handdator

Visa fullständig version : Starkare i vänster arm??


Sigurdsson
2005-12-02, 19:18
Som topic säger så är jag starkare i vänster arm än höger arm(men jag är högerhänt).
Förut så har jag altid varit mycket starkare och uthålligare med min högra arm än min vänstra men du är det alltså ombytta roller. Vid t.ex. bicepcurl så är det alltid höger arm som behöver hjälp med de sista repsen. *screwy*

Är det någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan bero på?

//krille

Alexlindgren
2005-12-02, 19:21
har också hänt mig! Vettefan varför, klarar mer reps me hanteln på vänster..

fonzie
2005-12-02, 19:26
Har liknande...är starkare i vänstern. Men min högra biceps är betydligt större än den vänstra. :(

Slartibartfast
2005-12-02, 19:47
Vänster triceps är klart starkare än höger och jag är högerhänt.

pecson
2005-12-02, 19:49
mina armar ser helt olika ut höger tricce är mer räfflad och höger tricce är större på insidan av triceps. högra biccen är större och fylligare än vänstra men vänstra har mer topp. *screwy*

Spannmål
2005-12-02, 19:51
mina armar ser helt olika ut höger tricce är mer räfflad och höger tricce är större på insidan av triceps. högra biccen är större och fylligare än vänstra men vänstra har mer topp. *screwy*

FREAK!FREAK!WE HAVE A FREAK!

Goddaniel
2005-12-02, 20:19
Min högra bicep är lite större och lite starkare.
Men vänster är mycket uthålligare, om jag kör 3 tunga set failar ja på sista på höger men inte på vänster.
Däremot om jag gå på stora vikter på en gång så är jag ganska mycket starkare i höger bicep.

Garnax
2005-12-02, 20:29
Min högra biceps är starkare än den vänstra medans min vänstra triceps
är starkare än den högra :)

Sniggel
2005-12-03, 19:52
Som topic säger så är jag starkare i vänster arm än höger arm(men jag är högerhänt).
Förut så har jag altid varit mycket starkare och uthålligare med min högra arm än min vänstra men du är det alltså ombytta roller. Vid t.ex. bicepcurl så är det alltid höger arm som behöver hjälp med de sista repsen. *screwy*

Är det någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan bero på?

//krille
Exakt likadant för mig med biceps
Har ingen aning om va de kan bero på

raZmus
2005-12-03, 20:22
Min främsta skillnad i styrka och uthållighet märker jag i underarmarna där höger släpar rejält. Det märker jag väl i bl a bicepscurl med hantlar. Höger underarm dör långt innan biceps och jag kan inte hålla kvar vikten. Remmar har avhjälp viss del av problematiken.

Sigurdsson
2005-12-03, 21:24
Heh, jag är i alla fall inte ensam om detta fenomen ;)

Men är det ingen som har någon teori?

//krille

Dissector
2005-12-04, 00:30
Jag känner också igen mej. Konstigt är det. Höger biceps är snäppet större, och jag är högerhänt. Men är rätt bra mycket explosivare i vänsterarmen, märker jag särskilt vid koncentrationscurls. Dock blir det ibland så att när jag tröttat ut mig i högra totalt på kanske 10 reps, och går över till vänster, och märker att när jag är vid 8 känns det som om jag kan dra en 12a eller nåt utan problem, sedan på 9 och 10 så bryter den ihop :D

nr9
2005-12-04, 09:31
Hela min vänstra kroppshalva är betydligt större/starkare/vigare. Jag kan inte ens få kontakt med biceps på höger arm.

Jag är värst. Jag är värst. Jag är värst.

Sheogorath
2005-12-04, 11:32
Hela min vänstra kroppshalva är betydligt större/starkare/vigare. Jag kan inte ens få kontakt med biceps på höger arm.

Jag är värst. Jag är värst. Jag är värst.

Du är iaf symmetriskt asymmetrisk!

Sheo, således:

Uppifrån och ner:

1. Traps, framsida/utsida axel större på högersidan. Baksida axlar större på vänstersidan.
2. Vänster bröstmuskels nederkant fäster högre än höger sidas.
3. Vänster triceps mer framträdande. Vänster biceps platt och smal. Höger biceps tjock och hög (helt enkelt eftersom högersidan fäster högre upp från armbågen). Otroligt mycket mer vasularitet på höger underarm :naughty:.
4. Något asymmetrisk placering av magmuskelbanden.
5. Snedställda höfter beroende på olika långa ben (vänster 17 mm kortare)
6. Vänster lår bättre svep (antagligen eftersom det är kortare)

SÅ KOM IGEN, VA?! :D

(och är det någon som tänker på det här om jag inte påpekar det och låter dem titta en stund? knappast...)

Thompah
2005-12-04, 12:11
:naughty: Som topic säger så är jag starkare i vänster arm än höger arm(men jag är högerhänt).
Förut så har jag altid varit mycket starkare och uthålligare med min högra arm än min vänstra men du är det alltså ombytta roller. Vid t.ex. bicepcurl så är det alltid höger arm som behöver hjälp med de sista repsen. *screwy*

Är det någon som har varit med om samma sak eller vet vad det kan bero på?

//krille


Gör slut med flickan så ska det nog ordna sig ska du se. :naughty:

Sigurdsson
2005-12-04, 13:09
Thompah: jag är singel, det är ju det som gör det hela så skumt ;)

mangs
2005-12-07, 13:18
Det här med olika styrka resp tillväxt mellan vänster konta höger är pga att den ena kroppshalvan inte är en spegelbild av den andra, även om det ibland kan se ut så. En viktig orsak (den största?) är hur muskelfästena sitter. Jag kan referera till mig själv då jag är överlag starkar i höger arm än vänster (högerhänt). Dessutom så är min högra arm snäppet större än den vänstra. Dock har jag bättre Biceps-peak på den vänstra och den är även starkare i en övning som koncentrations-curl. Detta beror sannolikt på att muskeln fäster högre upp vilket ger en högre peak och då större styrka i vissa speciella vinklar. Däremot så är högermen starkare på annat. Att den är starkare i underamren beror säkerligen på att jag dagligen använder den mer när man snickrar etc.