handdator

Visa fullständig version : Proteinrik mat som stannar i magen!


keffat_liv
2005-11-30, 23:10
Spydde precis upp hela min middag *grr27* så jag antar att det är nån sjukdom på g. Behöver då tips på proteinrik mat med hyfsat högt bv som stannar i magen! Känns som hela mitt gympass ör förstört från idag nu när allt det flög upp:(

Pepz
2005-11-30, 23:34
har du åkt på vinterlräksjukan så lär ingenting stanna i magen.. prova välling

Pez
2005-12-01, 01:19
har du åkt på vinterlräksjukan så lär ingenting stanna i magen.. prova välling
Har han åkt på vinterkräksjukan så skulle han nog inte posta inlägg om mat här i första taget. :D

Iofs.. en del sitter ju och surfar på muggen.

TylerDurden84
2005-12-01, 02:14
Spydde precis upp hela min middag *grr27* så jag antar att det är nån sjukdom på g. Behöver då tips på proteinrik mat med hyfsat högt bv som stannar i magen! Känns som hela mitt gympass ör förstört från idag nu när allt det flög upp:(

Protein-injektion i gluteus maximus är det ända rätta :D

King Grub
2005-12-01, 06:06
Behöver då tips på proteinrik mat med hyfsat högt bv som stannar i magen!

Det finns ingen speciellt bestämd mat som "stannar i magen" om man har magsjuka och behöver kräkas.

keffat_liv
2005-12-01, 12:30
Det finns ingen speciellt bestämd mat som "stannar i magen" om man har magsjuka och behöver kräkas.

tänkte mer om det fanns någon mat som var mer skonsam för magen än annan? Min mamma sa t.ex. att mjölk inte var bra för magen om man hade kräkt osv, fast kanske bara är en massa svammel?

jwzrd
2005-12-01, 13:06
Det är dags att ringa farbror doktor nu keffat_liv. Det är inte normalt att sula upp maten eller bränna rallybajja hela tiden.

Nina L
2005-12-01, 13:09
Tredje gången jag tipsar om Hälsofil nu... men det är den värd. Den innehåller protein och är supernsäll mot magen. Dessutom är det mycket trevligare att kräka upp flytande föda. :D Jag dricker faktiskt alltid Hälsofil om jag har haft någon "kräksjuka".

jwzrd
2005-12-01, 13:13
Tredje gången jag tipsar om Hälsofil nu... men det är den värd. Den innehåller protein och är supernsäll mot magen. Dessutom är det mycket trevligare att kräka upp flytande föda. :D Jag dricker faktiskt alltid Hälsofil om jag har haft någon "kräksjuka".

Förutom att den innehåller bakterier som stör mångas magar och laktos som stör ännu flers och därmed är en jävligt dålig grej att rekomendera någon med skumma magproblem så är det en bra ide.

Nina L
2005-12-01, 13:43
Förutom att den innehåller bakterier som stör mångas magar och laktos som stör ännu flers och därmed är en jävligt dålig grej att rekomendera någon med skumma magproblem så är det en bra ide.
Jag utgår ifrån att han inte är laktosintollerant. De där bakterierna "som stör mångas magar" känner jag inte till... *screwy*

jwzrd
2005-12-01, 13:47
Jag utgår ifrån att han inte är laktosintollerant. De där bakterierna "som stör mångas magar" känner jag inte till... *screwy*

Hälsofilen är inte den som innehåller acidofilus och biblahblah vad den andra nu hette? Min mage exploderar om jag häller i sånt.

Nina L
2005-12-01, 14:18
Hälsofilen är inte den som innehåller acidofilus och biblahblah vad den andra nu hette? Min mage exploderar om jag häller i sånt.
Innehåll: Högpastöriserad mjölk, levande mjölksyrakultur inklusive Lactococcus lactis L1A

På verum.se skriver de att "Det unika med Verum Hälsofil är den patenterade mjölksyrabakterien Lactococcus lactis L1A som har visat sig ovanligt bra för magen.". Någon Acidofilus (finns i A-fil) ser jag inte röken av.

Tolkia
2005-12-01, 15:49
Förutom att den innehåller bakterier som stör mångas magar och laktos som stör ännu flers och därmed är en jävligt dålig grej att rekomendera någon med skumma magproblem så är det en bra ide.
Tja, min mage mår då bara bra på Hälsofil - på annan sorts fil med, för den delen - så det finns nog inget omedelbart samband mellan störiga "hälsofilbakterier" och störd mage. Laktosintolerans tror jag f.ö. är ett problem vars storlek överdrivs lite just här på forumet (om inte 85 % av forummedlemmarna är finnar, möjligen ...?); sättet man diskuterar det på (nu inte riktat mit någon specifik person; i denna soppa är många kockar inblandade) påminner emellanåt lite om det mystifierande sätt man på t.ex. the famous "Det är vad du äter" och inom alternativmedicinen gärna pratar om att saker är "svåra för kroppen att smälta", att man kan avläsa folks leverstatus på hur mörka de är under ögonen och liknande.

Till trådstartaren: Är du magsjuk är det bara att glömma alla skruvade tankar på maximering av proteinintag och "jagkommeratttappaallamusklerochförtvinatillendvärg påmomangen-ångest" och koncentrera sig på att ta det lugnt, ge kroppen vad den vill ha om den nu vill ha något (vätska i små doser åt gången brukar vara bra), vila och vänta ut sjukdomen. Är du INTE magsjuk, utan bara spyr oförklarligt lite nu och då bör du nog som steg 1 fundera över hur du äter och tränar i största allmänhet (vad är det som får dig att spy och hur kan du slippa det i forstättningen) coh som steg 2 fråga någon sjukvårdskunnig, typ en läkare eller en sköterska.

jwzrd
2005-12-01, 15:55
Jag känner mig manad att hala upp fler anekdoter, men det lär inte hjälpa mig, eller hur? :)

Slartibartfast
2005-12-01, 18:16
Det är dags att ringa farbror doktor nu keffat_liv. Det är inte normalt att sula upp maten eller bränna rallybajja hela tiden.

Sen ska man inte besvära läkare med spysjuka. :nono:

Man ska isolera sig från omvärlden.

Pretender
2005-12-01, 18:24
Drick isoton vätska ifall du har vks. (~9 g NaCl till 1 liter vatten)

Strunta i maten tills du känner dig bra igen.
Åkte på vks förra veckan, 10 jobbiga timmar sen blev man bättre ganska snabbt.

Tolkia
2005-12-01, 22:54
Jag känner mig manad att hala upp fler anekdoter, men det lär inte hjälpa mig, eller hur? :)
Nä, inte mycket. Jag skulle också kunna hala upp fler anekdoter, men anekdoter har ju den lilla nackdelen (när man vill dra fram dem för att stödja sin egen åsikt i en fråga) att de är just - anekdoter. ;)