handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem! - Vilka övningar ska jag undvika/eller göra?


Millard
2005-12-02, 05:10
Hejsan!

Är en kille på 133 glada kilon (190 cm) som just nu håller på att ända sitt liv. Jag styrketränar 3 dagar i veckan och prommenrar ca 1 timmer de andra dagarna. Jag märkte att efter bara några dagars prommenad så kom mitt ryggont. Pga min övervikt så har jag sedan länge haft en del ont i ryggen. Har dock hört att prommenader är bra, men hur ska jag göra då ryggontet kommer. Ska jag bara fortsätta gå, eller kanske ta en vilodag? Vilke övningar på gymmet är direkt dåliga för personer mer ryggont, och vilka är bra?

Är tacksam för alla svar!

agahowa22
2005-12-02, 18:10
Hejsan!

Är en kille på 133 glada kilon (190 cm) som just nu håller på att ända sitt liv. Jag styrketränar 3 dagar i veckan och prommenrar ca 1 timmer de andra dagarna. Jag märkte att efter bara några dagars prommenad så kom mitt ryggont. Pga min övervikt så har jag sedan länge haft en del ont i ryggen. Har dock hört att prommenader är bra, men hur ska jag göra då ryggontet kommer. Ska jag bara fortsätta gå, eller kanske ta en vilodag? Vilke övningar på gymmet är direkt dåliga för personer mer ryggont, och vilka är bra?

Är tacksam för alla svar!

Dåliga tror ja inget är om du gör dom rätt och inte lastar på för mcyek vikt. bra för rygg ont skulel ja chansa på att stärka ryggmusklerna samt att träna den "bakre"lr om man säger "innre" magen som ja har hört ska verka en del på dom som har ryggont

mangemani
2005-12-02, 20:39
försök att röra på dej så mycket som möjligt,ligg inte så mycket,sitt inte heller för den delen utan försök att aktivera dej så mycket som det går.

när det gäller vilka övningar du ska göra på gymmet så måste du lyssna på kroppen din,säger kroppen ifrån,alltså att det gör det minsta ont,så ska du lägga av.
nått jag kan rekomendera är att du värmer upp riktigt ordentligt innan passet,sätt dej på motions cykeln och cykla tills du får upp ett riktigt flås.
ryggresningar är en bra övning,good mornings(utan vikter,eller åtminstånde minimalt med vikter)är bra.
när det kommer till övningar som knäböj,marklyft samt andra övningar som belastar ryggen så måste du själv känna efter.
kom bara ihåg,säger ryggen ifrån,så sluta genast,tänk inte att "det där gjorde nog inget,det går säkert över snart",utan sluta direkt.

Sve
2005-12-02, 20:46
har du en kass hållning? dåliga skor?

zimz
2005-12-03, 02:38
har liknande problem med ryggont vid längre promenader.

brukar stanna i några minuter och röra mig runt lite med överkroppen.

att låsa underarmarna i knävecken och sen tänja ut ryggen lugnt är också ett tips.

kan även bero på för dominanta magmuskler.

på gymet: undvik marklyft om du har problem med svankandet ;P

Millard
2005-12-03, 03:50
Vet inte om mina skor är dåliga. Har hört att det finns skor att köpa speciellt för överviktiga, men jag har inte hittat var. Någon som vet?

z_bumbi
2005-12-04, 21:02
Vet inte om mina skor är dåliga. Har hört att det finns skor att köpa speciellt för överviktiga, men jag har inte hittat var. Någon som vet?

Löplabbet, löpkliniken eller liknande företag bör kunna hjälpa dig.

Ett par rejäla kängor kan vara bra om du ska gå mycket då de ger mycket mer stöd än skor.

Gissningsvis får du dra ner lite på promenerandet och ersätta det med annan träningen en tid innan du bli van/går ner mer i vikt.

Millard
2005-12-04, 21:42
Tack ska genast kolla efter!