handdator

Visa fullständig version : Drag till hakan ?


toso
2005-12-02, 12:12
Tänkte köra drag till hakan i cable. Jag hör hört att denna övning ska ta på utsida axlar. Jag undrar dock om man kan få övningen att ta mer på trapzen genom att tex. flytta in greppet och hålla stången närmare kroppen ?

Sheogorath
2005-12-02, 12:16
Tänkte köra drag till hakan i cable. Jag hör hört att denna övning ska ta på utsida axlar. Jag undrar dock om man kan få övningen att ta mer på trapzen genom att tex. flytta in greppet och hålla stången närmare kroppen ?

Många som kör drag till hakan i kabelhissen använder ett V-grepp. Då får man en smalare fattning, samtidigt som man kan ha bra rörelselängd eftersom handlederna kommer i en mycket bättre position än med rak stång (du har handryggarna mot varandra när du kör med V-grepp). Det där med att "hålla stången närmare kroppen" förstår jag inte riktigt. Du ska självklart alltid dra stången (eller V-greppet eller vad du nu använder) så nära kroppen som möjligt.

toso
2005-12-02, 12:35
Men går det att få övningen att ta mer på trapzen ??

Jorgen
2005-12-02, 12:38
Om du vill träna traps, varför inte köra shrugs då?

toso
2005-12-02, 13:07
Blir spänd i nacken när jag kör shrugs. Jag skulle därför vilja testa en annan övning för trapzen...

kharon
2005-12-02, 13:19
Marklyft, natürlich! :thumbup:

petersson
2005-12-02, 13:20
Min gamla lärare (som förövrigt är ball) kallade drag till hakan får Drås. Är det någon annan som hört det namnet?

petersson
2005-12-02, 13:24
Min gamla lärare (som förövrigt är ball) kallade drag till hakan får Drås. Är det någon annan som hört det namnet?

Kom att tänka på att han kanske sa "draws". Går ju inte att avgöra stavningen eftersom draws och drås uttalas ganska lika :)

Akilles
2005-12-02, 14:34
Ur "Axelträning ur anatomisk synvinkel", i Best of:
Vanligt exempel är hantelsidolyft. De flesta börjar med hantlarna framför kroppen, lyfter/svingar upp hantlarna med armbågsleden mycket böjd, i värsta fall 90 grader.
Detta gör att hantlarna, pga tyngdlagen, får axelleden att vilja rotera inåt, dvs händer och underarmar att närma sig golvet.
För att unvika detta kommer då skuldrans utåtrotatorer få jobba statiskt vilket leder till mjölksyrauppbyggnad och längre fram ömhet i skuldran.
Detta gör även att skuldrorna kommer att bli konstant inåtroterade, då utåtrotatorerna är för trötta för att behålla skuldrans optimala position.

Dessutom kommer Trapezius, nacken, att aktiveras pga den höga belastningen.
Detta ger stora Traps, mindre axlar och ett sluttande axelparti, dvs flaskhals.

Som jag ser det gäller ovanstående även drag till hakan. Någon som har invändningar? Jag bara spekulerar, jag kan ingenting egentligen.

En skillnad är väl att drag till hakan inte kan utföras på ett annorlunda vis. Däremot beskriver ju Doktorn hur en slipsten ska dras i hantellyft i citerad artikel.

nemd
2005-12-02, 15:39
Hmm det är väll så att drag till hakan tar ganska rejält på trapzen om man kör med full rörelselängd?

Har för mig att jag läst när man tränar den och vill undvika att koppla in trapzen så mycket att man ska vända uppått igen innan man får utsträckta armar?

30cm
2005-12-02, 21:36
Men går det att få övningen att ta mer på trapzen ??

Trivialt kanske men kontakt, alltså mind-muscle-connection.