handdator

Visa fullständig version : Hjälp för viktnedgång


Radiohead
2005-11-30, 22:39
Nu har min sambo (jag bulkar och hon deffar, typ) försökt gå ned i vikt i 3 veckor utan ett enda hekto i nedgång.
Hon är 21 år gammal, 168cm lång och väger 61kg.

Här är ett exempel på en dag för henne:

Frukost: 1 tallrik yoghurt med banan, 2 fullkornsmackor och ett ägg
Lunch: Sallad med 150g potatis och 100g kassler
Mellanmål: Frukt
Middag: 1 naturdiet + ägg
Nattmat: frukt

träning sker i form av kondition/styrketräning i 1h ca 3-4ggr/vecka
hon hoppar även hopprep innan frukost, typ 10-20 min (hon hatar morgonpromenader)

vad kan vara fel?

mmmCay
2005-11-30, 23:05
Hon äter lika mycket/mer än vad hon gör av med. Var ganska mycket i det där upplägget som var "oscpecificerat", hon gör nog bäst i att verkligen räkna precis vad hon äter alternativt bara röra på sig mer.

Radiohead
2005-11-30, 23:08
Vi räknar med att hon förbränner ca 1900kcal/dag när hon inte tränar och 2100-2200kcal/dag när hon tränar.

Nu har jag inga exakta siffror men jag räknar med att dagens kost ligger på runt 1500kcal/dag.

Kaboffastar
2005-11-30, 23:11
Vi räknar med att hon förbränner ca 1900kcal/dag när hon inte tränar och 2100-2200kcal/dag när hon tränar.

Nu har jag inga exakta siffror men jag räknar med att dagens kost ligger på runt 1500kcal/dag.

Om det där skulle stämma så skulel hon antagligen gå ner ca 0,5 kg / vecka.
Jag tror att det handlar om en felberäkning.

Radiohead
2005-11-30, 23:18
Allt är mycket noga genomräknat och det rör sig inte om ett räknefel (tyvärr). Problemet är nog långt mer komplicerat än så.

frukost 500kcal (yoghurt, 1banan, 2mackor, 1ägg)
lunch 400kcal (sallad, tomat, gurka, 100g kassler, 150g potatis, 1msk olivolja)
mellanmål 75kcal (1 apelsin)
middag 300kcal (naturdiet + 1ägg)
nattmat 75kcal (1 apelsin)

= 1350kcal

Helena B
2005-11-30, 23:24
Hon ligger ju på den nedre skalan på BMI och om hon då styrketränar så har hon en del muskler...Varför vill hon då gå ner i vikt?

Radiohead
2005-11-30, 23:28
hon har inte mycket muskler. skulle gissa på att hon har kroppsfett på ca 20-25%.. Hon är inte fet men har en del hull kring rumpa, lår och midja som hon vill bli av med.

Radiohead
2005-11-30, 23:46
använde mig av sidan: http://www.markazits.com/diet/bmi.php#bmi
och kom fram till 26% kroppsfett, skulle gissa att hon vill ner till 20% vilket är ett lågt värde men inte "sjukligt" lågt.

mmmCay
2005-11-30, 23:54
Rolig sida där, stämmer nog inget vidare. "Tipset" om hur mycket man skulle äta för att gå ner i vikt var lysande, jag fick 2000kcal med 12xvikten i pounds. Tacka fan för att man går ner i vikt på det när man ligger still/går ner sakta på 4000 :)

Radiohead
2005-11-30, 23:57
Rolig sida där, stämmer nog inget vidare. "Tipset" om hur mycket man skulle äta för att gå ner i vikt var lysande, jag fick 2000kcal med 12xvikten i pounds. Tacka fan för att man går ner i vikt på det när man ligger still/går ner sakta på 4000 :)

Nej jag håller med, stämmer inte på mig heller. Sökte bara snabbt på nätet efter nån sida som ungefär kunde räkna ut och bekräfta min gissning på 25%kroppsfett.

mmmCay
2005-12-01, 00:01
Hur har ni räknat ut energin hon får från maten? Vägt allt och använt innehållsföteckningen/slv?

Radiohead
2005-12-01, 00:03
jepp och vid varje måltid mäter hon de energigivande produkterna innan hon tillagar dom. Vi har en liten matvåg som används flitigt. Allt in i minsta detalj.

(tex. sallad, tomat, gurka vägs ej då de inte energin de tillför är försumbar)

Radiohead
2005-12-01, 00:04
Hur har ni räknat ut energin hon får från maten? Vägt allt och använt innehållsföteckningen/slv?

läs inlägg nr5

mmmCay
2005-12-01, 00:09
Ok verkar ju konstigt, hennes mat är dock ingen höjdare. En apelsin är inte en måltid eller ens ett mellanmål i sig själv, naturdiet är rätt värdelöst också. Jag skulle rekommendera 5-6 riktiga måltider om dagen istället.

Som det ser ut nu tycks hon ju ha fått kroppen att gå in i något sorts svältläge vilket måste hävas, att gå ner ännu mer i kalorier tror jag bara är kontraproduktivt. Om hon sätter igång och äter "ordentligt" får hon förhoppningsvis igång kroppen igen och antagligen mer energi för att träna.

på 61kg och tränandes 4ggr/vecka borde hon inte gå upp på 2500kcal/dag, jag skulle lägga mig på det ett tag och se vad som händer. Det är möjligt att hon går upp lite i början men det är antagligen till största delen glykogen som lagras in och vätska. Det är nog "tyvärr" ett nödvändigt ont i detta fall för att normalisera situationen.

Pepz
2005-12-01, 00:17
håller med mmmCay

dessutom tycker jag att en ätardag kan vara ett effektivt sätt att få igång förbränningen igen. men i dett fall behöver hon nog äta lite mer under en period, och definitivt mer protein..

Radiohead
2005-12-01, 00:23
Ok verkar ju konstigt, hennes mat är dock ingen höjdare. En apelsin är inte en måltid eller ens ett mellanmål i sig själv, naturdiet är rätt värdelöst också. Jag skulle rekommendera 5-6 riktiga måltider om dagen istället.

Som det ser ut nu tycks hon ju ha fått kroppen att gå in i något sorts svältläge vilket måste hävas, att gå ner ännu mer i kalorier tror jag bara är kontraproduktivt. Om hon sätter igång och äter "ordentligt" får hon förhoppningsvis igång kroppen igen och antagligen mer energi för att träna.

på 61kg och tränandes 4ggr/vecka borde hon inte gå upp på 2500kcal/dag, jag skulle lägga mig på det ett tag och se vad som händer. Det är möjligt att hon går upp lite i början men det är antagligen till största delen glykogen som lagras in och vätska. Det är nog "tyvärr" ett nödvändigt ont i detta fall för att normalisera situationen.

Apelsinen är till för att hon äter lunch vid 3 och sedan jobbar hon kväll och har matrast kl 8. Det är 5 timmar och det är för länge, apelsinen är bara som en transportsträcka för middagen. Apelsinen på kvällen är till för att inte äta för kraftig måltid på kvällen innan läggdags.

Radiohead
2005-12-01, 00:25
Värt att tillägga är att hon ALDRIG är hungrig och det går aldrig mer än 3 (max 4 timmar) mellan varje måltid.

mmmCay
2005-12-01, 00:25
Hon bör se över hela sitt schema som sagt, ett glas mjölk med en smörgås skulle vara ett bättre alternativ än en apelsin t.ex.

Radiohead
2005-12-01, 00:26
håller med mmmCay

dessutom tycker jag att en ätardag kan vara ett effektivt sätt att få igång förbränningen igen. men i dett fall behöver hon nog äta lite mer under en period, och definitivt mer protein..

Ätardag har hon varje lördag! =)

mmmCay
2005-12-01, 00:28
Ahhh men om hon har ätardagar så blir det ju en helt annan femma helt plötsligt. Då kan hon ju fortfarande hamna på kcal+.

Radiohead
2005-12-01, 00:29
På ätardagen får hon i sig ca 200-500kcal över den uträknade dagliga förbränningen som står längre upp!

mmmCay
2005-12-01, 00:31
I vilket fall, se över matschemat, lägg in 5-6 BRA måltider, se till att hamna på runt 2500kcal. (inga ätardagar.)

Ligg sedan där i ett par veckor och se vad som händer. Antagligen är inte det här ett helt populärt förslag men det är ont om magiska genvägar :)

Radiohead
2005-12-01, 00:35
Då kanske du kan ge mig ett förslag på hur JAG ska kunna klara av det här:DDDDD

Hon kommer ju ha dagliga raseriutbrott pga sötsug och hamburgersug ;)

mmmCay
2005-12-01, 00:37
Varför skulle hon få mer såna utbrott när hon får äta mer? Verkar ju väldigt märkligt? Du menar att hon inte får ha en ätardag?

Hon kan ju fortfarande äta "allt" hon vill, bara i rätt mängder. Så om hon håller det till en dag i veckan men inte överskrider sin kalorigräns så är det ju inga problem.

Radiohead
2005-12-01, 00:41
ahh du tänker så=) men det är proteinmängden som ska höjas i första hand eller? Och kanske ett mer kaloririkt mellanmål?

mmmCay
2005-12-01, 01:01
Ja proteinmängden får nog gärna höjas och sen ett mer välbalanserat mellanmål.

bushwakko
2005-12-01, 10:29
zZzz..

sa ju till dig förut Olof att hon låg i "svält" läge, eller att kroppen börja tro de :/

Radiohead
2005-12-01, 10:32
Det vill jag hävda är fel eftersom hon äter minst var 3.e timme och hon är aldrig hungrig. Tvärt om, hon hinner inte BLI hungrig så hon måste tvinga i sig maten vid mål 3-5 varje dag.

bushwakko
2005-12-01, 10:33
Du kan äta var 3e timme, men behöver äta MER, du kan äta 20 ggr om dagen och endå va i svältläge, beror på va du stoppar i dig under varje måltid.

Radiohead
2005-12-01, 10:44
Om man inte känner att man kan stoppa i sig mer, att man mår illa för att man äter för mycket då?

Radiohead
2005-12-01, 10:45
Det enda jag kan tänka mig isf är en näve solrosfrön nån gång mellan 3 och 8 (lunchen och middagen). Byta ut frukten mot solrosfrön.

bushwakko
2005-12-01, 11:04
Ja alltså, det låter ju endå märkligt... men av att äta det hon äter, mår man fean inte illa av :)

Hon äter ju ingenting! Eller träna hårdare? :S

Radiohead
2005-12-01, 11:19
Ja vi kan ju dra till gymmet 7 dagar i veckan istället för 4=)

Sen går hon ju typ konstant i jobbet, lugna gatan du vet:P

stoffer
2005-12-01, 12:34
Lägg in fler kardiopass, kanske långa löppass (40-60minuter) med favvomusiken i lulrarna?

Finns bara två lösningar på erat problem, om hon inte har deffat lääänge.

1. Ät mindre
2. Bränn mer

Ni har antagligen räknat fel antingen på hur mycket hon gör av med på en vecka (verkar troligast) eller hur mycket hon äter på en vecka. Ligger man på 3500kcal underskott per vecka så går man ner ett halvkilo ungefär.
Står hon stilla på nuvarande kcal-intag så minska det med 500kcal per dag, vid ett så lågt intag kan det vara bra att basera intaget på mindre energitäta livsmedel, t.ex. grönsaker och fibrer.

Ät broccoli. :)

stoffer
2005-12-01, 12:37
EDIT: Se till att hon får i sig nog med fett också, 1g per kg kroppsvikt iaf. Protein är också viktigt, absolut inte under 1g per kg kroppsvikt. Omättat fett är lättare för kroppen att bränna än mättat fett.

Radiohead
2005-12-01, 15:49
Lägg in fler kardiopass, kanske långa löppass (40-60minuter) med favvomusiken i lulrarna?

Finns bara två lösningar på erat problem, om hon inte har deffat lääänge.

1. Ät mindre
2. Bränn mer

Ni har antagligen räknat fel antingen på hur mycket hon gör av med på en vecka (verkar troligast) eller hur mycket hon äter på en vecka. Ligger man på 3500kcal underskott per vecka så går man ner ett halvkilo ungefär.
Står hon stilla på nuvarande kcal-intag så minska det med 500kcal per dag, vid ett så lågt intag kan det vara bra att basera intaget på mindre energitäta livsmedel, t.ex. grönsaker och fibrer.

Ät broccoli. :)


Okidoki!! =)

Kardio??? vad innebär det?

mmmCay
2005-12-01, 15:51
Så jag antar att mitt förslag skippas helt då :)

Radiohead
2005-12-01, 15:55
Så jag antar att mitt förslag skippas helt då :)

inga förslag skippas. vi tar in alla och sammanställer (gud vad jag lät formell där)

z_bumbi
2005-12-01, 15:59
Om man inte känner att man kan stoppa i sig mer, att man mår illa för att man äter för mycket då?

Då får man lära sig äta mer, ingen normalt tränande människa bör känna sig på en svältdiet.

Radiohead
2005-12-01, 16:01
Då får man lära sig äta mer, ingen normalt tränande människa bör känna sig på en svältdiet.

Jag tvingade med henne en större matlåda till jobbet idag, att dela upp på 2 måltider med 2h mellanrum;) Sen ska hon köpa lite solrosfrön och leka gråsparv på rasten;)

Att basta på vilodagarna, kan det vara ett bra tips? En timmes bastu uppdelat på 2, samt en hel liter vatten under den timmen.

z_bumbi
2005-12-01, 16:06
Att basta på vilodagarna, kan det vara ett bra tips? En timmes bastu uppdelat på 2, samt en hel liter vatten under den timmen.

Iofs är det skönt att basta men det har ju ingen direkt påverkan på en fettminskning.

Radiohead
2005-12-01, 16:09
Iofs är det skönt att basta men det har ju ingen direkt påverkan på en fettminskning.

Hmmm, varför bastar Paulo Roberto timmarna innan invägningen för en match tex då?

mmmCay
2005-12-01, 16:15
För att bli av med vätskevikt. Sen verkar det ju konstigt att inte kunna äta mer men även ha ett "sug" för hamburgare. Dont you think? ;)

stoffer
2005-12-01, 16:26
Okidoki!! =)

Kardio??? vad innebär det?
Kardio, kardiovaskulär träning, typ kondis. Exempelvis löpning.

Gör nu inte båda sakerna, antingen minskar ni matmängden eller ökar energiförbrukningen. Sen ser ni var ni hamnar med förändringen och utvärderar om ni måste göra något mer åt det.

Lycka till!

mmmCay
2005-12-01, 16:30
Stoffer: vet inte om du missat det men hon ska ju tydligen ligga på runt 1500kcal/dag och träna 3-4ggr i veckan utan att röra sig i vikt.

Det verkar inte normalt och jag skulle inte rekommendera mer träning eller minskat näringsintag på det risken är alldeles för stor att någonting går "sönder". (det är ju redan i princip under BMR.)

Lyset
2005-12-01, 17:08
Det vill jag hävda är fel eftersom hon äter minst var 3.e timme och hon är aldrig hungrig. Tvärt om, hon hinner inte BLI hungrig så hon måste tvinga i sig maten vid mål 3-5 varje dag.

Vän av ordning frågar sig då hur det var innan hon började dieta. ;)

Radiohead
2005-12-01, 17:20
Vän av ordning frågar sig då hur det var innan hon började dieta. ;)

Då åt hon typ oregelbundet. Kunde gå upp till 6h innan nästa mål och så åt hon jättemycket. Det är ju ingen bra kosthållning på sikt, det var väl pga det som hon la på sig lite mer underhudsfett.

Radiohead
2005-12-01, 17:21
För att bli av med vätskevikt. Sen verkar det ju konstigt att inte kunna äta mer men även ha ett "sug" för hamburgare. Dont you think? ;)

Mjaeee? När hon äter så vill hon ju hellre äta något "roligt" istället för kasslersallad med potatis eller skinkomelett=)

stoffer
2005-12-01, 19:43
Stoffer: vet inte om du missat det men hon ska ju tydligen ligga på runt 1500kcal/dag och träna 3-4ggr i veckan utan att röra sig i vikt.

Det verkar inte normalt och jag skulle inte rekommendera mer träning eller minskat näringsintag på det risken är alldeles för stor att någonting går "sönder". (det är ju redan i princip under BMR.)

Grejjen är: Hon har knappast gått in i svältläge på 3v, och isf borde hon ju iaf rört sig i vikt de första veckorna. Och går hon inte ner i vikt så beror det ju antingen på att hon äter för mycket eller tränar för lite. Finns inga andra lösningar, hittar du en så har du ju antagligen löst världshungern, meddela alla svältande barn i afrika isf.

Vad tror du det beror på att hon inte rör sig i vikt då?

mmmCay
2005-12-01, 19:52
Jag vet inte vad som har hänt och i allmänhet är jag ganska skeptisk till "svältläge"förklaringar också men jag sätter prompt ner foten mot att rekommendera någon att mindre än 1500kcal/dag, oavsett aktivitetsnivå!

Jag vet att du gav alternativet att träna mer också men jag tycker 1500kcal är extremt lågt till att börja med och att slänga in mer träning än 4ggr i veckan på det är ett upplägg för katastrof i mina ögon.

Någonstans finns ett problem och jag tror (betoning på tror) att det är gömt någonstans i en felräkning på intaget, antingen så räknas det fel någonstans på mängder eller så är det något intag som inte "redovisas". Missar hon något som hon äter eller "gömmer" hon något? (Vill inte anklaga någon men låt os säga att hon fuskar när du inte ser så är det ju svårt nog psykiskt då hon vet att hon har fuskat, att sen berätta det gör ju inte saken lättare. Som sagt bara en möjlighet, påstår inte att hon ljuger :) )

Radiohead
2005-12-01, 20:38
Grejjen är: Hon har knappast gått in i svältläge på 3v, och isf borde hon ju iaf rört sig i vikt de första veckorna. Och går hon inte ner i vikt så beror det ju antingen på att hon äter för mycket eller tränar för lite. Finns inga andra lösningar, hittar du en så har du ju antagligen löst världshungern, meddela alla svältande barn i afrika isf.

Vad tror du det beror på att hon inte rör sig i vikt då?

Hon käkar p-piller, dricker för lite vatten. inte vet jag *whatever*

Radiohead
2005-12-01, 20:39
Jag vet inte vad som har hänt och i allmänhet är jag ganska skeptisk till "svältläge"förklaringar också men jag sätter prompt ner foten mot att rekommendera någon att mindre än 1500kcal/dag, oavsett aktivitetsnivå!

Jag vet att du gav alternativet att träna mer också men jag tycker 1500kcal är extremt lågt till att börja med och att slänga in mer träning än 4ggr i veckan på det är ett upplägg för katastrof i mina ögon.

Någonstans finns ett problem och jag tror (betoning på tror) att det är gömt någonstans i en felräkning på intaget, antingen så räknas det fel någonstans på mängder eller så är det något intag som inte "redovisas". Missar hon något som hon äter eller "gömmer" hon något? (Vill inte anklaga någon men låt os säga att hon fuskar när du inte ser så är det ju svårt nog psykiskt då hon vet att hon har fuskat, att sen berätta det gör ju inte saken lättare. Som sagt bara en möjlighet, påstår inte att hon ljuger :) )


Det är ju för hennes egen skulle som hon deffar, inte för min så då kan jag väl inte tänka mig att hon "fuskar". :S hehe... Jag är bara med och hjälper till eftersom hon inte är så insatt i och inte orkar sätta sig in i detta så mycket.

Radiohead
2005-12-01, 20:42
Jag har iaf kommit fram till att det kan ha med att göra att hon äter FÖR LITE. Då tänker jag i första hand på proteinintaget. Men det verkar ändå skumt att hon inte ens går ner ETT hekto!!!!

Kan man inte låsa tråden? Jag tror inte att vi kommer så mycket mer fram i diskussionen. Jag kan återkomma om 1-2 veckor och tala om, om det har givit något resultat, om ni är nyfikna=)

mmmCay
2005-12-01, 20:51
Lycka till!!! :)

elan
2005-12-01, 21:50
Angående svältlägesteorin. Jag vet att det strider mot den gyllene grundprincipen för energi in/ut men jag sällar mig till den ändå. Här kommer ett belysande exempel: Jag har under perioder käkat typ 1300 kcal om dagen och tränat sex dagar i veckan, detta utan att gå ner i vikt. När jag insåg att jag var ute och cyklade höjde jag genast mitt intag till 1900 kcal om dagen och minskade på träningen till fyra pass i veckan. Detta utan att gå upp i vikt (visst något kilo vätska eller påfyllning av glykogendepåer kanske det blev). Om jag skulle gjort så som vissa förespråkar och minskat mitt intag eller höjt träningsdosen när jag låg på 1300 kcal om dagen hade det ju gått käpprätt åt skogen, och det faktum att jag inte svällde upp när jag gjorde tvärtom tycker jag stärker svältlägesteorin.

Hur som helst, 1300 kcal om dagen är helt sjukt tokigt. Käka mer! ;)

Tilläggas bör att jag är en liten plutt på 164 centimeter. ;)

nr9
2005-12-02, 06:15
Jag håller med föregående talare. Med fysiskt tungt yrke och 4 pass i veckan käkade jag kanske 1500 kcal. (Räknade sedan ut att jag - om jag tränade kondition - en dag brände 3500). Nu tränar jag nästan enbart styrka och försöker äta minst 2000/dag och vet ni!? Rutorna börjar komma fram nu!

(Tös, 173cm). :eating:

Radiohead
2005-12-05, 12:45
Nu är jag tillbaks igen. Hon började äta lite solrosfrön till extra mellanmål på kvällarna. Hon har fått äta lite mer protein i form av ägg och mer kassler i kasslersalladen. Här är resultatet som dock ej är riktigt säkerställt ännu eftersom det har gått för få dagar:

fredag: 60,8kg
lördag: 61,0kg
söndag: 60,6kg
måndag: 60,3kg

=)

Lizzie
2005-12-05, 14:06
Låt tjejen vara lite - ställ henne inte på vågen varje dag för att redovisa det här! Har hon bara hållt på i tre veckor så är det väl inte så lustigt! Tror ni att det går på en kvart eller?? Att kroppen ska ställa om sig och bränna fett kan dröja - men ligger hon på kcal-minus kommer det att gå bra. Helt plötsligt kommer kilorna börja rasa - tålamod!! Hon måste hitta en balans och en bra livsstil som hon trivs med, inte en stressande pojkvän som checkar vågen dagligen. Stress kan vara en orsak oxå att hennes metabolism inte funkar till 100% (tror jag ju förstås inte behöver vara fallet) Om hon inte om några månader har gått ner ett gram så beror det på att ni felberäknat mat/aktivitetesnivån, hon fuskat, eller att hon är gravid!

Lycka till säger jag till tjejen, och hoppas att hon hittar sin balans.

bushwakko
2005-12-05, 17:42
Av o kolla vågen varenda jeavla morgon blir man ju störd i huvvet av.

Kolla vågen varje måndag morgon eller dyl, inte oftare.

Radiohead
2005-12-06, 01:40
Av o kolla vågen varenda jeavla morgon blir man ju störd i huvvet av.

Kolla vågen varje måndag morgon eller dyl, inte oftare.

Att hon kollade vågen varje dag var bara för att se huvuda ätardagen påverkade positivt eller negativt. Notera att ätardagen var på lördagen.

Lizzie
2005-12-06, 07:58
Klart att äterdagen syns på vågen - man brukar ju samla på sig massa vatten pga högre kolhydratsintag.

tomccc
2005-12-06, 18:19
Jag håller med föregående talare. Med fysiskt tungt yrke och 4 pass i veckan käkade jag kanske 1500 kcal. (Räknade sedan ut att jag - om jag tränade kondition - en dag brände 3500). Nu tränar jag nästan enbart styrka och försöker äta minst 2000/dag och vet ni!? Rutorna börjar komma fram nu!

(Tös, 173cm). :eating:

Vill du påstå att du låg på ett energiminus på 2000kcal per dag och inte gick ned i vikt?? :hbang:

Radiohead
2005-12-06, 21:37
Klart att äterdagen syns på vågen - man brukar ju samla på sig massa vatten pga högre kolhydratsintag.

För att förtydliga. Hon gick NED nästan 1 kg på 2 dagar direkt efter ätardagen. Kanske är en slump men det kan mycket väl vara så att ätardagen stimulerar viktnedgången på ett positivt sätt.

nr9
2005-12-06, 22:00
Vill du påstå att du låg på ett energiminus på 2000kcal per dag och inte gick ned i vikt?? :hbang:

Jo. Efter ett tag undrade jag varför inget hände. Då började jag träna ännu mer. ( :confused: ). För den som inte tror att kroppen kan ställas in på svält så.. kan den det.

Träna + ÄTA = :love: