handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för 'vardalig träning'


E.S
2005-11-30, 16:51
Jag har tyvärr inte tid att träna riktigt seriöst utan max 1-2 gånger i veckan och jag undrar vilka kosttillskott som passar sådan här mer 'vardaglig' träning. Det verkar ganska dumt att t.ex. köra en kreatin-kur om man inte tränar seriöst. Däremot så verkar det bra att köra gainer innan/efter gympass, oavsett hur ofta/sällan man tränar.

Jag brukar köra en egen gainer med whey-prot och dextropur, och när det gäller whey-prot är det inte några svårigheter att hitta något bra. Däremot skulle jag behöva ett lågsammare protein för proteinbak (egna proteinbars som mellanmål etc) samt att dricka innan jag går och lägger mig. Vad rekommenderar ni här, gärna något som finns på gym*gross.?

Rekommenderar ni något extra vitamin/omega3 tillskott etc, eller är det bara overkill och slöseri med pengar om man inte tränar väldigt seriöst? Kanske bara köra vanliga 'mutlivitamin' för att vara säker på att man 'täcker' allt?

Tack!

blekfet2
2005-11-30, 17:21
alltså varför kosttillskott ? Jag förstår inte varför man skulle trycka i sig tillskott om man kan få det genom riktigt mat när man tränar så pass lite?



tillskott är ett tillskott, inget mer!

E.S
2005-11-30, 18:16
alltså varför kosttillskott ? Jag förstår inte varför man skulle trycka i sig tillskott om man kan få det genom riktigt mat när man tränar så pass lite?

tillskott är ett tillskott, inget mer!

Har jag påstått att jag inte äter? Det är är kosttillskotts forumet, därför frågar jag om kosttillskott här och om kost i kostforumet.

Det är svårt att hitta mat med så pass snabba kolhyderater och protein som man behöver före/efter träning.

Glömde just skriva det att jag inser att tillskott är TILLSKOTT inte matersättning. Däremot så är det väldigt bra med proteinpulver när man t.ex. bakar för att höja proteinet i mellanmålsbars etc. Lika så kan det vara lite jobbigt att trycka i sig en stor stek precis innan man går och lägger sig för att få i sig all protein man behöver under natten. Glömde kanske skriva att jag har en otroligt snabb förbränning, jag förbrukar det jag äter väldigt snabbt och har därför ett behov av extra tillskot, vilket jag försöker få från mat i så stor del det går.

mmmCay
2005-11-30, 18:39
Snabb förbränning? Vad innebär det? :)

Det är inget fel på att använda proteinpulver och liknande, tror bara blekfet2 överreagerade mot folks allmänna övertro i tillskotten.

E.S
2005-11-30, 18:52
Snabb förbränning? Vad innebär det? :)

Det är inget fel på att använda proteinpulver och liknande, tror bara blekfet2 överreagerade mot folks allmänna övertro i tillskotten.

Vet inte exakt, men i praktiken innebär det att jag kan äta hur mycket av vad jag vill utan att bli fet (vid nuvarande ålder, risk för att bli smällfet när jag blir gammal om jag äter på samma sätt). Jag förbränner det jag äter väldigt fort, d.v.s. 'spenderar' den energin jag får i mig på kort tid. Det betyder också att jag har svårt att få ett överskott av energi (per dag), vilket är bra när man bygger muskler. Det är inte omöjligt att bygga muskler på energiunderskott men dumt att göra saker svårare än vad det är.

Och jag håller med blekfet2 om att man kan inte förvänta sig några resultat från tillskotten i sig själv. Jag äter tillskott för att 'försäkra' mig om att jag får max ut av träningen och att jag får i sig så mycket jag bara kan.

Sitter och skriver ett kostschema nu som jag kommer posta i kostforumet senare, tar gärna emot feedback där.

blekfet2
2005-11-30, 18:56
Vet inte exakt, men i praktiken innebär det att jag kan äta hur mycket av vad jag vill utan att bli fet (vid nuvarande ålder, risk för att bli smällfet när jag blir gammal om jag äter på samma sätt). Jag förbränner det jag äter väldigt fort, d.v.s. 'spenderar' den energin jag får i mig på kort tid. Det betyder också att jag har svårt att få ett överskott av energi (per dag), vilket är bra när man bygger muskler. Det är inte omöjligt att bygga muskler på energiunderskott men dumt att göra saker svårare än vad det är.



men gosse lilla, vakna upp ur din lilla drömvärld! :laugh: :laugh:


ursäkta men jag kunde inte hålla mig.! :D

mmmCay
2005-11-30, 18:59
Din "förbränning" skiljer sig med största sannolikhet inte från andras, du äter bara inte så "mycket" som du tror. Det kommer dock att märkas när du postar ditt kostschema så väntar med fler kommentarer angående detta tills dess :)

Fartman
2005-11-30, 19:00
Vet inte exakt, men i praktiken innebär det att jag kan äta hur mycket av vad jag vill utan att bli fet (vid nuvarande ålder, risk för att bli smällfet när jag blir gammal om jag äter på samma sätt). Jag förbränner det jag äter väldigt fort, d.v.s. 'spenderar' den energin jag får i mig på kort tid. Det betyder också att jag har svårt att få ett överskott av energi (per dag), vilket är bra när man bygger muskler. Det är inte omöjligt att bygga muskler på energiunderskott men dumt att göra saker svårare än vad det är.

Och jag håller med blekfet2 om att man kan inte förvänta sig några resultat från tillskotten i sig själv. Jag äter tillskott för att 'försäkra' mig om att jag får max ut av träningen och att jag får i sig så mycket jag bara kan.

Sitter och skriver ett kostschema nu som jag kommer posta i kostforumet senare, tar gärna emot feedback där.

Jag tycker att det vore på sin plats att du skriver vad du brukar äta om du nu har så snabb förbränning. Sätter en femma på att det inte alls är så mycket som du kanske tror, det brukar vara så när man får höra om snabb förbränning osv.

blekfet2
2005-11-30, 19:02
så med andra ord menar du att all överskottsenergi du får i dig idag hamnar i en liten magisk blomma i magen din, och när du fyller runt 55år så kommer den magiska blomman att blomma ut och göra dig fet?


Ska bli intressant och se vad du äter under en dag.

E.S
2005-11-30, 19:07
så med andra ord menar du att all överskottsenergi du får i dig idag hamnar i en liten magisk blomma i magen din, och när du fyller runt 55år så kommer den magiska blomman att blomma ut och göra dig fet?


Nej utan när jag blir äldre kommer min förbränning med stor trolighet förändras och äter jag lika mycket som nu så går jag upp i vikt.

Det är inte jag som tagit detta ur luften, utan jag citerade bara min läkare efter att ha gjort ett blod- och urinprov för att utesluta sjukdom som anledning till problemet.

Verni
2005-11-30, 19:19
Nej utan när jag blir äldre kommer min förbränning med stor trolighet förändras och äter jag lika mycket som nu så går jag upp i vikt.

Det är inte jag som tagit detta ur luften, utan jag citerade bara min läkare efter att ha gjort ett blod- och urinprov för att utesluta sjukdom som anledning till problemet.Posta va du äter på en dag.

E.S
2005-11-30, 19:21
Posta va du äter på en dag.

Håller på med ett matschema nu, när jag tränar (styrka ingen kondition), landar det upp mot 3000 kcal / dag. Och då har jag aldrig ökat speciellt i vikt.

E.S
2005-11-30, 19:31
Håller på med ett matschema nu, när jag tränar (styrka ingen kondition), landar det upp mot 3000 kcal / dag. Och då har jag aldrig ökat speciellt i vikt.

Enligt: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
Ska jag ha ett dagsbehov på 1892 kcal...Det är alltså över +1000 kcal / dag..Då borde man gå upp i vikt vid normal förbränning.

Men blekfet2 är nog bättre på att ställa en diagnos på mig än en specialläkare i allmän medicin.

mmmCay
2005-11-30, 19:35
Jag går stadigt ner i vikt om jag äter mindre än 4000kcal/dag. Då väger jag ändå under 80kg och jag skulle inte drömma om att säga att min "förbränning" är speciell på något vis.

mmmCay
2005-11-30, 19:36
För att du ska förbränna så lite måste du antingen väga 50kg eller vara sängbunden hela dagen.

edit: 1892kcal/dag that is.

blekfet2
2005-11-30, 19:37
hur lång är du?
väger?
aktivitetsnivå?
ålder?
äter?
kön?

skriv ner det åt mig är du snäll så ska jag testa en grej.


för 1900kcal är mindre än vad en normal 12åring äter.

Niclaaas
2005-11-30, 19:40
För att du ska förbränna så lite måste du antingen väga 50kg eller vara sängbunden hela dagen.

edit: 1892kcal/dag that is.

håller med, så lite förbränner du inte och att ligga still på 3000kcal/dag är knappast något extremt.

ät 4000kcal/dag?

Stoltz
2005-11-30, 19:41
...Jag trodde också jag åt som en hest. Sen började jag räkna.
1892 kcal...gud, mår du verkligen bra på det? Allvarlig fråga, för det är verkligen lite, speciellt om man tränar.

Under perioder då jag inte tränar ligger jag på minst 2500, och jag går inte upp i vikt ett dugg.

PS. Ifall din specialläkare i Allmän Medecin säger att 1892 Kcal räcker för att gå upp i vikt, isåfall undrar jag vad i helvete han gjorde när han studerade...DS.

E.S
2005-11-30, 19:41
hur lång är du?
väger?
aktivitetsnivå?
ålder?
äter?
kön?

skriv ner det åt mig är du snäll så ska jag testa en grej.


för 1900kcal är mindre än vad en normal 12åring äter.

50 kg, 170 cm, 20 år, kille
Utöver styrketräning (60 min x 2) / vecka låg nivå. Sittande arbete, föreläsningar, arbete vid datorn.
Äter som jag sade, för att inte överdriva 2800-3000 kcal / dag.

E.S
2005-11-30, 19:43
PS. Ifall din specialläkare i Allmän Medecin säger att 1892 Kcal räcker för att gå upp i vikt, isåfall undrar jag vad i helvete han gjorde när han studerade...DS.

Det har jag aldrig påstått, jag har aldrig påstått att jag försökt överleva på 1900 kcal. Jag sade att enligt den där sidan borde det hamna ungefär där.

Som jag skrev, om jag är i en träningsperiod försöker jag äta upp mot 3000 kcal

Stoltz
2005-11-30, 19:45
Ah, misstolkning/läsning.

Mådde nästan illa och gick ner till köket och påbörjade fyra makrillsmackor i sympati ;)

Lullig
2005-11-30, 19:46
Vad är kcal? Tyvärr, men jag vet inte. :em:

E.S
2005-11-30, 19:49
Han sade inte att jag hade "extremt" hög förbränning, bara att den var hög/väldigt hög om jag vid min vikt kunde äta och träna så mycket och inte gå upp. Hans förklaring kunde bara vara sjukdom eller hög förbränning och efter testerna visade inte på någon sjukdom.

Skulle jättegärna återgå till topic också, om någon kan rekommendera ett långsamt protein, 1 kg förpacking, med naturell smak så vore det kanon.

Sniggel
2005-11-30, 20:03
Give the guy a break! ;)
Han väger 50 kg och med den information han gav verkar 3000kcal vara ett bra värde o starta på för o se om nåt händer, det borde göra det om han inte glömt o räkna på något, som t ex promenader/cykelturer, till och från ställen.
E.S: om du inte går upp i vikt av den mängden energi varje dag sett på 2 veckor så får du öka mängden till kanske 3500.
Men jag tror att 3000 ska räcka om du är så pass stillasittande den tid du inte tränar

E.S
2005-11-30, 20:16
Tack! :)

Snart klar med mitt nya matschema postar länk här när det är klart.