handdator

Visa fullständig version : Hem-PC. Dugligt paket?


Jay-Z
2005-12-02, 20:55
Har fått erbjudande om hem-PC nu i dagarna. Tänkte fråga Kolo-eliten, Piranha, Grub et al, om det är nåt att ha. Nedanstående är vad de kallar "värstingmodellen". Alternativet är en bärbar, med specar nederst på sidan. Vad hade ni valt och varför? Och är värstingen en värsting eller bara ok och inte mer?

"Värstingen"
Processor AMD Athlon X2 4400
Chipset nVidia nForce 4 SLI
Chassi Miditower 4*5,25” och 7*3,5”
Dimensioner (BxHxD) 210 x 460 x 430 mm
RAM 2048MB DDDR PC3200 (2*1024MB)/4 slot
Hårddisk 300 GB SATA 7200 rpm
Optiskenhet 1 DVD-läsare med SoftMPEG
Optiskenhet 2 DVD-brännare +/-, R/RW, DL, RAM
Kortläsare 15-i-1
Diskettstation Ja, 1,44MB
Grafik nVidia GeForce 7800GTX 256MB PCle TV-ut DVI
Ljud 8 kanal audio med S/PDIF
Nätverks anslutning 2 st10/100/1000 Mbit
Modem Nej
Portar 6*USB 2.0 / 1*Ser / 1* Par / 2*PS2 / 1*FW
Kortplatser 2*PCle x16 / 3*PCI / 1*PCle x1
Säkerhet InternetSecurity - antivirus och brandvägg
Garanti 3 års garanti


Bärbar
Specifikationer HP Compaq NX8220
Processortyp Intel Pentium M 760 2MB cache
Chipset Mobile Intel 915PM Express
Processorhastighet 2.0 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM
Minne som ingår 1 GB (2 x 512)
Maximalt minne 2 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(0)
Hårddiskstorlek 80 GB 5400 RPM
Hårddisktyp Ultra ATA/100
Skärmstorlek 15.4 tum
Maximal skärmupplösning 1680 x 1050 bp
Grafik (Grafikminne) ATI MOBILITY RADEON X600 - PCI Express 64MB
Floppy Nej
CD/DVD/CDRW DVD±RW
Modulplats Ja
Seriella- Parallella-portar Nej
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 st
Antal PC-Card-portar 1 ( 1 ) x CardBus - typ I/II
SD-Kortplats Ja, läser Secure Digital/MultiMedia Card, 1st Smart card plats
TV-utgång Ja
Ljud Ja
Modem/Bluetooth Ja
Nätverk 10/100/1000Mbit & WiFi 802.11b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 4.5 timmar
Operativsystem Microsoft Windows XP Professional Svensk
Pekdon Pekplatta
Dimensioner (BxDxH) 355x259x28

Spiffy
2005-12-02, 20:59
Priset är ju inte helt oviktigt.

King Grub
2005-12-02, 21:05
Vad du skall ha den till är inte heller helt oviktigt.

Cilia
2005-12-02, 21:08
Bara för att du inte adresserar frågan till mig är jag tvungen att svara!!
Jag är ju en laptopnörd sen kan du ju gissa vad jag skulle välja.

Men en annan fråga.
Hur länge har du tänkt stanna på din arbetsplats?
Om du ska ha en ny dator vill du ha en sån då eller satsa på en som du kan ha kvar vidare?

Pdaddy
2005-12-02, 21:10
JA har en sån som värstingen.. "TYP"

Amd X2 4400+
2 Gig Corsair twinx 3200CL2
Asus A8N-E sys bd
1 st 74 gig Raptor hdd
1 st 250 Gb Samsung Hdd
Asus 7800 GTX

Funkar som fina fisken

M

_Larre_
2005-12-02, 21:11
Vill att farsan får ett erbjudande från Hem-pc så man kan beställa deras värsting (stationär). Då jag spenderar mycket tid vid datorn och spelar en hel del och har redan bärbar är mitt val enkelt.

tp_88
2005-12-02, 21:13
Bara jag eller är inte minnena ganska slöa i paritet med resten!?

Yghulb
2005-12-02, 21:14
Jag har också en liknande "värstingen (jag har dock 512mb 7800gtx kortet).
Ska du spela kommer du karanterat inte bli besviken

blasr
2005-12-02, 21:16
Bara jag eller är inte minnena ganska slöa i paritet med resten!?

Det är nog bara du.

Yghulb
2005-12-02, 21:21
Det är nog bara du.

Anledningen är att amd datorer kör med de minnena (3200), de är dock helt överlägsna mot intel eftersom de utnyttjar potentialen hos grejerna
bättre (tex så är ju 4400+ modellen bara på 2.2GHz men klår intel datorer på över 3GHz)

tp_88
2005-12-02, 21:25
Anledningen är att amd datorer kör med de minnena (3200), de är dock helt överlägsna mot intel eftersom de utnyttjar potentialen hos grejerna
bättre (tex så är ju 4400+ modellen bara på 2.2GHz men klår intel datorer på över 3GHz)
Så man kan inte köra DDR2 med AMD? :confused:

EDIT: Nope, det verkar man inte kunna. Det var faktiskt mer än jag visste innan! ( Insnöad på Intel... :) )

Tomten
2005-12-02, 21:33
Bärbara datorer är ALLTID mindre för pengarna. Om du inte har någon anledning att flytta runt datorn så ta INTE en bärbar.

Cilia
2005-12-02, 21:34
Bärbara datorer är ALLTID mindre för pengarna. Om du inte har någon anledning att flytta runt datorn så ta INTE en bärbar.
men vem orkar ha en stor apparat ståendes?

Jorgen
2005-12-02, 21:47
men vem orkar ha en stor apparat ståendes?
Det är inte direkt jobbigt. *rolleyes*

Cilia
2005-12-02, 21:50
Det är inte direkt jobbigt. *rolleyes*
det kan du hoppa upp i granen att sätta dig på att det är
inte fysiskt men psykiskt är det jobbigt att titta på en ful burk.

mini
2005-12-02, 21:51
Det är inte direkt jobbigt. *rolleyes*
Nä, men det är icke estetiskt, och så tar det massa plats som man kan ha annat på. En uppstoppad porslinspudel eller så.

Cilia
2005-12-02, 21:52
Nä, men det är icke estetiskt, och så tar det massa plats som man kan ha annat på. En uppstoppad porslinspudel eller så.
Titta åtminstånde en vettig människa till som fattar vad jag menar.
dessutom kan man ta med sig den när man reser och så

King Grub
2005-12-02, 21:55
Skall man spela ordentligt är det stationär som gäller. http://www.hevolve.com/ico/gamer.gif

Jorgen
2005-12-02, 21:55
Nu har jag inga uppstoppade porslinspudlar. Och om jag skulle ha några så är under skrivbordet inte platsen att ställa dom. ;)

Yankeee
2005-12-02, 21:56
Skulle du lyssna på en kvinna om du skulle köpa bil?

mini
2005-12-02, 21:56
Titta åtminstånde en vettig människa till som fattar vad jag menar.
dessutom kan man ta med sig den när man reser och så
Ha. När jag köpte min laptop gick jag in i butiken och sa att jag ville ha en snygg dator. När jag sett ut vilket skal jag kunde tänka mig kollade jag så funktionen var bra. Man måste ju börja i rätt ände, prioritera!

Cilia
2005-12-02, 22:01
Nu har jag inga uppstoppade porslinspudlar. Och om jag skulle ha några så är under skrivbordet inte platsen att ställa dom. ;)
men varför ska jag ha något under skrivbordet som står och dammar?
dessutom kan jag inte sitta i soffan och mysa med en stationär dator!
och inte ta med mig den till landet heller.

och uppstoppade porslinspudlar (hur nu dom ser ut) skulle vara portförbjudna i mitt hem.
så det är tur att du inte har några för vad skulle vi då göra av dom när vi flyttar ihop?



Skulle du lyssna på en kvinna om du skulle köpa bil?
du skulle bara veta vilka som avgör bilköp i slutändan i en familj ;P
och att du var sådär fördomsfull förvånar mig



mini- *thumb up*

Yankeee
2005-12-02, 22:02
du skulle bara veta vilka som avgör bilköp i slutändan i en familj ;P
och att du var sådär fördomsfull förvånar mig



Bitch please. Jag är full av fördomar. Dessutom har mini redan bevisat att jag har rätt.

Helena B
2005-12-02, 22:04
Bärbar ska det vara, som Cilia sa man kan ta med sig den överallt. Jag har min i soffan och i sängen för det mesta. OCH jag kan spela WOW på den utan problem :)

Yankeee
2005-12-02, 22:04
kör väl en repris på den som Rycka-i-Raketen fick

Ser snarare ut som att det är hon som blir dominerad.

Jorgen
2005-12-02, 22:05
men varför ska jag ha något under skrivbordet som står och dammar?
Det stavas "prestanda".

Cilia
2005-12-02, 22:12
Det stavas "prestanda".
opppsss, var tydligen för mycket för forumet det där? sorry
och btw när jag ändå håller på med avbön så kan jag säga att jag postade i melas träningstråd innan jag såg att ni rensade det andra. Jag hade inte kört sista posten om jag sett det innan. Jag var väl för långsam. sorry igen.


OT, men du kan väl få den prestandan du behöver i en laptop?
sen handlar det väl om behov alla har inte behov av värsta prestandan även om det är coolt att kunna skryta med det. Jag kör inget mer avancerat än officepaketet och internet på min. Ibland lite bildredigering från min digicam men inget avancerat. Det är väl minnet som i så fall skulle vara begränsningen men jag funtar på om jag inte skulle kunna ha en extra HD till det istället?

Yankeee
2005-12-02, 22:14
Det är väl minnet som i så fall skulle vara begränsningen men jag funtar på om jag inte skulle kunna ha en extra HD till det istället?

Hehe, som sagt. Damer ;)

reinholdsson
2005-12-02, 22:14
Såg ut som en bra datorer, för olika ändamål.

Cilia
2005-12-02, 22:18
Ser snarare ut som att det är hon som blir dominerad.
första intrycket kan förvilla!!!
du är ung och lättlurad, me like *blink*


Ser snarare ut som att det är hon som blir dominerad.
do not patronize me!!!! *Ggggrrrr*

aliquis
2005-12-02, 22:38
Den stationära är tillräckligt mycket "värsting", den bärbara är bra för att vara bärbar men jag skulle hellre ha en turion (amd), finns bättre bärbara.

Jorgen
2005-12-02, 22:42
opppsss, var tydligen för mycket för forumet det där? sorry
och btw när jag ändå håller på med avbön så kan jag säga att jag postade i melas träningstråd innan jag såg att ni rensade det andra. Jag hade inte kört sista posten om jag sett det innan. Jag var väl för långsam. sorry igen.
Vad yrar du om nu?

OT, men du kan väl få den prestandan du behöver i en laptop?
sen handlar det väl om behov alla har inte behov av värsta prestandan även om det är coolt att kunna skryta med det. Jag kör inget mer avancerat än officepaketet och internet på min. Ibland lite bildredigering från min digicam men inget avancerat. Det är väl minnet som i så fall skulle vara begränsningen men jag funtar på om jag inte skulle kunna ha en extra HD till det istället?
Inte till ett någorlunda normalt pris.
Jag skaffade inte dator för att kunna skryta om den, den är rent för dålig för det ändamålet ändå. ;)

Cilia
2005-12-02, 22:45
Vad yrar du om nu?
jag försökte ju kräla i skammen och be om ursäkt för att jag orsakat er moderatorer massa arbete ikväll. Nu låter du mig kräla ännu djupare ner i skammen. *s*
Inte till ett någorlunda normalt pris.
Jag skaffade inte dator för att kunna skryta om den, den är rent för dålig för det ändamålet ändå. ;)
det är sant. Bärbara är fortfarande dyrare för samma prestanda.
men du kan väl ändå hålla med om att min slutsats att våra behov ser olika ut och för vissa kan en bärbar vara det rätta valet medan det för andra inte är det.

Jorgen
2005-12-02, 22:48
jag försökte ju kräla i skammen och be om ursäkt för att jag orsakat er moderatorer massa arbete ikväll. Nu låter du mig kräla ännu djupare ner i skammen. *s*
Det stämmer.
det är sant. Bärbara är fortfarande dyrare för samma prestanda.
men du kan väl ändå hålla med om att min slutsats att våra behov ser olika ut och för vissa kan en bärbar vara det rätta valet medan det för andra inte är det.
Självfallet. :thumbup:

Cilia
2005-12-02, 22:50
Det stämmer.
*pout*
nu ska jag gå och gråta mig till söms.
jag som hade en sån bra dag fram tills nu ............

Jay-Z
2005-12-02, 23:07
Tack för alla bra svar i tråden. Det verkar som om det var en tillräcklig värsting då och att den bärbara verkar fullt adekvat. Nu ska jag bara klura ut vad jag egentligen behöver. Börja i rätt ände som en säger.

elan
2005-12-02, 23:15
Det bästa är ju att ha en av varje. ;)

Jay-Z
2005-12-02, 23:17
Det bästa är ju att ha en av varje. ;)

Ja, det skulle ju bli lite tårta på tårta med en till stationär iofs. :)

elan
2005-12-02, 23:23
Vad har du för burk nu då? Och vad är ändamålet med den nya? Hur gammal är den gamla? Du kan ju alltid köpa den bärbara för att det är skoj och sedan när du inser att du behöver en grymmare burk för att kunna spela alla grymma spel så köper du ett uppgraderingskit till din gamla. :)

Jay-Z
2005-12-02, 23:29
Vad har du för burk nu då? Och vad är ändamålet med den nya? Hur gammal är den gamla?

Den jag har nu är bara ett och ett halvt år, men det är väl ljusår i de här kretsarna gissar jag.

Det hela handlar väl egentligen bara om att ha det nyaste och viss nyfikenhet på om det verkligen var bra kräm i erbjudandet från jobbet.

Spelar inga spel på PC, utan kör allt från film till spel på min trogna xbox, så ur spelsynpunkt behöver jag inte någon värstingdator.

Du kan ju alltid köpa den bärbara för att det är skoj och sedan när du inser att du behöver en grymmare burk för att kunna spela alla grymma spel så köper du ett uppgraderingskit till din gamla. :)

Ja, det låter som det vettigaste att göra. Samt så vill jag bli av med datorn som en "möbel", och då krävs en bärbar. :)

elan
2005-12-02, 23:33
Ja jag tycker det låter som att du behöver en bärbar. Kan du sitta i soffan och surfa på Kolo samtidigt som du ser film från xboxen. Superbt!

Nej men om den stationära du har duger åt dig nu och du inte planerar att spela några spel på den så känns det overkill att köpa en till. Bärbar är alltid neat.

jakke
2005-12-02, 23:40
Ahh.. På måndag beställer jag min nya dator.. En dell X1 och skolan betalar 6250 kr på den+en massa andra fördelar..

Dissector
2005-12-03, 01:05
det kan du hoppa upp i granen att sätta dig på att det är
inte fysiskt men psykiskt är det jobbigt att titta på en ful burk.

Eller så lägger man till 95.50:- och gör den fin, istället för att få en sämre dator i säkerligen samma prisklass :) Problem solved

Tomten
2005-12-03, 02:22
det kan du hoppa upp i granen att sätta dig på att det är
inte fysiskt men psykiskt är det jobbigt att titta på en ful burk.

Tycker du också din TV är ful att se på?

Nuförtiden kan man ju köpa ett chassi till datorn som är hur smäckert som helst...

kolla bara på alla silverstone chassin.

http://kylning.com/index.php?cPath=72_151

coolermaster har också vanliga atx-chassin som ser bra ut

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121276&cks=SER

sen finns det ju alltid micro-atx chassin om man vill ha en dator som knappt tar upp någon plats.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311588&cks=PRL

och har man sen en TFT skärm till det så blir det ju hur bra som helst.

aliquis
2005-12-03, 02:55
Den jag har nu är bara ett och ett halvt år, men det är väl ljusår i de här kretsarna gissar jag.

Det hela handlar väl egentligen bara om att ha det nyaste och viss nyfikenhet på om det verkligen var bra kräm i erbjudandet från jobbet.

Spelar inga spel på PC, utan kör allt från film till spel på min trogna xbox, så ur spelsynpunkt behöver jag inte någon värstingdator.



Ja, det låter som det vettigaste att göra. Samt så vill jag bli av med datorn som en "möbel", och då krävs en bärbar. :)Äsch då, min dator var typ nästan 4 år gammal, en Athlon-XP 2100+ med 512MB cas2 twinmos minne och 2*80GB disk, gf2 gts och en 2x dvd-grill. Hade fixat 1GB ram och ett gf4 ti-4200.

Den duger ju rätt fint fortfarande, men så fick jag köpa ett socket 754 mobo, 2ghz a64 3000+, låda med nätagg, 256MB ram, 52x cdrom och ett nätverkskort för 500kr, så nu fick jag ju en lite lätt uppgradering.

Datorerna har ju varit tillräckligt bra länge om man inte är übergamer, och även om man är det kan man ju hålla sig till budget och uppgradera ofta istället.

Dipshit
2005-12-03, 03:15
mina senaste 2 datorer har varit laptops..
nästa kan mkt väl vara en stationär.. då jag kanske har bosatt mig lite mer då..
men då är det ju bara att ha burken i ett skåp och ha en flat screen på bordet..
behöver ju inte va en massa gråa plastklumpar på bordet..

mangemani
2005-12-03, 03:20
bygg en egen istället,då får du det du behöver till just dina behov och du slipper betala för en massa som du egentligen inte behöver och som bara gör sådana annonser mer "attraktiva".

Cilia
2005-12-03, 10:33
Tycker du också din TV är ful att se på?
Japp det gör jag.
blir sur på den varje dag. Vilket är en anledning till att jag har en liten TV.
Hade en 14" väldigt länge.
Ska byta ut den mot en platt när jag orkar.

och ett snyggare chassi är inte ett alternativ, sorry.

Genesis
2005-12-03, 13:07
Här är alternativet; http://www.apple.com/imac.