handdator

Visa fullständig version : Hitta hårddisken Datorfråga


Pudzianovski
2005-12-01, 09:45
Datorn krashade...

Har Windows på c:
Har massa annat på x:

Har installerat om windows på c:

Men nu finns inte x: med i utforskaren...hur gör jag så att datorn hittar den enheten?

:em:

bedlam
2005-12-01, 09:54
är x: en nätverksdisk eller?
isf tar du högerklick på den här datorn>anslut nätverksenhet
osså specifierar du upp där var den ska leta efter nätverksdisken!

om det är en vanlig disk så har du antingen dragit ut ström eller IDE-kabel från disken eller så har du helt enkelt tagit bort alla partitioner när du installerade om win!
lycka till

Pudzianovski
2005-12-01, 10:03
Det är en intern HD. Vanlig disk antar jag?

Jag installerade om windows på c: All information borde ju finnas kvar på x:

?

Mental
2005-12-01, 10:14
Det är en intern HD. Vanlig disk antar jag?

Jag installerade om windows på c: All information borde ju finnas kvar på x:

?

Vad kör du för windows? XP?

Högerklicka på "den här datorn" och välj hantera, kolla sedan under diskhanteringen så ser du alla diskar och partitioner, både aktiva och inaktiva.

Mental
2005-12-01, 10:17
Ghha, Dumma Edit tid!

Edit: Är X en egen fysisk disk eller en partition? ÄR den sata och windows ligger på IDE? då kanske satadrivaren saknas eller är felaktig?

Pudzianovski
2005-12-01, 10:29
Det ser ut så här i enhetshanteraren. Köp XP ja.

Bonnie
2005-12-01, 10:51
Grejjen är det att har du en dynamiskt disk så finns information om den disken på C:\ (i det operativsystemt som du hade när du skapade den dynamiska disken). När du då tar bort C:\ så försvinner den infon.
Vet inte om det finns något trick i windows för att få fram det.
Men....

Det finns ett program som heter Active Undelete (http://www.active-undelete.com/) som klarar att få fram data från de flesta diskar (även dynamiska).

The_RobRoy
2005-12-01, 10:51
smärta, verkar som x har blivit lessen

Pudzianovski
2005-12-01, 11:18
Grejjen är det att har du en dynamiskt disk så finns information om den disken på C:\ (i det operativsystemt som du hade när du skapade den dynamiska disken). När du då tar bort C:\ så försvinner den infon.
Vet inte om det finns något trick i windows för att få fram det.
Men....

Det finns ett program som heter Active Undelete (http://www.active-undelete.com/) som klarar att få fram data från de flesta diskar (även dynamiska).

Okej, Jag förstår nu.

Jag kör det programmet du länkade till. Dock en free version eller något. 4 tim tar det. Får se om de funkar. I det programmet står iaf disken med som G: som den hette innan. Tack för hjälpen.

Jag har säkerhetskopierat ca 90-95% av datorn så det mesta finns på dvd skivor. Blir nog att köpa en Extern HD efter detta missöde. :(

Nina L
2005-12-01, 11:25
Blir nog att köpa en Extern HD efter detta missöde. :(
Inte skall du ge upp så lätt. Men visst, det är aldrig fel med en extern hårddisk. Själv har jag en 40 GB HD till Windows, en 160 GB HD till mina egna filer och en 240 GB extern till backup. Vilket påminner mig... Jag skall montera in en 160 GB HD till. Den ligger här bredvid och ser övergiven ut. :wub:

hasse36
2005-12-01, 11:49
Har installerat om windows på c:Har du installerat XP Home? Du måste använda XP Professional för att kunna använda dynamiska diskar.

Bonnie
2005-12-01, 11:50
Det blir samma problem om du gör den externa disken till dynamisk ;)
Så se till att "rädda" det du vill från den disken och gör den sedan till en Standard disk.

Pudzianovski
2005-12-01, 13:31
Jag använder XP pro. Dynamisk disk vet jag inte vad det är ens.

jwzrd
2005-12-01, 13:32
Jag använder XP pro. Dynamisk disk vet jag inte vad det är ens.

Det är ett val man kan göra i Disk Management i windows som gör det möjligt att skapa volymer istället för partitioner av hårddiskar. Volymer kan spänna över flera hårddiskar bland annat. Kan det vara så att din X: spände över både C-disken och disken under X?

Nitrometan
2005-12-01, 13:42
Jag har säkerhetskopierat ca 90-95% av datorn så det mesta finns på dvd skivor. Blir nog att köpa en Extern HD efter detta missöde. :(
Vad har Harley Davidson med din hårddisk att göra?

Ska du bli gängmedlem? Eller bara köra iväg i solnedgången som i en slutscen i en bra västern?

aliquis
2005-12-01, 14:26
Vafan skall "dynamisk disk" betyda? Är det en annan partition på svenska? Isf råkade du kanske ta bort både c och x när du installerade om och istället fick du bara en stor c.

ok, jwzrd hade redan svarat på det, trist. Om du nu har två fysiska hårddiskar kanske du kan rädda lite från den andra även om det inte fungerar som det skall.

Något av det sämsta man kan göra måste ju ändå vara att få för sig att köra "striping" raid på två hårddiskar bara för att man fick ett av alla moderkort som stödjer det, och aldrig göra backup. Dubbel risk att man blir av med alltsammans :/

Pudzianovski
2005-12-01, 16:12
Bonnie: Jag kör det programmet du länkade och nu kommer disken tillbaka så den ser ut som vanligt. Är det tillfälligt bara eller permanent? Vill ju inte starta om datorn och se att det försvinner igen.

:confused:

Bonnie
2005-12-01, 16:15
Hm, jäkligt bra fråga.
Du menar att du kommer åt allt i utforskaren?
Kan du inte rädda det du måste då och sedan testa att starta om?

Bonnie: Jag kör det programmet du länkade och nu kommer disken tillbaka så den ser ut som vanligt. Är det tillfälligt bara eller permanent? Vill ju inte starta om datorn och se att det försvinner igen.

:confused:

Pudzianovski
2005-12-01, 16:26
Hm, jäkligt bra fråga.
Du menar att du kommer åt allt i utforskaren?


Ja, Under tiden jag kör tom. Som att hårddisken fylls på.


Kan du inte rädda det du måste då och sedan testa att starta om?

Jo, jag får göra så. Får inte plats med allt på C: (40gb) X=G (160gb)

Bara tänkte om du visste men det funkar ju ändå.

:thumbup: