handdator

Visa fullständig version : Hur gör man (MSWord problem)?


Endumen
2005-11-30, 23:35
Vet någon hur man gör för att få till en överskrift (centrerad) längst upp på sidan, trots att man har spalter? Sitter och håller på att skriva en tidninggsartikel och jag förstår inte hur man gör :D. Mycket tacksam om någon kom med ett svar!


Peter

tossefar
2005-11-30, 23:36
Jag har aldrig använt word, men sidhuvud måste ju finnas?

jean-wim
2005-11-30, 23:50
Vet någon hur man gör för att få till en överskrift (centrerad) längst upp på sidan, trots att man har spalter? Sitter och håller på att skriva en tidninggsartikel och jag förstår inte hur man gör :D. Mycket tacksam om någon kom med ett svar!Är det bara en sida, kan du "fuska" till det snabbt genom att infoga ett sidhuvud.

Annars är lösningen att dela in i "avsnitt". Gör en "avsnittsbrytning" (inte till ny sida) innan och efter rubriken som ska formateras. Sedan kan du välja hur du vill att avsnittet som innehåller rubriken ska formatteras: med två kolumner eller bara en.

En tredje lösning som är klumpig, men nästan det enda sättet att få allt exakt som man vill i Word, är att bygga tabeller med text i.

Man får trixa ganska mycket om man ger sig på att layouta i Word. ;)

Endumen
2005-12-01, 03:55
Är det bara en sida, kan du "fuska" till det snabbt genom att infoga ett sidhuvud.

Annars är lösningen att dela in i "avsnitt". Gör en "avsnittsbrytning" (inte till ny sida) innan och efter rubriken som ska formateras. Sedan kan du välja hur du vill att avsnittet som innehåller rubriken ska formatteras: med två kolumner eller bara en.

En tredje lösning som är klumpig, men nästan det enda sättet att få allt exakt som man vill i Word, är att bygga tabeller med text i.

Man får trixa ganska mycket om man ger sig på att layouta i Word. ;)


Ah, tusen tack!

Fredrik_
2005-12-01, 08:52
Vet någon hur man gör för att få till en överskrift (centrerad) längst upp på sidan, trots att man har spalter? Sitter och håller på att skriva en tidninggsartikel och jag förstår inte hur man gör :D. Mycket tacksam om någon kom med ett svar!


Peter

Det är ju bara att välja under format-->columns vilka delar av texten du vill ha spalter på och vilka du vill ha som vanligt.