handdator

Visa fullständig version : Bröstkorg


erks
2005-11-30, 18:12
Kan bröstkorgen utvidga sig och växa av styrketräning eller konditionsträning?

Garnax
2005-11-30, 18:43
Bröstkorgen är byggd av ben...

Och ben växer inte efter att du slutat växa.

Så svaret är nej, men alla muskler som sitter där kan naturligtvis växa

erks
2005-11-30, 18:46
tänkte inte på att sjävla skelettet skulle växa utan att lungorna osv skulle växa så att bröstkorgen "blåstes upp".

muddafrikka
2005-11-30, 19:37
tänkte inte på att sjävla skelettet skulle växa utan att lungorna osv skulle växa så att bröstkorgen "blåstes upp".
Ben skall enligt utsago vara rätt formbara. Dessutom så är det väl inte ens ben runt hela bröstkorgen? Det är väl en trekant i främre bröstkorgen som består av broskvävnad?

erks
2005-11-30, 19:46
någon expert på osteologi(eller vad det heter)? :D

wabbabi_bb
2005-11-30, 19:57
Jag antar att du har en insjunken bröstkorg. Se till att pumpa upp brösten så synd de mindre. Dock kan du inte träna ut korgen.

erks
2005-11-30, 20:46
har absolut ingen insjunken bröstkorg :) är bara nyfiken på om det går. tyngdlyftare ser ut som om de har gigantiska bröstkorgar, vill veta om det bara är muskler eller om det beror på stora lungor eller vad :)

Garnax
2005-11-30, 21:36
Så vitt jag vet! så kan inte lungor växa heller...

Dom är så stora som dom är, men kan bli mer effektiva. Precis som hjärtat
kan bli mer effektivt.

muddafrikka
2005-12-01, 00:01
Så vitt jag vet! så kan inte lungor växa heller...

Dom är så stora som dom är, men kan bli mer effektiva. Precis som hjärtat
kan bli mer effektivt.
Varför har då idrottsmän större lungvolym?
Slump? :D

Sniggel
2005-12-01, 03:45
Varför har då idrottsmän större lungvolym?
Slump? :D
Har dom verkligen det?
Trodde lungorna var ett av de organ som ligger före alla andra när det gäller syreupptagningsförmåga, dvs inte den svaga länken i syretransporten till musklerna.
Har för mig att t o m rökare kan bli få upp ett bra VO2max pga att nedsatt lungfunktion inte hämmar VO2max förrän lungorna är riktigt usla.

edit: nu påverkar ju rökning andra saker med, men om man bortser från det :-p

Bjorne
2005-12-01, 08:46
Fanns (väl) en tråd innan om hur man gjorde lugnorna större igenom att "stretcha" dem?

Angånde volymen på bröstkorgen så har jag läst något om det tidigare, detta blir inte ett nödvändigt inlägg då jag just minns att jag inte kommer ihåg vad svaret blev.

Nitrometan
2005-12-01, 08:55
Så vitt jag vet! så kan inte lungor växa heller...

Dom är så stora som dom är, men kan bli mer effektiva. Precis som hjärtat
kan bli mer effektivt.
När jag höll på med fridykning så ökade min lungvolym med 1,5 liter på två år. De flesta i den gruppen jag var med ökade lungvolymen mellan 1,5 och 2 liter. Bara en snubbe som inte gjorde det men hans lungvolym var över 6,5 liter så han kanske inte behövde mer?

Sniggel
2005-12-01, 14:49
När jag höll på med fridykning så ökade min lungvolym med 1,5 liter på två år. De flesta i den gruppen jag var med ökade lungvolymen mellan 1,5 och 2 liter. Bara en snubbe som inte gjorde det men hans lungvolym var över 6,5 liter så han kanske inte behövde mer?

Aha där ser man. Tror jag tolkade lungkapacitet som syreupptagningsförmåga i lungorna först dock.
Kan lungorna bli så mycket bättre(snabbare) på att förse lilla blodomloppet med syre?
Nån som vet?

Nitrometan
2005-12-01, 15:05
Aha där ser man. Tror jag tolkade lungkapacitet som syreupptagningsförmåga i lungorna först dock.
Kan lungorna bli så mycket bättre(snabbare) på att förse lilla blodomloppet med syre?
Nån som vet?
Tror knappast det är det som är den begränsande faktorn.

I just fridykningsfallet så är faktiskt lungornas volym den begränsande faktorn. Det hände att man önskade sig större lungor, eller iaf mer syre...

Cerberus
2005-12-01, 15:40
Benmassan kan väl visst öka i storlek, styrketräning ökar väl benmassan(dvs om man får i sig kalcium då) lr har ja fel? Benen måste ju bli starkare för att klara av all massa på kroppen iaf