handdator

Visa fullständig version : Hur ofta äter ni kött?


cjs
2002-07-31, 19:59
Fläskfärs, nötfärs, blandfärs, hamburgare, biffar, stekar etc - kött alltså - hur ofta äter ni det?

Nu under sommaren är det grillning för hela slanten, och så fort det inte är grillning så nog fan springer man och köper hamburgare att steka. :D Så för mig har det nog varit 7 dagar i veckan i någon vecka eller två.

Nu kanske det inte är så jättenyttigt med så mycket (rött) kött, men det är en annan femma. Det som känns av mest är väl att plånboken blir tunn rätt snabbt med denna veckomeny. :rolleyes:

Kjellstroem
2002-07-31, 20:21
Äter kött varje dag iaf, så minst 7 gånger i veckan.

Sen vet jag inte om man får räkna olika måltider samma dag in i det hela.. isf blir det väl 20+ gånger i veckan :)

z_bumbi
2002-07-31, 20:38
Alla dar då jag inte äter kyckling eller fläskkött äter jag nötkött, skulle gissa på att det blir i genomsnitt 6 dagar i veckan som jag äter nötkött.

mag
2002-07-31, 20:46
KÖTT BYGGER!!!:hbang: :hbang: :hbang: :hbang: :hbang:

Abel
2002-07-31, 20:47
Äter kött 7 dagar i veckan. Varje middag består av något slags kött! Det finns inget godare än saftiga grillbitar nu under sommaren! :D

Munter
2002-07-31, 20:55
Kött en gång i veckan, ibland mindre. Kyckling bygger!

cjs
2002-07-31, 23:58
Tydligen kan inflammationer i kroppen (ex. blödande tandkött etc) förvärras om man äter för mycket rött kött. Läste nånstans att 3 ggr i veckan var lagom. Har dock inte nån länk men det borde inte vara alltför svårt att hitta.

Verkar ju dock som att de flesta (utom Munter med sin kyckling :naughty: hehe) äter redigt mycket kött..

spinkoo
2002-08-01, 00:13
Originally posted by cjs
Tydligen kan inflammationer i kroppen (ex. blödande tandkött etc) förvärras om man äter för mycket rött kött. Läste nånstans att 3 ggr i veckan var lagom. Har dock inte nån länk men det borde inte vara alltför svårt att hitta.

Verkar ju dock som att de flesta (utom Munter med sin kyckling :naughty: hehe) äter redigt mycket kött..

det är paulun som skrivit, läste av en slump samma artikel igår...;)

r90
2002-08-01, 22:07
Grabbar ni vet ju ingeting....:booty:

F I S K B Y G G E R !


:kickass:

Patte
2002-08-01, 22:10
Nää glöm allt vad fisk, kött, fågel och proteintillskott är! Drick apelsinjuice istället för det säger aftonbladet ;)

mag
2002-08-03, 10:57
fisk är kött!!!kyckling är kött !!och kött är kött!!
ganska köttigt men det bygger.:eating: :eating: :eating:

Mallan
2002-08-05, 11:29
Äter bara "kött" i fisk, skaldjur och fågel form:hbang:

250cc
2002-08-07, 14:27
Äter aldrig kött:angel:

GhostFace
2002-09-01, 17:50
Skulle aldrig ärligt aldrig klara av livet som vegetarian el vegan/laban/mangan eller vad de nu kallar sig...(?).

Tänk att aldrig steka en hamburgare eller äta en kebabpizza, eller göra en köttgryta? Eller käka en bra kryddad flintastek & potatissallad och dricka en kall öl till på sommaren??

:thumbup:

Sverker
2002-09-01, 19:03
Det där att kött skulle förvärra inflamationer låt ju, om inte annat spännande ! Någon som kan ge ett referat eller en länk ?

Kött är ju annars kännt för att INTE vara allergent eller vara till annat besvär än för människor som försöker undvika Purin.

Äter man kött bara tre gånger i veckan kan man ju få järnbrist.

Själv äter jag kött 5 ggr i veckan förutom hamburgerkött på mackorna.

GhostFace
2002-09-01, 19:11
Ang. kött & tandkött...:eek: :D

...fallet skulle möjligen vara så att personer med känsligt tandkött lättare får inflammationer tack vare idogt köttätande? ;)

M.a.o. en tolkningsfråga kontra missuppfattning av ovanstående skribent? :p

z_bumbi
2002-09-01, 19:14
Sverker: Av tidigare inlägg av döma skulle det finnas hos Paulun, hittade inte den artikeln men däremot detta...

Utdrag ur artikeln "Vegetarisk kost för den tränande. "
"Rött kött är något av en hälsomässig motvikt till den vegetariska kosten eftersom den ökar risken för många cancerformer, diabetes och hjärtinfarkt medan vegetarisk kost motverkar dessa risker. En överväldigande vetenskaplig bevisning visar att vegetarianer är friskare och lever längre än icke-vegetarianer. Det är som sagt framför allt rött kött som är boven i dramat, medan fisk, skaldjur och magra mjölkprodukter är livsmedel som snarast förbättrar den vegetariska kosten ytterligare. Mjölken ger dig protein och kalcium, vilket kan vara bra att äta extra av när du tränar hårt för att bygga upp både skelett och muskler. "

"Om du äter kött kommer du inte att dö av det, men du lever troligen lite längre och minskar risken för sjukdomar en aning om du låter bli!"

Åsikter ?

Sverker
2002-09-02, 07:56
Tack z_bumbi.

Skulle jag ha åsikter om texten ?

- Kött är koncentrerad näring. Rik källa till protein, järn, zink och B-vitaminer.

- Nackdelen är att vi inte kan föda 10 miljarder människor ifall en 1/5 av den skulle äta kött. På lång sikt är det bönor, linser, ris och vete som gäller för alla.


Första intrycket av din text är att den angriper köttet allmänt och inte specifikt. Kött är fett, fullt av mättat fett och kolesterol vilket på lång sikt kan leda till tjocktarmscancer, diabetes, övervikt etc.

Jag tror att magert kött tillsammans med träning ( vilken som helst, bara man rör sig ) är minst lika hälsosam som en vegetarisk siet. Träningen är med eftersom det är energirikt medan vegetarisk kost är mer energifattig.

Grahn
2002-09-02, 08:02
Kött är gott och nyttigt!
Äter man mycket kött får man i sig det mesta kroppen behöver medans en vegitarian måste ha stenkoll på att äta rätt saker.

Kött kombinerat med snabba kolhydrater tror jag personligen är den stora boven.

Undrar om effekten man får av kreatin och hur mkt kött man äter har ett samband?

250cc
2002-09-15, 21:23
Originally posted by Sverker

Träningen är med eftersom det är energirikt medan vegetarisk kost är mer energifattig.

:confused: Är vegetarisk kost näringsfattig?

:laugh:

Sverker
2002-09-16, 05:56
Vegetarisk kost är rik på vitaminer, antioxidanter och mineraler i förhållande till de kalorier du får i dig. :)

Kost med kött, mjölk och smör är enerigirik men behöver inte vara rik på de andra näringsämnena.

KenKaniff
2002-10-14, 00:08
Jag måste säga att kött i allmänhet är mkt bra, samtidigt gott :)

Jag levde halv vegetariskt i ca. ett år d.v.s jag åt vitt kött, dock inte lika mkt som jag borde. Fick inte i mig tillräckligt med protein antar jag, vart väldigt rippad men växte i stort sett ingenting :mad:

Nu äter jag äter fisk (torsk) eller kyckling filé på veckorna och sen om jag känner för det belönas detta med t ex. en kebabpizza till helgen.

:eating:

SKÅL!!

wilibald
2002-11-08, 11:00
Tja!

Jag käkar kyckling 2 ggr om dan, så 14 ggr i veckan alltså.

Åse Columbus
2002-12-01, 13:08
Äter fisk, fågel, nöt, och tom fläskfilé.

Gör oftast grytor som man kan förändra med kryddor och olika grönsaker, lägger i linser, bönor, krossade tomater, jag gör detta på en buljong grund ...använder aldrig grädde, mjölk, kesella eller liknande.

Mycket potatis, pasta, ris ett par ggr/vecka.

Tål inte lök så jag använder purjo.

Love to eat!!!!:eating:

Linnet
2002-12-02, 18:43
Förstår faktiskt inte varför folk tror att det skulle vara ohälsosamt att vara vegetarian? Jag har varit lakto-ouvo(vet ej hur det stavas) vegetarian i ca 1,5 år(är inte det längre). Under dessa år tränade jag mellan 6-10 pass i veckan(fotboll, löpning, innebandy m.m) skötte inte kosten jättestrikt, åt hyfsat mycket mejeriprodukter men fick nog inte i mig några väldiga mängder protein. Under den här perioden åkte jag in på sjukhus x antal gånger för mitt vänsteröra som jag blev tvungen att operera. Varje gång förvånades läkarna och sjuksköterskorna över att mina blodvärden var så bra de kunde vara och att jag enligt dem hade fysik som en mindre häst rent allmänt(inte menat som skryt). Givetvis var jag riktigt tunn(ca 60 kilo) men rent hälsomässigt var jag i toppform! Skulle tro att min hälsa då var bättre än den är idag. Alltså jag tränade riktigt hårt, åt hyfsat men helt vegetariskt och hade en mycket bra hälsa. Så varför skulle det vara dåligt ur hälsosynpunkt att äta vegetariskt?(riktat till Sverker)

glömde av mig äter kött (fisk, fågel, magert nötkött ca 4-5 gånger i veckan) Menar egentligen med det jag skriver, har jag missförstått folk eller menar ni att vegetarisk kost inte är hälsosam, isåfall varför? Vem vet jag kanske är ute och cyklar.