handdator

Visa fullständig version : Kan man bli hur stark som helst?


edvin
2005-12-02, 22:03
Frågan kanske har varit uppe förut, men det är en ganska intressant en. Något som jag gått och funderat på ett tag. Alltså som det flesta saker man företar sig kan man ju bli rätt bra på det man håller på med, bara den rätta viljan finns. Idrott är ett mycket beskrivande exempel. Jag menar sambandet mellan att bli världsbäst på det man gör är ju knappast lineärt. En person som har tränat länge och flitigt kastar knappast på nya vikter var och vartannat pass. Men jag tror att de flesta kan träna upp sin förmåga till en rimlig nivå, klart över snittet inom just det man satsar på. Men när man nått denna nivå är det väldigt svårt att sedan komma vidare. Det finns en rad olika faktorer som spelar in. Jag tänker i termer av anlag i form av fysiska förutsättningar. Inom styrketräning är detta typiska faktorer som "byggförmåga" (kommer inte på något bättre ord men folk svarar ju olika på träning), geometri (tänker hävstänger, detta är väl mer kanske en faktor som spelar in vid specifika övningar). Men min fråga är om man nu leker med tanken att man har optimala förutsättningar, var finns då begränsningarna på hur stark man kan bli. Man kan ju diskutera hur man vill definiera begreppet stark, men jag tänker främst på råstyrka som enligt mig mäts ganska bra i en strongmantävling. Nu finns det säkert andra som tycker det finns bättre sätt att mäta absolut styrka, skriv gärna vad som skulle vara ett bättre mått. Har eller kommer vi någonsin få skåda den övre gränsen för styrka en människa kan besitta?

30cm
2005-12-02, 22:27
Definiera människa.

BBr
2005-12-02, 22:53
Definiera människa.

2 armar, 2 ben, antar jag :D

Nils.R
2005-12-02, 22:56
2 armar, 2 ben, antar jag :D
Apa? :D

OnT: Det begränsas väl av hur mkt skelettet klarar av att hålla uppe o liknande saker med...

slobban
2005-12-02, 23:39
Det finns ingen övre gräns för hur stark en människa kan bli, vissa tror att människan är lika stark som en traktor om 1000 år........

Weird
2005-12-02, 23:43
Det finns ingen övre gräns för hur stark en människa kan bli, vissa tror att människan är lika stark som en traktor om 1000 år........
Lär snarare gå åt andra hållet med dom alltfler stillasittande arbetena som folk har

30cm
2005-12-02, 23:45
Man kan förbättra begränsande faktorer på olika sätt. Skelettet blir starkare av mjölk, sedan droger, sedan kirurgiska ingrepp... eller nåt sånt. Till slut "förbättrar" man kroppen till den graden att det blir en cyborg eller robot eller något annat omänskligt. Kanske kan man lägga till lite kattdjursgener för att kunna springa snabbare. Var går gränsen för vad som är tillåtet för frågeställaren?

Berguven
2005-12-03, 01:02
Jag skulle vilja påstå att gränsen går där ens muskler är så stora att de begränsar rörelselängden i ens övningar.

HookersUnited
2005-12-03, 01:14
OT,
Råstyrka den styrka man föds med, det är inget man tränar sig till.

Yes
2005-12-03, 01:27
OT,
Råstyrka den styrka man föds med, det är inget man tränar sig till.
Hur mycket kunde du marka när du föddes? ;)

BBr
2005-12-03, 01:27
Jag skulle vilja påstå att gränsen går där ens muskler är så stora att de begränsar rörelselängden i ens övningar.

var det inte nån 60 kilos kille i bänk VM precis som lyfte 220 eller något liknande?

Radiohead
2005-12-03, 01:34
Man kan förbättra begränsande faktorer på olika sätt. Skelettet blir starkare av mjölk, sedan droger, sedan kirurgiska ingrepp... eller nåt sånt. Till slut "förbättrar" man kroppen till den graden att det blir en cyborg eller robot eller något annat omänskligt. Kanske kan man lägga till lite kattdjursgener för att kunna springa snabbare. Var går gränsen för vad som är tillåtet för frågeställaren?

Den enda gräns som egentligen finns är att vi åldras och dör. Ju äldre vi blir desto mer försvagas vår kropp och "förtvinar" tills vi dör.

HookersUnited
2005-12-03, 01:43
Hur mycket kunde du marka när du föddes? ;)
Du förstår vad jag menar.

Yes
2005-12-03, 01:53
Du förstår vad jag menar.
Tyvär inte.

HookersUnited
2005-12-03, 02:06
Jag har en okej styrka, men jag har tränat länge för att komma hit. Jag har en kompis som inom ett år med seriös träning utan problem skulle vara starkare än mig. Han är råstark, stark från ruta ett och har en större potential för muskelstyrka.

stahlberg
2005-12-03, 08:40
Defieniera styrka. Man brukar tala om tre slag av styrka : maxstyrka, snabbstyrka och uthållighetsstyrka. Vad du menar med begreppet "råstyrka" vet jag inte. Maxstyrka (att lyfta så mycket en enda gång) är INTE avgörande i strongman-tävlingar, även om det är en viktig egenskap.

polaren
2005-12-03, 09:46
Defieniera styrka. Man brukar tala om tre slag av styrka : maxstyrka, snabbstyrka och uthållighetsstyrka. Vad du menar med begreppet "råstyrka" vet jag inte. Maxstyrka (att lyfta så mycket en enda gång) är INTE avgörande i strongman-tävlingar, även om det är en viktig egenskap.

Om vi antar att han har räknat med dessa tre slag av styrka då, var går gränsen där människokroppen inte kan bli starkare?

stahlberg
2005-12-03, 10:14
Angående MAXstyrka, förmågan att lyfta så mycket som möjligt i en enda prestation, så bergänsas möjligheten att utveckla maxstyrka förstås av hur mycket människorkroppen (ben, muskler etc) kan "tåla".

Någon exakt teoretisk gräns för maxstyrka känner man inte till, men teoretiskt håller kroppen för BETYDLIGT mer än människor idag klarar av att lyfta.

Problemen att i praktiken uppnå "den mänskliga gränsen" för maxstyrka är många. För det första infinner sig frågan HUR MAN SKA MÄTA MAXSTYRKAN så exakt som möjligt. Dessutom kan man inte, t.ex i någon känd lyftövning, "samordna" hela kroppens styrka till en enda prestation. Sedan inverkar förstås lyftteknik och teknikbrister i den. Och inte minst finns psykologiska gränser : människor "ställer sig in" på de pretationer som JUST NU är de bästa : om VR i bänkpress är 200 kg ställer man in sig på det, är det 300 ställer man in sig på det osv.

Det bästa sättet att i praktiken mäta maxstyrka är - alla begränsningar gällande lyftteknik, utrustning, lyftregler etc till trots - fortfarande totalresulatet i de tre styrkelyften. Man bör dock komma ihåg att man i styrkelyft tävlar i vem som lyfter mest i styrkelyften (och inte i vem som är starkast). Var gränsen för styrkelyftsresultat går vet man dock inte heller.

edvin
2005-12-03, 11:33
Angående MAXstyrka, förmågan att lyfta så mycket som möjligt i en enda prestation, så bergänsas möjligheten att utveckla maxstyrka förstås av hur mycket människorkroppen (ben, muskler etc) kan "tåla".

Någon exakt teoretisk gräns för maxstyrka känner man inte till, men teoretiskt håller kroppen för BETYDLIGT mer än människor idag klarar av att lyfta.

Problemen att i praktiken uppnå "den mänskliga gränsen" för maxstyrka är många. För det första infinner sig frågan HUR MAN SKA MÄTA MAXSTYRKAN så exakt som möjligt. Dessutom kan man inte, t.ex i någon känd lyftövning, "samordna" hela kroppens styrka till en enda prestation. Sedan inverkar förstås lyftteknik och teknikbrister i den. Och inte minst finns psykologiska gränser : människor "ställer sig in" på de pretationer som JUST NU är de bästa : om VR i bänkpress är 200 kg ställer man in sig på det, är det 300 ställer man in sig på det osv.

Det bästa sättet att i praktiken mäta maxstyrka är - alla begränsningar gällande lyftteknik, utrustning, lyftregler etc till trots - fortfarande totalresulatet i de tre styrkelyften. Man bör dock komma ihåg att man i styrkelyft tävlar i vem som lyfter mest i styrkelyften (och inte i vem som är starkast). Var gränsen för styrkelyftsresultat går vet man dock inte heller.
En del av min frågeställning var just hur man skulle kunna mäta den absoluta styrkan. Det klart att det är mycket svårt att göra sådana mätningar, förmodligen omöjligt. Det blir ju extra svårt eftersom vi alla har en unik kropp. Om jag tolkar ditt svar rätt så har man i dagsläget inte funnit några direkta begränsningar. Det är ganska anmärkningsvärt och fascinerande måste jag säga. Angående prestationshöjande preparat som diskuterats som tidigare i tråden tänkte jag mig att dessa inte var tillåtna. Teoretiskt sett borde man ju kunna nå samma styrka, bara det att det tar längre tid. Eller tänker jag fel här. Om man tar med aspekten gendoping och annat experimenterande på samma nivå borde förutsättningarna kunna förändras, vilket inte är relevant för frågeställningen. Den var mer baserad på "den naturliga vägen".

Yes
2005-12-03, 21:08
Jag har en okej styrka, men jag har tränat länge för att komma hit. Jag har en kompis som inom ett år med seriös träning utan problem skulle vara starkare än mig. Han är råstark, stark från ruta ett och har en större potential för muskelstyrka.
Okej, jag skulle kallat det gener, men jag förstår iaf vad du menar. :)