handdator

Visa fullständig version : Frontböj


Gila
2005-11-30, 18:37
Undrar bara vad det är för skillnad på frontböj och knäböj?
Kollade i erx(eller vad det heter) databank och enda skillnaden jag märkte vara att stången låg på axlarna istället för på nacken...
Måste man ha en fronböj maskin eller går det att köra fritt eller i smith?

Yankeee
2005-11-30, 18:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993

morte
2005-11-30, 18:43
Knäböj kan du goodmorna upp vikten, det är svårt i frontböj. Tvingar dig till att köra strikt, dessutom kan du lättare kombinera frontböj med fler andra lyft (i samma set) som styrkefrivändningar, axelpressar mm)

Gila
2005-11-30, 18:52
ok tack för svaren :)

Bjorne
2005-11-30, 20:06
Tycker frontböjar tar mindre på ryggen och är mycket säkrare att köra utan passare.

Dav0d
2005-11-30, 22:05
Precis som Bjorna sa är de säkrare att köra utan passare. Men med frontböj får du en extremt stark bål styrka, dessutom är det MYCKET tuffare. Variation är bäst men frontböj är en tuff och bra övning.

Gila
2005-12-01, 18:51
Testade frontböj ida o hade väl två problem
det första var att jag inte riktigt visste var man skulle lägga stången så den låg oftast på utsidan av axlarna och det gjorde väl ganska ont...
det andra kommer iförsig försvinna då jag nu bara testade övningen i smith men hade väldiga problem med att lyckas vända på krokarna elr vad det heter som sätter fast stången på ett visst ställe...
Skulle uppskatta om någon lite mer exakt kunde förklara hur man ska lägga och hålla stången

Sve
2005-12-01, 18:52
Testade frontböj ida o hade väl två problem
det första var att jag inte riktigt visste var man skulle lägga stången så den låg oftast på utsidan av axlarna och det gjorde väl ganska ont...
det andra kommer iförsig försvinna då jag nu bara testade övningen i smith men hade väldiga problem med att lyckas vända på krokarna elr vad det heter som sätter fast stången på ett visst ställe...
Skulle uppskatta om någon lite mer exakt kunde förklara hur man ska lägga och hålla stången

http://www.skynet.nu/strong/askem_front_squat.html

Scratch89
2005-12-01, 21:52
Hur brett står ni när ni fronböjer? Jag har endast testat runt lite med stången, och jag måste stå lika brett som vanligt om jag ska komma ner ordentligt.

Sve
2005-12-01, 23:51
Hur brett står ni när ni fronböjer? Jag har endast testat runt lite med stången, och jag måste stå lika brett som vanligt om jag ska komma ner ordentligt.

axelbrett eller lite bredare kanske. Det där brukar väl komma sig naturligt?