handdator

Visa fullständig version : överdel av trapezius (nacke) träning


skrot
2005-12-01, 16:27
någon som vet hur man skall träna överdel av nacke , som ligger nära hals , övre trapezius och splenius capitis. Saken är den att om jag tränar kroppen för mycket nu känns det som att jag kommer att få konstig propotion mellan huvud kropp hals , måste biffa till nacken, men när jag gör det nu tar det mest på lägre del av trapezius. Finns det något annat än den dära "mössan" med vikter eller att stå i brygga på nått sätt. Har hört väldigt märkliga träningssätt.
kan man träna sternocleidomastoideus , är det lönt för att bygga massa på hals ?? :hbang:

Konvex
2005-12-01, 16:31
Kör shrugs. =)
http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

skrot
2005-12-01, 16:34
det är det jag brukar köra, så tungt som möjligt, men det tar bara nederdel känns det som

puppas
2005-12-01, 16:59
du kan få mina...ser missbildad ut...Tränar dom inte ens *screwy*

http://www.puppas.se/tmp/trapz.jpg

polaren
2005-12-01, 17:02
puppas, jag byter gärna! Har alltid gillat stora traps, vet inte varför, men det ser så bitigt ut :)

Amerikanen
2005-12-01, 17:20
någon som vet hur man skall träna överdel av nacke , som ligger nära hals , övre trapezius och splenius capitis. Saken är den att om jag tränar kroppen för mycket nu känns det som att jag kommer att få konstig propotion mellan huvud kropp hals , måste biffa till nacken, men när jag gör det nu tar det mest på lägre del av trapezius. Finns det något annat än den dära "mössan" med vikter eller att stå i brygga på nått sätt. Har hört väldigt märkliga träningssätt.
kan man träna sternocleidomastoideus , är det lönt för att bygga massa på hals ?? :hbang:

rekommenderar marklyft och strikta shrugz med hantlar

Barkbiten
2005-12-01, 18:40
jag tar också gärna puppas trapz... de e inte fel me feta trapz

orgish
2005-12-06, 16:14
trapzen kommer även när du kör axlar

Catstyle
2005-12-06, 17:15
du kan få mina...ser missbildad ut...Tränar dom inte ens *screwy*

http://www.puppas.se/tmp/trapz.jpg
Snack.
Grova trapz är riktigt snyggt.

wabbabi_bb
2005-12-06, 17:16
Kör shrugs. =)
http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/BBShrug.html

den är bra om man använder sig av curlstång. Då rullar den inte ner. Och så håller man i den sista böjen så händerna inte grids längst kroppen vid varje lyft. luta dig bak så mycket de går utan att du trillar baklänges.

jim
2005-12-08, 10:31
jag har oxå av någon anledning ologiskt stora traps i förhållande till min kropp i övrigt och att jag faktistk knappt tränat dem.. synd att man ska få bra gener på de minst givande ställena =P

MilkmaN
2005-12-08, 22:28
Brudar diggar inte trapz, bara så ni vet :P

keffat_liv
2005-12-08, 22:47
*uppdate* Brudar diggar inte trapz, bara så ni vet :P

*bs* *bs*

Cerberus
2005-12-08, 22:56
lätt att brudar diggar trapz!! Fett som fan! Tränar dock mina extremt sällan till aldrig, så lätt att få stora traps.

Usch jag har min vilovecka nu, känns förjävligt att inte träna alls. Fast jag tror att det e nödvändigt, vänster armbåge o mina hamstrings håller på o pajjar. Får se om jag t.om blir tvungen att gå till sjukgymnast igen..får säkert rådet att köra lättare :( vem fan vill det??

Verni
2005-12-08, 23:22
Brudar diggar inte trapz, bara så ni vet :PDen dagen jag tränar för tjejers skull, ska jag sluta träna och bli hest.

MilkmaN
2005-12-08, 23:24
Efter en psedudevetenskaplig undersökning då jag skicakde blider på en vältränad person, tror det var någon från AF-SM så tyckte allihop att det var för mkt utom några få. Alla tyckte dock att dem där musklerna vid nacken var otroligt fula. Däremot har jag rätt stora trapz för att itne träna dem specifikt. Marklyft gör sitt till det.

pragmatist
2005-12-08, 23:40
Power shrugs är överlägsna vanliga shrugs enligt min erfarenhet. Skillnaden är att man i power shrugs utgår ifrån hängläge strax ovanför knäna (ungefär som i power cleans eller power snatch) och delvis trycker upp vikten explosivt med benen/vaderna. Det är alltså en sorts fusk-shrug. Resultatet blir att man kan använda mer vikt än i en vanlig shrug, och att rörelsen blir något mer riktad bakåt (eftersom man står lite framåtlutad i utgångsläget) vilket ger mer effektiv kontraktion av trapezius.

Här finns en bild (scrolla ned):

http://orgs.jmu.edu/strength/JMU_Summer_2000_WebPage/hang_clean_power_shrug.htm

Testa och se om du tycker om den. :)

Sheogorath
2005-12-08, 23:48
Efter en psedudevetenskaplig undersökning då jag skicakde blider på en vältränad person, tror det var någon från AF-SM så tyckte allihop att det var för mkt utom några få. Alla tyckte dock att dem där musklerna vid nacken var otroligt fula. Däremot har jag rätt stora trapz för att itne träna dem specifikt. Marklyft gör sitt till det.

Second that. Var och tränade med ett gammalt X förra veckan och hon sa att "nu ska du inte bli större". "Du behöver särskilt inte träna dom där", sa hon, och petade på mina traps :cool:.

(men vafan, tror ni att man lyssnar på sånt heller? När jag väger 92 kg stenhård kan vi börja snacka om att underhållsträna)

morte
2005-12-09, 00:53
avis på er, för mig är trapz, förutom vader det absolut svåraste att få att växa och bli starkare. marklyft hjälper inte, shrugs hjälper inte, styrkefrivändningar ger bara en antydan till effekt nu efter ett helt års våldande.

Spannmål
2005-12-09, 01:12
Det förvånar mig att damerna visar sådan aversion mot maffiga trapezius medan andra muskler gärna får vara bulliga. Märkligt.

Vet någon hur tjejer generellt verkar ställa sig till stora lår? Kan de uppskatta ett snyggt svep eller en deffad dropp, när de ser en?

Visserligen är det inte ofta jag rör mig med synliga lår och inte är de stora heller men det vore intressant att skapa en tioitopp-lista för poppismuskler som verkligen går hem hos honorna.

Min hypotes är att bröstet inte är alls lika omtalat i flickrummen som man kanske kan tro som kille. Många timmars bänkpress skulle nog kunna spenderas bättre.
"Stora" armar och axlar tror jag går hem. Deff är viktigt. Magrutor hamnar nog i klass för sig. Och ådror är säkert bara ekligt.

Absalom^
2005-12-09, 10:11
Av de jag pratat med har det varierat, men rygg verkar vara bra populärt...mage lika så.. :)

mentzer
2005-12-09, 10:21
den är bra om man använder sig av curlstång. Då rullar den inte ner. Och så håller man i den sista böjen så händerna inte grids längst kroppen vid varje lyft. luta dig bak så mycket de går utan att du trillar baklänges.

Varför luta sig bak?