handdator

Visa fullständig version : kolhydrater & drukärneolja


Niclaaas
2002-07-31, 23:06
två frågor...

först så har jag köpt drunkärneolja för att få i mig mera nyttigt fett och tänkte fråga om ni tycker att det är en bra källa för detta. isåfall hur många gånger och hur mycket per dag?

det andra är...under en deff, kan man inte ersätta kolhydraterna från pasta, potatis, ris osv med frukt och grönt? tycker det låter bra men det lär ju inte vara det eftersom ingen gör så.....vad är fördelar/nackdelar med det?



:cheers:

Niclaaas
2002-07-31, 23:26
glömde o fråga...hur viktigt är det att få i sig järn? hur mycket ungefär ska man få i sig

Sverker
2002-08-01, 06:31
Druvkärnolja är 70 % linolsyra, omega-6, och låg halt < 10 % mättat fett. Det är nog den låga halten som gett druvkärnolja sin uppmärksamhet. Används som olja till sallad.
Du har nog betalat några kronor för mycket eftersom majsolja är billigare och helt likvärdig. Möjligen skulle druvkärnoljans smak överväga den mer smaklösa majsoljan.

Hur mycket du behöver äta är beroende av hur många kalorier du gör av med. Tänk på att du behöver omega-3 dvs fisk och linolja också.


Grönsaker är knappt några kolhydrater alls. Byter du pasta mot grönsaker under en diet blir din diet kolhydratfattig. Vill du det ?


Järn är viktigt men mest viktigt för flickor !
Normalt följer järnet med hur mycket du äter varje dag. Äter du mindre än 2500 kcal per dag kan det bli svårt att få tillräkligt med järn.
Välj att äta magert kött, 100 g, 5 - 6 gånger i veckan så klarar du dig från att få järnbrist.

De flesta multivitamintabletter ger dig 10 mg / dag. Är du osäker och äter lite så köp en burk.

Tanman
2002-08-01, 10:34
Ville bara varna för järntillskott, man ska bara ta dessa om läkare konstaterat brist och inte annars.

Niclaaas
2002-08-01, 11:17
sverker: jag går på en låg kolhydrats diet ja men jag undrar om det finns några nackdelar med att få kolhydraterna från frukt och grönsaker mot om man äter ris osv.

tack för svaren

:cheers:

Sverker
2002-08-01, 14:18
Du behöver skaffa en Livsmedelstabel och en GI-tabel.
Skaffa Livsmedelsverkests Livsmedelstabel ifall du är mycket intresserad. På Kolozzeum finns ju en enklare GI-tabel att börja med.


Grönsaker generellt innehåller en blandning av enkla ( snabba ) kolhydrat och kostfibrer som ( oftast ) är gelbildande och därmed sänker GI för grönsaken. Mängden kolhydrat oftast 1 - 10 %.

Pasta, ris, potatis etc är tillstörsta delen stärkelse med cellulosa ( inte gelbildande kostfibrer ). Mängden kolhydrat 15 - 70 %.

Det blir ju lite som att jämföra äpplen och pärm ( som är frukt med enkla kolhydrater :) ).