handdator

Visa fullständig version : Är detta en bra kost?


Millard
2005-12-01, 00:25
Hejsan!

Håller på att ta fram bästa möjliga kost för mig. Är kraftigt överviktig (133 Kg 190 cm) och vill gå ner i vikt, och samtidigt öka i muskelmassa vilket jag förstått faktiskt är möjligt. Nu har jag satt i hop en kost som jag ska försöka hålla mig efter. Den är fäljande:

Frukost
Havregrynsgröt 2 DL med 1 msk krossade linfrön, 0,5 dl äppelmos och mjölk

Mellanmål
2 DL Kesella + 2 msk Fun light

Lunch
4 DL Fullkornsmakaroner, 100gram kycklingfilé och keso

Mellanmål
Mörkt bröd med tonfisk i vatten, 1 msk tomatpuré, 2-3 msk sötsur chilisås och ¼ rödlök (Vitlökspulver och ev oregano)

Kvällsmat
2 DL Kesella + 2 msk Fun light

Enligt hälsovakten blir denna kost ca 1620 kcal om dagen.

Vad tror ni om detta?

mmmCay
2005-12-01, 00:40
1620kcal om dagen blir det nog svårt att bygga muskler på :).

Råvarorna är bra, öka mängderna bara. Sen skulle jag lägga till något till "kesellamålen", en bit bröd, en frukt eller kanske lite nötter.

Du har även väldigt ont om fettkällor och lite ont om protein till frukost.

Raisedead
2005-12-01, 00:40
Hejsan!

Håller på att ta fram bästa möjliga kost för mig. Är kraftigt överviktig (133 Kg 190 cm) och vill gå ner i vikt, och samtidigt öka i muskelmassa vilket jag förstått faktiskt är möjligt. Nu har jag satt i hop en kost som jag ska försöka hålla mig efter. Den är fäljande:

Frukost
Havregrynsgröt 2 DL med 1 msk krossade linfrön, 0,5 dl äppelmos och mjölk

Mellanmål
2 DL Kesella + 2 msk Fun light

Lunch
4 DL Fullkornsmakaroner, 100gram kycklingfilé och keso

Mellanmål
Mörkt bröd med tonfisk i vatten, 1 msk tomatpuré, 2-3 msk sötsur chilisås och ¼ rödlök (Vitlökspulver och ev oregano)

Kvällsmat
2 DL Kesella + 2 msk Fun light

Enligt hälsovakten blir denna kost ca 1620 kcal om dagen.

Vad tror ni om detta?

Kosten ser väl okej ut, förutom att det ser ut som att den enda fettkällan du har är på morgonen, försök på i dig lite mer fett under resten av dagen också. Släng gärna in lite grönsaker och fruketer så du får i dig lite antidoxianter och vitaminer.. Sen låter 1620 kcal/dag väldigt lite.. med din figur förbränner du säkert lite över 3200 kcal/dag i vila, slå släng in lite mer fett, frukt och grönsaker och fyll på med protein och kolhydrater så du ialf hamnar på lite över 2000 kcal/dag. Läs gärna King Grubs Deffguide, om du inte redan gjort det. Det kanske är lite tråkigt och omotiverande att äta samma mat var dag. Variera gärna kosten med andra livsmedel.

Millard
2005-12-01, 03:45
Tack för svaren. Vad blir resultatet om jag ej får i mig tillräkligt med fett och kolhydrater, även om jag får i mig proteinet?

Sniggel
2005-12-01, 03:52
Tack för svaren. Vad blir resultatet om jag ej får i mig tillräkligt med fett och kolhydrater, även om jag får i mig proteinet?
Om du inte får i dig tillräckligt med energi så blir det svårt att bygga muskler, väldigt svårt, ligger du på kaloriminus kan du till och med tappa fett och/eller muskler.
Sen finns det ytterligare nackdelar med att inte få nog med fett, fett är faktiskt nyttigt :) Nån som är mer kunnig i området kan väl fylla i varför :)

King Grub
2005-12-01, 06:07
ligger du på kaloriminus kan du till och med tappa fett

Det var händelsevis inte det som var målet? ;)

För lite fett är inte bra, och kan innebära förminskad fettförbränning och sänk frisättning av anabola hormoner.

Adio
2005-12-01, 06:15
Ge gärna exempel på bra fett man kan slänga i sig...

Millard
2005-12-01, 06:18
Som sagt så vill jag tappa kroppsfett och bygga muskler. Vad borde jag ligga i energiintag för att göra detta möjligt? Jag styrketränar 3 dagar i veckan och motionstränar 3 till 4 dagar i veckan.

Sniggel
2005-12-01, 14:56
Det var händelsevis inte det som var målet? ;)

För lite fett är inte bra, och kan innebära förminskad fettförbränning och sänk frisättning av anabola hormoner.

Hehe jo ;) men man vill ju svara vad som händer om man gör si eller så.. både positiva och negativa resultat av det så man inte berättar halva sanningen :)

z_bumbi
2005-12-01, 15:20
Som sagt så vill jag tappa kroppsfett och bygga muskler. Vad borde jag ligga i energiintag för att göra detta möjligt? Jag styrketränar 3 dagar i veckan och motionstränar 3 till 4 dagar i veckan.

Energiintaget kan bara du svara på, du får skriva ner vad du äter under 3-4 dagar och sen räkna ut hur mycket kalorier du får i dig. Sen får du testa att höja eller sänka den nivån efter dina mål.

Max
2005-12-01, 22:31
Ge gärna exempel på bra fett man kan slänga i sig...
Fet fisk, nötter, olivolja, sojaolja, rapsolja, de flesta majonäser, krossade linfrön, många sorts dressingar, ägg

Millard
2005-12-02, 06:13
Om jag nu skulle nöja mig med denna kost, skulle det då vara näst intill omöjligt att samtidigt kunna bygga muskler? Samtidigt har jag fattat att jag måste äta fett för att kunna "tappa" fett. Kan det vara ide att ta någon fettrikt till någon av måltiderna? I så fall vad är lämligt ?

Fredrik_S
2005-12-03, 15:47
Kanske lite fiskolja eller äta någon fet fisk tex lax då och då.
Tänk på att inte gjädjas alltför mycket om du går ner mer än ca 1 kg i veckan då det innebär att du tappat vätska och muskler. Håller du så lågt som 1600 kcal kommer du nog gå ner mer än 1 kg i veckan men inte bara fett då. Då du har en kraftig övervikt får du tyvärr ha ett bra tålamod.

Sve
2005-12-03, 16:25
en avokado eller två är aldrig fel. äter själv en till frukost varje morgon.

Fredrik_S
2005-12-03, 21:25
mmm avokado brukar mosa en med kokta potatisar

pocoloco
2005-12-04, 02:21
Hejsan!

Håller på att ta fram bästa möjliga kost för mig. Är kraftigt överviktig (133 Kg 190 cm) och vill gå ner i vikt, och samtidigt öka i muskelmassa vilket jag förstått faktiskt är möjligt. Nu har jag satt i hop en kost som jag ska försöka hålla mig efter. Den är fäljande:

Frukost
Havregrynsgröt 2 DL med 1 msk krossade linfrön, 0,5 dl äppelmos och mjölk

Mellanmål
2 DL Kesella + 2 msk Fun light

Lunch
4 DL Fullkornsmakaroner, 100gram kycklingfilé och keso

Mellanmål
Mörkt bröd med tonfisk i vatten, 1 msk tomatpuré, 2-3 msk sötsur chilisås och ¼ rödlök (Vitlökspulver och ev oregano)

Kvällsmat
2 DL Kesella + 2 msk Fun light

Enligt hälsovakten blir denna kost ca 1620 kcal om dagen.

Vad tror ni om detta?
Minimjölk på morgonen då du kan tillgodose kroppen med snabbt protein?
Vet att du jobbar hårt av att döma av din tidigare journal, prova Mivi total skit bra vitamin, antioxidanter och aminosyra tillskott att ta på morgonen.
Fullkornsmakaroner låter väl bra, varva det med cous-cous / bulgur, näringsrikt då du även kan ha i massor utav vitlök, gröna linser och grönsaker ex. konserverade wok grönsaker som du verkar ha ont om i ditt upplägg.

Zerohero
2005-12-04, 13:13
Är det bara jag som inet ser så mycket grönsaker. Käka sallad, tomater gurka iallfall till middagen och kompletera med någo kokade grönsaker. T.ex ärter, brocoli, blomkål, morötter. Tror du lätt får brist på vitaminer ananars.
Multivitamintabblet kanske skuel lvara på sin plats.

Nyttigt fett som många påkkat redan behövs också.

Sen så kanske ett högre kaloriintag skuell vara rekomenderat, du är väl redan under ditt basalbehov. Kanske 1000kalorier mindre än behovet skulle vara lämpligt för dig när du har redigt med övervikt. SÅ kanske drygt 2000kalorier/dagen.