handdator

Visa fullständig version : Hur stor andel av våldtäkterna begås av invandrare?


Bjorne
2005-12-03, 14:58
Läste på något annat forum om den nyheten angående våldtäkten emot en ung tjej som begicks av två killar på ett badhus nu i dagarna. Där sa Callister, som även är medlem här, att 50% av våldtäkterna begås av invandrare, inte helt orimlig tanke för de flesta antar jag.
Jag försvarar denna fördomsfulla tanke med lite analys av mina egna tankegångar. För att begå en våldtäkt eller i allmänhet kunna bete sig illa emot folk och se dem i ögonen, ex vid personrån och våldtäkter, så krävs det nästan att man hyser hat emot samhället rent allmänt, dvs. inte känner någon ömsesidig respekt emot folket i allmänhet, vilket invandrare ofta inte gör, beroende på att de är så avskärmade, men ändå så stor grupp.

Hur ligger det egentligen till rent fakta mässigt, hur stor andel av våldtäkterna begås av invandrare?

Hnke
2005-12-03, 14:59
71,8%

Rockhard
2005-12-03, 15:00
Många andra generationens invandrare som är svenska medborgare. Som tex de där 4 somalierna som våldtog nån tjej. Stod i tidningen att det var svenskar och en finne.

Allan
2005-12-03, 15:00
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,726204,00.html

BRÅ:s undersökning räknar etniskt ursprung, inte medborgarskap.

allan

Nina L
2005-12-03, 15:10
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,726204,00.html

BRÅ:s undersökning räknar etniskt ursprung, inte medborgarskap.

allan
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=403

Allan
2005-12-03, 15:13
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=403

Den där är rätt gammal. Det finns en nyare. Ska se om jag lyckas få fram den.


allan

Bjorne
2005-12-03, 15:16
Finns där ingen lite mer ren statestik? När man får läsa tolkningar av statestiken så blir de sällan så objektiva som man ibland kan önska, folk är ju tyvärr rädda för att vara icke PK.

"Talet om att invandrarbarnens brottslighet skulle vara en tickande bomb, och att vi har en brottsexplosion att vänta, får inget stöd, konstaterar Jan Ahlberg" bara av den kan man ju urtyda att han är rädd för folk ska tro att han är främlingsfientlig.

Allan
2005-12-03, 15:25
http://www.metro.se/content/acrobat/gothenburg/SEGOT_20051116_A_Metro.pdf


allan

Nina L
2005-12-03, 15:26
http://www.metro.se/content/acrobat/gothenburg/SEGOT_20051116_A_Metro.pdf


allan
Men det där var en rätt liten undersökning, inte sant?

Sverker
2005-12-03, 15:50
Spelar det någon roll fall en vit, svart, gul, brun eller blå som begår en våldtäckt. Det är ju i alla fall bara ett sätt att kränka och dominera en tjej.
Enligt mig så är det en person med helt felaktig syn på samlevnad som begår en våldtäckt. Inte en grupp.

mini
2005-12-03, 16:39
Om Bjorne hade brytt sig om att läsa mer än bara inledningen i Ninas länk hade han funnit lite mer siffror, så kallad statistik, bland annat detta:
14% av alla anmälda brott i Sverige under perioden 1985-1999 begicks av invandrare, visar undersökningen. 6 % begicks av utomnordiska invandrare och 8 % av invandrare från ett annat nordiskt land. Invandrarnas andel av befolkningen vid samma tidpunkt var mindre än 10 %.

Ju grövre brott, desto högre är invandrarnas andel. Den största andelen återfinns för våldtäkt, 38 procent, för så kallad överfallsvåldtäkt utomhus 47 procent.

Notera att detta handlar om anmälda personer. Inte dömda, inte bevisat skyldiga, utan just anmälda. Vad kan vi då göra för vidare spekulationer? Någon?

Jax
2005-12-03, 16:46
Spelar det någon roll fall en vit, svart, gul, brun eller blå som begår en våldtäckt. Det är ju i alla fall bara ett sätt att kränka och dominera en tjej.
Enligt mig så är det en person med helt felaktig syn på samlevnad som begår en våldtäckt. Inte en grupp.
Kan man hitta en grupp av människor som är överrepresenterad, så kan det finnas en möjlighet att bygga vidare på det för att se vad som har gått fel. Att alltid avfärda all indelning av människor i grupper som ovesäntlig håller jag inte med om.

Oatmeal
2005-12-03, 16:46
Men när man som i aftonbladet till exempel skriver att cirka hälften av alla misstänkta våldtäktsmän är "invandrare" så är det ju ganska mycket med tanke på hur få "invandrare" det finns i sverige jämfört med "svenskar". Tycker att undersökningarna är lite magra och att det dom skriver angående undersökningarna är ännu magrare.

Bjorne
2005-12-03, 17:28
Spelar det någon roll fall en vit, svart, gul, brun eller blå som begår en våldtäckt. Det är ju i alla fall bara ett sätt att kränka och dominera en tjej.
Enligt mig så är det en person med helt felaktig syn på samlevnad som begår en våldtäckt. Inte en grupp.Precis som Jax skrev, så kan man hitta grupper som är överrepresenterade inom vissa brott och därför kan man kanske hitta ett mönster hos brottslingarna, förutom härkomst. Helt klart intressant ur samhällsvetande synpunkt. Fast Sverker kanske har lite fördomar om varför man skulle vilja veta en sådan sak och tycker därför inte att man ska få intressera sig för sådan statistik? :)

Om Bjorne hade brytt sig om att läsa mer än bara inledningen i Ninas länk hade han funnit lite mer siffror, så kallad statistik, bland annat detta:
14% av alla anmälda brott i Sverige under perioden 1985-1999 begicks av invandrare, visar undersökningen. 6 % begicks av utomnordiska invandrare och 8 % av invandrare från ett annat nordiskt land. Invandrarnas andel av befolkningen vid samma tidpunkt var mindre än 10 %.

Ju grövre brott, desto högre är invandrarnas andel. Den största andelen återfinns för våldtäkt, 38 procent, för så kallad överfallsvåldtäkt utomhus 47 procent.

Notera att detta handlar om anmälda personer. Inte dömda, inte bevisat skyldiga, utan just anmälda. Vad kan vi då göra för vidare spekulationer? Någon?Jag läste visst vidare, men det är inte ren statistik eftersom det kan vara utvalda siffror som presenteras, hoppas över vissa delar. Tillåter inte en att fritt skapa en egen uppfattning.

Jax
2005-12-03, 17:31
Men när man som i aftonbladet till exempel skriver att cirka hälften av alla misstänkta våldtäktsmän är "invandrare" så är det ju ganska mycket med tanke på hur få "invandrare" det finns i sverige jämfört med "svenskar". Tycker att undersökningarna är lite magra och att det dom skriver angående undersökningarna är ännu magrare.
Hur många är det som räknas som invandrare i statistiken?
Över en miljon? Det är inte speciellt få i alla fall.

mini
2005-12-03, 17:33
Precis som Jax skrev, så kan man hitta grupper som är överrepresenterade inom vissa brott och därför kan man kanske hitta ett mönster hos brottslingarna, förutom härkomst. Helt klart intressant ur samhällsvetande synpunkt. Fast Sverker kanske har lite fördomar om varför man skulle vilja veta en sådan sak och tycker därför inte att man ska få intressera sig för sådan statistik? :)

Jag läste visst vidare, men det är inte ren statistik eftersom det kan vara utvalda siffror som presenteras, hoppas över vissa delar. Tillåter inte en att fritt skapa en egen uppfattning.
Så, vad är det då du vill veta? I min enfald trodde jag att det var siffror över andelen våldtäkter begångna av invandrare? Kan du specificera din fråga mer så kanske du kan få andra svar.
BRÅ är inte de som vanligen förvränger siffror i sina rapporter. Det är klart, är man bara van att läsa Aftonblaskan kanske man tror så om alla.
(Och apropå ditt intresse för statistiken så har du i andra trådar uppvisat en ganska fördomsfull attityd varför det inte ligger så långt bort att gissa att du har det idag också.)

Bjorne
2005-12-03, 17:42
Så, vad är det då du vill veta? I min enfald trodde jag att det var siffror över andelen våldtäkter begångna av invandrare? Kan du specificera din fråga mer så kanske du kan få andra svar.
BRÅ är inte de som vanligen förvränger siffror i sina rapporter. Det är klart, är man bara van att läsa Aftonblaskan kanske man tror så om alla.
(Och apropå ditt intresse för statistiken så har du i andra trådar uppvisat en ganska fördomsfull attityd varför det inte ligger så långt bort att gissa att du har det idag också.)Hade du sett helheten så hade du förstått att jag skojade. Sedan så läser jag inte Aftonbladet, men jag vet också att folk som skriver artiklar gärna försöker få det att se ut på ett speciellt sätt.

Du förstår väl att man faktiskt kan tycka att det är intressant att veta, utan att ha någon speciell inriktning i sin politik. Sedan att du är feministkommunist och hatar vita män, och därför inte vill se att de avlastas från anklagelser om fel de orsakar i samhället är en annan femma. *rolleyes*

Alla statisik rörande det är intressant, vilka länder, hur ekonomin ser ut, vilka religioner och inriktningar inom religionerna, ålder, levandes med familj eller inte, en eller två föräldrar, mamma eller pappa etc

Allt är intressant.

mini
2005-12-03, 17:49
Hade du sett helheten så hade du förstått att jag skojade. Sedan så läser jag inte Aftonbladet, men jag vet också att folk som skriver artiklar gärna försöker få det att se ut på ett speciellt sätt.

Du förstår väl att man faktiskt kan tycka att det är intressant att veta, utan att ha någon speciell inriktning i sin politik. Sedan att du är feministkommunist och hatar vita män, och därför inte vill se att de avlastas från anklagelser om fel de orsakar i samhället är en annan femma. *rolleyes*

Alla statisik rörande det är intressant, vilka länder, hur ekonomin ser ut, vilka religioner och inriktningar inom religionerna, ålder, levandes med familj eller inte, en eller två föräldrar, mamma eller pappa etc

Allt är intressant.
Som feminist bryr jag mig inte om ifall det är en invandrare eller icke som har begått brottet, bara det kommer fram att det är en man så mitt hat kan spridas, kvinnorna gör revolt och tar över världen moahahahaaa (eller något sådant).

Visst kan man tycka att det är intressant att veta utan att ha en dold agenda. Jag tror bara inte att det är så i ditt fall.

Men jag undrar fortfarande vad du ska med statistiken till. Siffrorna är ju ointressanta ända tills vi börjar tolka dem och fundera kring dem. Hur tolkar du siffrorna Bjorne?

Baan
2005-12-03, 17:56
Tror inte själv BRÅ ljuger men man måste även lära sig tolka stastistik rätt (är väl inte fel läsa en kurs i statistik för den delen!).

Metros artikel var ju väldigt intressant med ett stickprov på 98 våldtäktsdomar *rolleyes* felmarginalen lär väl ligga på en 30% om man nu orkade räkna på det. Ett vettigt antal hade väl varit 1000.

Själv tror jag vi invandrare är ganska överrepresenterade i statistiken, men tycker inte det är särskilt konstigt, vi är fattigast och fattiga brukar stå för en hel del brottslighet, oavsett land, kultur, religion etc

Bjorne
2005-12-03, 17:57
Som feminist bryr jag mig inte om ifall det är en invandrare eller icke som har begått brottet, bara det kommer fram att det är en man så mitt hat kan spridas, kvinnorna gör revolt och tar över världen moahahahaaa (eller något sådant).

Visst kan man tycka att det är intressant att veta utan att ha en dold agenda. Jag tror bara inte att det är så i ditt fall.

Men jag undrar fortfarande vad du ska med statistiken till. Siffrorna är ju ointressanta ända tills vi börjar tolka dem och fundera kring dem. Hur tolkar du siffrorna Bjorne?Använda dem för att skriva propaganda? För folk rent generellt tror ju inte redan att alla våldtäkter begås av invandrare från mellanöstern...

Det är intressant att veta helt enkelt, samhällsstatistik är för det mesta intressant enligt mig. Lättare att skapa fördomar om andra med siffrorna i huvudet.

Catstyle
2005-12-03, 18:02
Metros artikel var ju väldigt intressant med ett stickprov på 98 våldtäktsdomar *rolleyes* felmarginalen lär väl ligga på en 30% om man nu orkade räkna på det. Ett vettigt antal hade väl varit 1000.

1000 färska våldtäktsdomar?
I dagens Sverige? :laugh:

Baan
2005-12-03, 18:06
1000 färska våldtäktsdomar?
I dagens Sverige? :laugh:

Färska och färska, man kan plocka siffror från 90-talet, finns inget som säger att man ska behöva ta senaste månadens våldtäkter, i så fall får man be folk våldta för kung och fosterland! ;)

Nej men jag tycker att det är uppenbart fall av där man låtit någon på tidningen räkna "statistik" på sin miniräknare för att låta folket dra massa roliga slutsatser om brottsligheten i övrigt.

Allan
2005-12-03, 18:07
Använda dem för att skriva propaganda? För folk rent generellt tror ju inte redan att alla våldtäkter begås av invandrare från mellanöstern...



Det är faktiskt just precis vad de tror, vilket några studenter (Helena Sutorius, Anna Kaldal Processrätt Bevisprövning vid sexualbrott) visade i en uppmärksammad undersökning för ett par år sen, liksom att de sedan misstros av hela rättsapparaten. Här kan man läsa lite mer om det http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=389585&previousRenderType=6

allan

Bjorne
2005-12-03, 18:08
Färska och färska, man kan plocka siffror från 90-talet, finns inget som säger att man ska behöva ta senaste månadens våldtäkter, i så fall får man be folk våldta för kung och fosterland! ;)

Nej men jag tycker att det är uppenbart fall av där man låtit någon på tidningen räkna "statistik" på sin miniräknare för att låta folket dra massa roliga slutsatser om brottsligheten i övrigt.Att hitta antalet våldtäkter är nog inte problemet, snarare är det nog ett problem att hitta 1000 domar, då det sällan går så långt.

Baan
2005-12-03, 18:11
Att hitta antalet våldtäkter är nog inte problemet, snarare är det nog ett problem att hitta 1000 domar, då det sällan går så långt.

I så fall får du helt enkelt leva med att du kanske får en siffra på 41.7% med felmarginel på en 30% (för att överdriva lite), vilket i princip innebär att den riktiga siffran kan vara så låg som en ca 10% (vilket betyder att invandrarna står för "rätt" andel våldtäkter) eller över 70%, vilket vore en sjuk siffra. Det är det som är problemet att ta en miniräknare och räkna på 98 fall.

Bjorne
2005-12-03, 18:15
Det är faktiskt just precis vad de tror
allanJag var ironisk.

Bör nog ta Grahn's råd ändå...

Sverker
2005-12-03, 18:16
Precis som Jax skrev, så kan man hitta grupper som är överrepresenterade inom vissa brott och därför kan man kanske hitta ett mönster hos brottslingarna, förutom härkomst. Helt klart intressant ur samhällsvetande synpunkt. Fast Sverker kanske har lite fördomar om varför man skulle vilja veta en sådan sak och tycker därför inte att man ska få intressera sig för sådan statistik? :)




Har jag fördomar för att jag anser att varje mäniska är ansvarig för sina hanlingar och ska dömmas av samhället för de brott som de begår :confused: är det en fördom ?


Vad ska DU använda informationen i statistiken till.

Bjorne
2005-12-03, 18:20
Har jag fördomar för att jag anser att varje mäniska är ansvarig för sina hanlingar och ska dömmas av samhället för de brott som de begår :confused: är det en fördom ?


Vad ska DU använda informationen i statistiken till.Det första har jag redan förklarat och det andre; eget intresse.

aliquis
2005-12-03, 18:38
våldtäkt hetere.

Bjorne
2005-12-03, 18:52
våldtäkt hetere.Att Sverker stavat fel har inget med topic att göra, förstör bara trådar när man ska anmärka på sådant.

hasse36
2005-12-03, 19:04
"Andelen ”utlänningar” i befolkningen är mellan fem och femton procent beroende på hur man räknar. Enbart utländska medborgare är således cirka fem procent men fyller vi på med invandrare i första och andra generation som numera blivit svenska medborgare så hamnar vi kring femton procent av totalbefolkningen.

Bland mördarna däremot utgör den första gruppen cirka tjugo procent och den senare cirka fyrtio procent, det vill säga att de är cirka tre gånger så många som de borde vara om vi utgick från totalbefolkningen. Med lite finare ord så säger vi alltså att de är ”överrepresenterade”, det vill säga att de är fler än vad de ”borde” vara om vi bara utgick från befolkningen.

Och på samma sätt som vid mord är det för övrigt med de andra våldsbrott även om överrepresentationens storlek varierar."

Källa: Leif GW Persson (http://www.efterlyst.tv3.se/index.phtml?action=kronika&category_id=36)

Det är alltså nästan 3 gånger så vanligt att en "invandrare" begår mord.

Eftersom det handlar om mord så kan siffrorna inte tjafsas bort med "diskriminering". De flesta mord anmäls eller upptäcks och de flesta, ca 80%, klaras upp.

Oatmeal
2005-12-03, 19:06
Hur många är det som räknas som invandrare i statistiken?
Över en miljon? Det är inte speciellt få i alla fall.


Jag sa inte att det var få, Jag skrev att de var få i jämförelse med de andra cirka 8 miljonerna som blir kvar.

Allan
2005-12-03, 19:09
Hur mycket nordbor är det med i Hasse36 siffror? Eftersom jag mer känner att det Björne är ute efter är gossar med mycket skäggstubb som vänder sig mot Mecka. Ryssar? Västeuropeer?

allan

Akilles
2005-12-03, 19:11
Det är alltså nästan 3 gånger så vanligt att en "invandrare" begår mord.

Eftersom det handlar om mord så kan siffrorna inte tjafsas bort med "diskriminering". De flesta mord anmäls eller upptäcks och de flesta, ca 80%, klaras upp.

MEN du får ju tänka på att de kommer ifrån en helt annan kultur.

Allan
2005-12-03, 19:16
MEN du får ju tänka på att de kommer ifrån en helt annan kultur.

Finland?


allan

Kwon
2005-12-03, 19:18
30 % invandrare, 30 % utvandrare,20 % inhemska invånare och 20 % okänt ursprung.

Akilles
2005-12-03, 19:23
Finland?


allan

Till exempel. Nu har de ju iofs inte islam där. Men ser du en finne så kan du ge dig fan på att han har kniv på sig. Det kallar jag kulturskillnad.

Bjorne
2005-12-03, 20:59
Hur mycket nordbor är det med i Hasse36 siffror? Eftersom jag mer känner att det Björne är ute efter är gossar med mycket skäggstubb som vänder sig mot Mecka. Ryssar? Västeuropeer?

allanDu känner fel, ogillar finnar och danskar minst lika mycket.

Fredrik_
2005-12-03, 22:06
Hur mycket nordbor är det med i Hasse36 siffror? Eftersom jag mer känner att det Björne är ute efter är gossar med mycket skäggstubb som vänder sig mot Mecka. Ryssar? Västeuropeer?

allan

Överrepresentationen till trots når invandrarnas andel av brottsligheten inte på långt när de höjder som i bland framställs. Inte sällan beskrivs det som att en majoritet av brotten begås av invandrare. I realiteten handlar det alltså om en femtedel. Till saken hör också att uppemot hälften av brotten inom denna femtedel kan hänföras till nordiska invandrare, det vill säga invandrare från Danmark, Finland och Norge. Med andra ord inte de grupper som i debatten vanligtvis kallas invandrare. De flesta debattörer, oavsett vilken sida de kommer ifrån, avser – även om det inte sägs rent ut – med termen invandrare främst personer från utomnordiska länder, företrädesvis utomeuropeiska.

Hämtat från: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=203&module_instance=12

Krokodil
2005-12-03, 22:36
Alla våldtäkter som ej begås av samer...

Tolkia
2005-12-03, 22:56
Det känns som om det är dags att påpeka att "invandrare" inte är en benämning på personer härstammande från landet Invandrien (som någon kallade det i en annan tråd), utan en NÅGOT LITE heterogen grupp både när det gäller kultur, kvinnosyn, samhällssyn, hur accepterade i det svenska samhället de är resp. upplever sig vara och en hel del annat. Alltså haltar jämförelsen "invandrare" vs. "svenskar" mer än en aning.

backflash
2005-12-03, 23:54
Alla våldtäkter som ej begås av samer...

dagens andra -> :D

Tolkia: Vi kommer visst från Invandrien! Besökte huvudstaden Invandria i somras, det var högst otrevligt, massa potatisodlande i lägenheterna.

Skämt åsido så är väl %en av huvudbefolkningen inte så jätteintressant om jag ska vara ärlig. Grova brott brukar väl inte vara särskilt utspridda, utan det är väl en minoritet av de kriminella som står för majoriteten av grova brott (som jag självklart inte har en källa på). Däremot tänker jag inte förvånas av att det inom den här minoriteten finns en hel del 'invandrare' om en ser på det utifrån ett migrationsmönster-perspektiv. Majoriteten av migration sker inom länderna enligt Hammar et al. “Data reveal that migration between countries and continents is only a small segment of the contemporary world migration” (1997, p.21), och det är oftast de som har mest att vinna, eller som är bäst 'lämpade' som emigrerar. Detta då vanliga migranter* oftast behöver någonting som kraftigt motiverar dem att flytta eftersom de antagligen har uppbyggda sociala nätverk i sitt närområde (aka familj, men även arbete och liknande), eller även större nätverk på ett större område -men kanske ej utanför länet, landet. Men att som vanlig migrant flytta kräver en hel del resurser, och att sälja allt och anlita smugglare är inte vad de flesta tänker sig även om de har det krasst -eller så har de det så pass krasst att de inte har råd med det oavsett hur de försöker. Så de som är kvar att flytta, som migranter, är antingen hyfsat rika, kunniga och organisatoriska (kommer ni ihåg sist ni skulle bort 2 dagar och tog med er 10 resväskor?), kriminella (vilka kan ha nätverk som är större än inom länet, landet) eller en blandning av dessa. Om vi tar det ett steg längre så kan vi tänka oss att de grovt kriminella inte behöver bry sig om saker som att försöka 'hitta' sin plats i vardagen, skiter fullständigt i den där SFI-kursen och inte heller behöver de bry sig om den sociala förlusten** i att först flytta bort från sitt etablerade nätverk i hemlandet och inte heller behöver de anstränga sig särskilt för att hitta något nytt så länge de vet hur man hanterar den där krutosande dosan.

*ej flyktingar

**
For Faist, the migrants decisions are being analyzed, or should be emphasized, in how they are made within and between groups when it comes to moving or staying and Faist wants to see what mechanisms that pose control over, thus hold power to change, social relations (1997, p.197). Also, a light is put on the opportunities to ‘stayers’ and ‘movers’ are offered by “demographic, economic and political developments” (1997, p.197), which suggests that international migration is not merely a straight line, uninterrupted by changes, in what Faist refers to as internal dynamics.

___________________________________
Hammar, Tomas, Grete Brochmann, Kristof Tamas & Thomas Faist (eds) (1997)
International Migration, Immobility and Development: Multidisciplinary perspectives.
Oxford, New York: Berg Publ.

Bärs
2005-12-04, 00:07
Det är ju förstås intressant att fundera på varför ostasiater är så mycket mindre benägna att vara våldsamma än nordafrikaner enligt statistiken. I Paris var det ju också nordafrikaner som härjade nyligen. Sällan (aldrig?) man ser invandrade asiater i upplopp i västvärlden. Varför?

Kwon
2005-12-04, 00:12
Finns ju massa koreanska, vietnamesiska etc gäng i US of A som stökar.

Big_Vik
2005-12-04, 00:14
Det är ju förstås intressant att fundera på varför ostasiater är så mycket mindre benägna att vara våldsamma än nordafrikaner enligt statistiken. I Paris var det ju också nordafrikaner som härjade nyligen. Sällan (aldrig?) man ser invandrade asiater i upplopp i västvärlden. Varför?

Man får inte heller glömma hur pass snabbt jappsarna glömde bort hiroshima och nagasaki. Idag är man dödspolare med USA och har väl egentligen inga egna militära medel att tala om? Klart speciellt folkslag, men så äter man ju rå fisk också. :D

Big_Vik
2005-12-04, 00:15
Finns ju massa koreanska, vietnamesiska etc gäng i US of A som stökar.

Finns även en turk från Vietnam i Scratchs klass som stökar ner lite granna. ;)

H.Emanuel
2005-12-04, 00:19
Dags att vi avlägsnar gränserna, pojkar och män, och slutar att skydda oss bakom rastillhörighet. Vi är alla lika skyldiga, oavsett om vi heter Ali eller Kalle

Kwon
2005-12-04, 00:19
Finns även en turk från Vietnam i Scratchs klass som stökar ner lite granna. ;)

En Turk från Vietnam? Hur går det ihop? :D

Sen att asiater inte stökar i lika mycket som andra i nordiska länder kanske beror på att de inte blir inskickade till ett och samma område.

Hade alla invandrande asiater blivit skickade till ett "chinatown" i Sverige, Norge etc hade det dock startats en hel del bra restauranger och tvätterier! :thumbup:

Kan det vara religionsbaserat? Vissa religioner i konflikt med västvärlden?

Något med uppväxten måste det ju vara hursomhelst (uppfostran och miljö i tonåren) som skapar stök senare.

Allan
2005-12-04, 00:21
Dags att vi avlägsnar gränserna, pojkar och män, och slutar att skydda oss bakom rastillhörighet. Vi är alla lika skyldiga, oavsett om vi heter Ali eller Kalle

Gnolar "...inga gränser, ingen nationalitet!"

Gissa vilka


allan

Big_Vik
2005-12-04, 00:23
Jag fortsätter hänvisa till hur snabbt man "glömde bort" Hiroshima/Nagasaki samt att man knappt besitter något som kan kallas för arme för att istället satsa på avancerad teknologisk forskning typ mikronisering(?) där man spöar skiten ur västerlänningarna. Jappsar verkar helt klart helschyssta, måste åka dit någon gång! :hbang:

H.Emanuel
2005-12-04, 00:25
Gnolar "...inga gränser, ingen nationalitet!"

Gissa vilka


allan
Fan vilken bra låt. Önskar att jag hade den. "Inget land, ingen nationalitet, inga gränser, ingen nationalsång.Jag är trött på hur dom delar in oss, jag är trött på deras lagar"

Kwon
2005-12-04, 00:25
Jag fortsätter hänvisa till hur snabbt man "glömde bort" Hiroshima/Nagasaki samt att man knappt besitter något som kan kallas för arme för att istället satsa på avancerad teknologisk forskning typ mikronisering(?) där man spöar skiten ur västerlänningarna. Jappsar verkar helt klart helschyssta, måste åka dit någon gång! :hbang:

Ja! Dom har helt klart kommit långt inom det området, men hur förklarar det Turken från Vietnam i Scratchs klass? :confused:

Big_Vik
2005-12-04, 00:28
Ja! Dom har helt klart kommit långt inom det området, men hur förklarar det Turken från Vietnam i Scratchs klass? :confused:

Det är ett intern-skämt som du får fråga Scratch om, kanske vietnamesturken känner maffiabossen? :D

Är du förresten asiat i grunden, eller bara intresserad av kulturen? :)

Allan
2005-12-04, 00:32
I länder med stora asiatiska invandrarpopulationer har man också problem. En hel del av kravallerna både i LA (RodneyKingupploppen) och i Frankrike nu senast involverade både kinesiska och vietnamesiska invandrare.


allan

mmmCay
2005-12-04, 03:43
Sen kan ni ju klura lite på varför Japan inte har en särskilt stor militär styrka ;)

Kwon
2005-12-04, 07:47
Sen kan ni ju klura lite på varför Japan inte har en särskilt stor militär styrka ;)

Det måste ju självklart bero på turken från vietnam? :confused:

Bärs
2005-12-04, 08:49
I länder med stora asiatiska invandrarpopulationer har man också problem. En hel del av kravallerna både i LA (RodneyKingupploppen) och i Frankrike nu senast involverade både kinesiska och vietnamesiska invandrare.


allan

Involverade kanske, men tongivande? Det är ofta så att asiater har lättare för att finna sig tillrätta i ett nytt hemland än t.ex. nordafrikaner. Statistiken är ju tydlig i detta fall. Skillnad i kriminalitet är påfallande. Det är viktigt att förstå mekanismerna så att man göra något åt saken.

skaparn
2005-12-04, 10:07
Involverade kanske, men tongivande? Det är ofta så att asiater har lättare för att finna sig tillrätta i ett nytt hemland än t.ex. nordafrikaner. Statistiken är ju tydlig i detta fall. Skillnad i kriminalitet är påfallande. Det är viktigt att förstå mekanismerna så att man göra något åt saken.

Intressant det där. För om jag tillåter mig extrapolera egna erfarenheter så har inte de asiatiska grupper integrerat sig särskilt mycket mer än någon annan utan uppvisar samma benägenhet att söka sig till "de egna". Dock utan de sociala problem som kopplar till "utanförskap". Kanske de lyckas kombinera integration med stark sammanhållning inom gruppen bättre?

Bärs
2005-12-04, 19:00
Intressant det där. För om jag tillåter mig extrapolera egna erfarenheter så har inte de asiatiska grupper integrerat sig särskilt mycket mer än någon annan utan uppvisar samma benägenhet att söka sig till "de egna". Dock utan de sociala problem som kopplar till "utanförskap". Kanske de lyckas kombinera integration med stark sammanhållning inom gruppen bättre?

Lyckad integration anser jag inte nödvändigtvis vara att man ger avkall på sin etnicitet, språk, kultur, religion, eller umgås med en massa etniska svenskar. Kulturpluralism innebär ju ett land där många olika kulturer lever sida vid sida, som i USA. I NY står japaner och ropar "cheap chicken one dollar", vilket utgör deras samlade engelsk ordförråd. Men det fungerar, de försörjer sig - effektivt! Sedan går hem och är etniska japaner, och de får vara ifred för alla välmenande (och omedvetet rasistiska) töntar som tror att de är hjälplösa offer som behöver den vita mannens hjälpande vägledande hand och kultur. Lustigt nog är det ett amerikanskt samhälle kultur- och PK-avantgardet eftersträvar. "Svensk" eller "amerikan" blir därför enbart en fråga om medborgarskap, inte etnicitet. Lyckad integration innbär därför att invandrarna anpassar sig till den nya kulturen till den grad att de snabbt blir produktiva och ansvarstagande medborgare. Man gör alltså de anpassningar som krävs, eller av olika skäl är önskvärda, för att kunna stå på egna ben och följa lagen, men lever vid sidan om det kanske 100 % kinesiskt, finskt eller syrianskt.

Av någon anledning går detta bättre för asisater än för nordafrikaner. Varför?

Bjorne
2005-12-04, 19:15
Dags att vi avlägsnar gränserna, pojkar och män, och slutar att skydda oss bakom rastillhörighet. Vi är alla lika skyldiga, oavsett om vi heter Ali eller KalleSkyldiga till vad?

Baan
2005-12-04, 19:25
Lyckad integration anser jag inte nödvändigtvis vara att man ger avkall på sin etnicitet, språk, kultur, religion, eller umgås med en massa etniska svenskar. Kulturpluralism innebär ju ett land där många olika kulturer lever sida vid sida, som i USA. I NY står japaner och ropar "cheap chicken one dollar", vilket utgör deras samlade engelsk ordförråd. Men det fungerar, de försörjer sig - effektivt! Sedan går hem och är etniska japaner, och de får vara ifred för alla välmenande (och omedvetet rasistiska) töntar som tror att de är hjälplösa offer som behöver den vita mannens hjälpande vägledande hand och kultur. Lustigt nog är det ett amerikanskt samhälle kultur- och PK-avantgardet eftersträvar. "Svensk" eller "amerikan" blir därför enbart en fråga om medborgarskap, inte etnicitet. Lyckad integration innbär därför att invandrarna anpassar sig till den nya kulturen till den grad att de snabbt blir produktiva och ansvarstagande medborgare. Man gör alltså de anpassningar som krävs, eller av olika skäl är önskvärda, för att kunna stå på egna ben och följa lagen, men lever vid sidan om det kanske 100 % kinesiskt, finskt eller syrianskt.

Av någon anledning går detta bättre för asisater än för nordafrikaner. Varför?

Du vet väl att japanerna är en väldigt liten andel av asiaterna som invandrat till USA, det finns långt fler kineser, vietnameser, koreaner etc. Såg siffror för ett tag sen, men har för mgi att det rör sig om mindre än 10%!

Asiaterna är lite småkända för att driva t ex restauranger och anställa hela familjen i restaurangen i princip. Undrar hur mycket skatt man betalar för arbetarna då :) Det här är inget jag påstår är en generell sanning utan mer mina fördommar. Tycker själv inte man ska dra paralleller med att folk jobbar nånstanns och därmed direkt är goda medborgare. Lite andra faktorer som om man ens betalar skatt borde spela lite roll tycker jag.

Men visst annars vad man gör i hemmet är var mans ensak.

Allan
2005-12-04, 19:30
Migrationen till USA har för stora skillnader jämfört med den som skett till Europa för att vara helt relevant vad gäller t ex kravallerna i Frankrike eller när det gäller våldtäkter eller brottslighet. Och eftersom High1ander har antytt att våldtäkter inte har nåt med nationalitet eller etnicitet att göra utan med vilket kön man tillhör, så känns det som det är en vettigare frågeställning att traggla vidare på.

allan

Bärs
2005-12-04, 19:47
Vet inte riktigt vad Baan och Allan pratar om nu. Jag talar om vad lyckad integrering i mitt tycke innbär i mitt tidigare inlägg. Japanerna i NY var ett exempel på det. Att plötsligt spekulera i om de som serverade mig sushi och chicken teriyaki på South Street Seaport betalade sin skatt eller inte förefaller smått ovidkommande.

Att du Allan är livrädd för att det skall finnas ett samband mellan kultur, värderingar och livsstil, det vet vi. Men vad tror du att dessa påfallande stora skillnader mellan nordafrikaner och sydostasiater, när det gäller tung kriminalitet, beror på?

Baan
2005-12-04, 20:00
Vet inte riktigt vad Baan och Allan pratar om nu. Jag talar om vad lyckad integrering i mitt tycke innbär i mitt tidigare inlägg. Japanerna i NY var ett exempel på det. Att plötsligt spekulera i om de som serverade mig sushi och chicken teriyaki på South Street Seaport betalade sin skatt eller inte förefaller smått ovidkommande.

Att du Allan är livrädd för att det skall finnas ett samband mellan kultur, värderingar och livsstil, det vet vi. Men vad tror du att dessa påfallande stora skillnader mellan nordafrikaner och sydostasiater, när det gäller tung kriminalitet, beror på?

Skitbra argument, du har käkat sushi i NYC och du vet hur allt ligger till? Var det så enkelt? För mig lät det som du snackade som att japaner var någon större grupp i USA, men nej, dom är en löjligt liten och ointressant grupp. Svårt bilda ghetto med 5 pers!

Att inte betala skatt är ett ganska allvarligt brott i Sverige vettu.

Bärs
2005-12-04, 20:45
Skitbra argument, du har käkat sushi i NYC och du vet hur allt ligger till? Var det så enkelt? För mig lät det som du snackade som att japaner var någon större grupp i USA, men nej, dom är en löjligt liten och ointressant grupp. Svårt bilda ghetto med 5 pers!

Att inte betala skatt är ett ganska allvarligt brott i Sverige vettu.

Vad är det nu?

Jag kunde ha nämnt vilken grupp som helst var som helst när som helst, och poängen skulle ha varit den samma: integrering betyder inte assimilering. Jag sade egentligen ingenting om japaner, jag förklarade att lyckad integrering inte innebär etnicitetsrelaterad förändring. Japanerna som sålde kyckling, och den var inte så billig som en dollar (Vid närmare eftertanke kostade den fem dollar, ett standardpris för en halvdan portion snabbmat, så de betalade säkert sin skatt. Räkneordet en var bara ett godtyckligt tal som fyllde funktionen av att påvisa en begränsad vokabulär.), fungerade bara som exempel på några individer som i mina ögon hade integrerats väl, dvs. de arbetade flitigt från morgon till kväll och såg glada ut. Very very cheap chicken teryiaki, chicken teryiaki, taste taste, chicken teriyaki cheap.

Allan
2005-12-04, 21:10
Naturligtvis finns det samband mellan kultur och värderingar. Var skulle jag ha påstått motsatsen? Det finns många fler parametrar än så som skapar människors uppfattningar och personliga etik. Däremot tror jag inte på nationalkaraktärer eller etniska gener som skulle predestinera vissa folkgrupper att vara mer eller mindre benägna att ta till våld t ex.
Man är rätt duktiga på politiskt våld i Korea. I Norge har man stora problem med kriminella vietnameser. Den organiserade kinesiska brottsligheten är en realitet i USA, och har varit så i över hundra år. Jag vet inte heller om man ska betrakta japaner som ett ovanligt fredligt folkslag - deras del i historien är ju inte direkt lugn och stillsam.
Dessutom känns det här som en diskurs till trådens huvudämne vilket gör att jag nöjer mig med det.

allan

backflash
2005-12-04, 21:27
(Ni kan förhoppningsvis köra det i en översättningsmaskin, är på tok för trött för att skriva ihop/om det här på svenska.)

An enclave can in itself to an extent, although probably varying, be triggered to creation by prejudice from native employers, and natives in general, through discrimination against a specific immigrant group, such as the Chinese Exclusion Act in the US (Portes and Sensenbrenner, 1993, p. 1328), and as Schmitter Heisler argues puts the targeted immigrants to availability in the labour market inside the created enclave thus offering them some, economic, security and thereby being beneficial (ed Brettel and Hollifield, 2000, p. 81). Then again, this security seems to hold the cost of a slower economic integration as the wages most probably are not that high thus the assumption of benefits differ if looking from a economic aspect. And also, the security is seemingly available on the basis that one does not invest in the country specific human capital (språk, kunskap om seder osv). Although, this view brings up the discrimination aspect which in the economic papers presentations does not seem to attract much attention. Findings such as that language capital and how the lack of country specific language capital penalizes the immigrant exist when in comes to wages (Borjas, 1994, p. 1684), and implicitly implies (tihi) that discrimination evidently is there but that one can overcome it to some extent and therefore increase the wages and ones possibility to economically integrate. And it also explains why some people rooted deep into an enclave just don't care about learning the 'new' language -although there are other explanations available.

Btw, the Japanese government has made a quite notable rearmament lately, look for papers by Hertrich (and also that they have sent forces to Iraq, or was it Afghanistan?). Also James Auer had a thesis on this subject (although old paper?)



______________________________________


Borjas, G. (1994) "The Economics of Immigration" in Journal of Economic Literature, Vol.
XXX11, pp 1667–1717. (electronically available via JStor)

Brettel, Ed & James Hollifield (2000) Migration Theory: Talking Across disciplines. New
York & London: Routledge.

Portes, Alejandro and Julia Sensenbrenner (1993) "Embeddedness and Immigration: Notes on
the Social Determinants of Economic Action." The American Journal of Sociology, Vol.
98, No. 6, pp. 1320-1350. (electronically available via JStor)

Baan
2005-12-04, 21:56
Vad är det nu?

Jag kunde ha nämnt vilken grupp som helst var som helst när som helst, och poängen skulle ha varit den samma: integrering betyder inte assimilering. Jag sade egentligen ingenting om japaner, jag förklarade att lyckad integrering inte innebär etnicitetsrelaterad förändring. Japanerna som sålde kyckling, och den var inte så billig som en dollar (Vid närmare eftertanke kostade den fem dollar, ett standardpris för en halvdan portion snabbmat, så de betalade säkert sin skatt. Räkneordet en var bara ett godtyckligt tal som fyllde funktionen av att påvisa en begränsad vokabulär.), fungerade bara som exempel på några individer som i mina ögon hade integrerats väl, dvs. de arbetade flitigt från morgon till kväll och såg glada ut. Very very cheap chicken teryiaki, chicken teryiaki, taste taste, chicken teriyaki cheap.

Tyckte exmpelet var lite lustigt, om man ska prata om någon större integration i USA så är inte japanerna särskilt intressanta. Det andra är att dra slutsatsen att bara för du köpt fisk av någon så är den människan jätteintegrerad. Finns många pizzerior i Sverige men det är fortfarnde ingen som tycker integration pwnar (beror självklart på vad man jämför med).

Trance
2005-12-04, 22:18
Det är väl ingen hemlighet att afrikaner har svårt att anpassa sig till våran kultur. T.ex. 70-80% arbetslöshet efter 10 år i landet när det gäller personer från Somalia etc. (källa: stc, leta upp det själv.)

Sedan att säga inte härkomst och kultur spelar någon roll när det gäller brott/våldtäkter är ju helt idiotiskt i sig, det är som att säga att en persons uppfostran inte kommer att påverka personens värderingar. Sedan att hur stor roll det spelar är ju svårt att säga.

Bärs
2005-12-04, 23:03
Tyckte exmpelet var lite lustigt, om man ska prata om någon större integration i USA så är inte japanerna särskilt intressanta. Det andra är att dra slutsatsen att bara för du köpt fisk av någon så är den människan jätteintegrerad. Finns många pizzerior i Sverige men det är fortfarnde ingen som tycker integration pwnar (beror självklart på vad man jämför med).

Du förstår inte men jag orkar inte förklara mer.

Bärs
2005-12-04, 23:13
Naturligtvis finns det samband mellan kultur och värderingar. Var skulle jag ha påstått motsatsen? Det finns många fler parametrar än så som skapar människors uppfattningar och personliga etik. Däremot tror jag inte på nationalkaraktärer eller etniska gener som skulle predestinera vissa folkgrupper att vara mer eller mindre benägna att ta till våld t ex. allan

Du hade inget svar på frågan. Ändå skriver du några inlägg uppåt att våldtäkter inte har något med etnicitet att göra.

Vem fasen har påstått att olika folkslag har olika våldsgener? Vi talar om INTEGRATION. Ju mer våld och högre arbetslöshet en etnisk grupp företräder, desto mindre integrerad är den. Varför är vissa etniska grupper mer lättintegrerade än andra och följaktligen står för lägre andel tung kriminalitet i Sverige på 2000-talet? Vilka är de relevanta kulturella särdragen som leder till denna ojämna fördelning i statistiken?

Baan
2005-12-04, 23:34
Du förstår inte men jag orkar inte förklara mer.

Tror det är du som missar poängen lite faktiskt om dina slutsatser. Men visst blir du glad av att skriva så skriv på

Bärs
2005-12-05, 09:13
Tror det är du som missar poängen lite faktiskt om dina slutsatser. Men visst blir du glad av att skriva så skriv på

Vilken är min poäng enligt dig?