handdator

Visa fullständig version : Vilka bröstövningar kör ni, tror ni dessa är bra?


Millard
2005-12-02, 04:37
Hejsan!

Jag håller på att stuva om i mitt bröstprogram och skulle behöva höra lite synpunkter. Jag vill ha Snabb muskeltillväxt och tänkte mig någon i denna stil:

Bänkpress: 5*5
Sned bänkpress: 5*5
Bänkpress med hantlar: 5*5

Tycker ni jag ska lägga till ytterligare övningar, eller för den delen kanske ändra på seten/repsen? Eller ska jag helt enkelt byta ut några övningar. Vet att många kanske kommer föreslå dips nu, men på grund av min övervikt vet jag inte äns om jag klarar det.

Shadow Warrior
2005-12-02, 08:21
Det ser bra ut, både för styrka och massa, öka vikten varje gång du klarar en specifik vikt 5x5 bara så. För att öka återhämtningen skulle du kunna minska volymen och öka repsen för den tredje övningen eftersom du redan kört de två viktigaste "primära" övningarna.

Millard
2005-12-02, 08:50
hur tror du det blir om jag gör om det till:
Bänkpress 5*3
Sned bänkpress 5*2
Hantelbänkpress 5*1

Sällen
2005-12-02, 09:13
hur tror du det blir om jag gör om det till:
Bänkpress 5*3
Sned bänkpress 5*2
Hantelbänkpress 5*1


Bänkpress ----------5set/5reps(Pyramid)
Sned bänkpress ----3set/5reps
Hantelbänkpress ----3set/8reps

Kör så och jag kan garantera att du ökar..... :thumbup:

nirre
2005-12-02, 09:19
lägg till dips, bla en av mina favoritövningar.

Spannmål
2005-12-02, 10:35
lägg till dips, bla en av mina favoritövningar.


Haha, du skojar va? För du läste väl hans inlägg ?

m0gh
2005-12-02, 14:00
Bänkpress ----------5set/5reps(Pyramid)
Sned bänkpress ----3set/5reps
Hantelbänkpress ----3set/8reps

Kör så och jag kan garantera att du ökar..... :thumbup:

Pyramid är väl oerhört dumt tycker jag.. *screwy*

m0gh
2005-12-02, 14:01
"Pyramidträning.

Gör inte pyramider i onödan. En av de värsta träningsmetoder som någonsin skapats är pyramidträning. Det är då du startar lätt och lägger på små viktökningar för varje set - går till total utmattning på varje set tills du når den tyngsta vikten. Efter den tyngsta vikten så tar du av vikt och gör motsatsen till hur du ökade på vägen upp. Sen gör du alla set till total utröttning på vägen ner.

Detta är förmodligen det minst effektiva sättet att bygga muskler på, ändå så är det det vanligast förekommande sättet, det som många använder idag. Så det första du ska fråga dig själv är om du tränar på det sättet. Varför gör du det?

När du konstruerar set som detta, för vilken muskelgrupp som helst, så berövar du dem inte bara på överbelastning som de är kapabla att utföra, utan också på den överbelastning, som behövs för att leda till effektiv muskeltillväxt. "

jwzrd
2005-12-02, 14:07
"Pyramidträning.

Gör inte pyramider i onödan. En av de värsta träningsmetoder som någonsin skapats är pyramidträning. Det är då du startar lätt och lägger på små viktökningar för varje set - går till total utmattning på varje set tills du når den tyngsta vikten. Efter den tyngsta vikten så tar du av vikt och gör motsatsen till hur du ökade på vägen upp. Sen gör du alla set till total utröttning på vägen ner.

Detta är förmodligen det minst effektiva sättet att bygga muskler på, ändå så är det det vanligast förekommande sättet, det som många använder idag. Så det första du ska fråga dig själv är om du tränar på det sättet. Varför gör du det?

När du konstruerar set som detta, för vilken muskelgrupp som helst, så berövar du dem inte bara på överbelastning som de är kapabla att utföra, utan också på den överbelastning, som behövs för att leda till effektiv muskeltillväxt. "

Ur vilken röv kom det där?

Millard> ser ut som ett utmärkt övningsval där, men sänk antalet set. 5x5 på första övningen, där lägger du mest krut, sen 3 set på dom andra två. Satsa på att köra så tungt det bara går utan att fladdra iväg ur "rätt" utförande.

petersson
2005-12-02, 14:10
[QUOTE=jwzrd]Ur vilken röv kom det där?

[QUOTE]

Det låter som något från AST´s Max-OT.

m0gh
2005-12-02, 14:19
[QUOTE=jwzrd]Ur vilken röv kom det där?

[QUOTE]

Det låter som något från AST´s Max-OT.

Japps..;o Är de ngt fel med dom..? (jag är ingen expert:P)

Jorgen
2005-12-02, 14:22
Japps..;o Är de ngt fel med dom..? (jag är ingen expert:P)
Den där texten du kopierade är ganska mycket *bs*

m0gh
2005-12-02, 14:25
Den där texten du kopierade är ganska mycket *bs*
w00t oki.. :S Weird.
Men istället för att t.ex. öka lite varje bänkpress set, är de inte bättre att köra max första setet, sen vila några minuter, sen köra max igen.. sen max igen sista setet?

Beast
2005-12-02, 14:49
Lägg till ett par övningar och sänk seten på dom andra, fast det ska bli fler set totalt.

nemd
2005-12-02, 15:33
Lägg till ett par övningar och sänk seten på dom andra, fast det ska bli fler set totalt.

Varför ska han lägga till ett par övningar och vilka tycker du? Kanske !0 av discobyggarens övningar in the mighty CC? Höhö.

Jag tycker du har valt bra och vettiga övningar.

Beast
2005-12-02, 15:53
Varför ska han lägga till ett par övningar och vilka tycker du? Kanske !0 av discobyggarens övningar in the mighty CC? Höhö.

Jag tycker du har valt bra och vettiga övningar.

För att bygga bättre, vad trodde du själv jag syftade på?
Finns en hel uppsjö av övningar men du som expert vet nog bättre *yourock*

Jorgen
2005-12-02, 16:19
För att bygga bättre, vad trodde du själv jag syftade på?
Bygger man bättre med fler övningar då?

Ulf A Big
2005-12-02, 16:30
Jag kör bara en-två bröstövningar per pass. Det räcker och blir över med det. Men varierar med lite olika effektiva övningnar i de olika passen.

NerX
2005-12-02, 17:21
Bygger man bättre med fler övningar då?

Självklart, det vet la alla? *rolleyes*

mangemani
2005-12-02, 18:07
flyes(i kabel maskin eller med fria vikter,liggandes med sned/plan bänk).
bänk i maskin.
en massa "special" övningar.
slänger väl in vanlig bänkpress då och då.
och snart,snaaart så kör man med sin favorit maskin som man saknar så in i helvete från sitt förra gym,pec decen.

SchiVen
2005-12-02, 18:12
"Pyramidträning.

Gör inte pyramider i onödan. En av de värsta träningsmetoder som någonsin skapats är pyramidträning. Det är då du startar lätt och lägger på små viktökningar för varje set - går till total utmattning på varje set tills du når den tyngsta vikten. Efter den tyngsta vikten så tar du av vikt och gör motsatsen till hur du ökade på vägen upp. Sen gör du alla set till total utröttning på vägen ner.

Detta är förmodligen det minst effektiva sättet att bygga muskler på, ändå så är det det vanligast förekommande sättet, det som många använder idag. Så det första du ska fråga dig själv är om du tränar på det sättet. Varför gör du det?

När du konstruerar set som detta, för vilken muskelgrupp som helst, så berövar du dem inte bara på överbelastning som de är kapabla att utföra, utan också på den överbelastning, som behövs för att leda till effektiv muskeltillväxt. "


Grundar du det där på din egen erfarenhet eller ?



För att gå till topic så varför inte kika på den där länken
där det står en massa övningar ? ;P

Jag själv skulle lägga in lite flyesövningar och nån cablecross ? :D

Sällen
2005-12-02, 18:24
Pyramid är väl oerhört dumt tycker jag.. *screwy*


oops......skrev lite fel där, det jag menade är att man börjar på låg vikt och arbetar sig uppåt till en så hög vikt att man bara orkar 1 reps....på 5 set.

typ om man maxar 80

40 x 8
60 x 3
70 x 2
75 x 2
80 x 1

sen de 2 andra övningarna börjar man på en vikt som man vet att man klarar utan hjälp, sen på 2a setet sätter man in vikt så man klarar 5 reps sen samma på 3:dje setet.

Popeye
2005-12-02, 18:32
Tycker att bänkpress och hantelpress får vara grunder för bröstpasset. Man kan variera båda med lutning eller ej. Dips kan vara kul det med. Flies ger en bra isolering av pecs efter att du är klar med pressövningarna.
Man behöver ju inte köra alla övningarna varje gång...

Beast
2005-12-02, 23:06
Bygger man bättre med fler övningar då?

Jag gör, kan det vara därför jag rekommenderar det tror du?

pecson
2005-12-02, 23:39
lutande hammerstrength bröstpress *flex* min favorit övning

Sve
2005-12-02, 23:44
It aint rocket-science! KISS!

nirre
2005-12-03, 01:40
Haha, du skojar va? För du läste väl hans inlägg ?

hehe, ojdå läste tydligen inte igenom hela inlägget, men kan ändå säga att det är an mina favoritövningar. Och om du bara klaran nån, spelar roll du blir snabbt stark i denna övning..

Sve
2005-12-03, 02:03
hehe, ojdå läste tydligen inte igenom hela inlägget, men kan ändå säga att det är an mina favoritövningar. Och om du bara klaran nån, spelar roll du blir snabbt stark i denna övning..

man bör kanske passa sig för dips om man väger 133kg och inte är direkt tränad. axlarna gissar jag kan ta stryk om man är ovan och har den belastningen. för att inte tala om stretchen i bröstmusklerna.

nirre
2005-12-03, 02:08
man bör kanske passa sig för dips om man väger 133kg och inte är direkt tränad. axlarna gissar jag kan ta stryk om man är ovan och har den belastningen. för att inte tala om stretchen i bröstmusklerna.

aa försig, kan vara en bra ide att tänka på. Men träna tunga bänk/hantelpressar o snea, sen med tiden när du blivit starkare (o kanske lättare) kan du ju lägga till dips.

z_bumbi
2005-12-04, 17:59
Millard: Hur länge har du tränat och hur har du tränat fram tills idag?

teal
2005-12-04, 18:14
Jag är lightweight och kör följande stil på mina bröstpass:

3 set uppvärmning i bänken

3 set tunga bänkpress, 6 reps varje
2 set tunga sned hantelpress (kanske 1 set uppvärmning där för att gå igång)
2 set dips, 2x18 vilket brukar resultera i en skön värk dagen efteråt men också en duglig tillväxt på pecsen.

Men som sagt, du märker nog själv vad som ger resultat och inte

kör på

Millard
2005-12-13, 13:21
Millard: Hur länge har du tränat och hur har du tränat fram tills idag?

Hat tränat i några månader nu. Ser mig dock som väldigt otränad. Har visserligen haft ett rätt så aktivt liv tidigare. Tävlingssimmade för ÖSS i 9 år, och styrketränade 3 år. Dock är detta flera år tillbaka. Har dock alltid varit överviktig.