju alla DINA filer i /home och eventuellt lite configfiler i /etc, i Windows har du dina filer i mina dokument, utspritt överallt för din användare, i diverse programmappar, på andra partitioner, ...
o så orkar jag inte bränna x-stycken skivor, vill köra från 1 skiva, och inte netinstall, det ska vara fullversion direkt.En del kan du säkert bränna som DVD, jag skulle tro Suse eller Ubuntu är vettigaste linuxdistarna, så om nu inte Ubuntu passar är nog Suse enda vettiga alternativet att prova på. Det är på en skiva, OM du kör netinstall, annars fem...jag vill ha en mac egentligen, men det känns onödigt att köpa en helt ny dator för ett operativsystems skull, så om man kan installera osX på en PC utan pearPC och liknande fusk vore jag exalterad.Du kan installerara Macos X för x86 på en vanlig PC, OM du har ett intel 915 mobo med rätt integrerat grafikchip osv. Så egentligen är det rätt värdelöst hur som helst.
finns det nån lösning på mina problem? gentoo sa en snubbe jag pratade med, men det är ju för avancerat, nått mellanting och jag är nöjd! är detta för mycket att begära?
(dagens ilandsproblem :()Både gentoo och ubuntu har ju en jävla massa program i rätt nya versioner, bara det att i ubuntu installerar du dem lätt som paket medans du i gentoo måste kompilera dem själv. Suse är eventuellt lättare att använda än ubuntu, och garanterar lättare än gentoo.

aliquis
2005-12-04, 12:22
Vägrar du netinstalls så får du ju en massa skit som du inte vill ha.
debian netinstall är min favorit, installera och apt-get X och din favvoWM så är det klart.Enda skillnaden mellan ubuntu och debian är väl att han med ubuntu hittar fler saker automagiskt och får färskare paket, så varför köra debian?

aliquis
2005-12-04, 12:25
hum....

menar du inte till att börja med apt-get install x ochdinfavvoWM
sen undrar jag om inte debian också har paketsystem som ubuntu? annars, om det är HELT fristående som jag vill ha det, och debians repositories har allt man kan önska sig (xfce, amarok, oo2 osv) så är det ju klappat o klart.
det är verkligen inte så att om jag laddar hem konqueror eller nautilus att jag automatiskt får KDE/Gnome?De kräver ju diverse libbar o grejer från kde/gnome, så det är därför du får det, men vad gör det? Du behöver ju inte köra exempelvis Gnome som desktop environment/window manager bara för att du vill använda nautilus.

På tal om det, någon som har en BRA fvwm konfiguration? Det är ju så grymt stiligt när man kan det.
http://synok.spymac.com/screenshots/fvwm2/fvwm2-13.jpg
http://lynucs.org/index.php?screen_type=1&screen_id=140407135640c8970070189&m=screen
PORR

aliquis
2005-12-04, 12:30
jag kan inte hålla med, men det kanske beror på dålig erfarenheter... vad vet jag, vi tar ett exempel:
vår käre vän och mitt alter ego Oks satt en dag och lekte med xubuntu (som är baserat på xfce), Oks gillade inte att känna sig handikappad när han använde sin dator och ville ha Nautilus som filbläddrare, så han öppnade programet synaptic och sökte efter nautilus och installerade. vid första körningen startades inte bara nautilus, utan metacity också! vardan detta? fick oks metacity också? jovars! så var fallet, så Oks blev tvungen att ändra startkommandot till "nautilus --no-desktop" för att slippa metaicy var gång han startade nautilus, och inte nog med det, utan metacity startades som default tids nog efter omstart? varför? han ville ju bara ha en bra filbläddrare? Oks började bli ledsen *cry*
"kan jag inte få köra ett OS utan att behöva slita som ett djur eller känna mig ond?"
Oks är less på att behöva ha så många fler program än han använder, för inte måste han väll ha en skrivarprocess om han inte har skrivare? eller bluetoothprocess om han inte använder bluetooth?

jovars...


jag minns första gången jag körde red hat, jag stoppade in skivan, valde vilka paket jag ville/inte ville ha och körde på det! då var det inget krångel med att man behövde fler program än man kunde använda, men nu?

det verkar som att gentoo är enda lösningen? eller en mac mini...
Låter skapligt efterblivet att det bytte defaultwindowmanager för det, i det fallet kanske ett os som INTE ändrar configfiler självt skulle vara att föredra. Debian frågade ju förr en massa om man ville ha det si o så, de gör inte det längre? Du får skrivar- och bluetoothgrejer för att en del kanske behöver dem ;/
Prova suse annars då.

aliquis
2005-12-04, 12:31
Jag har Suse 9.3 paralellt med Windows och jag tycker det är bra, bortsett från att jag inte kan få mitt nätverkskort att fungera (tydligen finns det inte linuxdrivrutiner för Broadcom-prylar) vilket gör att ja inte kan använda internet. Har du inte ett sånt nätverkskort kan ja rekommendera att du laddar ner allt-i-ett-dvdn från t.ex. Sunet.

Btw om någon är het på att få ndis wrapper att fungera så pm:a gärna mig :)Läste en review om Suse IGÅR där just ndissupporten jämfördes mellan suse, mandrake och redhat, och killen verkade gilla suse bäst. Gå till http://www.osnews.com/ och leta upp den.

aliquis
2005-12-05, 02:36
YAY SEXY!!

http://skabb.no-ip.org/~hagge/fvwm.png

tossefar
2005-12-05, 03:06
whoa du skriver en del!
Ubuntu är bara debian + ett par förvalda paket som ubuntufolket tycker att du behöver. Ubuntu serverinstall och debian netinstall borde vara i princip samma sak.

Berry
2005-12-05, 09:09
Det får nog dyka upp en dist där åtminstone all normal hårdvara fungerar "out of the box" om jag ska orka sätta mig in i det ordentligt. För tillfället känns det som att man springer rakt in i en vägg när man installerar Linux och det är nog ganska avskräckande för de flesta.

aliquis
2005-12-05, 09:55
whoa du skriver en del!
Ubuntu är bara debian + ett par förvalda paket som ubuntufolket tycker att du behöver. Ubuntu serverinstall och debian netinstall borde vara i princip samma sak.Jag vill minnas att ubuntu även har en del grejer som hjälpter till att hitta saker automagiskt (möjligt att de finns som paket till debian med) och nyare versioner av rätt många paket. Så nej, de kör nog inte debians uppsättning .debs.

aliquis
2005-12-05, 09:57
Det får nog dyka upp en dist där åtminstone all normal hårdvara fungerar "out of the box" om jag ska orka sätta mig in i det ordentligt. För tillfället känns det som att man springer rakt in i en vägg när man installerar Linux och det är nog ganska avskräckande för de flesta.Vad menar du med normal?

mus och tangentbord fungerar alltid, de flesta grafikkort "fungerar" men vill du ha bra användning av det bör du satsa på ett nvidia, antagligen fungerar i princip alla ljudkort, antingen med alsa eller oss. Min skrivare däremot finns det inget särskilt bra stöd för, men det är ju canons fel egentligen. Det går dock att få utskrifter, men jag skulle vilja få lite mer än så ;)

bedlam
2005-12-05, 10:48
Både gentoo och ubuntu har ju en jävla massa program i rätt nya versioner, bara det att i ubuntu installerar du dem lätt som paket medans du i gentoo måste kompilera dem själv. Suse är eventuellt lättare att använda än ubuntu, och garanterar lättare än gentoo.

gentoo är ju heltomt på program ifall man kör en stage3 iaf.
men hursomhelst så lär man sig betydligt mer av att använda gentoo än av att köra suse, debian, redhat eller någon av de andra distarna. tycker då jag iaf :)
visst, det tar lite tid att kompila, men så fasligt länge tar det faktiskt inte på en relativt ny maskin!

aliquis
2005-12-05, 11:50
gentoo är ju heltomt på program ifall man kör en stage3 iaf.
men hursomhelst så lär man sig betydligt mer av att använda gentoo än av att köra suse, debian, redhat eller någon av de andra distarna. tycker då jag iaf :)
visst, det tar lite tid att kompila, men så fasligt länge tar det faktiskt inte på en relativt ny maskin!Jag trodde han menade tillgängliga, hur många man har installerade väljer man ju själv. Och ja, lite mer kanske han lär sig, men å andra sidan brukar ju gentoo uppdatera portageprogramen med lite småpatchar mest hela tiden så eventuellt har man byggt säg kde 3.4 10 ggr innan det faktiskt kommer 3.5.. och så kul är det ju inte att vänta ;). Skulle personligen välja freebsd eller netbsd över gentoo om man nu inte behöver linux för cedega och spel alternativt webcams o tv-kort (för jag tror inte något av det fungerar i bsd? men jag vet inte säkert, har inget av det så jag har aldrig behövt undersöka det.)

Berry
2005-12-05, 12:47
Vad menar du med normal?

mus och tangentbord fungerar alltid, de flesta grafikkort "fungerar" men vill du ha bra användning av det bör du satsa på ett nvidia, antagligen fungerar i princip alla ljudkort, antingen med alsa eller oss. Min skrivare däremot finns det inget särskilt bra stöd för, men det är ju canons fel egentligen. Det går dock att få utskrifter, men jag skulle vilja få lite mer än så ;)

Jag har ett Mobility Radeon 9700 kort och det fungerar egentligen inte, dock gick det (som vanligt med mkt jobb) att få det att fungera genom att lura systemet att det är ett annat kort. Ljudet fungerade inte heller från början - SigmaTel - och det trådlösa nätverkskortet går som sagt inte att få igång utom möjligen med ndiswrapper vilket jag inte lyckat få igång och inte heller kommer få igång eftersom jag inte har tid att lära mig 6000 linuxkommandon, eller kommandosyntaxen för den delen. Därför gav jag upp i väntan på bättre tider - blir en Mac nästa år :)

aliquis
2005-12-07, 17:33
Jag har ett Mobility Radeon 9700 kort och det fungerar egentligen inte, dock gick det (som vanligt med mkt jobb) att få det att fungera genom att lura systemet att det är ett annat kort. Ljudet fungerade inte heller från början - SigmaTel - och det trådlösa nätverkskortet går som sagt inte att få igång utom möjligen med ndiswrapper vilket jag inte lyckat få igång och inte heller kommer få igång eftersom jag inte har tid att lära mig 6000 linuxkommandon, eller kommandosyntaxen för den delen. Därför gav jag upp i väntan på bättre tider - blir en Mac nästa år :)Jag vet, strulet e skit. Även ATIs egna drivrutiner för Radeon suger för Linux, skall du köra Linux kör med Nvidia.
Sigmatel? Är det någon onboarddynga? OSS/Alsa stödjer nog det mesta, men onboard e ju skit ändå ;). Creative är väl inte sådär toppen som företag men deras kort hittas nog alltid eftersom de är så vanliga.
Ingen aning om hur man installerar ndis, men i de där användarvänliga distributionerna är det nog inte helt omöjligt.

http://skabb.no-ip.org/~hagge/fvwm2.png men min telefon coredumpar om jag försöker registrera mig så man kan ringa :(

tossefar
2005-12-07, 18:30
Jag vill minnas att ubuntu även har en del grejer som hjälpter till att hitta saker automagiskt (möjligt att de finns som paket till debian med) och nyare versioner av rätt många paket. Så nej, de kör nog inte debians uppsättning .debs.

Det är exakt samma lika. Man kan i debian välja exakt vilka källor man ska hämta paket från. Som standard hämtar troligtvis debian bara paket som klassats som stable, möjligt att ubuntu hämtar nyare baket som default. Men det är bara ett kommando som skiljer dem åt. Enda praktiska skillnaden mellan ubuntu och debian är att ubuntu släpper nya isofiler oftare.

aliquis
2005-12-07, 19:44
Det är exakt samma lika. Man kan i debian välja exakt vilka källor man ska hämta paket från. Som standard hämtar troligtvis debian bara paket som klassats som stable, möjligt att ubuntu hämtar nyare baket som default. Men det är bara ett kommando som skiljer dem åt. Enda praktiska skillnaden mellan ubuntu och debian är att ubuntu släpper nya isofiler oftare.Fast ubuntu kör väl med sina egna ställen att hämta paket från, de kör väl inte med vare sig debian stable/unstable eller testing, och kör man debian väljer man ju antagligen inte att tanka debs från en ubuntu mirror... så jag tycker inte det är samma sak ändå, visst att programmet som installerar skiten är detsamma.

aliquis
2005-12-18, 20:40
Drog in ubuntu lite senare, får bli solaris på den som skall få leka server istället, tröttnade på att sakna vissa apps o så. Vet fortfarande inte om jag skulle kört freebsd dock, men finns väl inga direkta nackdelar med ubuntu jämfört med freebsd.. Lite orolig över filsystemet dock, visste inte vad jag skulle välja så tog ext3 för jag antog att det var stabilast, men verkar ju finnas en del negativa kommentarer om det också, reiserfs var ju SÄMST förr så jag vågar mig inte på det, men det kanske är bra nu? Vad kör ni som VET?

aliquis
2005-12-19, 01:57
Varför skulle kubuntu hjälpa när det är precis samma sak men annan desktop? Dör internet i det ena kommer det göra det i det andra, kde äger gnome, och vad gäller många paket vad spelar det för roll? jag har över 1400st installerade ;)