handdator

Visa fullständig version : intervall


spinkoo
2002-07-31, 19:38
Dags att börja slipa lite på kondisen.

Men hur tränar man stenhårda intervall pass med lika stor effekt som styrketräning. Volymträning med konditon är ju värdelöst:confused: men säg att man ska träna likt en hundrameters löpare för att få maximal speed, hur gör man?!

Springer fram och tillbaka??!

Det måste vara minst lika komplicerat som styrketräning...=)))

MVH/spinkoo


Glämde en sak. Hur ofta. Ska kondisen behandlas som en muskel??

z_bumbi
2002-07-31, 20:17
Bäst är att läsa här http://www.charliefrancis.com/board/philboard.asp

Mindre vetenskapligt: Springer du 10 st 50-60 meters lopp med vila emellan så räcker det ganska långt ...
hm 500-600 m i alla fall :)

spinkoo
2002-07-31, 20:37
hur ofta då??

Tack för svaret/spinkoo

Forest
2002-07-31, 22:00
100 m träning är inte "konditionsträning"

Det är mer likt styrketräning.

Träna explosiva starter upp till maxfart, sedan bryta, vila och starta om.

Explosiv uppförslöpning.

Knäböj!

Numero1
2002-08-01, 07:53
Som gammal sprinter kan jag säkert hjälpa till men jag blir lite förvirrad...

Spinko: Vill du bli snabb eller förbättra din kondition ?

Träningen skiljer sig markant åt för en sprinter och en långdistans löpare !

Grahn
2002-08-01, 07:58
Iofs brukade man ju rekomendera intervall träning för att snabbt bygga kondition.

El-Loco
2002-08-01, 07:59
Här smyger jag in med en underfråga. Jag tror han vill förbättre sin kondition med hjälp av intervall träning. JAg har samma fråga. Hur korta/Långa intervaller ska man köra med?

Numero1
2002-08-01, 08:29
Med reservation för att vara gammal sprinter; men till att börja med är det viktigt att vara bra grundtränad.
Att köra snabba 200 meters intervaller på bana i spikskor är extremt påfrestande för kroppen. Rygg, knän, fötter, benhinnor bla belastas mycket hårt !

Precis som när jag skriver styrkeprogram så är det många faktorer som spelar in som jag inte tar hänsyn till här utan jag försöker ge lite generella råd och tips.

OBSERVERA att detta inte är något allmängiltigt utan att var och en måste känna efter själv ! Så det det för vad det är...

Så till att börja med:
1) ut och lufsa i skogen när det går bra...
2) Höj intensiteten (Spring samma runda fast snabbare) när det går bra...
3) Höj och sänk tempot med jämna intervaller. Laborera med tiden 6x 20-60 (Spring snabbt i 20 sek, jogga i 60 sek upprepa), 30-30, 60-20 osv (Skaffa en bra löparklocka som håller koll på tiden och piper) när det går bra...
4) Kör intervaller på bana t.ex spring ett varv (400m, inte för fort) vila i 2 min upprepa 3-5 ggr ta en lång vila t. ex 4-6 min kör två set till. Detta kanske är det sista passet där det första passet bara är 2-3 lopp sammanlagt. Öka kontinueligt intensitet, längd på lopp, minska vilan osv. Känn efter och laborera !!!

Ju snabbare du vill bli desto kortare lopp och längre vila är det som gäller !!!! Högre intensitet under loppen men längre vila !

Pust...nostlagikänslor !!! :cryout:

Känns det krångligt så ta kontakt med någon friidrottsklubb nära dig. Hoppas att du fick lite hjälp på vägen !
Vill du ha fler tips så maila eller ställ frågan på forumet.
Lycka till !

spinkoo
2002-08-01, 18:44
david.hogberg: Snabb! Accelerations monster. 60-200 meter kanske...bara det snabbaste, inget långdistans.

Har en backe på ca 20 meter som jag kan springa upp för. Sedan använde jag (tidigare) fotbollsplaner på 110 meter och kutade fram och tillbaka

hela (220 meter) x5
halva (110 meter) x5
halva och inte tillbaka igen (55 meter) x5

så gjorde jag innan, fick ganska bra resultat, fast det var med fotbollslaget...

kutade mycket upp för backen...på den tiden...

mitt mål är att bli så snabb som möjligt på 100 meter, slå mina barndomsrekord...sen om jag kan nita mitt rekord på 2000 meter bli jag oxo glad men tränar inte för det helst. Bara lunkar runt med lite smygjobb på sändagr kanske 60 minuter...


MVH/spinkoo

Grahn
2002-08-01, 19:49
bice e typ ngn data slang för skit tror jag...tänkte bara apropå signaturen.

Numero1
2002-08-02, 08:44
Grahn: Fortsätt att kaxa och du kommer att bli avstängd från forumet !

Spinko: För att bli snabbare borde du träna kortare distanser.

testa att ösa på för fullt med 1X 60-80-100-80-60 m med 6-10 min vila.
Var försiktig baksidorna tar stryk så du måste vara helt fräsch (= inge träningsvärk el. småskadad) !

6X 60 m med 6-8 min vila kan du testa.
10 X Liggande starter (Klara, färdiga...). 3 min vila
Stående accelerationslopp 40 m
Motståndslöpning ! Ha ett långt rep med ett bildäck eller något annat tugnt (Inte för tugnt bara) Spring 40 -60 m
Backlopning är mycket bra !
Medvindslöpning.
Nedförslöpning. (Nedförsbacke)

Rusa på för allt vad du är värd men känn efter ordentligt så att du inte skadar dig !

Kommentarer ??

Grahn
2002-08-02, 09:03
david.hogberg: Kaxa? är du inte riktigt frisk?

Petrus
2002-08-02, 09:28
Lugna och fina nu grabbar... :nono:
Peace,,,,
Petrus

Grahn
2002-08-02, 09:36
e lugn...funderar fortfarande på om han skämtade eller inte.

För övrigt om ngn vill veta varför "bice" fick den betydelsen så kan de testa att säga på engelska orden.

biceps
bice

och fundera över vad de säger. Inte jag som kom på det, tycker det är fånigt men ändock så är det i sveriges datorkretsar rätt spritt.

nåja...spela roll var bara menat som lite information.

Numero1
2002-08-02, 09:44
Grahn: Ok, Sorry om jag överreagerade...
Info är ju alltid bra !

spinkoo
2002-08-02, 23:58
Originally posted by david.hogberg
Grahn: Fortsätt att kaxa och du kommer att bli avstängd från forumet !

Spinko: För att bli snabbare borde du träna kortare distanser.

testa att ösa på för fullt med 1X 60-80-100-80-60 m med 6-10 min vila.
Var försiktig baksidorna tar stryk så du måste vara helt fräsch (= inge träningsvärk el. småskadad) !

6X 60 m med 6-8 min vila kan du testa.
10 X Liggande starter (Klara, färdiga...). 3 min vila
Stående accelerationslopp 40 m
Motståndslöpning ! Ha ett långt rep med ett bildäck eller något annat tugnt (Inte för tugnt bara) Spring 40 -60 m
Backlopning är mycket bra !
Medvindslöpning.
Nedförslöpning. (Nedförsbacke)

Rusa på för allt vad du är värd men känn efter ordentligt så att du inte skadar dig !

Kommentarer ??

Nu blir jag förvirrad. Ska jag köra allt det där på samma pass eller får jag välja...??!

Tack för alla tips föresten/spinkoo

Numero1
2002-08-05, 07:21
Nej det är förslag på flera olika pass som du får välja emellan !
Lycka till !

spinkoo
2002-08-05, 12:03
Tackar David!:)

Tänkte slänga upp en ny dagbok (igen :eek: :rolleyes: ) med lite resultat, träningspass och mål nerskrivna. Lägger upp den ikväll, titta gjärna in nån gång med synpunkter. Men du har varit stor hjälp, tack igen:) :cool:

MVH/spinkoo

Numero1
2002-08-05, 12:05
No probs!