handdator

Visa fullständig version : Keso på Pannkakorna


snickers
2005-11-30, 15:14
Hej tänkte bara tipsa om keso på pannkakorna istället för sylt eller grädde..det är jättegott.

/Henke

MyungChul
2005-11-30, 15:34
Pannkakor är redan onyttigt, så ät dom så onyttigt det bara går :D

Mycket grädde, sylt och kanske glass på några

mini_Arnold
2005-11-30, 15:36
Då kan jag passa på att tipsa om oatleys havrepannkakor.
Verkar nyttigare än originalen men godare. Det + keso = optimal efterätt!!

Jocke77
2005-12-08, 01:05
Pannkakor är redan onyttigt, så ät dom så onyttigt det bara går :D

Mycket grädde, sylt och kanske glass på några


vad är de som är onyttigt då? vetemjöl,mjölk,ägg,salt ? *rolleyes*

DGZ
2005-12-08, 01:45
Om du byter ut vetemjölet mot något grövre så borde det ju funka bra.
Plus att inte ha något socker i. Jag brukar göra pannkakor på enbart grovt mjöl, mjölk ägg o salt.. Funkar skit bra:)

peace

Pellefant
2005-12-08, 01:51
Välkommen hit DGZ :)

MyungChul
2005-12-08, 02:09
vad är de som är onyttigt då? vetemjöl,mjölk,ägg,salt ? *rolleyes*

Vetemjöl, socker, margarin?

sissa
2005-12-08, 02:34
Vetemjöl, socker, margarin?

Jag tycker det känns menlöst, tror jag, att tala om enskilda livsmedel, när det är helheten som avgör om det är nyttigt eller inte onyttigt. Visst, man kanske inte kan kalla det nyttigt att man äter pannkakor nångång ibland, men knappast onyttigt heller om kosten i sin helhet är bra?

Allt måste inte vara späckat med näring på bredden och tvären alltid. Om man äter vettigt överlag så ska det inte innebära nån akut näringsbrist tycker jag:-)

sissa
2005-12-08, 02:36
Förövrigt har jag aldrig socker i smeten. I princip aldrig margarin i smeten heller. Bara att steka i.

DGZ
2005-12-08, 03:39
Välkommen hit DGZ :)
Hehe man tackar, tänkte presentera mig någonstans innan jag svarade på något inlägg. Men jag blev visst för ivrig :em: ;)

Jocke77
2005-12-08, 10:38
Vetemjöl, socker, margarin?

så det är onyttigt med vetemjöl alltså *bs*

King Grub
2005-12-08, 10:45
så det är onyttigt med vetemjöl alltså *bs*

Beror på vad man jämför med, men... ja.

mela
2005-12-08, 11:11
Vetemjöl, socker, margarin?

om man då har rågmjöl i istället för vetemjöl?
vem f*n har socker I pannkakorna?
och man skippar margarinet och steker i olja..

är de fortfarande onyttiga då?

MyungChul
2005-12-08, 12:29
om man då har rågmjöl i istället för vetemjöl?
vem f*n har socker I pannkakorna?
och man skippar margarinet och steker i olja..

är de fortfarande onyttiga då?

Då är det inte "pannkakor" längre, utan pannkakor gjorda på rågmjöl och det är en helt annan femma eller hur.

MyungChul
2005-12-08, 12:32
sissa: ja och hur mycket margarin är det kvar i pannan efter du stekt dom?

jocke77: vetemjöl är i princip.. kasst.

sissa
2005-12-08, 13:04
sissa: ja och hur mycket margarin är det kvar i pannan efter du stekt dom?



pannkakor skulle väl de flesta inte klassa som nyttigt om det fanns två att välja mellan; nyttigt och onyttigt.

vilket inte behöver säga så mkt i sig, eftersom det är helheten som är intressant. tycker jag.

men nu snackar vi ju enskilda grejor så, jag ska va töst :D

sissa
2005-12-08, 13:05
blev fel.

Akilles
2005-12-08, 13:07
jocke77: vetemjöl är i princip.. kasst.

Jag kan inte sånt här heller. Är det dåligt för att det är siktat eller för att det är gjort av vete? Eller båda?

MyungChul
2005-12-08, 13:09
Föresten, mela. Socker eller vaniljsocker passar väldigt bra i pannkakorna om du ska äta t.ex sylt eller någon fruktkompott till.

MyungChul
2005-12-08, 13:12
Jag kan inte sånt här heller. Är det dåligt för att det är siktat eller för att det är gjort av vete? Eller båda?

Näst på näringslöst och att det är gjort på vete, är ingen katastrof men det är att det är malet av den skalade kärnan i vetegrodden. Fibrerna och det nyttiga sitter i skalet, och det tar man ju som sagt bort.

Förutom det så har vetemjöl ett högt GI.

mini_Arnold
2005-12-08, 13:18
Förutom det så har vetemjöl ett högt GI.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57270
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1198481&postcount=3

:D

Akilles
2005-12-08, 13:22
Näst på näringslöst och att det är gjort på vete, är ingen katastrof men det är att det är malet av den skalade kärnan i vetegrodden. Fibrerna och det nyttiga sitter i skalet, och det tar man ju som sagt bort.

Vilket betyder att alla siktade mjölsorter, oavsett sädesslag, är lika värdelösa? Det är alltså inget särskilt med vete just?

Förutom det så har vetemjöl ett högt GI.

Lol, du hänger inte med i andra delar av forumet. Högt GI är inte längre dåligt, alla på Kolo utom du dricker gainer till frukost och frossar i jasminris, frallor och majsgrits vid dagens övriga mål.

Nina L
2005-12-08, 13:23
Jag hatar och älskar din avatar. :P

Till pannkakor passar sylt, glass och grädde. Det är inte roligt med nyttiga versioner på onyttiga läckerheter. Det påminner mig om hemkunskapen i högstadiet. (Grahamspannkakor på vatten.) *spy*

mela
2005-12-08, 14:42
Föresten, mela. Socker eller vaniljsocker passar väldigt bra i pannkakorna om du ska äta t.ex sylt eller någon fruktkompott till.


vaniljsocker kan jag gå med på..

på har man tinade hallon UTAN socker :thumbup:

mela
2005-12-08, 14:42
Jag hatar och älskar din avatar. :P

Till pannkakor passar sylt, glass och grädde. Det är inte roligt med nyttiga versioner på onyttiga läckerheter. Det påminner mig om hemkunskapen i högstadiet. (Grahamspannkakor på vatten.) *spy*

testa socker & kanel på :eating:

MyungChul
2005-12-08, 15:38
Om ni vill äta saker med massivt GI och få blodsockersvängningar till max är det eran sak. Jag tänker iallafall inte börja dagen med vitt bröd etc

Yankeee
2005-12-08, 17:12
Om ni vill äta saker med massivt GI och få blodsockersvängningar till max är det eran sak.

Haha, va löjlig du är. Det är inget fel på pannkakor. Stek i rapsolja, servera med t.ex kesella och bär. :thumbup:

Dessutom, om du får blodsockersvängningar till max av pannkakor kanske du bör se över din kost ;)

MyungChul
2005-12-08, 19:27
Då är väl vitt bröd bra mat då också..

Och man får rätt kraftiga blodsockersvängningar av pannkakor, sylt, grädde och mjölk.

Jag äter hellre någonting näringsrikt än pannkakor iallafall. End of story.

timoat
2005-12-08, 22:49
Om ni vill äta saker med massivt GI och få blodsockersvängningar till max är det eran sak. Jag tänker iallafall inte börja dagen med vitt bröd etc

Har du inte läst de nya rönen? Som jag förstått det är GI BS, förutom om man ser ur ren näringssynpunkt, typ det innehåller inget näringsmässigt bra, Men att blodsockret skulle flyga iväg o lagra massa fett överallt verkar inte stämma längre.

MyungChul
2005-12-08, 23:14
Jag har inte sagt att det lagrar fett.

raZmus
2005-12-08, 23:44
Efterdagens försök kan jag även upplysa om att pepparkaksdeg är gott på pannkakorna!




Don't ask.