handdator

Visa fullständig version : Långresor och matintag


mysassygirl
2005-11-30, 15:32
Undrar hur ni gör när ni är ute och reser.

Långa flygresor och utländsk mat, tar ni med er egen mat och har ni ngra tips på vad jag kan ha i väskan, när flygplansmaten serveras/inte serveras? Uppskattar även tips på bra mellanmål som funkar i väskan och som håller ett tag.

Jag skall på långsemester över hela julen och nyår och tänkte fortsätta hålla 3 timmars kostmålen och högt proteinintag. Planerar att ta med proteinpulver och frukt, kanske ngn burk kesella och sukralos(socker ersättning som smakar bra).

Tack för tips!!

Mental
2005-11-30, 15:48
Nötter nötter och åter nötter, gott och energirikt.

-AG-
2005-11-30, 16:16
Undrar hur ni gör när ni är ute och reser.

Långa flygresor och utländsk mat, tar ni med er egen mat och har ni ngra tips på vad jag kan ha i väskan, när flygplansmaten serveras/inte serveras? Uppskattar även tips på bra mellanmål som funkar i väskan och som håller ett tag.

Jag skall på långsemester över hela julen och nyår och tänkte fortsätta hålla 3 timmars kostmålen och högt proteinintag. Planerar att ta med proteinpulver och frukt, kanske ngn burk kesella och sukralos(socker ersättning som smakar bra).

Tack för tips!!

Beror väl vilka du flyger med. Jag åkte till Seoul från Amsterdam med KLM i februari, då serverades mat hela tiden. Var proppmätt när jag kom fram :eating:

Piranha
2005-11-30, 16:26
He he he de var ett tag sen de serverades nötter på planen.

mela
2005-11-30, 16:29
Proteinbars :D finfint mellanmål.. tar ingen plats heller :thumbup:

Bjorne
2005-11-30, 16:41
Senast jag flög tog jag med ett kilo jordnötter, var najs :)

Fredrik_
2005-11-30, 16:47
Undrar hur ni gör när ni är ute och reser.

Långa flygresor och utländsk mat, tar ni med er egen mat och har ni ngra tips på vad jag kan ha i väskan, när flygplansmaten serveras/inte serveras? Uppskattar även tips på bra mellanmål som funkar i väskan och som håller ett tag.

Jag skall på långsemester över hela julen och nyår och tänkte fortsätta hålla 3 timmars kostmålen och högt proteinintag. Planerar att ta med proteinpulver och frukt, kanske ngn burk kesella och sukralos(socker ersättning som smakar bra).

Tack för tips!!

Proteinpulver, bars och nötter för att täcka alla mellanmål som behövs (små portionspåsar med vitt pulver kan dock verka lite misstänkt i tullen ;) ). Bra frukost, lunch och middag brukar gå att få tag på för det mesta med lite fantasi.

Frukt kan faktiskt vara lite lurigt ibland beroende på vart du åker.. från Sverige och på flyget fungerar det ju fint, men t.ex. i USA är de rätt hårda på att inte släppa in främmande växtdelar.

mysassygirl
2005-11-30, 17:01
Proteinpulver, bars och nötter för att täcka alla mellanmål som behövs (små portionspåsar med vitt pulver kan dock verka lite misstänkt i tullen ;) ). Bra frukost, lunch och middag brukar gå att få tag på för det mesta med lite fantasi.

Frukt kan faktiskt vara lite lurigt ibland beroende på vart du åker.. från Sverige och på flyget fungerar det ju fint, men t.ex. i USA är de rätt hårda på att inte släppa in främmande växtdelar.


Proteinbars, så klart! TÄnkte inte på det, vilket märke är bäst?

mela
2005-11-30, 17:48
Proteinbars, så klart! TÄnkte inte på det, vilket märke är bäst?


Dahlblads är helt klart godast. Det är som godis :love:

Mass-Tech
2005-11-30, 17:57
Man brukar får ta med sig egen mat, "Gramham" gjorde det i sin dokumentär.

hulken
2005-11-30, 18:18
Tror knapast det har någon betydelse ifall du skulle äta lite mindre 1 dag eller så, däremot så kan det vara bra att chocka kroppen med lite svält ibland :D *popcorn* Tror att det största misstaget många gör då det gäller kosten är att dom är för fanatiska, nää släpp loss lite för böveln och lev...

Pez
2005-11-30, 18:20
Man brukar får ta med sig egen mat, "Gramham" gjorde det i sin dokumentär.
Du syftar på Anders Graneheim antar jag?

pia
2005-11-30, 18:32
Har alltid tagit med sallad, någon burk kesella och rökt kalkon. Både kesellan och kalkonen håller sig några timmar utan att bli dåligt. Första målet kan man i alla fall äta det. Annars är ju tonfisk något som bara är att öppna likaså makrill. Jag brukar ofta ha med mig makrill och knäckebröd eller mörkt bröd till när jag ska någonstans. Frukt och nötter brukar också vara något jag har med. Det finns sojabönor på burk(andra bönor också) som bara är att öppna och äta. Om man tar med konserver och de inte är öppnare på så glöm inte konservöppnare. Jag har en mindre kylväska som får plats lite i så man kan alltid plocka med en kylväska om man inte har allt för mycket annat bagage för då kan det vara lite jobbigt att släpa på en extra väska även om den inte är så stor. Har även tagit lagad kycklingfile och rökt kalkon ur frysen när jag åkte så att de tinar på vägen.

proppen
2005-11-30, 18:36
Var på lanzarote för ett tag sen...

Tog med typ 7 paket köttfärs 10burkar tonfisk två 15-pack ägg 1kg cashewnötter och 10 burkar kesella + 5 liter mjölk.

Klarade fraktkvoten på flyget och allt klarade sig... Var skönt att ha tillgång till mat där nere också, åt bara ute ett par gånger... Men så här efteråt känns det lite overkill:)

Aelrik
2005-11-30, 20:27
Torkat renkött! Håller sig i värmen och är hur gott som helst. (Kanske blir lite dyrt dock)

1 port torkat renkött innehåller
Kalorier 165 kcal
Fett 9 g
Protein 20 g
Kolhydrater 1 g
Alkohol 0 g

Detta verkar ju gälla för 30 gram, vilket alltså innebär att torkat renkött består till 66% av protein?
Sen om det är bra BV vet jag inte.

HenrY
2005-11-30, 20:36
Asså förstår inte riktigt....kan ni inte ens släppa "mat rutinen" när ni åker på semester??!
OK för att man kan försöka äta en del när man är utomlands, så man inte svälter ner sig. Men att ta med sig en jävla massa mat på en flygresa??

Herregud, skit i det och ät vad du vill när du är på semester! Sköter du kosten när du är hemma så är det bara bra (för psyket) att släppa loss ibland, och vilket tillfälle kan va bättre än när man är utomlands?

strong-man
2005-11-30, 21:02
Åker ingenstans utan mitt kylskåp :nono: Åker ingenstans med mitt kylskåp heller *cry*

mysassygirl
2005-11-30, 22:00
Asså förstår inte riktigt....kan ni inte ens släppa "mat rutinen" när ni åker på semester??!
OK för att man kan försöka äta en del när man är utomlands, så man inte svälter ner sig. Men att ta med sig en jävla massa mat på en flygresa??

Herregud, skit i det och ät vad du vill när du är på semester! Sköter du kosten när du är hemma så är det bara bra (för psyket) att släppa loss ibland, och vilket tillfälle kan va bättre än när man är utomlands?


Jomenvisst, om jag är borta i en vecka typ. Jag kommer att vara borta i över en månad. Dessutom blir det svårare att hitta "bra" mat därför är det xtra viktigt att ha med sig mellanmåls alternativ.

Torkat renkött verkar bra!

z_bumbi
2005-11-30, 22:11
Jomenvisst, om jag är borta i en vecka typ. Jag kommer att vara borta i över en månad. Dessutom blir det svårare att hitta "bra" mat därför är det xtra viktigt att ha med sig mellanmåls alternativ.

Torkat renkött verkar bra!

Det gäller alltså inte bara flygresan? På en flygresa skulle jag stoppa ner en bunt proteinbars, vatten och sen lite frukt. Då jag ska äta upp den så bör inte frukten bli något problem i tullen.

Är det en längre resa skulle jag ta reda på lite om landet/länderna och sen planera utifrån det, detta inte för att jag måste äta sk bra mat hela tiden utan för att jag mår så pass dåligt om jag äter något som jag inte bör göra.

Perry_G
2005-12-01, 09:27
Asså förstår inte riktigt....kan ni inte ens släppa "mat rutinen" när ni åker på semester??!
OK för att man kan försöka äta en del när man är utomlands, så man inte svälter ner sig. Men att ta med sig en jävla massa mat på en flygresa??

Herregud, skit i det och ät vad du vill när du är på semester! Sköter du kosten när du är hemma så är det bara bra (för psyket) att släppa loss ibland, och vilket tillfälle kan va bättre än när man är utomlands?

Vissa mår dåligt som fan av blodsockerdippar och måste äta av den anledningen. Visst är det bra att "ta en paus" från vanliga matrutinen, men det är inte så kul när man står på en f*cking flygplats i bulgarien i 30 graders värme och bara ätit ett mål flygplansmat de senaste 6 timmarna. Självupplevt :D

mmmCay
2005-12-01, 16:12
De har mat i Bulgarien också, jag lovar! :)

Perry_G
2005-12-02, 08:19
De har mat i Bulgarien också, jag lovar! :)

Jo, men inte på en öde flygplats vid midnatt tyvärr. Min poäng är att alla är inte fixerade vid sina matvanor utan behöver dem för att må bra rent fysiskt.

pia
2005-12-05, 12:49
Vissa mår dåligt som fan av blodsockerdippar och måste äta av den anledningen. Visst är det bra att "ta en paus" från vanliga matrutinen, men det är inte så kul när man står på en f*cking flygplats i bulgarien i 30 graders värme och bara ätit ett mål flygplansmat de senaste 6 timmarna. Självupplevt :D
Håller med dig. Har också varit med om flygresor som jag mått dåligt på för att jag inte haft tillräckligt med mat och fick då köpa godis istället och trycka i mig och fick bra ont i magen och blev snabbt låg igen. När jag är hungrig behöver jag riktig mat. Tar alltid med mig mat när jag flyger för att inte hungra ihjäl och slå ihjäl någon stackare under resan pågrund av lågt blodsocker. Flygplansmaten är inte mycket att hurra för. När man ätit upp den så är man hungrigare än när man började äta.

Grisen
2006-02-08, 15:58
Var på lanzarote för ett tag sen...

Tog med typ 7 paket köttfärs 10burkar tonfisk två 15-pack ägg 1kg cashewnötter och 10 burkar kesella + 5 liter mjölk.

Klarade fraktkvoten på flyget och allt klarade sig... Var skönt att ha tillgång till mat där nere också, åt bara ute ett par gånger... Men så här efteråt känns det lite overkill:)

Varför handlade du inte där för? Tror du inte att det finns köttfärs, tonfisk, ägg och nötter där?