handdator

Visa fullständig version : motivation till bra mathållning?


Avalon
2005-12-02, 10:25
Hej!

Som ny här tänkte jag fråga er om ni hade något bra tips på hur jag ska få igång min motiovation igen.

Jag började för ett par månader sedan ta tag i mina matvanor och motionera mer. Jag tog bort all skräpmat, godis och läsk och åt nyttigt och bra.
Gick mycket, och cyklade ca 5 mil/ vecka.
Detta har resulterat i att jag gick ner 9 kg , men sedan kom bakslaget.

Fick en muskelinflamation i alla muskler i överkroppen, förmodligen från ett virus. har nu varit sjukskriven 4 veckor och när det var som värst kunde jag inte ens gå ut och hämta posten för det kändes som knivar i varenda muskel..

Så vad gjorde jag då.. Jo tröståt.. har gått upp 1 kg men det är inte det värsta utan att jag nu inte kan låta bli alla onyttigheter. Har ingen motivation att gå tillbaka till mitt sunda levene.. det är jättejobbigt..
Sedan blir det ju inte lättare av att det snart är jul och att jag har barn, det bakas lussekatter, kokas knäck och äts pepparkakor.. och jag vill oxå ha :cryout:
Är det någon som har något bra tips??

nirre
2005-12-02, 10:31
du kan äta allt men i rimliga mängder, ut o spring en extra runda då kan du äta med gott samvete. eller skiter du i att banta/deffa tills efter jul obygger istället, med all mat du stoppar idej, o sen deffar du fram till beachen istället.

Up to you :)

Cerberus
2005-12-02, 12:40
Allt handlar om vana, jag käkar i stort sett som en diabetiker fastän jag inte är det vilket har fungerat skitbra för mig.

Bästa sättet att hålla ett sunt liv är att göra små förändringar och progressivt öka. Det kommer från en föredetta fet datanörd som nu är en vältrimmad datanörd :D

Att köra allt på en gång är otroligt svårt. Mitt tips är att njut av julen, med måtta, sen efter nyår så kan du göra små förändringar(vad de ska va får du själv bestämma).

E.S
2005-12-02, 14:06
Ett tips är att kolla in alla recept och andra tips här på forumet, det är förvånadssvärt mycket gott som faktiskt är nyttigt. Nötter, alla lustiga funlight-kombinationer, honung, glass (med extra protein), bak med fullkornsmjöl och sötningsmedel etc. Självklart kommer du inte undan regeln att förbruka mer än vad du äter, om du vill gå ned i vikt. Men du kan ju åtminstone se till att det du äter är gott.

Ät varierat, gott och, om du vill gå ned i vikt, mindre än du förbrukar.

Själv tycker jag det är bättre att tänja gränsen lite, inte äta hyper-nyttigt hela tiden, än att försöka hålla stenhårt och sedan 'knäckas' och äta jätteonyttigt.

Honn
2005-12-02, 14:29
Håller med E.S. Lär dig laga mat som är nyttig och god. Det är betydligt enklare att hålla sig till ett kostschema om man gillar det man äter.