handdator

Visa fullständig version : Muskeltonus


Akilles
2005-12-03, 08:07
Muskeltonus, vad är det? Väger den något? När man är hemma pga sjukdom och ev. förlorar sådan, kan det göra att man väger mindre på vågen?

Sverker
2005-12-03, 08:26
Att en muskel har ett stort antal muskelfibrer/muskelceller. Ett litet antal av dem är aktiverade/spända.

När du blir rädd inträffar en aktivering i kroppens försvarsystem fight or flight ( fly eller fäkta ). Kroppen spänns/muskeltonus höjs men du står fortfarande still på plats och väntar på vad som ska hända.

King Grub
2005-12-03, 08:27
Muskeltonus, vad är det? Väger den något? När man är hemma pga sjukdom och ev. förlorar sådan, kan det göra att man väger mindre på vågen?


Muskeltonus definieras som spänningen i en vilande muskel som normalt åstadkoms genom nervpåverkan.

Akilles
2005-12-03, 09:14
Jag tolkar era svar som att muskeltonus inte väger någonting.

Jag är sjuk sedan en vecka tillbaka. Eftersom jag visste att det skulle innebära stillasittande, så räknade jag ut mitt kaloribehov under en sjukdag på uppladdningen.nu. Summan blev 2170 kcal. Eftersom jag visste att jag under tidigare sjukdomsperioder stått still i vikt på ett högre kaloriintag, vågade jag dock inte skära ner maten så mycket. Jag har under en veckas tid ätit ett par 100 kcal mer, men ändå gått ned i vikt. Inte så mycket iofs, bara ett kg. Jag undrar vad det kan vara som gör att vågen visar mindre, om det nu inte är vikt av muskeltonus som försvunnit. Någonting har ju gått förlorat, ev mer än 1 kg om man tänker att de exxtra 100-lapparna givit mig lite kroppsfett också.

Eller är det kanske så att sjukdomsbekämpning kostar hundratals kalorier? Inte särskilt troligt tycker jag, då det handlar om halsont/hosta/snuva.

Akilles
2005-12-03, 12:45
Kom igen och svara nu då, jag sitter ju här och tynar bort!

King Grub
2005-12-03, 12:48
Jag undrar vad det kan vara som gör att vågen visar mindre, om det nu inte är vikt av muskeltonus som försvunnit.

Vätska? Ett kilo hit eller dit. Sluta väga och mäta dig stup i kvarten. ;) Det händer inget speciellt bara för att du är krasslig en vecka.

Sniggel
2005-12-03, 19:59
Kom igen och svara nu då, jag sitter ju här och tynar bort!

Tror att du har någon okänd åkomma som gör att du går ner i vikt, nån form av akilleshäl :D

(jag ber om ursäkt för min dåliga humor)