handdator

Visa fullständig version : Smärtstillande och träning?


Bjorne
2005-12-01, 18:13
Jag har sökt och jag har funnit svar, dock vet jag inte riktigt hur jag ska tolka dem, sedan har jag även ett tillägg.

Hur som helst, jag har käkade två alvedon (runt tre tiden) inför ett besök hos tandläkaren, fick även en bedövningsspruta i käften när jag var där.

Min fundering är då ifall det kan vara dumt att åka ner till träningen nu och köra tunga tre:or, ifall det avrekommederas? Även om man kanske inte får ut lika mycket av träningen som om man väntat till morgondagen, undrar främst om man kollar på skaderisken.

Så, är det rekommenderat att gymma även skoja bara Allan
då man käkat Alvedon och fått spruta hos tandläkaren?

King Grub
2005-12-01, 18:17
Det är inte farligt, men proteinsyntesen är kraftigt nedreglerad under påverkan av NSAID.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=47146&highlight=nsaid

Bjorne
2005-12-01, 18:39
Verkar bra, att det inte är farligt i alla fall.

Har ni märkt någon prestandaskillnad när ni haft det i er, menar så man inte är förhållandevis klen? :)

z_bumbi
2005-12-01, 21:37
Har man smärtstillande i kroppen så ökar risken för att man missar en skada, sen brukar anledningen till att man tar smärtstillande göra att kroppen är lite mer känslig samtidigt.

Jag skulle vänta en dag och så vet jag att jag kan köra för fullt utan att oroa mig.

Bjorne
2005-12-01, 22:15
Träningen gick fint, inga problem med prestandan, nog ökat lite till och med.

internethjälten
2005-12-01, 22:16
Jag har sökt och jag har funnit svar, dock vet jag inte riktigt hur jag ska tolka dem, sedan har jag även ett tillägg.

Hur som helst, jag har käkade två alvedon (runt tre tiden) inför ett besök hos tandläkaren, fick även en bedövningsspruta i käften när jag var där.

Min fundering är då ifall det kan vara dumt att åka ner till träningen nu och köra tunga tre:or, ifall det avrekommederas? Även om man kanske inte får ut lika mycket av träningen som om man väntat till morgondagen, undrar främst om man kollar på skaderisken.

Så, är det rekommenderat att gymma även skoja bara Allan
då man käkat Alvedon och fått spruta hos tandläkaren?

Well, coleman äter alvedon som det vore läkerol och han är ju
Mr.O de senaste 8 gångerna så klart man kan knapra och träna.

internethjälten
2005-12-01, 22:20
Har man smärtstillande i kroppen så ökar risken för att man missar en skada, sen brukar anledningen till att man tar smärtstillande göra att kroppen är lite mer känslig samtidigt.

Öhh ? -det var väl 2 alvedon och inte en burk nozinan ?

King Grub
2005-12-01, 22:27
Well, coleman äter alvedon som det vore läkerol och han är ju
Mr.O de senaste 8 gångerna så klart man kan knapra och träna.

Och hans proteinsyntes är inte uppreglerad på andra sätt?

z_bumbi
2005-12-01, 22:29
Öhh ? -det var väl 2 alvedon

Ja?

internethjälten
2005-12-01, 22:34
Ja?

Alvedon är ju inte ens repecpbelagt, är ju lite som ett
"fjortis-smärtstillnade" och det är det ingen fara att
träna på. Snart kommer det väl trådar om att man
andas in avgaser på väg till gymmet och om det
är farligt etc.

Bjorne
2005-12-01, 22:54
Alvedon är ju inte ens repecpbelagt, är ju lite som ett
"fjortis-smärtstillnade" och det är det ingen fara att
träna på.Det är väl inte så självklart, ex leder hade jag inte blivit förvånade över ifall de blev känsligare.

Tolkia
2005-12-01, 22:57
Alvedon är ju inte ens repecpbelagt, är ju lite som ett
"fjortis-smärtstillnade" ...
Säg det till din lever också ... ;)
Jag säger inte att Alvedon är farligt (om man inte är allergisk mot paracetamol), men egentligen bör man nog inte se på NÅGOT läkemedel som ett "fjortisläkemedel" som man kan knapra hur som helst.

internethjälten
2005-12-01, 23:02
Säg det till din lever också ... ;)
Jag säger inte att Alvedon är farligt (om man inte är allergisk mot paracetamol), men egentligen bör man nog inte se på NÅGOT läkemedel som ett "fjortisläkemedel" som man kan knapra hur som helst.

Men herregud då ! Liraren som startade tråden undrade om
det gick att träna med 2 alvisar och ett stick av ett verktyg
i munnen. Klart det går, annars lägger ju kroppen av -enkelt.

EDIT : Är du med i klubben för axelklappare ?

Jompi
2005-12-02, 01:01
Har man smärtstillande i kroppen så ökar risken för att man missar en skada, sen brukar anledningen till att man tar smärtstillande göra att kroppen är lite mer känslig samtidigt.

Jag skulle vänta en dag och så vet jag att jag kan köra för fullt utan att oroa mig.

Word, huvva att inte känna kosntig ryggsmärta vid ett marklyft :/

Bjorne
2005-12-02, 01:04
Men herregud då ! Liraren som startade tråden undrade om
det gick att träna med 2 alvisar och ett stick av ett verktyg
i munnen. Klart det går, annars lägger ju kroppen av -enkelt.

EDIT : Är du med i klubben för axelklappare ?Det hade väl inte varit helt omöjligt att leder blev lite känsligare, läkemedel är läkemedel. Även om de inte är så kraftiga, så kan man alltid ta dem vid fel tillfälle, eller hur?

z_bumbi
2005-12-02, 06:37
Alvedon är ju inte ens repecpbelagt, är ju lite som ett
"fjortis-smärtstillnade" och det är det ingen fara att
träna på.

En av funktionerna är att blockera smärtsignaler vilket jag ser som problemet med att stoppa i sig den typen av läkemedel innan träningen, att en liten smärtreaktion inte känns kan straffa sig dagen efter.

Tolkia
2005-12-02, 12:24
Men herregud då ! Liraren som startade tråden undrade om det gick att träna med 2 alvisar och ett stick av ett verktyg i munnen.

Ja. Och av typ 1000 möjliga sätt att svara på den frågan valde du ett av de mest korkade, vilket var vad jag vände mig mot (notera att jag inte svarade på trådstartarens fråga överhuvudtaget - det var så här i efterhand antagligen dumt, men det är lätt att vara efterklok). Man undrar ju vad ett "fjortisläkemedel" är? Ett läkemedel med liten effekt, som man därför kan ge till fjortisar (om så, varför ger man inte fjortisar som behöver det verkligt effektiva läkemedel?)? Ett läkemedel utan biverkningar, som man därför kan ge till fjortisar (om så, varför ger man inte även de som är över/under 14 dessa biverkningsfria läkemedel?)? Ett läkemedel som det är omöjligt att feldosera/överdosera, och som man därför kan ge till fjortisar? Osv. Osv.

Jag tycker personligen inte att man skall vara onödligt "rädd" för läkemedel, och jag ger heller inte mycket för s.k. hardcoreprinciper av typen "jag tar minsann inga piller"; läkemedel är till för att användas när de behövs. Jag ser heller inga problem med att träna med t.ex. två alvedon i kroppen, förutsatt att man inte tar alvedon av någon anledning som I SIG gör det olämpligt att träna (typ smärta i den muskel man avser att träna), eller FÖR ATT kunna träna (därmed inte sagt att jag inte har gjort det, men sådant måst ju få vara upp till varje persons egna omdöme, och är inget jag skulle propagera för). Men att därifrån gå till att klassa ett preparat som "ofarligt", något för "fjortisar" (vad nu detta då innebär?) eller något man kan "knapra som om det vore läkerol" är i mina ögon tämligen korkat. Inget läkemedel är ju fritt från sidoeffekter; det är alltid fråga om en avvägning mellan effekt och bieffekt (s.a.s. förtjänst och kostnad), och inget läkemedel bör knapras som om det vore läkerol, oavsett om det finns personer som gjort det utan att typ ha dött rakt av eller inte (eftersom Coleman tog upp som exempel - skulle du rekommendera allt han gör/tar ...?). Och det är definitivt inte en uppfattning man bör sprida på ett forum där de myter som florerar om läkemedels olika effekter på det ena med det tredje är väl i klass med myterna om hur mat blir radioaktiv av att värmas i mikrougn, margarin består av plastkulor och någon kompis kompis invandrargrannar bröt upp parkettgolvet och odlade potatis inomhus (det händer att jag undrar om det finns någon dold agenda bakom Grubs flitiga postande av referensen till artikeln om NSAID:s effekt på proteinsyntesen, eller om han bara gillar att röra om lite i sillstimmet ... :D).
EDIT : Är du med i klubben för axelklappare ?
Nej; jag antar att det är dig man PM:ar för ansökan om medlemskap?

jwzrd
2005-12-02, 12:56
Nej; jag antar att det är dig man PM:ar för ansökan om medlemskap?

PWNT!

internethjälten
2005-12-02, 13:16
Ja. Och av typ 1000 möjliga sätt att svara på den frågan valde du ett av de mest korkade

Andra gången du skriver så på ett av mina inlägg, lite sött av dig
att ta det så seriöst -får nästan en tår :laugh:

(japp, pm'a om medlemskap :thumbup:)