handdator

Visa fullständig version : Helhet påverkar delar?


Fagen
2005-12-02, 14:31
Person A tränar biceps tre gånger i veckan men inget annat.
Person B tränar samma bicepsprogram som A också tre gånger i veckan, men i samband med dessa pass kör han även rygglyft och knäböj.

Kommer B att få en a) bättre styrkeutveckling, b) större muskeltillväxt än A i sina biceps och i s f varför?

mangs
2005-12-02, 14:43
Det är klart att det påverkar men man kan inte ge ett svar på rak arm då det beror på hur han äter mm.

Äter han för lite kommer återhämtningen bli lidande vilket gör att tre pass i veckan för samma muskelgrupp snarare är nedbrytande. Äter han däremot bra så anser jag att han bygger mer overallmassa genom att köra hela kroppen samt att då biceps växer i takt med kroppen. Man kan inte ha 50cm i biceps och sedan vara klen i resten av kroppen. Den siktar efter att vara symmetrisk.

Dessutom gör stora basövningar, likt knäböj,marklyft mm att kroppen lättare anpassar sig för tillväxt.

Fagen
2005-12-02, 15:02
Det är klart att det påverkar men man kan inte ge ett svar på rak arm då det beror på hur han äter mm.

Äter han för lite kommer återhämtningen bli lidande vilket gör att tre pass i veckan för samma muskelgrupp snarare är nedbrytande. Äter han däremot bra så anser jag att han bygger mer overallmassa genom att köra hela kroppen samt att då biceps växer i takt med kroppen. Man kan inte ha 50cm i biceps och sedan vara klen i resten av kroppen. Den siktar efter att vara symmetrisk.

Dessutom gör stora basövningar, likt knäböj,marklyft mm att kroppen lättare anpassar sig för tillväxt.

Naturligvis skulle jag ha lagt till att alla andra förtsättningar hålls lika. Kost, sömn, vila, etc.

Men det just varför dessa basövningar "gör att kroppen anpassar sig lättare för tillväxt", och då även för en muskelgrupp som inte används i dessa basövningar.

mangs
2005-12-02, 15:30
Du utsödrar mer tillväxthormon vilket är poitivt för muskeltillväxten even i biceps.

nemd
2005-12-02, 15:36
Men det är ju även från person till person.. men generellt är det väl så vad jag har fattat.