handdator

Visa fullständig version : Choklad


Henke
2005-12-01, 13:44
Vet inte om det är någon mer än jag som är gillar choklad.
Men har iallafall hittat denna butik som har ett enormt sortiment, kanske inte billigast men mycket att välja på.

http://www.chokladprovning.com/

MVH

skaparn
2005-12-01, 13:57
Choklad är jättegott.

Men varför ger den här tråden mig känslan att du jobbar åt butiken, vill ge den reklam men döljer det i "jag har hittat denna sida..."?

LindaK
2005-12-01, 13:58
Mmmmm.... Choklad! Mummms!!! :bow:

Tomten
2005-12-01, 14:03
Vet inte om det är någon mer än jag som är gillar choklad.
Men har iallafall hittat denna butik som har ett enormt sortiment, kanske inte billigast men mycket att välja på.


De var ju svindyra... man tycker ju att en internetbutik ska kunna pressa priserna, men de är ju bra mycket dyrare än vanlig butiker.

internazionale83
2005-12-01, 14:31
mmmmmmmm marabou hålller jag mig till .. apelsinkrokant , nötchoklad, :D

aliquis
2005-12-01, 14:35
De var ju svindyra... man tycker ju att en internetbutik ska kunna pressa priserna, men de är ju bra mycket dyrare än vanlig butiker.Känns som man betalar för designen på sidan... Låtsaslyx ;D

Nina L
2005-12-01, 14:37
Men varför ger den här tråden mig känslan att du jobbar åt butiken, vill ge den reklam men döljer det i "jag har hittat denna sida..."?
Du är övernojig. :) Det är de med 0-10 posts som man skall se upp med.

skaparn
2005-12-01, 14:47
Du är övernojig. :) Det är de med 0-10 posts som man skall se upp med.

Va! Är du också med i konspirationen!?

Jag väntar på att trådskaparen ska komma ut ur garderoben.

nemd
2005-12-01, 15:04
Va! Är du också med i konspirationen!?

Jag väntar på att trådskaparen ska komma ut ur garderoben.

Vaddå? Tror du att han är bög nu också?

Nemen jag tror nog du också är med in det hela, du tjafsar lite i tråden och det blir fler som skriver i den och fler ser tråden med hemsidan... Så lägg ner nu va? :D

Jax
2005-12-01, 15:09
Känns som man betalar för designen på sidan... Låtsaslyx ;D
Var vi inne på samma sida?

skaparn
2005-12-01, 15:15
Vaddå? Tror du att han är bög nu också?

Nemen jag tror nog du också är med in det hela, du tjafsar lite i tråden och det blir fler som skriver i den och fler ser tråden med hemsidan... Så lägg ner nu va? :D

Ahh, du utövar det bästa sättet att dölja din delaktighet. Anklagar någon som påpekar konspiration, för delaktighet i konspirationen. Klassiker.


OnTopic förvånande nog:
Hur tusan lyckas man få kakao att hålla ihop i kakor med 99% kakao? Varför man nu ska göra sådana kakor då de är bittra och beska...

Zozza
2005-12-01, 15:15
"Choklad-, cigarr- & cognacsprovning med Steffo Thörnquist

Datum: lördag den 4 mars 2006
Tid: 19.00" Steffo! Steffo! Steffo! Steffo!

Nina L
2005-12-01, 15:20
Känns som man betalar för designen på sidan... Låtsaslyx ;D
Du tycker att den ser lyxig ut? *screwy*

Henke
2005-12-01, 15:25
Nä, inte jobbar jag åt eller för dem, håller med om att de är dyra, skrev tom det i första posten.
Det jag tycker är bra med dem är att de har ett bra sortiment, och faktiskt prisvärda på en del sorter. Man får ofta det man betalar för.

MVH

z_bumbi
2005-12-01, 15:44
OnTopic förvånande nog:
Hur tusan lyckas man få kakao att hålla ihop i kakor med 99% kakao? Varför man nu ska göra sådana kakor då de är bittra och beska...

Det går att pressa bakelit med 200 tons tryck per kvadratcentimeter så det är nog inga problem att att få en chokladkaka att hålla ihop. :D

Henke
2005-12-01, 15:52
Det går att pressa bakelit med 200 tons tryck per kvadratcentimeter så det är nog inga problem att att få en chokladkaka att hålla ihop. :D

Den sista %:en kanske är epoxy....

db
2005-12-01, 21:16
med "kakao" ingår ingåer även kakaosmör och det är inte direkt de du har i skafferiet hemma..

Keit
2005-12-01, 21:28
med "kakao" ingår ingåer även kakaosmör och det är inte direkt de du har i skafferiet hemma..

Blanda kakao med smör bara?

Allan
2005-12-01, 21:29
Aaaah. Riktig choklad, det är viktiga grejor. Med fasa ser jag framför mig folk med outvecklade smaklökar som river pappret av en Marabou 200 g mjölkchokladkaka. Nä, choklad handlar om lustupplevelse. Att äta den tillsammans med en lämplig dryck, jämföra sorter, kombinera....


allan

skaparn
2005-12-01, 21:33
Aaaah. Riktig choklad, det är viktiga grejor. Med fasa ser jag framför mig folk med outvecklade smaklökar som river pappret av en Marabou 200 g mjölkchokladkaka. Nä, choklad handlar om lustupplevelse. Att äta den tillsammans med en lämplig dryck, jämföra sorter, kombinera....


allan

Vad är en lämplig dryck? Har hört många prata om Rödvin till Choklad men det känns på rak arm ganska ... ehh.. strävt.

På landet tar vi bara en bit blockchoklad till kaffet och är nöjd. Kampen för att bli sofistikerad går inte så bra för mig.

Allan
2005-12-01, 21:48
Vad är en lämplig dryck? Har hört många prata om Rödvin till Choklad men det känns på rak arm ganska ... ehh.. strävt.


Amaretto passar nästan alltid. Likaså mousserande viner. Men kolla här... http://www.chokladkultur.se/index.htm Jag har faktiskt testat några av de där recepten. De är inte direkt dietmodell men uj va gott det är...


allan

skaparn
2005-12-01, 22:01
Ahh, blev sugen på tryffel, det lät gott. Det finns en tryffel i Paradis-askar, men jag gissar att dra in ljus choklad i det här är som en svordom i kyrkan.

The_RobRoy
2005-12-01, 22:02
åt ett lager på paradisasken medans jag såg en film nyss :em:

HenrY
2005-12-01, 22:05
Aaaah. Riktig choklad, det är viktiga grejor. Med fasa ser jag framför mig folk med outvecklade smaklökar som river pappret av en Marabou 200 g mjölkchokladkaka. Nä, choklad handlar om lustupplevelse. Att äta den tillsammans med en lämplig dryck, jämföra sorter, kombinera....


allan

Gubbjävel


Tacka vet jag RIKTIG choklad, dvs fazer mjölkchoklad!:D Göööött!
Fast eftersom jag är "nyttig" så äter jag aldrig det utan bara choklad med hög kakao %!

Dipshit
2005-12-01, 23:02
"riktig choklad".. pfft...

riesen ffs!

Solros
2005-12-01, 23:09
jag gillar vitt vin och Lindt choklad.
Sedan är jag lite feminim också.

jean-wim
2005-12-01, 23:14
Vad är en lämplig dryck? Har hört många prata om Rödvin till Choklad men det känns på rak arm ganska ... ehh.. strävt.Rödvin kan nog vara bra, men det känns som en överambitiös fjollträsktrend bland folk som veckan före åt mjölkchoklad och veckan efter uteger sig för att vara chokladexperter.

Kaffe (espresso) utan socker är den ultimata chokladdrycken. När det gäller alkohol är de alla de klassiska "avecerna" utmärkta som cognac, whisk(e)y (de lite sötare, inte de rökiga) etc. Att det sedan att det finns speciella kombinationer med öl och vin som fungerar är överkurs tycker jag.

För mig ska fin choklad avnjutas under lugna former vid t.ex. eftermiddagsfikat. Det värsta är när de finaste pralinerna och chokladen dras fram sist av allt efter en brakmiddag då man är proppmätt. När man är mätt smakar man ingenting längre och i det tillståndet kan jag knappt skilja på en Alladin och en dyr belgisk pralin från Pierre Marcolini.

skaparn
2005-12-02, 07:48
För mig ska fin choklad avnjutas under lugna former vid t.ex. eftermiddagsfikat. Det värsta är när de finaste pralinerna och chokladen dras fram sist av allt efter en brakmiddag då man är proppmätt. När man är mätt smakar man ingenting längre och i det tillståndet kan jag knappt skilja på en Alladin och en dyr belgisk pralin från Pierre Marcolini.

Nu tänker jag på Meningen med livet, "a tiny mint cracker?"

http://www.trashcity.org/BLITZ/BLIT1243.JPG

Håller med om att choklad är gott till kaffe. Blir kanske att prova lite mer exklusiv choklad till samma kaffe nån gång.

MacLeod
2005-12-02, 08:24
Rödvin kan nog vara bra, men det känns som en överambitiös fjollträsktrend bland folk som veckan före åt mjölkchoklad och veckan efter uteger sig för att vara chokladexperter.

Kaffe (espresso) utan socker är den ultimata chokladdrycken. När det gäller alkohol är de alla de klassiska "avecerna" utmärkta som cognac, whisk(e)y (de lite sötare, inte de rökiga) etc. Att det sedan att det finns speciella kombinationer med öl och vin som fungerar är överkurs tycker jag.

För mig ska fin choklad avnjutas under lugna former vid t.ex. eftermiddagsfikat. Det värsta är när de finaste pralinerna och chokladen dras fram sist av allt efter en brakmiddag då man är proppmätt. När man är mätt smakar man ingenting längre och i det tillståndet kan jag knappt skilja på en Alladin och en dyr belgisk pralin från Pierre Marcolini.

Utan sockret tar du bort massor av aromer från espresson. Lägg till lite socker så har du lyckats bättre.
Själv gillar jag ost till vinet, samt lite bröd. Rött vin är inte fel det heller.

Metal_boy_
2005-12-02, 08:34
Jag gillar riktig choklad. Såndär smörgegga på ICA mår man ju bara illa av.

Nitrometan
2005-12-02, 08:36
Aaaah. Riktig choklad, det är viktiga grejor. Med fasa ser jag framför mig folk med outvecklade smaklökar som river pappret av en Marabou 200 g mjölkchokladkaka. Nä, choklad handlar om lustupplevelse. Att äta den tillsammans med en lämplig dryck, jämföra sorter, kombinera....


allan
Mmmmmmmmm... Vi hade chokladprovning på jobbet för ett tag sen. Jävlar vad gott.

Om jag ska missbruka nåt så ligger riktig choklad bra till...

Tur att vi har en riktig expertbutik i stan.

Nitrometan
2005-12-02, 08:39
Calvados! Det är gott till!

Cinna
2005-12-02, 08:44
Någon som vet om det finns ett liknade företag i Stockholm?

Chokladprovning ... fick lite julklappstankar där :)

MacLeod
2005-12-02, 08:50
Den bästa ligger på söder. Renstiernas gata.

jean-wim
2005-12-02, 10:41
Utan sockret tar du bort massor av aromer från espresson. Lägg till lite socker så har du lyckats bättre.Va! *screwy* I en ful-espresso gjord endast på robusta på nåt hak på Sicilien, eller i alla franska "expressos" för den delen, kan det vara nödvändigt för att få ner skiten.

Annars är det att häda.

MacLeod
2005-12-02, 11:24
Saxat från Svensk kaffeinformation.

Vad som är rätt är främst en smaksak, men åker du till Italien hittar du nästan uteslutande vanligt vitt strösocker till kaffet. Råsocker eller finare gourmetsocker förekommer nästan aldrig. Mängden socker är i ännu högre grad en smaksak. Sockret balanserar den intensiva kaffesmaken men är också en smakbärare av rang, som kan lyfta fram smaker och aromer. 2004-08-22

jean-wim
2005-12-02, 11:50
Saxat från Svensk kaffeinformation.Jaha. Tung källa, lixom. ;)Vad som är rätt är främst en smaksak, men åker du till Italien hittar du nästan uteslutande vanligt vitt strösocker till kaffet.Det är sant att italienarna ofta sockrar. Espresso är inget finsmakeri i Italien, utan bara nåt man tar snabbt, ungefär som automatkaffe i Sverige. Ofta görs de på billigt, starkt kaffe (robusta) och smakar bara bittert. Ännu värre är det i Frankrike där man fullkomligt sönderrostar det kaffe som man sedan använder till "expressso". Där är socker helt nödvändigt för att maskera bitterheten och den brända smaken.

Nu snackar jag om bättre espresso, som du förhoppningsvis kan få på lite bättre kaffeställen i Sverige, eller göra hemma. Då brukar det bli 100% arabica med kanske en aning robusta för cremans skull. En sådan espresso ska inte smaka bittert utan bara fylligt och starkt av "kaffe".

Och till choklad var tanken att man tar en sipp kaffe, känner den lite sträva smaken, och tar sedan en bit choklad, vars smaker då helt öppnar sig i kontrast. Kaffets "bitterhet" gör därför att även mörk choklad smakar delikat, även för de som kanske inte annars gillar det. Denna kontrastverkan förlorar man helt om man också sockrar i kaffet.