handdator

Visa fullständig version : Aspartam (du är vad du äter)??


Henkan
2005-12-01, 20:47
Idag på "du är vad du äter" så sa programledaren att aspartam var helt förkastligt. Det som finns i t,ex Pepsi MAX, cola light osv.

Har för ig att det var en diskussion här på kolo om det innan för ett bra tag sen o där man kom fram till att aspartam va helt okej.
Nu dricker jag inga enorma mängder direkt....men det kan ju vara bra o veta ändå???? Hon sa något om omvandlig...tolka de iaf som att man kunde bli fet av det.

mmmCay
2005-12-01, 20:52
Du blir inte fet av aspartam men det finns ju vissa tveksamheter ang. cancer och liknande. En sak är ju säker iaf, det är ju inget kroppen behöver eller har nytta av.

Helena B
2005-12-01, 20:57
Fast det finns inga vetenskapliga rapporter som visar att aspartam bidrar till cancer. Vissa saker hon säger får en att hajja till...men man får använda sitt eget sunda förnuft och inte tro på allt ;)

Sve
2005-12-01, 20:58
finns det ngt skäl att proppa i sig skiten då?

Sappe
2005-12-01, 20:59
För att ha lättare att låta bli riktiga sötsaker?

Ninjasmurf
2005-12-01, 20:59
I alla fall ingen risk av normal användande... dvs man bör inte drick mer än 9l lightläsk om dagen. Det är vad jag hört.

Helena B
2005-12-01, 21:01
Vet att många som deffar dricker light för att minska hungerkänslorna. Men sen är det gott oxå.

Sve
2005-12-01, 21:01
För att ha lättare att låta bli riktiga sötsaker?

det där är ju inget skäl.

King Grub
2005-12-01, 21:07
Fast det finns inga vetenskapliga rapporter som visar att aspartam bidrar till cancer

http://www.wnho.net/aspartame_study_14july2005.pdf

King Grub
2005-12-01, 21:08
finns det ngt skäl att proppa i sig skiten då?

Annat än att man vill ha söt smak utan kalorier - nej. Det bidrar med exakt noll näringsmässigt.

sissa
2005-12-01, 21:32
Finns det nån som väljer bort proteinpulver pga att det innehåller aspartam?

( Jag vet att alla inte innehåller det, men det är väl det vanligaste sötningsmedlet?)


Fanns visst med neutral smak utan något sötningsmedel alls, men det kanske är hemskare än hemskast smakmässigt ( har aldrig smakat en enda proteindrink i mitt liv) Jag tänker att oboy borde kunna få det mesta drickbart, men inte vet jag...

internethjälten
2005-12-01, 22:24
Lyssnade med ett halvt öra idag men hon sa något med
att när det kom ner i kroppen så bildades det träsprit
eller hur det nu var och det har man ju blivit blind av
i alla tider...

Sen var det att ämnet aspartam även var förbjudet i
Japan...

Fredrik_
2005-12-01, 22:28
Metanol finns naturligt i små mängder i frukt och fruktjuicer. Den mängd metanol som tillförs kroppen från ett glas aspartamsötad läsk är mindre än den mängd som finns naturligt i till exempel ett glas apelsinjuice. Många frågor har ställts om denna metanol kan påverka synen. Mängderna i livsmedel är dock försumbara.

Hittade det här i en artikel som finns tillgänglig på:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3575

King Grub
2005-12-01, 22:30
Hittade det här i en artikel som finns tillgänglig på:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3575

Obs att artikeln är mer än åtta år gammal.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16129618&query_hl=3

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/extract/330/7486/309-a

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15572260&query_hl=3

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15478947&query_hl=3

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15159141&query_hl=3

Fredrik_
2005-12-01, 22:45
Obs att artikeln är mer än åtta år gammal.


Har aspartamets kemi hunnit ändras på åtta år, så att mer metanol numera bildas av samma mängd intaget ämne? Var metanolvärdena för andra livsmedel (t.ex. apelsinjuice eller tomatjuice) felmätta?

Edit: Grub editerade medan jag svarade!

jean-wim
2005-12-01, 22:46
Sen var det att ämnet aspartam även var förbjudet i
Japan...Icke då! Däremot är världens största tillverkare av aspartam japanska Ajinomoto:
http://www.aji-aspartame.com/

Ajinomoto är också den största tillverkaren av umami (MSG/glutamat).

De kanske tänkte på stevia som används friskt i Japan, men inte är tillåtet som sötningsmedel i USA.

internethjälten
2005-12-01, 22:53
Icke då! Däremot är världens största tillverkare av aspartam japanska Ajinomoto:
http://www.aji-aspartame.com/

Ajinomoto är också den största tillverkaren av umami (MSG/glutamat).

De kanske tänkte på stevia som används friskt i Japan, men inte är tillåtet som sötningsmedel i USA.

Läs vad jag skrev igen -skrev att det sas i programet om jag inte minns
helt fel.

jean-wim
2005-12-01, 22:56
Läs vad jag skrev igen -skrev att det sas i programet om jag inte minns helt fel.Ja och om det sas så i programmet var det fel. Det var ju det jag svarade på. ;)

internethjälten
2005-12-01, 22:57
Ja och om det sas så i programmet var det fel. Det var ju det jag svarade på. ;)

Framgick inte.


(visst är det underbart med små och korta svar som kan tolkas
på mer än ett sätt.)

Fredrik_
2005-12-01, 23:06
Har aspartamets kemi hunnit ändras på åtta år, så att mer metanol numera bildas av samma mängd intaget ämne? Var metanolvärdena för andra livsmedel (t.ex. apelsinjuice eller tomatjuice) felmätta?

Edit: Grub editerade medan jag svarade!

Fast även efter att ha läst igenom länkarna så kvarstår frågan om just metanol, som programledaren hade som huvudargument mot aspartam. Jag vet att det är kontroverser kring aspartam av andra anledningar, men är metanolbildningen verkligen ett relevant argument (om man nu inte också propagerar för att undvika all annan metanolinnehållande kost)?

Ungtuppen
2005-12-01, 23:10
Är det nån som här kan svara säkert på att det inte är förbjudet i livsmedelsvaror i japan?

Bjorne
2005-12-01, 23:17
finns det ngt skäl att proppa i sig skiten då?Det ät gott.

Brukar kasta i sötningsmedel i kesellan.

jean-wim
2005-12-01, 23:45
Är det nån som här kan svara säkert på att det inte är förbjudet i livsmedelsvaror i japan?Är knäckebröd förbjudet i Sverige? Det är givetvis tillåtet i Japan, då ett av landets viktigaste livsmedelskoncerner är världsledande tillverkare:
http://www.foodproductdesign.com/current/1005APplus.html

Japanska forskare sponsrade av Ajinomoto står också bakom mycket pro-aspartam forskning, bland annat en studie som ledde till att amerikanska FDA godkände aspartam i USA.

De kan ha blandat samman det hela med debatten kring Stevia, som anti-aspartam-lobbyn i USA vill släppa lös på marknaden. Stevia är ett av de största sötningsmedlena i Japan och används t.ex. i Cola light där.

Sve
2005-12-01, 23:48
Finns det nån som väljer bort proteinpulver pga att det innehåller aspartam?

( Jag vet att alla inte innehåller det, men det är väl det vanligaste sötningsmedlet?)


Fanns visst med neutral smak utan något sötningsmedel alls, men det kanske är hemskare än hemskast smakmässigt ( har aldrig smakat en enda proteindrink i mitt liv) Jag tänker att oboy borde kunna få det mesta drickbart, men inte vet jag...

Jag kör eiselt hi-whey osötat. Det smakar gam milt uttryckt. Men man vänjer sig, jag drar ju inte i mig det för att det är gott utan för att jag ska växa.

sissa
2005-12-02, 00:01
Jag kör eiselt hi-whey osötat. Det smakar gam milt uttryckt. Men man vänjer sig, jag drar ju inte i mig det för att det är gott utan för att jag ska växa.


Gam. Okaj.


Du tillsätter inget heller?
( typ vanligt socker, oboy, frukt..)

Sve
2005-12-02, 00:06
Gam. Okaj.


Du tillsätter inget heller?
( typ vanligt socker, oboy, frukt..)

har inte gjort det ännu, men jag måste nog hitta på något snart.
tänk dig att du blandar gammalt mjöl i vatten...

mmmCay
2005-12-02, 00:07
Jag använder ett naturellt isolat och det smakar inget speciellt, lite svagt svagt mjölkigt/gräddigt. Tillsätter man dextros smakar det sött och tillsätter man kakaopulver + dextros så smakar det chokladigt.

Sve
2005-12-02, 00:09
Jag använder ett naturellt isolat och det smakar inget speciellt, lite svagt svagt mjölkigt/gräddigt. Tillsätter man dextros smakar det sött och tillsätter man kakaopulver + dextros så smakar det chokladigt.

ah ska testa lite kakaopulver. man behöver troligen inga mängder.

sissa
2005-12-02, 00:14
har inte gjort det ännu, men jag måste nog hitta på något snart.
tänk dig att du blandar gammalt mjöl i vatten...


Låter smaskens ;)

Jag har kikat på ett proteinpulver med naturerell smak, men man är ju långt ifrån lika hardcore som er, men funkar inte oboy så funkar ju hålla för näsan kanske...

keffat_liv
2005-12-02, 00:35
Låter smaskens ;)

Jag har kikat på ett proteinpulver med naturerell smak, men man är ju långt ifrån lika hardcore som er, men funkar inte oboy så funkar ju hålla för näsan kanske...

nopes, måste skölja ner med någonting. Gav mitt naturella pulver till en kompis (sa att det var välling och att han skulle smaka) och han spydde :) Jag sköljer alltid ner med en jäkla massa juice för att palla smaken.

Jay-Z
2005-12-02, 00:37
har inte gjort det ännu, men jag måste nog hitta på något snart.
tänk dig att du blandar gammalt mjöl i vatten...

Fun Light. :thumbup:

Sve
2005-12-02, 00:43
Fun Light. :thumbup:

men då försvinner ju hela grejen med att köra pulver utan sötningsmedel :sleep:

Nitrometan
2005-12-02, 08:34
Fairing Whey Hydro - den ultimata smakupplevelsen!

userfriendly
2005-12-02, 08:37
det är skitsvårt att deffa utan aspartam tycker jag, dels alla prottedrinkar men oxå funlight i tex. kesella osen pepsi max i mängder vissa dagar. JAG MÄRKER att det fräter i munnen av för mkt så varför skulle det inte fräta i magen? jag tror absolut att det är dåligt med för mkt. Ska försöka hålla nere så mkt jag kan osen efter deffen försöka ta bort det i princip helt - förutom Fairings proteindrinkar dårå :D

King Grub
2005-12-02, 08:41
hAG MÄRKER att det fräter i munnen av för mkt så varför skulle det inte fräta i magen?

Det är definitivt inte aspartam, utan kolsyra och andra syror i läskeblasken. Aspartam har ingen som helst "frätande" effekt, vare sig kännbar eller annan.

Weebl
2005-12-03, 13:38
Någon som känner för att stolpa upp bevisade negativa effekter vid konsumtion av aspartam, och vilka mängder det handlar om istället för att länka till sidor man får ont i huvudet av (Var ju banne mig flera år sedan jag läste kemi A och B).

Gärna allsmäktige Grub.

Sverker
2005-12-03, 14:34
Någon som känner för att stolpa upp bevisade negativa effekter vid konsumtion av aspartam, och vilka mängder det handlar om istället för att länka till sidor man får ont i huvudet av (Var ju banne mig flera år sedan jag läste kemi A och B).

Gärna allsmäktige Grub.


Budskapet är ju tydligt.
Aspartam ger upphov till metanol när det bryts ned till de två aminosyrorna fenylalanin och asparginsyra.

Metanolen ombildas i levern till formaldehyd och vidare till myrsyra. Någon av dessa eller alla tre tillsammans ger upphov till lymfom dvs cancer i lymfknuterna vad jag förstår.

Annars är metanol mest känd för att ombildas till myrsyra och akut förstöra näthinnan och göra en blind.

Låter vi bli att dricka taskigt destillerad sprit slipper vi metanolens negativa effekter. För aspartam gäller de mängder som redan är uppradade i tråden.

Scratch89
2005-12-20, 09:44
Budskapet är ju tydligt.
Aspartam ger upphov till metanol när det bryts ned till de två aminosyrorna fenylalanin och asparginsyra.

Metanolen ombildas i levern till formaldehyd och vidare till myrsyra. Någon av dessa eller alla tre tillsammans ger upphov till lymfom dvs cancer i lymfknuterna vad jag förstår.

Annars är metanol mest känd för att ombildas till myrsyra och akut förstöra näthinnan och göra en blind.

Låter vi bli att dricka taskigt destillerad sprit slipper vi metanolens negativa effekter. För aspartam gäller de mängder som redan är uppradade i tråden.
Vid vilka mängder var detta sa ni?
Om man ska räkna i antal liter Pepsi Max eller Fun light.

Diana
2005-12-20, 13:36
http://www.wnho.net/aspartame_study_14july2005.pdf
fanken min sega pensionärs data tillåter mej inte läsa denna :whipped: uppenbarligen har ja missat en del av va som framkommit om aspartam och dess skadlighet på sistens och fortsatt att KRAFTIGT missbruka min jordgubsfunlight :angel: så de skulle va nice om nån kan säga var den skadliga gränsen ligger för funlight om dagen? :) (i liter :D )

vildängel
2005-12-20, 22:41
Förstod jag det hela rätt så är accepterat dagligt intag 40 eller 50 (luddig formulering, eller så är jag bara trög) mg per kilo kroppsvikt. Sen är det ju bara att kolla hur mycket aspartam Fun Light/Pepsi Max/whatever innehåller och räkna lite på det, så vet ni hur många liter det blir.

King Grub
2005-12-20, 22:43
Förstod jag det hela rätt så är accepterat dagligt intag 40 eller 50 (luddig formulering, eller så är jag bara trög) mg per kilo kroppsvikt. Sen är det ju bara att kolla hur mycket aspartam Fun Light/Pepsi Max/whatever innehåller och räkna lite på det, så vet ni hur många liter det blir.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=58480

torbjörn
2006-01-31, 22:46
Annars är metanol mest känd för att ombildas till myrsyra och akut förstöra näthinnan och göra en blind.

Låter vi bli att dricka taskigt destillerad sprit slipper vi metanolens negativa effekter. För aspartam gäller de mängder som redan är uppradade i tråden.

En liten parentes...
Om jag inte missminner mig är det steg 1 i processen alltså formaldehyden som pajjar synen. Myrsyran däremot förändrar ph-värdet i hela kroppen och detta kan leda till döden vi konsumption av metanol. Detta eftersom kroppens buffertsystem mot syror och baser inte har någon chans att ta hand om några större mängder myrsyra.

Nu kommer vi till delen jag är säker på, det är att dåligt destillerad sprit inte har speciellt mycket med metanol att göra. Sedan tror jag inte det är många som vill dricka dåligt destillerad sprit heller för jag tror finkeloljor är mer att oroa sig för (smakar helt enkelt skit). Som lite kuriosa är whiskey orenad sprit där finkeloljorna får karaktär av att lagras på de olika faten.
Socker+jäst+vatten (mäsk) jäser och etanol bildas. Ytterst lite metanol finns i allt och är inte mycket att vara rädd för har vi lärt oss tidigare i tråden, likaså i mäsken. Metanolen råkar ha aningen lägre kokpunkt alltså kommer den först i destillationen. Vi pratar fortafarande ytterst små mängder, men det kanske är onödigt att sitta och suga på röret i en destillator om du skulle få för dig att göra sprit. MEN KOM I HÅG: HEMBRÄNT= etanol= alkohol= sprit= det man blir full på utan att dö. Metanolen har ju ingen skillnad vad gäller färg,lukt, smak eller fylla, dock har den baksmälla som ju inte är speciellt trevlig. Problemet och orsaken till all förvirring är att folk säljer Metanol/ Industrisprit/ Träsprit som hembränt. Hembränt, träsprit och smuggel går under samlingsnamnet Svartsprit. Folk blandar ihop saker och ting det är mänskligt! Hur som helst, kontentan är: Drick inte hembränt om du inte är säker på att det är just hembränt.

stenis
2006-01-31, 22:55
Ger inte aspartam ökad hungerkänsla? Något jag har för mig jag läst på detta forum tidigare, eller har de kommit undersökningar som visar annat?

stenis
2006-02-01, 01:14
hittade svaret själv =) läste upp mig lite och såg att det var minimalt insulinpåslag, försumbart.

King Grub
2006-02-01, 06:33
Ger inte aspartam ökad hungerkänsla? Något jag har för mig jag läst på detta forum tidigare, eller har de kommit undersökningar som visar annat?

Ökade mättnadskänslor.

King Grub
2006-02-01, 06:33
hittade svaret själv =) läste upp mig lite och såg att det var minimalt insulinpåslag, försumbart.

Inte minimlalt. Inget alls.

torbjörn
2006-02-01, 09:55
Förresten, de e massa folk som lallar om att aspartam skulle binda fett. Är det så? Jag har inte sett några sådana studier... När det dessutom inte ger något insulinpåslag.

King Grub
2006-02-01, 10:20
"Lallar" var huvudet på spiken.

sgtbarnes
2006-02-01, 11:38
Har aspartamets kemi hunnit ändras på åtta år, så att mer metanol numera bildas av samma mängd intaget ämne? Var metanolvärdena för andra livsmedel (t.ex. apelsinjuice eller tomatjuice) felmätta?

Edit: Grub editerade medan jag svarade!

*rolleyes*
Alltid bra med flera och nyare källor. Dessutom är alla artiklar som finns med på pubmed granskade av expertis.

stenis
2006-02-01, 16:18
Inte minimlalt. Inget alls.

jasså, kommit ut ny undersökning på de sen 2004 då kankse? såg nått inlägg du skrev under 04 och då vare tydligen minimalt. Men då hare la ändrats då, och tur va väll de :)

King Grub
2006-02-01, 16:22
jasså, kommit ut ny undersökning på de sen 2004 då kankse?

Nej, det har inte tidigare heller visats. Inga studier visar på insulinfrisättning.

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

"Evidence exists that beverages do not trigger appropriate anticipatory physiologic responses, such as cephalic phase insulin release. Therefore, it is of interest to elucidate the food properties necessary for triggering adaptive responses. Previously, we found a prolonged dose-dependent decrease in the hypothalamic functional magnetic resonance imaging signal after ingestion of a glucose solution. OBJECTIVES: The aims of the present study were to measure the effects of sweet taste and energy content on the hypothalamic response to glucose ingestion and to measure the concomitant changes in blood glucose and insulin concentrations. DESIGN: Five healthy, normal-weight men participated in a randomized crossover design trial. The subjects were scanned 4 times for 37 min on separate days with functional magnetic resonance imaging. After 7 min, they ingested 1 of the following 4 stimuli (300 mL of each): water (control), a glucose solution, an aspartame (sweet taste) solution, or a maltodextrin (nonsweet carbohydrate) solution. RESULTS: Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response."

Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function,Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK.

"The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function."

J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1985 Oct;31(5):533-40. Effects of aspartame on diabetic rats and diabetic patients.

"The effects of aspartame (L-aspartyl-L-phenylalanine methyl ester) on plasma glucose and insulin levels were investigated in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. The oral administration of 0.45 mg aspartame per 100g body weight, which is equivalent to 150 mg of glucose in sweetness, to streptozotocin-induced diabetic rats had no effect on the plasma glucose or insulin levels. Also, 225 mg oral aspartame loading, which is equivalent to 75 g of glucose in sweetness, to patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus did not increase plasma glucose or insulin levels, although 75 g of oral glucose loading increased plasma glucose and insulin levels in diabetic patients as expected. Aspartame ingestion for three days at a dose of 24-48 mg per day and the intake of snacks flavored with 240 mg of aspartame also did not increase fasting plasma glucose levels. These results suggest that acute administration of aspartame has no influence on plasma glucose or insulin levels in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus."

Cell Signal. 1998 Nov;10(10):727-33. Effects of artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in rat pancreatic islets.

"Beta-L-glucose pentaacetate, but not alpha-D-galactose pentaacetate, was recently reported to taste bitter and to stimulate insulin release. This finding led, in the present study, to the investigation of the effects of both bitter and non-bitter artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in isolated rat pancreatic islets. Sodium saccharin (1.0-10.0 mM), sodium cyclamate (5.0-10.0 mM), stevioside (1.0 mM) and acesulfame-K (1.0-15.0 mM), all of which display a bitter taste, augmented insulin release from islets incubated in the presence of 7.0 mM D-glucose. In contrast, aspartame (1.0-10.0 mM), which is devoid of bitter taste, failed to affect insulin secretion. A positive secretory response to acesulfame-K was still observed when the extracellular K+ concentration was adjusted to the same value as that in control media. No major changes in 86Rb and 45Ca outflow from pre-labelled perifused islets could be attributed to the saccharin, cyclamic or acesulfame anions. It is proposed that the insulinotropic action of some artificial sweeteners and, possibly, that of selected hexose pentaacetate esters may require G-protein-coupled receptors similar to those operative in the recognition of bitter compounds by taste buds."

Am J Clin Nutr. 1998 Sep;68(3):531-7. Aspartame: neuropsychologic and neurophysiologic evaluation of acute and chronic effects.

"BACKGROUND: Neurobehavioral symptoms have been reported anecdotally with aspartame. OBJECTIVE: This study sought to determine whether aspartame can disrupt cognitive, neurophysiologic, or behavioral functioning in normal individuals. DESIGN: Forty-eight healthy volunteers completed a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. The first month was aspartame free. Subjects then consumed sodas and capsules with placebo, aspartame, or sucrose for 20 d each. Order was randomized and subjects were assigned to either a high- (45 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) or low- (15 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) dose aspartame group. Neuropsychologic and laboratory testing was done on day 10 of each treatment period to determine possible acute effects and on day 20 for possible chronic effects. RESULTS: Plasma phenylalanine concentrations increased significantly during aspartame treatment. Neuropsychologic results; adverse experiences; amino acid, insulin, and glucose values; and electroencephalograms were compared by sex and by treatment. No significant differences were found for any dependent measure. CONCLUSION: Large daily doses of aspartame had no effect on neuropsychologic, neurophysiologic, or behavioral functioning in healthy young adults."

stenis
2006-02-01, 21:50
okei! då vet jag hur de ligger tää :thumbup:

Fricken
2006-02-02, 13:36
okei! då vet jag hur de ligger tää :thumbup:


jag kanske är dålig på att tyda engelska studier,
men det verkar som att andra sötningsmedel än aspartam
har dessa insulin triggande effekter, dock i sådan liten
mängd att det inte kan utsöndras märkvärt mkt?
enligt paulun verkar det vara av individuell betydelse
hurvida kroppen reagerar på sötman eller ej, men
att aspartam är helt opåverkande står klart!

King Grub
2006-02-02, 13:44
Sukralos, sackarin och cyklamat påverkar inte.

Acesulfat-K gör det, lika mycket som motsvarande energimängd glukos, men eftersom det är flera hundra gånger sötare än socker, används motsvarande mängd mindre, och frisättning blir därför så liten att den bara kan mätas i laboratorium och är helt insignifikant. All insulinfrisättning, från allt du äter, är energirelaterat. Inget, inte druvsocker eller något annat, ger stor insulinfrisättning om det handlar om få kalorier.